خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۶

**اعضای مجلس خبرگان رهبری با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند** رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: هدف‌گذاری برای تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای** رئیس قوه قضائیه: برخی جرائم اعتماد مردم و آرامش روانی جامعه را از بین می‌برد** سخنگوی دولت: تضمین‌ها در مذاکرات باید اطمینان‌بخش باشد** فرمانده سپاه پاسداران: بدون پذیرش نظم ظالمانه بخش مهمی از قدرت جهان شده‌ایم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ادعای جدید صهیونیست‌ها درباره ابوعاقله
ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره با گلوله اشتباهی یک سرباز اسرائیلی کشته شده است. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس ادعا کرد: «بعد از افتادن شیرین ابو عاقله، روی زمین هفت گلوله از اسلحه نظامیان اسرائیل شلیک شده است.
احتمال زیادی دارد که تیر نهایی توسط نظامیان اسرائیل به ابوعاقله شلیک شده باشد اما این اتفاق اشتباهی رخ داده و نیرو‌های اسرائیل متوجه نشده‌اند شیرین، یک خبرنگار است. نیروهای ما نسبت به منطقه‌ای که ابوعاقله در آن حضور داشت، اشراف کامل نداشتند. گفتنی است هدف قرار گرفتن شیرین ابوعاقله، نشانه‌ای واضح از تلاش نظامیان رژیم صهیونیستی برای انجام حملات سیستماتیک علیه روزنامه‌نگاران است. آمار و ارقام نشان می‌دهد، نظامیان رژیم اشغالگرقدس طی ۲۲سال گذشته حدود ۵۰ روزنامه‌نگار فلسطینی را کشته‌اند.

 همشهری 
 لغو تحریم‌ها؛ شرط روسیه برای صادرات گاز به اروپا
«عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم-۱ تا هنگام لغو تمام تحریم‌های غرب علیه مسکو از سر گرفته نخواهد شد.» این بخشی از اظهارات سخنگوی کرملین در واکنش به قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپاست. به‌گزارش الجزیره به نقل از اینترفکس، دیمتری پسکوف اعلام کرده تنها دلیلی که باعث شده روسیه تصمیم بگیرد صادرات گاز به اروپا را متوقف کند، اعمال تحریم علیه این کشور است. از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اروپا، آمریکا و کانادا تحریم‌های زیادی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند. روسیه پیش‌تر مشکلات فنی را دلیل توقف صادرات گاز به اروپا اعلام کرده بود، اما اکنون دیمتری پسکوف گفته: «مشکلات در انتقال گاز در پی اعمال تحریم‎های کشورهای غربی علیه کشور ما و چند شرکت ایجاد شده است. توقف صادرات گاز هیچ دلیل دیگری ندارد. تحریم‌ها باعث شده در روند ارائه خدمات اخلال ایجاد شود و شرایط به اینجایی که شاهدش هستیم، برسد. آشکار است که زندگی شهروندان، بازرگانان و شرکت‌های اروپایی دشوارتر می‌شود و البته شهروندان عادی این کشورها پرسش‌های بیشتری از سران کشورهایشان خواهند کرد.»

 کیهان 
 تقدیم پیام «مادورو» به رئیس‌جمهور
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار «رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا، با بیان اینکه روابط تهران- کاراکاس به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست روزهای سخت ونزوئلا بوده است.رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست توسعه روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست، اهمیت افزایش سطح همکاری‌های کشورمان با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود را مورد تاکید قرار داد و افزود: آماده‌ایم روابط با ونزوئلا را در همه حوزه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های تجاری، انرژی،‌ فناوری،‌ علمی و دفاعی گسترش دهیم.«رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا نیز در این دیدار، از سطح رو به گسترش روابط جمهوری اسلامی با کشورش ابراز خرسندی و بر اهتمام کاراکاس بر افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و سیاسی تاکید کرد.
فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با اشاره به توانمندی‌های فنی و مهندسی کشورمان، خواستار گسترش تعاملات دو کشور در این زمینه شد. در این دیدار همچنین وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا که ریاست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران- ونزوئلا را برعهده‌ دارد، پیام نیکلاس مادورو را به آیت‌الله رئیسی تقدیم کرد.

 ایران 
 در خواست لبنان برای حمایت ایران از تأمین انرژی این کشور
معاون اول رئیس جمهور روز گذشته با نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. محمد مخبر در مکالمه تلفنی با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر طرح و ابتکاری که برای ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی لبنان مؤثر باشد، حمایت خواهد کرد و در این مسیر از هیچ کمکی به ملت و دولت لبنان دریغ نخواهیم کرد. در این مکالمه تلفنی نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان ضمن تأکید بر اهمیت گسترش و تقویت روابط دوستانه دو کشور در همه عرصه‌ها، خواستار حمایت جمهوری اسلامی ایران از تأمین انرژی این کشور شدند. ایشان همچنین از معاون اول رئیس جمهور دعوت کردند که در راستای تقویت بیش از پیش روابط دو کشور، از لبنان دیدار رسمی نمایند.
 تعهد بایدن به رأی‌گیری توافق احتمالی در کنگره
سناتورهای امریکایی خبر دادند که دولت بایدن متعهد به بررسی توافق احتمالی در کنگره امریکا است. باب منندز (رئیس کمیته روابط خارجی سنا) و لیندزی گراهام که یکی دموکرات و دیگری جمهوریخواه است، در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی این خبر را در یک نشست خبری اعلام کردند. همچنین به گزارش رسانه‌های عبری، این دو سناتور به مقامات صهیونیستی قول دادند که هرگونه توافقی با ایران با مخالفت سناتورهای هر دو حزب همراه خواهد بود اما در نهایت درباره این توافق رأی‌گیری می‌شود.
 تغییر حکم ۳ مجرم حوادث آبان ۹۸
سه اغتشاشگر در حوادث آبان ۹۸ که ابتدا از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده بودند، با رأی شعبه هم عرض صادر کننده این رأی، به پنج سال حبس محکوم شدند. وکیل یکی از این سه‌ مجرم با اعلام این خبر در توئیتر خود اطلاع داد که حکم پرونده هر سه مجرم از سوی شعبه هم عرض (شعبه ۲۳دادگاه انقلاب) صادر و به وکلا ابلاغ شد و معادل پنج سال حبس تعزیری بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است. این وکیل دادگستری همچنین مدعی شد که با توجه به میزان حبسی که این سه نفر تاکنون تحمل کرده‌اند عملاً مشمول آزادی مشروط خواهند شد. آتش‌زدن چند شعبه بانک و تخریب اموال عمومی از جمله وسایل نقلیه دولتی از جمله اتهامات این سه آشوبگر بوده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 همکاری دولت و مجلس برای تقویت طرح در دست بررسی بانکداری جمهوری اسلامی ایران
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی از روند بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان است و مهمترین محورهای تغییر در ساختار، وظایف و اهداف بانک مرکزی است. گزارشی ارائه داد. پس از این گزارش اعضا مقرر کردند، همکاری دولت با مجلس در نهایی کردن این طرح ادامه یابد و نقطه نظرات دولت در جهت تقویت طرح بانکداری پیگیری شود.
در این جلسه همچنین نحوه اجرای برخی بندهای تبصره‌های یک و ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در زمینه جوان‌سازی جمعیت کشور مطرح و پس از بررسی مقرر شد با هماهنگی مجلس شورای اسلامی زیرساخت‌های لازم برای اجرای این تبصره‌های قانونی تامین شود.

 وطن امروز 
 تماس حمید نوری با خانواده اش
حمید نوری، شهروند ایرانی که بیش از ۱۰۰۰ روز است در بازداشت دولت سوئد به سر می‌برد، روز دوشنبه (۱۴ شهریور ۱۴۰۰) پس از یک ماه قطع ارتباط کامل، موفق شد کمتر از ۱۰ دقیقه با خانواده خود صحبت کند و گزارشی از آخرین وضعیتش ارائه دهد. نوری در این تماس کوتاه که با حضور مترجم و تحت کنترل‌ها و نظارت‌های شدید امنیتی برقرار شد، تاکید کرد فشارها بر وی تشدید شده و علاوه بر نگهداری در سلول انفرادی، تمام دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های او را هم از سلول خارج کرده‌اند و او چند روز است حتی از حق مطالعه هم محروم شده است. حمید نوری همچنین در این تماس تاکید کرد ارتباط و دسترسی او به وکیل نیز به صورت کامل قطع شده و هیچگونه امکان ملاقات یا تماس با وکیل خود را ندارد.
 لفاظی ضدایرانی رئیس رژیم‌صهیونیستی در پارلمان آلمان
رئیس رژیم موقت صهیونیستی روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در پارلمان آلمان با تکرار لفاظی‌هایش، خواستار اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران شد. به نوشته وبگاه «عروتص شوع»، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل طی سخنانی در پارلمان آلمان به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران اشاره کرد. وی در بخش‌هایی از سخنان خود گفت: کسانی که هولوکاست را انکار و موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کنند، حق امضای توافقنامه‌هایی را که منجر به تقویت‌شان می‌شود، ندارند. هرتزوگ در ادامه لفاظی خود خواستار تحریم‌های سخت بر ایران شد.

 جوان 
 بدون پذیرش نظم ظالمانه بخش مهمی از قدرت جهان شده‌ایم
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در همایش استادان بسیجی دانشگاه‌های کشور در مشهد گفت: امروز امریکا نمی‌تواند هر نقشه‌ای را که دارد در منطقه پیاده کند و به یقین نقشه‌هایش شکست می‌خورد.
وی ادامه داد: ما در بسیاری از فناوری‌ها در رتبه نخست هستیم و حتی برخی ابرقدرت‌ها خریدار تسلیحات ما شده‌اند و پیشنهاد همکاری مشترک می‌دهند و در زمینه پدافند هوایی، قدرت‌های برتر جهان را پشت سر گذاشته‌ایم.
جنگ امروز، جنگ اعتقادات، باور‌ها و ارزش‌هاست که اگر ضعیف باشیم، باید نابود یا تسلیم شویم، اما ما بدون پذیرش نظم ظالمانه، بخش مهمی از قدرت جهان شده‌ایم.فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: دشمن به دنبال فلج ذهنی و تسخیر قلب جوانان است و در این میان استادان دانشگاهی، پرچمدار اعتقاد، باور و اندیشه هستند و باید آگاه‌سازی کنند.
 بومی سازی ۶۹۵ هزار قطعه تحریمی نیروگاهها
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: در برنامه تعمیرات گذشته، ۶۹۵هزارو۳۳۶ قطعه تحریمی برای تکمیل فرایند تعمیرات بومی سازی شده است. ناصر اسکندری با اشاره به جزئیات برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی اظهار داشت: برای نخستین بار طی هشت سال گذشته برنامه تعمیرات نیروگاهی پیش از ورود به بازه فصل گرم به انتها رسید و دست صنعت برق در تأمین پایدار برق بیشتر از گذشته باز بود. معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی در تشریح نتایج تکمیل تعمیرات نیروگاهی گفت: نتیجه تکمیل تعمیرات نیروگاهی، رسیدن شاخص آمادگی واحدهای تولید برق حرارتی به نرخ ۹۸درصد بود که یک رکورد جهانی به حساب می آید.

 آفتاب‌یزد 
 آمریکا برای دادن سلاح‌های بیشتر به اوکراین بی‌پرواتر شده است
پایگاه‭ ‬اینترنتی‭ ‬‮«‬هیل‮»‬‭ ‬وابسته‭ ‬به‭ ‬کنگره‭ ‬آمریکا‭ ‬در‭ ‬گزارشی‭ ‬نوشت: ‬واشنگتن‭ ‬در‭ ‬اعطای‭ ‬تسلیحاتش‭ ‬به‭ ‬کی‌یف‭ ‬بی‌پرواتر‭ ‬عمل‭ ‬می‌کند‭.‬ ‬پایگاه‭ ‬اینترنتی‭ ‬هیل‭ ‬در‭ ‬گزارشی‭ ‬نوشت،‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این،‭ ‬مقامات‭ ‬روسیه‭ ‬هشدار‭ ‬داده‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬کاروان‌های‭ ‬تسلیحاتی‭ ‬غربی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ویژه‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬خاک‭ ‬اوکراین‭ ‬برسند‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬اهداف‭ ‬نظامی‭ ‬مشروع‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬خواهند‭ ‬گرفت.
‬با‭ ‬این‭ ‬حال،‭ ‬تاکنون‭ ‬چنین‭ ‬کاروان‌هایی‭ ‬مورد‭ ‬حمله‭ ‬قرار‭ ‬نگرفته‌اند،‭ ‬اگرچه‭ ‬ارتش‭ ‬روسیه‭ ‬گزارش‭ ‬داده‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬چند‭ ‬موقعیت‭ ‬به‭ ‬تاسیسات‭ ‬نظامی‭ ‬اوکراین‭ ‬که‭ ‬محل‭ ‬نگهداری‭ ‬تجهیزات‭ ‬نظامی‭ ‬غربی‭ ‬بوده‌اند‭ ‬حمله‭ ‬کرده‭ ‬است. ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬ظاهرا‭ ‬دولت‭ ‬جو‭ ‬بایدن،‭ ‬رئیس‭ ‬جمهور‭ ‬آمریکا‭ ‬نگرانی‌های‭ ‬سابقش‭ ‬برای‭ ‬ارسال‭ ‬تسلیحات‭ ‬به‭ ‬اوکراین‭ ‬را‭ ‬کنار‭ ‬گذاشته‭ ‬و‭ ‬واشنگتن‭ ‬اکنون‭ ‬معتقد‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌تواند‭ ‬تسلیحات‭ ‬بیشتری‭ ‬به‭ ‬کی‭ ‬یف‭ ‬بدهد‭. ‬

 خراسان 
 مخالفت بایدن با «تروریستی» خواندن روسیه
منابع رسانه‌ای غربی از واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا خبر دادند که جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در جریان یک نشست با سوال خبرنگاری با موضوع تلاش‌ها به منظور تروریستی خواندن روسیه مواجه شد.به نوشته رویترز، یک خبرنگار از بایدن سوال کرد که آیا آمریکا باید روسیه را به دلیل حمله نظامی به اوکراین، به عنوان «دولت حامی تروریسم» به رسمیت بشناسد.
رئیس‌جمهور آمریکا که دولتش از زمان آغاز بحران اوکراین تحریم‌های بی سابقه ای‌ علیه روسیه اعمال و به دیگر کشورها برای انزوای مسکو فشارهای زیادی وارد کرده است، به سوال خبرنگار این طور پاسخ داد: «خیر » (آمریکا نباید روسیه را حامی تروریسم بخواند).جواب کوتاه و مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا با تروریستی خواندن روسیه به دلیل جنگ اوکراین در شرایطی انجام شده که نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان این کشور به همراه برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده کنگره خواستار انجام چنین کاری شده‌اند.

 رسالت 
 داعش مسئولیت حمله به سفارت روسیه را پذیرفت
گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به سفارت روسیه در کابل را برعهده‌گرفته است.داعش با انتشار پیامی در کانال تلگرام اعلام کرد که یک ستیزه‌جوی این گروه «کمربند انفجاری خود را در جمعی از مردمی که کارکنان سفارت روسیه در بین آنان بودند، منفجر کرده است».
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در جریان این حمله دو کارمند سفارتخانه این کشور در کابل کشته‌شده‌اند.یک سخنگوی وزارت کشور طالبان نیز با انتشار پیامی در شبکه توییتر از کشته شدن ۴ شهروند افغان خبر داد. طبق اعلام وزارت داخله طالبان «عامل سوءقصد پیش از آنکه بتواند به هدف خود برسد، به قتل رسید». به گفته مقامات پلیس کابل چهار شهروند افغان که در جریان این حمله انتحاری جان سپردند، منتظر رسیدگی به درخواست‌های کنسولی بودند.
 تضمین‌ها در مذاکرات باید اطمینان‌بخش باشد
سخنگوی دولت درنشست خبری که با حضور نمایندگان اصحاب رسانه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در مورد پاسخ ایران و روند مذاکرات گفت: گفت‌وگوهای برجامی ادامه دارد و ما از ابتدا ۴ موضوع تضمین‌ها، راستی آزمایی‌های عملی، رفع تحریم‌ها به‌صورت پایدار و ادعاهای سیاسی آژانس در مورد پادمان را پیگیری کردیم. وی با اشاره به اینکه ما گفت‌وگوها را هرگز ترک نکرده و در آینده نیز ترک نخواهیم کرد، گفت: طرف مقابل باید از زیاده‌خواهی دست بردارد و تضمین‌ها در مذاکرات باید اطمینان‌بخش باشد.

 مردم سالاری 
 فراخوان مکرون به ریاضت انرژی در فرانسه
«امانوئل مکرون» پس از گفت‌گویی تلفنی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان، در نشستی خبری خطاب به مردم کشورش به تشریح بحران پیش‌روی کشورهای اروپایی در مورد تامین سوخت در فصل زمستان پیش‌رو پرداخت. وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در انرژی به شکل استفاده کمتر از معمول از کولرهای گازی و نیز وسایل گرمایشی، از مردم خواست برای جلوگیری از جیره‌بندی برق ۱۰ درصد مصارف خود را کم کنند و گفت: راه‌حل در دستان ماست. مکرون با اشاره به اینکه فرانسه باید خود را برای قطع کامل گاز روسیه آماده کند، گفت: در چندماه سهم گاز روسیه در ترکیب منابع انرژی کشور از ۵۰ درصد به ۹ درصد کاهش یافته است.

 آرمان ملی 
 تکذیب خبر بازداشت
درپی انتشار خبری مبنی بر بازداشت برادر همسر سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، فاطمه زارعان معاون رسانه‌ای این وزارتخانه این خبر را تکذیب کرد و آن را شایعه خواند. این مسئول روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد که معاونت حقوقی این نهاد پیگیر ماجرا است. این تکذیبیه پس از آن صادر شد که روز گذشته برخی رسانه‌ها با انتشار خبری مدعی شده بودند برادر همسر وزیر جهادکشاورزی به اتهام رشوه توسط نیروی‌های امنیتی بازداشت شده است.

 قدس 
 هدف گذاری برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای
رئیس سازمان ‌انرژی ‌اتمی روز گذشته با حضور در سمینار فناوری‌های نوین انرژی گفت: در نظر ‌داریم سهم برق‌ هسته‌ای در سبد‌ انرژی کشور را به ‌۲۰‌درصد ‌برسانیم. ‌اسلامی ‌افزود: ‌نخستین نیروگاه ‌اتمی کشور ۵۲‌ میلیارد کیلووات ‌برق تولید کرده و موجب صرفه‌جویی ‌۸۵‌میلیون بشکه نفت شده و توانسته دو برابر سرمایه‌گذاری انجام ‌شده برای ساخت این ‌نیروگاه، درآمد کسب کند و تولید ‌۱۰‌هزار مگاوات برق هسته‌ای را هدف‌گذاری کرده‌ایم.
 اروپا نمی‌تواند گاز روسیه را تا سال ۲۰۲۷ کنار بگذارد
وزیر انرژی روسیه می‌گوید کشورهای اروپایی حتی تا سال ۲۰۲۷ هم نمی‌توانند از وابستگی به گاز مسکو رهایی پیدا کنند. نیکولای شولگینوف دراین‌باره گفت: برای رسیدن به این هدف، آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند این کار تا سال ۲۰۲۷ انجام می‌شود. باتوجه به قیمت‌های کنونی، شرایط نشان می‌دهد کار آسانی در پیش ندارند. اروپا به سختی می‌تواند به کشوری جز آمریکا اتکا کند؛ کشوری که درحال افزایش تولیدات اِل‌اِن‌جی (گاز طبیعی مایع) است. وی ادامه داد: معتقدم زمستان پیش رو نشان خواهد داد آن‌ها تا چه اندازه به «پس زدن» احتمالی گاز روسیه، باور دارند.

 اعتماد
 به همکاری با شرکت‌های اسراییلی ادامه می‌دهیم
«مدد قلی‌اف»، وزیر صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان از تداوم همکاری این کشور و شرکت‌های رژیم صهیونیستی خبر داد. وزیر صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان در چهارمین نمایشگاه امنیتی-دفاعی «Securex Caspian» در باکو گفت: «[جمهوری] آذربایجان به همکاری با شرکت‌های ترکیه‌ای و اسراییلی ادامه خواهد داد.»
او در بخش دیگری اضافه کرد: «ما با ترکیه روی سلاح‌هایی کار می‌کنیم که برای ده تا پانزده سال‌ آینده طراحی شده‌اند. این یعنی ما به آینده نگاه می‌کنیم. ما حتی به ۲۰ سال آینده می‌نگریم.» مقامات جمهوری آذربایجان همواره به همکاری‌های نظامی باکو و تل‌آویو اشاره کرده‌اند

 ابتکار 
 نامه معرفی وزیر پیشنهادی کار تحویل مجلس شد
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تحویل نامه معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس خبر داد. سید نظام الدین موسوی اظهار کرد: نامه کتبی معرفی محمدهادی زاهدی وفا به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دبیرخانه و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی واصل شد.
وی گفت که در اولین جلسه علنی مجلس بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه، نامه معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام وصول می شود. موسوی یادآور شد که طبق آیین نامه داخلی مجلس جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و ‌رفاه اجتماعی یک هفته بعد از اعلام وصول تشکیل می شود.

 اطلاعات
 برخی جرائم اعتماد مردم و آرامش روانی جامعه را از بین می‌برد
رئیس قوه قضائیه گفت: برخلاف شایعه رواج‌یافته مبنی بر عدم پیگیری سرقت‌های زیر ۲۰میلیون تومان دردادسراها ، باید این موضوع را تاکید و تبیین کرد که هر نوع سرقتی، توسط دستگاه قضائی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان دادسراهای ناحیه ۲۷تهران (امور جنایی – ویژه قتل) و ناحیه ۳۴ تهران (ویژه سرقت) ، به پرونده برخی سرقت های مهم که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته یا کثیرالشاکی است اشاره کرد و گفت: برخی سرقت‌ها و جرائم صرفاً به فرد یا افراد مالباخته صدمه نمی‌زند بلکه سبب ضربه به اعتماد و آرامش روانی مردم جامعه می شود و در آنها اضطراب و دلهره ایجاد می‌کند؛ لذارسیدگی به این قبیل موضوعات باید در نهایت سرعت، دقت و جامعیت باشد و برای عاملان و مرتکبان آنها نیز مجازات بازدارنده قانونی تعیین کرد.
وی تاکید کرد: دستگاه قضایی در رسیدگی به جرائم و سرقت‌هایی که منجر به تهدید امنیت روانی جامعه می‌شود و مجازات عاملان چنین جرائم و سرقت‌هایی، بدون اغماض و در نهایت قاطعیت عمل خواهد کرد و تا آنجا که قانون اجازه می دهد هیچگونه ارفاقی برای مرتکبان این جرائم قائل نخواهد.

 شهروند
 درآمد ۱۲ هزار میلیارد تومانی ٣ ایرلاین خارجی از جابه‌جایی ایرانی‌ها
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری‌ ایران با اشاره به تحقق برنامه ١۴٠۴ برای افزایش ناوگان تا ۵۵٠ فروند هواپیما گفت: «طبق اسناد بالادستی و برنامه‌های بلندمدت تا سال ١۴٠۴ تعداد ناوگان هوایی کشورمان باید به ۵۵٠ فروند برسد اما امروز این برنامه‌ها به آرزو تبدیل شده است.»
حمیدرضا سیدی افزود: «امروز ١٢ هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانی تنها نصیب سه ایرلاین خارجی اماراتی، قطری و ترکیش ایرلاین می‌شود در حالی که اگر تنها ۴٠ فروند هواپیمای دوربرد وارد ناوگان هوایی کشورمان شود، امکان جبران ٨ هزار میلیارد تومان از این عدد را داریم و این درآمدها نصیب ایرلاین‌های داخلی خواهد شد.» او ادامه داد: «در حالی که برنامه‌های کلان در عملیات با چنین تغییرات و انحرافات ١٨٠ درجه‌ای به اجرا می‌رسد چگونه می‌توان برنامه‌های میان‌مدت و ۵ ساله را مدیریت کرد؟»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
آغاز تکاپوی بعثی – داعشی علیه زیارت اربعین
تسنیم/ دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباءبا اشاره به گردهمایی مسلمانان از اقصی نقاط عالم در کربلا، اعلام کرد: مراسم اربعین توطئه‌های استکبار جهانی و همپیمانان وهابی، بعثی و داعشی آن‌ها که تهدیدی برای ارزش و عقیده اسلامی به حساب می‌آیند را نقش بر آب می‌کند. شیخ «اکرم الکعبی» در ادامه به تکاپوی این جریان در مقابله با زیارت بی‌همتای اربعین پرداخت و خاطرنشان ساخت: این جریان که متوجه شده است چنین کارزاری شکست‌شان را رقم می‌زند؛ در جهت ضربه زدن، تضعیف و ایجاد تفرقه میان مومنان برآمده و عناصر و رسانه‌هایشان در صدد تحریک و تفرقه ملت‌های مسلمان هستند.وی خطاب به زائران غیرعراقی افزود: اکنون خیل عظیمی از مردم عراق حرف دلشان این است که اگر کشورمان گنجایش شما زائران حسینی را نداشته باشد، چشم و دلمان پذیرای شما خواهد بود.

برای همه سناریو‌ها در قبال ایران آمادگی داریم
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعا‌های آمریکا درباره برجام، اعلام کرد واشنگتن چه احیای توافق محقق شود و چه نشود، برای تمام سناریو‌ها آمادگی دارد.ژان پیر افزود: «هنوز شکاف‌هایی برای بازگشت به توافق وجود دارد؛ جو بایدن هیچ توافقی را با ایران امضا نخواهد کرد مگر آن‌که این توافق در خدمت به منافع آمریکا باشد.وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بحران انرژی در اتحادیه اروپا افزود: «با همکاری اروپا برای تضمین عرضه کافی گاز پس از توقف فعالیت خط لوله نورد استریم تلاش می‌کنیم.»

جلسه کمیته چهارجانبه وزیران عرب در مورد روابط با ایران
باشگاه خبرنگاران/ وزیر امور خارجه عربستان با وزرای خارجه عرب در حاشیه نشست عادی شورای اتحادیه عرب، درباره روابط با ایران گفت‌وگو کرد. این جلسه در حاشیه یکصد و پنجاه و هشتمین نشست عادی شورای اتحادیه عرب در سطح وزیران در قاهره برگزار شده است. در این کمیته چهارجانبه با ادعای مداخله ایران در امور کشور‌های عربی، درباره روند روابط این کشور‌ها با ایران و راهکار‌های تعامل با آن بحث و تبادل نظر شد. همچنین برخی گزارش‌های ادعایی تعدادی از کشور‌های عربی در مورد دخالت ایران در امور این کشور‌ها بررسی شد.

هشدار جدی ایران به ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی
مهر/ رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح در پیامی به ارتش تروریستی آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای میزبان آنها در خصوص تهدید امنیت کشورمان هشدار داد. سرلشکر باقری تاکید کرد: در ماه‌های اخیر ارتش تروریستی آمریکا تلاش کرده جای خالی خود را که با عقب بردن ناوهای هواپیمابر، ناوشکن‌ها از خلیج فارس و دریای عمان به وجود آمده و موجب وحشت وابستگان او شده را با اتصال منطقه مورد غصب رژیم صهیونیستی ارتش کودک کش آن به فرماندهی منطقه‌ای سنتکام، جبران کند. معنای این اقدام این است که از نگاه ما امکانات جاسوسی و (حتی عملیاتی) آمریکا و هم‌پیمانان او در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی نیز قرار خواهد گرفت و این موجب افزایش تهدید برای کشور عزیزمان خواهد شد. وی تصریح کرد: ما علاوه بر اعلام و اخطار کتبی و انتقال پیام از طریق وزارت امور خارجه به کشورهای میزبان ارتش آمریکا، با توسعه حضور و تعمیق گشت‌های هوایی و دریایی و تعمیق اشراف اطلاعاتی و انجام رزمایش‌های گوناگون دریایی موشکی و پهپادی و…، آمادگی و اخطار خود را اعلام کرده و می‌کنیم. سرلشکر باقری تصریح کرد: توصیه دائمی و دوستانه ما به کشورهای همسایه، برادری و همکارن برای برقراری امنیت منطقه توسط کشورهای خودمان و عدم اتکا به بیگانگان است.

ادعای آمریکا در ارزیابی از پاسخ ایران به پیش نویس توافق هسته ای
مهر/ در شرایطی که ایران هرگونه پای بندی به توافق هسته‌ای وین را مستلزم گام‌های همزمان از سوی طرف‌های آمریکایی و غربی عنوان کرده، اما ودانت پاتل در نشست خبری روزانه وزرات امور خارجه ادعا کرد: پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که توافق را انجام دهیم. ما مرتباً گفته‌ایم که شکاف‌ها باقی مانده‌اند و از واکنش ایران واضح است که این شکاف‌ها همچنان باقی است. «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جدیدترین ارزیابی این وزارتخانه از پاسخ ایران به پیش‌نویس توافق هسته‌ای وین، ادعا کرده است که پاسخ ایران ناامید کننده است.ادعای این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده که دو روزگذشته نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شانس احیای توافق هسته‌ای ایران را کمرنگ ارزیابی کرده بود.

اعضای مجلس خبرگان رهبری با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند
فارس/ اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (چهارشنبه ۱۶ شهریور) با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند. شرکت‌کنندگان در این مراسم با نثار تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های والای امام راحل، شهدا و رهبر معظم انقلاب عهدی دوباره بستند.

چین سریع‌ترین پهپاد جهان را آزمایش کرد
فارس/ منابع رسانه‌ای روز دوشنبه (دیروز) خبر دادند که ارتش چین اقدام به آزمایش پهپاد WZ-8 (ووژن ۸)که سریع‌ترین پهپاد چین شناخته می‌شود، کرده است. وبسایت عربیک دیفنس در این باره نوشت که ۸WZ- یک هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت است که توسط شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC) تولید می‌شود این هواپیما به طور رسمی در رژه نظامی هفتادمین سالگرد استقلال چین در یکم اکتبر ۲۰۱۹ به‌عنوان یک هواپیمای شناسایی استراتژیک معرفی شد و سپس در نمایشگاه هوایی Zhuhai در سال ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شد.

ارتش آمریکا تجهیزات نظامی جدید وارد عراق کرد
فارس/ منابع محلی در شمال شرق سوریه، از انتقال تجهیزات نظامی جدید آمریکا به خاک عراق خبر دادند. این تجهیزات که شامل ۲۰ خودروی زرهی بود با عبور از گذرگاه «الولید» در استان الحسکه وارد شمال عراق شده است. دیروز نیز تجهیزات نظامی دیگری از پایگاههای ارتش آمریکا در سوریه وارد عراق شده بود.ارتش آمریکا روز گذشته همزمان ۳۱ تانکر حامل نفت نیز که از چاههای نفتی سوریه به سرقت رفته بود را از طریق گذرگاه الولید به خاک عراق انتقال داد تا در پایگاههای نظامی آمریکا در این کشور استفاده شود. گذرگاهی که دولت‌های بغداد و دمشق آن را غیر قانونی می‌دانند.

هنوز در مرحله تلاش برای اجرای دوباره برجام هستیم
ایرنا/ هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که هنوز در مرحله تلاش برای اجرای مجدد برجام هستیم.جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست خبری تلفنی ای با خبرنگاران افزود: ما هنوز در مرحله تلاش برای اجرای مجدد برجام هستیم. این بدین معنا نیست که آمریکا تعهد کمتری به توافق دارد. این مقام کاخ سفید ادامه داد: اما هنوز کارهای بیشتری برای دیپلمات های ما وجود دارد که باید انجام دهند.کربی با اشاره به وجود اختلافات و شکاف ها گفت که نمی تواند زمانی را برای تحقق توافق اعلام کند و هنگامی که توافق حاصل شد همه از آن مطلع می شوند.وی ادعا کرد که آمریکا به دنبال تحقق پایبندی کامل متقابل به برجام است.

عمان خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد
ایرنا/ وزیر امور خارجه عمان در جریان نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه شد.”بدر البوسعیدی” وزیر خارجه عمان در یکصد و پنجاه و یکمین نشست عادی اتحادیه عرب در سطح وزیران امور خارجه در شهر قاهره گفت: سلطان نشین عمان با اعتقاد راسخ به مبانی ثابت اصیل عربی که همه کشورها در راستای تحکیم آن تلاش می کنند، چشم به بازگشت همبستگی عربی از طریق بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دوخته است. وی همچنین بر اهمیت ایجاد راه حل عادلانه برای ملت فلسطین و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید کرد و خواهان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *