خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۷

**بیانیه مجلس خبرگان: شبهه افکنی درباره آینده رهبری بی معناست** رئیس‌جمهور خبر داد: راه‌اندازی 1500 واحد اقتصادی راکد در یک‌سال** آیت الله خاتمی: دو اصل مهم در قانون تبلیغات انتخابات تصویب شد** آیت الله غروی: امنیت و آرامش جهان اسلام حول محوریت رهبری و مرجعیت رهبر انقلاب میسر می‌شود** تایمز اسرائیل به نقل از آمریکا: توافق بازگشت به برجام فعلاً در دستور کار نیست
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 دشمن را با هوش‌مصنوعی از پای درآوردیم
سردار حاجی‌زاده، در مراسم بازدید رئیس، اساتید و نخبگان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از پارک ملی و فنا‌وری نیروی هوافضای سپاه گفت: در حوزه‌های همکاری دانشگاه و دفاع به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم و به‌جرأت می‌توان گفت اگر ما از واردکننده سیم‌خاردار به صادرکننده فنا‌وری رسیده‌ایم و با طی مرزهای دانش، دشمن را در فاصله بیش از یک‌هزارکیلومتری با هوش مصنوعی از پای درآوردیم، این از ارتباط با دانشگاه حاصل شده است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان این‌که موازنه منطقه تغییر یافته است،‌خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برخی رژیم‌های وابسته منطقه به‌دنبال ائتلاف با آمریکا و اخیرا رژیم صهیونیستی با رویکرد آفندی برابر ایران بوده‌اند اما امروز از حوزه آفندی به‌حوزه پدافندی تغییر رویکرد داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: امروز دشمن اذعان دارد فشار حداکثری شکست خورده و ایران برتری هوایی ما را بعد از ۸۰ سال به دست گرفته و به یک قدرت بلامنازع تبدیل شده است و به‌گفته بعضی از سران کشورهای عربی مبدأ تاریخ باید قبل و بعد از سرنگونی هواپیمای جاسوسی گلوبال هاوک تعیین شود.

 همشهری 
 زاهدی‌وفا دوتابعیتی نیست
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به شائبه‌های مطرح شده درباره معرفی محمدهادی زاهدی‌وفا به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس گفت: او در شورای‌های مختلف شستا و موضوعات مختلف حضور داشته و اشراف خوبی در مورد مسائل اقتصادی کشور دارد و می‌تواند هم در وزارت و هم در دولت، شخص مؤثر و موفقی باشد. امیدوارم نمایندگان مجلس با رأی بالا ایشان را به‌عنوان وزیر انتخاب کنند. البته به‌دلیل اینکه نمایندگان در تعطیلات هستند، فرصت کمتری برای جلسه با کمیسیون‌ها داریم. » محمد حسینی در واکنش به ادعای دوتابعیتی بودن زاهدی‌وفا نیز گفت: هم در داخل و هم در خارج مطالب جعلی و نادرستی را منتشر کردند که وی برای تحصیل به خارج رفته بوده و به ایران بازگشته یا گفتند پسر وی در اروپا بوده درصورتی که ایشان اصلا اولاد ذکور ندارد.
 تغییر در تیم رسانه‌ای دولت
ترکیب تیم رسانه‌ای دولت در یک‌سال فعالیت دستخوش تغییر شد و عباس هنرمند، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور جای خود را به شهرام وثوقی‌راد داد. غلامحسین اسماعیلی در حکمی او را به‌عنوان «معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور» منصوب کرد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حکم انتصاب وثوقی‌راد بیان کرده است: با عنایت به تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی در عرصه ارتباطات و اطلاع‌رسانی، انتظار دارد با ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و استفاده از کلیه ظرفیت‌های رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی مناسب و بهنگام و تصویرسازی شایسته و امیدآفرین از اقدامات به‌عمل آمده در حوزه ریاست‌جمهوری مجدانه بکوشید.

 کیهان 
 راه‌اندازی ۱۵۰۰ واحد اقتصادی راکد در یک‌سال
رئیس جمهور راه‌اندازی ۱۵۰۰ واحد اقتصادی در یک سال گذشته را خبری مسرت‌بخش و امیدآفرین برای مردم دانست و با تاکید بر تداوم روند فعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور، اطلاع‌رسانی و تبیین این دستاورد را برای افکار عمومی ضروری خواند.
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیات دولت اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و بخش‌ها باید ارتقای بهره‌وری را با هدف افزایش کارآمدی دولت و دستیابی به رشد اقتصادی پیگیری کنند و هیچ دستگاهی نباید خود را از این مسئولیت مستثنی بداند. رئیس جمهور رشد اقتصادی را در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری دانست و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی را مکلف کرد گزارشی از فعالیت سازمان بهره‌وری در پیگیری ماموریت‌هایش برای ارتقای بهره‌وری در کشور ارائه دهد.
رئیسی توجه به اقتصاد به عنوان مسئله اصلی کشور را مهم‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری از دولت سیزدهم عنوان کرد و با تاکید بر لزوم مهار تورم در کشور تصریح کرد: نباید هیچ‌گونه اقدام تورم‌زا از سوی دستگاه‌ها صورت گیرد.
 توافق بازگشت به برجام فعلاً در دستور کار نیست
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در مطلبی به نقل از یک مقام ناشناس آمریکایی مدعی شد: واشنگتن به تل‌آویو اطلاع داده که توافق بازگشت به برجام در حال حاضر در دستورکار نخواهد بود.
طبق ادعای این نشریه صهیونیستی، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس اخیرش با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از مقامات این کشور پیامی مبنی بر این‌که توافق بازگشت به برجام در آینده نزدیک امضا نمی‌شود، دریافت کرده است.

 ایران 
 انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود درباره روند فعالیت هسته‌ای ایران عنوان کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده کشورمان به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای رسیده است. طبق این گزارش، همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند فصل‌های گذشته گزارش دومی را منتشر کرد که در آن مدعی شده «ایران هنوز پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌ نشده که به نظر می‌رسد عمدتاً قدیمی هستند و آژانس سال‌ها است در حال بررسی آنها است، ارائه نکرده است. » این گزارش ضمن تکرار ادعاهای قدیمی، می‌افزاید: «مدیرکل به طور فزاینده در این خصوص که ایران در این دوره گزارش شده، درباره مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس تعامل نکرده و بنابراین پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده، نگران است. » در ادامه ادعاهای این گزارش آمده است که آژانس در موقعیتی نیست که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است.
 از توافق با ایران منصرف نخواهیم شد
رئیس شورای اروپا با اشاره به بحران انرژی در اروپا و بیان اینکه کشورهای اروپایی در ماه‌های آینده روزهای سختی خواهند داشت، گفت که اتحادیه اروپا از توافق با ایران منصرف نخواهد شد. «شارل میشل» رئیس شورای اروپا که به قطر سفر کرده است، با اشاره به رایزنی با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و آمادگی برای شراکت با دوحه، گفت: «ماه‌های آینده برای اتحادیه اروپا سخت خواهد بود و بسیاری از شرکت‌ها به علت قیمت انرژی متضرر شده‌اند.» او همچنین به موضوع توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت: «به‌رغم نشانه‌هایی منفی در خصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا، ما از توافق هسته‌ای با ایران منصرف نخواهیم شد.»
 مالیات هر استان برای همان استان
میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره تقویت نظام مالیاتی استانی اظهار کرد: اعتبارات مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده و سهم استان‌ها هم معلوم است. وی افزود: کاری که سازمان برنامه و بودجه انجام می‌دهد این است که مالیات هر استانی به همان استان اختصاص می‌یابد و جزو درآمد همان استان محسوب می‌شود، زیرا این مالیات به این معنی است که در همان استان، این ثروت خلق شده است. برای همین اگر ارزش افزوده‌ای مشمول آن می‌شود باید به همان استانی تعلق بگیرد که شرکت تولیدی دارد. وی درباره زمان اجرایی شدن مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت توضیح داد: این موضوع همچنان در حال بررسی و اکنون هم (پس از نشست هیأت وزیران) جلسه‌ای به همین منظور در حال برگزاری است.

 وطن امروز
 تحریم‌های غرب، روسیه را به ایران نزدیک‌تر می‌کند
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی در یک نشست اقتصادی اثربخشی تحریم‌های غرب علیه مسکو را که پس از حمله به اوکراین اعمال شد، کم‌اهمیت جلوه داد. پوتین گفت: برای قدرت‌های غربی منزوی کردن روسیه غیرممکن است. وی تاکید کرد کشورش موفق شده بر تهاجم اقتصادی غرب غلبه کند. ولادیمیر پوتین اظهار داشت: ما این را فراموش نخواهیم کرد. این امر فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های روسی برای دسترسی به بازارهای ایران، هند، کشورهای خاورمیانه و آفریقا باز می‌کند.
 امام خمینی (ره) در رأس هدایت امت ما قرار گرفت
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امام نعمتی بود که خداوند به این ملت داد و در رأس هدایت امت قرار گرفت و مردم توانستند از برکات وجودشان استفاده کنند.
آیت‌الله احمد جنتی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اسلام را زنده کرد، گفت: من واقعا نمی‌دانم اگر امام نبود وضع اسلام و مسلمین چه می‌شد؛ شما هم قدری روی این مسأله فکر کنید که چه می‌شد. الحمدلله خداوند این عزت را به امت ما داد که امام بزرگوار در رأس هدایت امت قرار گرفت و مردم توانستند از برکات وجودشان استفاده کنند. هرچه می‌توانیم از آثار ایشان استفاده کنیم و هرچه می‌توانیم از یادگارهای ایشان بهره‌مند شویم تا بتوانیم راه ایشان را ادامه بدهیم.
 میزبان تروریست‌ها روابطش را با ایران قطع کرد
دولت آلبانی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع و از همه دیپلمات‌های ایرانی خواست خاک این کشور را ترک کنند. العربیه در خبری اعلام کرد: دولت آلبانی اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرده و به دیپلمات‌های ایرانی ۲۴ ساعت برای ترک این کشور فرصت داده است. بهانه آلبانی برای قطع روابط با ایران، حملات سایبری به این کشور خوانده شده که تیرانا مدعی شده از جانب ایران صورت گرفته است. رویترز هم گزارش داد «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی چهارشنبه (هفتم سپتامبر) گفت به همه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور دستور داده ظرف ۲۴ ساعت خاک آن را ترک کنند. آلبانی در حالی که مدت‌هاست به پایگاه گروهک تروریستی منافقین مبدل شده، سال ۱۳۹۷ نیز اقدام به اخراج ۲ دیپلمات ایرانی از جمله «غلامحسین محمدنیا» سفیر ایران با اتهام واهی به خطر انداختن امنیت این کشور کرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شد.

 خراسان
 عمق راهبردی آمریکا هزاران کیلومتر کاهش داشته است
سردار شکارچی، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: طبق چیزی که خود آمریکایی‌ها می‌گویند، مردم ایالات متحده طی ۵۰ سال اخیر بالاترین کاهش سطح امید به زندگی را داشته‌اند که البته به نظر ما این بحران از ۲۲ بهمن ۵۷ در آمریکا شروع شده است. شکارچی با اشاره به قدرت‌نمایی‌های جمهوری اسلامی در دریا، اظهار کرد: عمق راهبردی ما از ۵۰ کیلومتر به ۲۴ هزار کیلومتر افزایش یافته در حالی که عمق راهبردی آمریکا هزاران کیلومتر کاهش داشته است.

 رسالت 
 آمریکا عمدا بحران تایوان را تشدید می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به سفرهای اخیر مقامات آمریکایی به تایوان و اقدامات تحریک‌آمیز دیگر واشنگتن گفت: ایالات‌متحده عمدا وضعیت پیرامون تایوان را برهم می‌زند و آن را تشدید می‌کند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ایالات‌متحده عمدا وضعیت پیرامون تایوان را برهم می‌زند و آن را تشدید می‌کند. او در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد درگیری جهانی بین چین و تایوان رخ دهد، گفت: درگیری جهانی چیست؟ فعالیت تحریک‌آمیز که آمریکا در منطقه و در زمینه وضعیت پیرامون تایوان و به‌طور گسترده‌تر انجام می‌دهد؟ این نقض موازنه راهبردی قدرت است، نقض امنیت بسیار شکننده منطقه. با توجه به این‌که همه‌چیز آسان نبوده و درگیری‌های طولانی و غیره (در منطقه) وجود داشته است.

 مردم سالاری 
 دور دوم سفرهای استانی رئیسی از مهر ماه
مرتضوی اظهار داشت: براساس برنامه زمان‌بندی شده، دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از اواسط مهر ماه و با تفاوت‌هایی در نحوه انجام این سفرها از جمله در بخش نظارت و پیگیری وعده‌ها و مصوبات آغاز می‌شود. معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت در حوزه مسکن و اشتغال به‌عنوان دو مقوله مهم، هدف‌گذاری کرده که در سفرهای استانی دور دوم توجه بیشتری به این موضوعات خواهد شد. مرتضوی درباره جمع‌بندی دور نخست سفرهای استانی گفت که امروز در جلسه‌ای به تأمین منابع باقی‌مانده اعتبارات استانی در سال ۱۴۰۰ خواهیم‌ پرداخت. وی این نکته را هم اضافه کرد که «با تخصیص اخیر سازمان برنامه و بودجه، ۶۱ درصد از تعهدات دولت از محل منابع عمومی تا پایان شهریور پرداخت‌ می‌شود و به عبارتی در یک برنامه زمان‌بندی شده، تا پایان سال تمام تعهدات دور اول سفرها از محل منابع عمومی پرداخت خواهد شد».

 آرمان ملی
 اتصال سامانه‌های قوه قضائیه و دولت
‌رئیس قوه‌قضائیه در دیدار با «محمد شریف‌الدین» رئیس دیوان عالی اندونزی، بالاترین مقام قضائی این کشور اسلامی اظهار داشت: بیش از ۷۰ سال است که اندونزی و ایران ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند اما این ارتباطات طی سا لیان اخیر بسیار وسیع‌تر و در سطوح عالی دو کشور بوده است. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به توسعه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مراجع و مراکز قضائی ایران، بیان داشت: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران طی سالیان اخیر به لحاظ تنوع ماموریت‌ها، تلاش کرده تا بیش‌ترین بهره را از فناوری‌های نوین و هوشمند ببرد؛ در حال حاضر دولت الکترونیک در ایران مسیر پیشرفت را طی می‌کند و درصدد اتصال کامل تمامی سامانه‌ها به یکدیگر هستیم.
 واکنش وزیر کشور به شایعه گرانی بنزین
وزیر کشور در واکنش به موضوع بنزین مبنی بر اینکه عده‌ای ‌شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه‌ها را در جامعه مطرح می‌کنند اظهار داشت: به هیچ وجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم عزیز خیالشان راحت باشد. احمد وحیدی با بیان اینکه سهمیه دوم بنزین هم کاملاً برقرار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند که بنده کاملاً این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم. وی با تأکید بر اینکه درخواست ما از مردم عزیز کشورمان این است که به هیچ وجه نگران نباشند عنوان کرد: روال عادی در جایگاه‌های سوخت برقرار است و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد. از سوی دیگر هم رسانه‌های معاند کارشان این است که با راه‌اندازی برخی شایعه‌ها، آرامش مردم‌ را سلب کنند و کاملاً هم اهدافشان مشخص است چون دشمن ما هستند.

 قدس 
 جانشین «سفیر پرحاشیه» کیست؟
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز گذشته با «الکسی ددوف» سفیر جدید روسیه در تهران دیدار و رایزنی کرد و با انتشار خبر این دیدار به صورت رسمی اعلام شد قرار است جاگاریان، سفیر فعلی مسکو در تهران سرانجام پس از ۱۱ سال تغییر کند و راهی مسکو شود. الکسی‌ یوریویچ ‌ددوف متولد ۱۹۶۰ است و در سال ۱۹۸۲ از مؤسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو دانش‌آموخته و از همان سال در وزارت ‌خارجه‌ شوروی مشغول به کار شده است. او به عنوان سفیر و نماینده روسیه در پاکستان مشغول به فعالیت بوده و سال ۲۰۱۵ به مرتبه سفیر تام‌الاختیار ارتقا پیدا کرد.
 اجرای حکم قصاص قاتل شهید سلمان احسانی
چندی پیش خبری در فضای مجازی منتشر شد که پرونده شهادت ‌مرزبان سلمان ‌احسانی که ۱۱ سال پیش در درگیری با قاچاقچیان‌ سوخت در خلیج فارس به شهادت رسید هنوز تعیین تکلیف نشده و مادر شهید نیز مطالبه بررسی این پرونده را دارد. این پرونده پس از ۱۱ سال تعیین تکلیف و صبح روز گذشته قاتل این شهید قصاص شد.
 هشدار «مقتدی صدر» درباره تفرقه‌افکنی در مراسم اربعین
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در تازه‌ترین توییت خود درباره مراسم اربعین درزمینه تلاش برخی طرف‌ها برای فتنه‌افکنی هشدار داد و از توهین‌کنندگان احتمالی در خلال مراسم اربعین اعلام برائت کرد. در توییت مقتدی صدر آمده است: حفظ آرامش در زیارت اربعین امسال در همه اشکال آن امری ضروری است. برخی طرف‌ها قصد تفرقه‌افکنی دارند و ما امیدواریم این فرصت را از کسانی که مخالف برگزاری مراسم اربعین هستند، همچنین تفاله‌های رژیم بعث صدام و برای هر فرد وقیح و گستاخ وابسته به هر طرفی بگیریم.

 اعتماد 
 واکنش وزارت کشور عراق به شایعات درباره سه زائر ایرانی
در پی انتشار یک شایعه در شبکه‌های اجتماعی درباره کشته شدن یک زائر عراقی به دست سه زائر ایرانی در کربلا، وزارت کشور عراق، حقیقت ماجرا را توضیح داد. وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شبکه‌های اجتماعی خبری با این محتوا منتشر کردند که سه زائر ایرانی یک عراقی را در منطقه طویریج مورد تعدی قرار داده که بر اثر آن این عراقی کشته شده است. پس از تحقیقات به عمل آمده درباره صحت و سقم این خبر و رایزنی‌های انجام شده با فرماندهی پلیس کربلا مشخص شد که این خبر نادرست و بی‌اساس است و فرماندهی پلیس کربلا هم اعلام کرد که در حوزه استحفاظی این فرماندهی چنین حادثه‌ای رخ نداده است. واحد مبارزه با شایعات در عراق نیز نسبت به انتشار اینچنین اخباری پیش از اطمینان از منبع آن، باتوجه به مراسم اربعین حسینی هشدار داد و از مردم خواست در صورت برخورد با چنین شایعاتی که افکار عمومی را تحریک خواهد کرد، پلیس را در جریان قرار دهند.
 دوربین شناورهای ما بعد از توقیف توسط ایران مفقود شده است
وزارت دفاع آمریکا مدعی شده دوربین‌های نصب‌شده روی ۲ شناور تجسسی نیروی دریایی آمریکا که هفته گذشته برای مدت کوتاهی توسط ایران توقیف شد مفقود شده‌اند. «پات رایدر»، یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که شناورهای اکتشافی بدون سرنشین آمریکا از فناوری‌هایی که به صورت تجاری در دسترس هستند استفاده می‌کنند و محتوی اطلاعات حساس نیستند. پات رایدر گفت: هنوز مشخص نیست که آیا دوربین‌های شناورهای امریکایی در اختیار ایرانی‌ها است یا خیر. پایگاه المانیتور نوشته این اظهارات احتمال کنده شدن دوربین‌های این شناورها را باز نگاه می‌دارد.

 ابتکار 
 تکذیب بازداشت برادر همسر یکی از وزرا
وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود موارد مشابهی مانند دستگیری یکی از اعضای وزارت راه، انجام گرفته یا نه، اظهار کرد: چنین چیزی وجود نداشته و این موارد هم صحت ندارد؛ کسانی که برخی اخبار را در این‌باره منتشر کردند، واقعیت‌ها را بیان نداشتند و با آبروی افراد بازی می‌شود. وی همچنین خبر بازداشت برادر همسر یکی از وزیران را تکذیب کرد و آن را دروغ خواند. حجت‌الاسلام خطیب همچنین گفت: اما درباره «قاسم مکارم» {مشاور بازداشت شده وزیر راه} اقدامات صورت گرفته و اکنون در دستگاه قضایی در حال پیگیری است و به گفته رئیس جمهور دولت مدعی مبارزه با فساد است و نسبت به آن کوتاهی نخواهد کرد.

 اطلاعات
 شبهه افکنی درباره آینده رهبری بی معناست
مجلس خبرگان رهبری، در پایان دهمین اجلاس رسمی خود در دوره پنجم ضمن انتشار بیانیه ای از سران قوا و تلاش‌های شبانه روزی دولت خدمتگزار، مردمی، انقلابی و جهادیِ سیزدهم بویژه رئیس جمهوری، قدردانی کرد.
مجلس خبرگان رهبری در بند نخست این بیانیه، ولایت فقیه و رهبری امت اسلامی را عامل حدوث و بقای انقلاب و نظام اسلامی و از اصول بنیادین قانون اساسی توصیف و تأکید کرد: این رکن استوار با طرح شبهات مغرضانه و دامن زدن به برخی جوسازی‌های بی پایه و اساس، تضعیف نمی گردد. خبرگان رهبری به عنوان معتمدان ملت بر حسب وظیفه ذاتی، قانونی و شرعی خود شبهه پراکنی‌ها را بی معنا دانسته و اعلام می‌‌دارد سابقه این مجلس وزین حاکی از توجه به شایسته گزینی و انتخاب اصلح بوده است. نمایندگان مردم در این مجلس در بیانیه خود خاطرنشان کردند: خبرگان رهبری از دولت محترم می‌‌خواهد بویژه در بعد اقتصادی و معیشتی و در راستای کاهش تورم، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری، تأمین امنیت غذایی، حل مشکل مسکن و تقویت قدرت خرید مردم بویژه قشر ضعیف جامعه تلاش کرده و روحیه امید مردم را افزون نماید. خبرگان همچنین ضمن تشکر از وزارت امور خارجه برای تعمیق همکاری با همسایگان از دولت خواست با در نظر داشتن عنصر عزت و مصلحت ملی، در حوزه تعاملات راهبردی جمهوری اسلامی با سایر کشورها دقت لازم را مبذول دارند و در روند «مذاکرات رفع تحریم‌ها» نیز ضمن تأمین منافع مالی کشور، مراقب کید دشمنان ایران و انقلاب اسلامی و حافظ مصالح ملت ایران که همواره مورد تأکید و عنایت مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده است، باشند.

 شهروند
 فرزند رفت، پدر هم برود!
مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس‌جمهوری، دستور صادر شد اگر فرزند رفت، پدر هم برود! گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندان‌شان در خارج از کشور باشد. مسئولان مراقب گشت ارشاد باشند. »

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
امنیت و آرامش جهان اسلام حول محوریت رهبری و مرجعیت رهبر انقلاب میسر می شود
رسا/ آیت الله غروی با اشاره به اقدام اخیر حضرت آیت الله حایری در کناره گیری از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبرمعظم انقلاب، گفت: این حرکت تاریخی و ماندگار آیت الله حائری پیام های زیادی را در بر داشت خصوصاً اینکه ایشان با وصیت پدر مقتدی صدر زعامت مرجعیت را در عراق برعهده گرفت. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه بخش اعظمی از طرفداران جریان سیاسی صدر در عراق مقلد این عالم بودند، افزود: ارجاع مرجعیت به مقام معظم رهبری در واقع آثاری به همراه داشت که ایجاد آرامش و امنیت برای مردم عراق خصوصاً در شرایط بحرانی سیاسی از آن دست بود و این پیام را می رساند که اگر بخواهیم امنیت و آرامش داشته باشیم باید حول محوریت رهبری و مرجعیت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر انقلاب باشیم.

دو اصل مهم در قانون تبلیغات انتخابات تصویب شد
صداوسیما/ آیت‌الله خاتمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در نشست خبری پایان اجلاسیه دهم مجلس خبرگان رهبری گفت: بزرگترین دستاورد این جلسه تکمیل اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود و یک قانون منظم برای انتخابات خبرگان نوشته شد که در هفت فصل و سی و شش ماده به تصویب رسید. وی افزود: فصل‌های اولیه در اجلاس دوره قبلی انجام شده بود و در واقع فصل‌های ششم و هفتم آن در این اجلاس به تصویب رسید. وی درادامه گزارشی از برنامه های اجلاسیه دهم ارائه و تصریح کرد: ما ۱۴ ناطق قبل از دستور در این اجلاس داشتیم و به رسم سال‌های گذشته ضیافت آیت‌الله جنتی هم برگزار شد و آقای رئیس‌جمهور در این جلسه حضور بسیار با نشاطی داشتند و به پرسش‌های حدود ۲۵ نفر از خبرگان رهبری پاسخ‌های منطقی و قانع‌کننده دادند. آیت‌الله خاتمی یادآور شد: آقای امیرعبداللهیان نیز با حضور در این اجلاس و ارائه گزارشی از وضعیت مذاکرات به پرسش‌های خبرگان رهبری پاسخ دادند، در مجموع این گزارش قانع‌کننده بود و کسی اعتراض نکرد. سؤالاتی مطرح بود که آقای امیرعبداللهیان خردمندانه و منطقی به آن‌ها پاسخ داد.

ساخت تأسیسات ضدپهپادی آمریکا در عربستان
باشگاه خبرنگاران/ آمریکا اعلام کرد که تأسیساتی را در زمینه مقابله با تهدیدات پهپادی در عربستان ایجاد خواهد کرد. شبکه آمریکایی «ان بی سی» به نقل از مسئولین آمریکایی گزارش داد: واشنگتن قصد دارد تأسیساتی را در عربستان به منظور آزمایش فناوری‌ها مربوط به مقابله با تهدید هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد کند. طبق این گزارش، در تاسیسات جدید عربستان قابلیت های یکپارچه دفاع هوایی و موشکی توسعه یافته آزمایش خواهد شد. آمریکا در برنامه ریزی اولیه، نام این تأسیسات را مرکز «آزمایش های یکپارچه شن های قرمز» انتخاب کرده است. این اتفاق یک روز پس از آن صورت می گیرد که عربستان سعودی با طرح برخی ادعاها، از جامعه بین المللی خواست تا به سرعت و به طور جامع به تهدیدات تروریستی علیه این کشور واکنش نشان دهد.

امضای توافق هسته‌ای به ضرر دموکرات‌ها خواهد بود
باشگاه خبر نگاران/ سناتور جمهوری خواه آمریکا تاکید کرد که امضای توافق هسته‌ای پیش از انتخابات به ضرر دموکرات‌ها تمام خواهد شد. «لیندسی گراهام»در ادامه مدعی شد: بیشتر آمریکایی‌ها خواهان این توافق نیستند. وی افزود: «اگر آنها پیش از انتخابات این کار را انجام دهند، توافق در کانون توجه قرار خواهد گرفت. من مطمئن هستم که آنها این کار را بعد از انتخابات انجام خواهند داد؛ هر چند که فکر می کنم همه این مباحث به سیاست مربوط می شود.» این اظهارات سناتور گراهام در حالی مطرح می شود که مقامات آمریکا هفته گذشته پس از دریافت پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ادعا کردند که پاسخ ایران سازنده نبوده است. مسئولان ایرانی پس از این ادعای آمریکا، با اشاره به اینکه مقصود آنها از پاسخ سازنده چیزی است که طبق خواسته آنها باشد، تأکید کردند که اگر آمریکا واقع بینانه رفتار کند احیای توافق هسته ای در دسترس است.

آتش سوزی در نیروگاه هسته ای در حال ساخت ترکیه
مهر/ تیم‌های امدادی و تجهیزات اطفای حریق برای مقابله با آتش‌سوزی در نزدیکی محل احداث نیروگاه اتمی «آق قویو» ترکیه اعزام شدند. آتش‌سوزی روز چهارشنبه در منطقه جنگلی «بویوکجلی» استان مرسین در جنوب ترکیه ایجاد شده و هنوز دلیل اصلی وقوع آن اعلام نشده است. به نوشته خبرگزاری آناتولی، مقامات ترکیه تجهیزات اطفای حریق شامل پنج هواپیما، ۳ هلی‌کوپتر و ۳۰۰ نیروی امدادی را برای مقابله با این آتش‌سوزی به کار گرفته‌اند. هنوز گزارشی درباره این‌که آیا این حادثه به سطح تهدید پروژه «آق قویو» رسیده، منتشر نشده است.

تجاوز در ارتش آمریکا ۱۳ درصد افزایش داشته است
باشگاه خبرنگاران/ نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با استناد به نظرسنجی اخیر پنتاگون از افزایش ۱۳ درصدی تجاوز به افسران مرد و زن در ارتش آمریکا خبر داد. براساس گزارش پنتاگون در سال ۲۰۲۱ حدود ۸. ۴ درصد از افسران نظامی زن و ۱. ۵ درصد از افسران مرد گزارش حداقل یک مورد تماس جنسی ناخواسته داشتند. براساس یافته‌های اولیه که آسوشیتدپرس بار اول آن را منتشر کرد نزدیک به ۳۶ هزار نفر از نیرو‌های نظامی که به شرط ناشناس ماندن در یک نظرسنجی شرکت کردند، گفته‌اند که تماس جنسی ناخواسته‌ای داشتند، این میزان تقریباً دوبرابر سال ۲۰۱۸ است. سالیان سال است که در آمریکا گزارش‌های مختلفی ازآزار جنسی در قسمت‌های مختلف اعم از ارتش و کلیسا و مدارس، همچنین آزار‌های مربوط به نژادپرستی ارائه می‌شود.

ایران اقدام ضدایرانی آلبانی را قویا محکوم کرد
مهر/ وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه‌ای اقدام ضدایرانی دولت آلبانی را قویاً محکوم کرد. وزارت امور خارجه با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان بر اساس چنین ادعاهای بی پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دور اندیشی در روابط بین المللی دانست. در بیانیه وزارت امور خارجه، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده مند کردن این حوزه، آمده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‌شمارد. وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی دولت آلبانی از فرقه تروریستی نشان دار، از اثرپذیری تیرانا از طرف‌های ثالث و تصمیم نابجا و نامناسب اتخاذشده از سوی دولت آلبانی ابراز تأسف نموده است.

تایید فروش تجهیزات «اف-۱۶» به پاکستان
فارس/ بر اساس سندی که توسط آژانس همکاری‌های امنیتی آمریکا در پنتاگون منتشر شد، وزارت امور خارجه این کشور فروش بسته خدماتی و تجهیزات پشتیبانی از توان رزمی جنگنده‌های اف-۱۶ به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به پاکستان را تایید کرد. آژانس همکاری‌های امنیتی پنتاگون اما گفت: «این قرارداد احتمالی فروش، شامل توانمندی‌های جدید، سلاح یا مهمات برای جنگنده‌های اف-۱۶ پاکستان نمی‌شود».

ارشادی: جهان منتظر توقف آزمایشات هسته‌ای است
فارس/ ششم سپتامبر، سالروز بین‌المللی بزرگداشت منع آزمایشات هسته‌ای با حضور رئیس مجمع عمومی، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح و نمایندگان دائم کشورهای عضو برگزار شد. سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با سخنرانی در این نشست و با اشاره به گذشت ۲۶ سال از امضای معاهده منع جامع آزمایشات هسته‌ای اعلام کرد که دنیا هنوز منتظر توقف آزمایشات هسته‌ای است و بدون شک مسؤولیت اصلی در این زمینه بر عهده کشورهای هسته‌ای است. زهرا ارشادی تصریح کرد: ایران مثل سایر کشورهای غیر هسته‌ای از هر بهانه و تاخیر در توقف آزمایشات هسته‌ای متاسف است و این امر در شکست دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای حتی تشدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *