خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۲

**آیت الله حسینی بوشهری: ایران اسلامی خواهان آرامش مردم عراق است** در دیداربا وزیر صنعت، معدن و تجارت: مراجع عظام تقلید خواستار کنترل گرانی‌ها و بهبود وضعیت معیشتی مردم شدند** آیت الله اراکی: حضرت‌آیت‌الله حائری از ابتدا تبعیت از ولی‌فقیه را واجب شرعی می‌دانستند** پروژه آبرسانی غدیر پس از 14 سال انتظار با سفر رئیس جمهور به دزفول افتتاح شد** وبگاه آمریکایی آکسیوس: اتحاد فزاینده ایران، چین و روسیه اهداف آمریکا را تضعیف می‌کند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس جمهور با ۵ نفر از مراجع عظام تقلید
پنجشنبه گذشته، رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت در تماس‌های تلفنی جداگانه با مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و شبیری زنجانی گفت‌و‌گو و اقدامات دولت در سال گذشته را برای ایشان تشریح کرد. آیت‌الله رئیسی در این تماس‌ها، با عرض تسلیت ایام اسارت آل الله (علیهم السلام) و اشاره به اقدامات دولت در سال گذشته، از ایشان خواستند نظرات و رهنمودهای خود را مطرح فرمایند. مراجع عظام نیز ضمن بیان برخی اولویت‌ها نسبت به مردم، اعلام نمودند برای موفقیت دولت در خدمت به مردم همواره دعاگو هستند.

 همشهری 
 تأمین امنیت زائران ایرانی از سوی حشدالشعبی
منابع عراقی گزارش دادند نیروهای سازمان حشدالشعبی عراق فرایند تأمین امنیت زائران در شرق این کشور را آغاز کرده‌اند. یک منبع امنیتی در این رابطه به وبگاه خبری «نینا» گزارش داد که گروهی از نیروهای تیپ۱۱۰ حشدالشعبی روند تأمین امنیت جاده خانقین به حمرین را آغاز کرده‌اند. این منبع اضافه کرده که این اقدام در راستای طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی انجام شده تا امنیت در جاده‌های عراق برقرار شود و از زائران ایرانی‌‌ای که از گذرگاه مرزی «المنذریه» (مرز خسروی) وارد عراق می‌شوند، محافظت شود.

 کیهان 
 اتحاد فزاینده ایران، چین و روسیه اهداف آمریکا را تضعیف می‌کند
وبگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» در تحلیلی نوشت چین، روسیه و ایران بزرگ‌ترین دشمنان آمریکا به طور فزاینده‌ای در حال متحد شدن به روش‌هایی هستند که می‌تواند اهداف ایالات متحده را تضعیف کند.
در ادامه این گزارش در اشاره به رزمایش چین و روسیه آمده «نیروهای روسیه و چین تمرینات نظامی بزرگی را روز پنجشنبه در شرق روسیه آغاز کردند» و سپس ادعا شده روسیه اولین محموله پهپادی خود از ایران برای استفاده در میدان نبرد در اوکراین را دریافت کرده است. به ادعای این گزارش، این‌ها تنها جدیدترین نمونه‌های یافتن اهداف مشترک از سوی دشمنان اصلی ژئوپلیتیکی آمریکاست. به نوشته آکسیوس، یک دیپلمات چینی در اشاره به روابط کشورش با کشورهایی مثل ایران و روسیه گفت طبیعی است که کشورهایی که با تحریم و فشار از سوی ایالات متحده مواجه هستند، به هم نزدیکتر شوند. طبق این گزارش، روابط بین این سه کشور نه فقط با پیوندهای عمیق و ارزش‌های مشترک بلکه منافع خاص و خواست مشترک برای به چالش کشیدن واشنگتن تعریف می‌شود.
 انقلابیون یمن با برگزاری بزرگ‌ترین نمایش جنگی توانایی‌های خود را به رخ آمریکا و سعودی کشیدند
استان «الحدیده» یمن روز پنجشنبه شاهد بزرگ‌ترین مراسم فارغ‌التحصیلی نیروهای نظامی دولت نجات ملی یمن بود. شبکه خبری المسیره در این ارتباط گزارش داد که این مراسم با حضور مهدی المشاط رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن که فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور نیز هست، برگزار شد. ضیف الله الشامی وزیر اطلاع‌رسانی یمن هم گفت که این رژه نظامی با حضور گردانهای شهید «الصماد» از منطقه پنجم نظامی، لشکرهای «النصر»، نیروی دریایی، نیروی هوایی و با شعار «وعد الآخره» (وعده آخرت) برگزار شد. منابع خبری حاضر در این مراسم تاکید کردند که سلاحهای نمایش داده شده توسط ارتش یمن، قدرتمندترین سلاحهایی است که تا کنون به نمایش گذاشته شده و شامل موشکهای زمین به دریا نیز می‌باشد. در این مراسم همچنین نیروی دریایی یمن موشک جدید زمین به دریا از نوع «فالق-۱» و همچنین موشک «المندب-۲» را به نمایش گذاشت.
گفته شده است که این مراسم، بزرگ‌ترین نمایش نظامی است که نیروهای یمنی برگزار کردند و در آن، جدیدترین وسایل و تجهیزات صنایع جنگی زمینی، هوایی و دریایی را به رخ جهانیان کشیدند.

 ایران 
 پروژه آبرسانی غدیر پس از ۱۴ سال انتظار با سفر رئیس جمهور به دزفول افتتاح شد
روز گذشته با سفر آیت‌الله رئیسی به خوزستان طرح آبرسانی غدیر افتتاح شد که اجرای آن قریب به ۱۴ سال به درازا کشید، طرحی که آب آشامیدنی ۲۶ شهر و بیش از هزار روستای خوزستان را تأمین می‌کند. کار آغاز این طرح در سال ۱۳۸۷ بود و هنگامی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، با وجود گذشت این همه سال، کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. برپایه حجم کارهای باقی مانده و تعلل‌های گذشته، برخی پیش‌بینی می‌کردند که به سرانجام رساندن این طرح دست‌کم ۳ تا ۴ سال دیگر نیز به طول بکشد اما با پیگیری‌های شخص رئیس جمهور و همت جهادی مهندسان و کارگران، طرحی که پیش‌بینی می‌شد تا ۳ سال دیگر به بهره‌برداری برسد، پس از ۱۰ ماه به بهره‌برداری رسید. آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح طرح آبرسانی غدیر، تأکید کرد که «اجرای این طرح در۱۰ ماه به جای حداقل ۳ سال پیش‌بینی، این امیدواری را ایجاد کرد که می‌توان اجرای طرح‌های مرتبط با رفع تنش‌های آبی کشور را با سرعت بیشتر انجام داد.» از این رو، افتتاح طرح آبرسانی غدیر را می‌توان نقطه عطفی در مدیریت جهادی و تحولگرایی دولت سیزدهم دانست، همچنان که می‌توان آن را ادای دین دولت سیزدهم به خوزستان نیز تعبیر کرد.
 من یک ایرانی کرد و متولد اسلام آباد غرب هستم
زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ادعای یک شبکه ضد انقلاب واکنش نشان داد. وی درباره این ادعا در صفحه مجازی خود نوشت: «یکی از دوستان لینک تصویری خانواد‌گی از ما در دانشگاه استرالیا را برایم ارسال کرد که ظاهراً یک شبکه ضد انقلاب در گزارشش استفاده کرده و مدعی شده است که بچه‌های من تابعیت استرالیا دارند. اینطور گزارش‌های مملو از دروغ، ارزش جواب دادن ندارد ولی به احترام هموطنان عزیز گفتم توضیحاتی بنویسم». زارع‌پور افزود: «با دیدن گزارش، خاطرات دوران تحصیل در استرالیا برایم زنده شد. زمانی که در سال ۹۰ با ویزای دانشجویی برای تحصیل به دانشگاه نیوساوت ولز سیدنی، که یکی از ۵۰دانشگاه برتر جهان است، رفتم یک فرزند داشتیم. با تلاش شبانه‌روزی و به فضل خداوند توانستم دکترای مهندسی کامپیوتر را سه ساله به پایان برسانم و دوره پسادکتری را هم یک ساله در همان دانشگاه گذراندم. وزیر ارتباطات همچنین در پاسخی کنایه‌آمیز به ادعاهای این شبکه فارسی زبان مستقر در لندن اظهار داشت: «من یک ایرانی کرد و متولد اسلام‌آباد غرب هستم؛ من و همه اعضای خانواده‌ام حتی برای یک لحظه هم تابعیت جمهوری اسلامی ایران را با تابعیت هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنیم. با افتخار فرزند ایرانیم. هیچ کدام از اعضای خانواده من و حتی بستگان درجه یک، تابعیت هیچ جای دنیا را ندارند غیر از ایران. فکر کنم ملکه باید دنبال تابعیت اسلام‌آباد باشد؛ بالاخره هوا رو‌به سرما رفته و اروپا هم به سمت مصرف هیزم و خب جنگل‌های زاگرس پر از هیزم!»

 جمهوری‌اسلامی 
 مراجع عظام تقلید خواستار کنترل گرانی‌ها و بهبود وضعیت معیشتی مردم شدند
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به قم با چند تن از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد. آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی دراین دیدارهای جداگانه در سخنانشان با اشاره به مشکلات معیشتی و کاهش قدرت خرید مردم تاکیدکردند: برای کاهش تورم و مقابله با گرانفروشی‌ها باید تلاش جدی صورت گیرد.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:
مردم دائماً از ما می‌خواهند که در دیدارها نسبت به گرانی‌ها تذکر دهیم که با توجه به آمار ارائه شده امیدواریم در آینده نزدیک تغییراتی در وضع معیشتی مردم حاصل شود.
مردم می‌خواهند نتیجه‌حل مشکلات اقتصادی را در سفره‌هایشان ببینند و می‌بینیم که در بیشتر موارد، هزینه سفره‌های مردم گران‌تر شده است.
بانک‌ها هر کاری که دلشان خواست، انجام می‌دهند. ۴ درصد به عنوان کارمزد برای وام قرض الحسنه اعلام می‌کنند، اما برای هر سال مبلغ ۴ درصد می‌گیرند، یعنی اگر وامی ۵ سال طول پرداخت داشته باشد، ۲۰ درصد به عنوان کارمزد بانکی میگیرند که این تقلّب است و باید جلوی آن گرفته شود.
برخی از کسبه، اجناس را به هر قیمتی که خواستند می‌فروشند که باید نسبت به سامان دادن قیمت اجناس، اقدام عملی صورت گیرد.
ما مردم را دعوت به صبر و انصاف می‌کنیم تا با همراهی همدیگر و مدیریت صحیح دولت بتوان بر مشکلات فائق آمد.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی:
باید برای کاهش تورم و همچنین مقابله با گرانفروشی‌ها تلاش جدی صورت گیرد.
قیمت کالاها لحظه‌ای گران می‌شود و متاسفانه شاهد کاهش قیمت‌ها هم نیستیم که این امر موجب شده مردم شرایط سختی را داشته باشند.
اینکه تحریم‌های دشمنان بر شرایط اقتصادی موجود بی‌تاثیر نبوده غیر قابل انکار است؛ اما این امرنباید بهانه‌ای باشد برای اینکه ما نتوانیم قیمت کالاها را کنترل کنیم و تورم را سامان دهیم.
اگر بخواهیم در برابر توطئه دشمنان در این شرایط اقتصادی در امان باشیم باید کشور در زمینه‌های مختلف به خودکفایی برسانیم چرا که اگر خودمان بتوانیم نیازهای کشور را تهیه و تولید کنیم در این صورت تحریم‌های دشمنان نمی‌تواند در این زمینه اثر گذار باشد.
باید تلاش کرد تا مردم راضی باشند و هرگاه مردم از عملکرد مسئولین رضایت داشتند در این صورت می‌توان گفت که کارها به درستی انجام شده است.
آیت‌الله العظمی سبحانی:
تخلفاتی که در خصوص فولاد مبارکه مطرح شده نگران‌کننده است.
ممکن است در برخی دیگر از شرکت‌ها و همچنین سازمان‌ها اینگونه تخلفات وجود داشته باشد که باید نظارت لازم صورت پذیرد.
باید برای آنکه از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری شود مدیرانی پاکدست، متعهد و معتقد انتخاب شوند.
افرادی که تخلف می‌کنند باید برکنار و عزل شوند تا سایر مسئولین نیز بدانند که در نظام اسلامی با کسی که تخلف می‌کند اینگونه برخورد می‌کنند و باید از افراد شایسته و لایق در مسئولیت‌ها استفاده کرد.
تامین نیازهای اساسی مردم از جمله وظایف این وزارتخانه است که باید در این زمینه تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

 وطن امروز
 ایران از هیچ کمکی برای تأمین امنیت عراق دریغ نمی‌کند
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ایران خواهان یک دولت باثبات در عراق است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته از هیچ کمکی برای امنیت، رفاه، رشد و سعادت عراق دریغ نخواهد کرد. حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به حوادث اخیر عراق گفت: امیدواریم مسیر امنیت، رفاه و عزت کشور برادر و همسایه عراق بیش از گذشته با وحدت نیروهای مومن و بدون دخالت نیروهای خارجی هموار شود.
 دشمنان جهان اسلام در صدد تجزیه کشورهای اسلامی هستند
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست هم‌اندیشی اعضای مجمع عمومی و اندیشمندان و میهمانان از ۱۱۸ کشور، با تبیین جایگاه برجسته و اثرگذار مقام معظم رهبری در بین اندیشمندان و تحلیلگران جهانی، بینش و گفتمان حکیمانه، منطقی و به‌روز مقام معظم رهبری در عرصه‌های مختلف را از افتخارات و سرمایه‌های ارزشمند جهان اسلام و مسلمانان جهان خواند. امیرعبداللهیان در ادامه، ضمن اشاره به تلاش‌های دشمنان جهت ایجاد تفرقه بین جهان اسلام و ارائه تصویری نادرست و خشونت‌آمیز از چهره اسلام، بر ضرورت اتحاد جریان‌های اسلامی و جلوگیری از هر گونه انشقاق و همچنین ضرورت جهاد تبیین به منظور معرفی اسلام ناب محمدی تاکید کرد. وی رویکرد، گفتمان و عملکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای عزت‌مداری، استقلال و صلح دوستی خواند و بر تداوم مسیر استقلال سیاسی و عزت ملی تاکید کرد.

 جوان 
 برخی قدرت‌های رده نخست دنیا تمایل به خرید تجهیزات نظامی و دفاعی از جمهوری اسلامی ایران دارند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستاورد‌های صنعت دفاعی کشور را شکوهمند، اقتدارآمیز و بازدارنده دانست و تأکید کرد: آماده پاسخ به تهدیدات در هر سطحی هستیم. سردار سرلشکر سلامی، در بازدید از نمایشگاه پدافند هوایی و الکترونیک وزارت دفاع که به مناسبت گرامیداشت روز صنعت اقتصادی کشور برپا شده است، در سخنانی با بیان اینکه مشاهده دستاورد‌های نمایشگاه وزارت دفاع قابل تحسین و نمایانگر توانایی‌های بالای جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی است گفت: امروز سیستم دفاعی و نظامی کشور صرفاً یک توانمندی معکوس‌سازی، تقلید‌سازی و شبیه‌سازی مدل‌های خارجی نیست و مشاهده آرایه‌های متنوع نظامی و دفاعی، بیانگر اشباع نیرو‌های مسلح از روی آوری به بیگانگان است. فرمانده کل سپاه با اشاره به تلاش نخبگان و دانشمندان نظامی و دفاعی در خصوص دستیابی به فناوری‌های بومی گفت: امروز روش روی‌آوری‌ها برعکس شده و برخی قدرت‌های رده نخست دنیا تمایل به خرید تجهیزات نظامی و دفاعی از جمهوری اسلامی دارند که البته این موضوع محقق شده و هم اکنون در حال استفاده و آموزش هستند.

 خراسان 
 تکذیب اظهارات منتسب به سردار حاجی زاده
روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه در اطلاعیه ای اظهارات منتسب به سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده این نیرو مبنی بر ساخت ایستگاه فضایی را تکذیب کرد.نیروی هوافضای سپاه هم اکنون برنامه‌ای در این خصوص در دستور کار خود ندارد و از رسانه‌ها انتظار می‌رود اخبار این نیرو را از منابع و مراجع رسانه‌ای رسمی سپاه دنبال کنند.
 مجلس یازدهم و دولت اقدام شایسته‌ای در زمینه مذاکرات هسته‌ای داشتند
سردار کوثری با اشاره به این که مجلس یازدهم و دولت اقدام شایسته‌ای در زمینه مذاکرات هسته‌ای داشتند، گفت: این دفعه مذاکره با دفعه قبل فرق می‌کند و این بار ما هستیم که مشخص می‌کنیم نه آن‌ها، زیرا در گذشته آن‌ها بازی را بر هم زدند. وی ادامه داد: مصوبه مجلس و هماهنگ شدن مجلس و دولت به ساخت و غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد منجر شد که طرف های مقابل متوجه اشتباه خود شدند و درخواست مذاکره کردند. می‌توانیم میزان غنی سازی ۶۰ درصد را تبدیل به ۹۳ درصد کنیم که به معنی بمب اتم است. اگرچه ما به دنبال این موضوع نیستیم ولی اگر طرف مقابل دیر بجنبد توانایی این موضوع را داریم.
توقیف شناور تجسسی نیروی دریایی آمریکا
نور نیوز خبر داد: نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ایران دوباره برای مدت کوتاهی شناور تجسسی نیروی دریایی این کشور را توقیف و سپس رها کرده است.

 مردم سالاری 
 تدارک نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه
موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان پیش از ظهر دیروز (جمعه) با شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار در خصوص آخرین تحولات روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و افزایش ۲۲ درصدی آن در سال جاری، پروژه های مشترک بویژه در حوزه حمل و نقل و نیز نشست هفته آینده ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در خصوص کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای بویژه کریدور شمال – جنوب و راه آهن رشت – آستارا که در باکو برگزار می شود، رایزنی و تبادل نظر کرد.

 قدس 
 توقیف دو شناور آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش
ناوشکن جماران نیروی دریایی ارتش در روزهای گذشته در حین اجرای مأموریت در دریای سرخ با چندین شناور ویژه داده‌برداری که در مسیر بین‌المللی رها بود مواجه شده و به منظور جلوگیری از احتمال تصادف دریایی از کنترل‌کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع حرکت خاتمه داده شود. نیروی دریایی پس از مواجهه چند مرتبه‌ای با این شناورهای حادثه‌ساز با رعایت نکات امنیتی آن‌ها را بازیافت و پس از بررسی‌های لازم با تصمیم فرمانده ناوشکن ایرانی در منطقه‌ای ایمن رها و به آمریکایی‌ها تفهیم شد که از تکرار موارد مشابه خودداری کنند.
 دستور اژه‌ای برای تعیین تکلیف ۱۰۰۰ وسیله نقلیه توقیفی
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای روز گذشته در جلسه شورای قضایی استان یزد با بیان اینکه مطابق گزارش دادستان مرکز استان یزد، برخی از وسایل نقلیه توقیفی مربوط به سال ۹۵ است، گفت: مقامات قضایی یزد موضوع تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیفی در پارکینگ مهریز را تا پایان ماه‌ جاری در دستور کار قرار دهند. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مقامات قضایی گزارش ناظر بر پرونده‌های دارای حکم از دادگاه اصل ۴۹ که مالک برای تحویل گرفتن خودروها و وسایل نقلیه مراجعه نکرده و همچنین گزارش پرونده‌هایی که حکم آن‌ها از دادگاه صادر نشده را به معاون اول قوه ارائه دهند.
 ترامپ و جمهوری‌خواهان برای آمریکا خطرناک هستند
جو بایدن، رئیس جمهور کنونی و دونالد ترامپ همتای پیشین وی جنگ لفظی تندی علیه یکدیگر داشتند. بایدن روز جمعه در یک سخنرانی تند و تیز حمله همه‌جانبه‌ای را علیه «دونالد ترامپ» و جمهوری‌خواهان آغاز کرد. وی گفت: ترامپ و جمهوری‌خواهان خطر کنونی آشکار برای دموکراسی آمریکا هستند. با وجوداین لحظاتی بعد ترامپ ادعای همیشگی خود درباره بایدن را بار دیگر تکرار کرد و گفت: او باید دیوانه باشد یا از زوال عقل رنج می‌برد!

 اعتماد 
 انفجار در مسجدی در هرات
منابع محلی افغانستان از وقوع انفجاری مرگبار در شهر هرات خبر دادند. این انفجار ظهر جمعه در مسجد گازرگاه صورت گرفته و ده‌ها کشته و مجروح برجای گذاشته است. مجیب الرحمان انصاری یک روحانی نزدیک به طالبان به همراه جمعی از محافظان و همراهانش در این انفجار کشته شده‌اند. او خطیب این مسجد بوده است. مجیب الرحمان انصاری در اوایل ماه جولای در مجمع روحانیون در کابل گفته بود هر کسی که برای سرنگونی رژیم طالبان تلاش می‌کند باید سرش از تنش جدا شود. برخی منابع تعداد کشته‌ها را تا ۳۰ نفر هم ذکر کرده‌اند. با توجه به ‌شدت انفجار و شلوغی مسجد در زمان حادثه احتمال افزایش قربانیان وجود دارد. سخنگوی والی طالبان در هرات انتحاری بودن این انفجار را تایید کرده. روزنامه هشت صبح به نقل از منابع خود می‌گوید: داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. داعش و منابع رسمی طالبان تاکنون به این ادعا واکنشی نداده‌اند.
 تایوان: ساقط کردن پهپاد چین کار درستی بود
نخست‌وزیر تایوان روز جمعه گفت: ساقط کردن یک فروند پهپاد در طرف ساحل چین مناسب‌ترین کار انجام شده پس از هشدارهای مکرر بوده و چین باید خویشتنداری را تمرین کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش تایوان برای نخستین‌بار یک پهپاد را که وارد حریم هوایی یکی از جزایر تایوان شده بود در نزدیکی شهر شیامن چین روز پنجشنبه سرنگون کرد و این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت تایپه قول داد تا اقدامات شدیدی را برای رویارویی با افزایش چنین رویکردهایی از سوی چین وضع کند. همچنین این اقدام پس از آن صورت گرفت که تایوان بارها بابت ورود این پهپادها به حریم هوایی‌اش از سوی چین هشدار داده بود.

 ابتکار 
 معرفی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی کار
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به صورت غیر رسمی زاهدی وفا را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد. حسین محمدیاری از معرفی غیر رسمی محمدهادی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی به مجلس خبر داد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: بر این اساس، نامه معرفی رسمی زاهدی وفا به صحن علنی مجلس بعد از سرکشی دو هفته‌ای وکلای ملت به حوزه‌های انتخابیه از سوی دولت به مجلس ارسال خواهد شد. زاهدی وفا از خرداد ماه تا کنون تصدی وزارت کار را به عنوان سرپرست برعهده داشته است.

 اطلاعات 
 پاسخ ایران به آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است. ناصر کنعانی بامداد جمعه در این باره توضیح داذ: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داد و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنجشنبه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.
مرندی: تیم بایدن تصمیم جدی بگیرد
محمد مرندی در توییتی نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال وقت آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرد. برای آمریکا “سازنده” به معنای پذیرش شرایط ایران است. برای ایران نیز “سازنده” به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌دار است. اگر آمریکا تصمیم درست بگیرد، توافق به سرعت به نتیجه می‌رسد.»
واکنش آمریکا به پاسخ ایران
«وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود.به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
ایران اسلامی خواهان آرامش مردم عراق است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به اتفاقات عراق گفت: ایران اسلامی یعنی حوزه های علمیه و مراجع تقلید و مردم خواهان آرامش و آسایش برای مردمی هستند که در این روزها از زائران اباعبدالله الحسین میزبانی می کنند و این پیام ایران به مردم عراق است؛ آیت الله حائری در رابطه با نقش و جایگاه ولی فقیه و شخص حضرت آیت الله خامنه ای پیامی داد و نسبت به مردم ایران و عراق خیرخواهی داشت که من از درایت ایشان تشکر می‌کنم.آیت الله حسینی بوشهری خطاب به دولت ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد: تحریم ها را بردارید. اگر می خواهید این برجام احیا بشود چرا ما را تحریم می کنید؛ در بحث پادمان ادعا می کنند که از ملاک های آژانس فاصله گرفتیم و باید گفت که این پرونده را هم ببندید.

حضرت‌آیت‌الله حائری از ابتدا تبعیت از ولی‌فقیه را واجب شرعی می‌دانستند
حوزه/ آیت الله اراکی با اشاره به بیانیه اخیر حضرت آیت‌الله سید کاظم حائری، در کناره گیری از مرجعیت گفت: این اقدام یک حادثه بزرگ تاریخی است. حادثه‌ای در طراز جنبش تنباکو بلکه شاید هم به لحاظ جهاتی از آن هم پراهمیت‌تر باشد. نه تنها به لحاظ اعلان کناره‌گیری از مرجعیت. این یک بُعد این بیانیه بسیار پراهمیت است. بلکه به لحاظ‌های دیگر، مخصوصاً به لحاظ تأثیری که در خاموش کردن آتش فتنه در عراق داشت که این آتش آتشی بود که اگر تداوم پیدا می‌کرد نه تنها عراق و عراقیان را می‌سوزاند که همه منطقه را به آتش می‌کشید و حضرت ایشان با این بیانیه این آتش را خاموش کردند. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود:حضرت‌ آیت‌الله حائری از دوران پیش از پیروزی انقلاب با انقلاب بودند. تبعیت از حضرت امام را واجب شرعی می‌دانستند و در دوران تصدی مقام معظم رهبری همیشه به وجوب تبعیت از ایشان دستور می دادند.

یورش نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری
تسنیم/ منابع فلسطینی از یورش نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری خبر دادند که در پی آن درگیری‌هایی میان متجاوزان و جوانان فلسطینی رخ داد که در نتیجه آن ده‌ها نفر زخمی و یا بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور شلیک‌شده دچار حالت خفگی شدند. فلسطینیان هر هفته در مخالفت با شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و ادامه تخریب منازل و مصادره اراضی خود تظاهرات می‌کنند که این تجمعات مسالمت‌آمیز با یورش گسترده صهیونیست‌ها روبه‌رو می‌شود.خبر دیگر اینکه رادیو رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد که نظامی مجروح‌شده در عملیات امروز جوانان مقاوم فلسطینی در شمال شرقی الخلیل در کرانه باختری اشغالی، یکی از نیروهای ویژه تیپ مشهور گولانی رژیم بوده است.

پاسخ برجامی ایران فراتر از مواضع همیشگی‌اش نیست
فارس/ یک سخنگوی وزارت خارجه چین بامداد شنبه (۱۲ شهریورماه) گفته که پکن در حال بررسی پاسخ برجامی اخیر ایران به آمریکا است.این سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «داریم به صورت جدی پاسخ اخیر ایران را بررسی می‌کنیم. در نگاه اول، پاسخ طرف ایرانی فراتر از مواضع دائمی‌اش در خصوص مسائل مربوطه نیست.» وی اضافه کرد: «امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند فعالانه نگرانی‌های مشروع ایران را برطرف کرده و برای جمع‌بندی زودهنگام توافق تلاش کنند.»

نشست محرمانه دولت بایدن با کنگره درباره مذاکرات ایران
فارس/ «رابرت مالی»، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران قرار است جلسه‌ای محرمانه با قانونگذاران کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران برگزار کند. پایگاه پولیتیکو بر اساس یادداشتی که می‌گوید به رویت این مجله رسیده گزارش داد: این جلسه قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریورماه) برگزار شود.این خبر در حالی منتشر شده که روز گذشته (پنجشنبه) ۵۰ قانونگذار آمریکا با نگارش نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها ابراز نگرانی کردند.۳۴ نماینده حزب دموکرات و ۱۶ نماینده حزب جمهوری‌خواه در این نامه از جو‌بایدن خواسته‌اند متن کامل هر گونه پیشنهاد مطرح‌شده برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در اختیار کنگره قرار داده شود.

افشاگری کوشنر از سرمایه‌گذاری عربستان در شرکت‌های صهیونیستی
ایسنا/ جارد کوشنر، داماد و یکی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز فاش کرد که مقامات عربستان سعودی به او اجازه داده‌اند تا اموال ریاض را در شرکت‌های رژیم صهیونیستی سرمایه گذاری کند.کوشنر در این باره گفته است که صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان پس از حمایت از شرکت خصوصی وی با سرمایه گذاری حدود ۲ میلیارد دلاری در آن، مانع از سرمایه گذاری این پول در شرکت‌های اسرائیلی نشده است. وی تصریح کرد: آنها (سعودی‌ها) تصمیم به سرمایه گذاری گرفتند و من واقعا خوشحال هستم که به ما اجازه دادند در شرکت‌های اسرائیلی سرمایه گذاری کنیم تا فعالیت‌مان در خاورمیانه را توسعه دهیم.

آمریکا هنوز به لاوروف و هیات روسی برای نشست‌های سازمان ملل ویزا نداده است
ایسنا/ روسیه ۵۶ ویزا از آمریکا برای حضور سرگئی لاوروف و هیات همراهش برای سفر به نیویورک به منظور شرکت در نشست سالانه این ماه رهبران جهان در سازمان ملل خواسته است اما فعلا روادیدی دریافت نکرده است.‌ واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ، گفت این اقدامات “هشداردهنده” است چون طی چند ماه گذشته “واشنگتن مرتبا از اعطای ویزای ورود به شماری از هیات‌های روسی برای دیگر نشست‌های سازمان ملل خودداری کرده است.”این در حالیست که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، “ایالات متحده وظایفش را به عنوان کشور میزبان سازمان ملل جدی می‌گیرد.” به گفته این سخنگو، طبق قوانین آمریکا سوابق ویزا محرمانه هستند و او نمی‌تواند روی پرونده‌ها اظهارنظر کند.

آمریکا: ذخایر انرژی اروپا برای زمستان کافی نیست
مهر / خبرگزاری بلومبرگ از اظهارنظر یک مقام کاخ سفید مبنی بر کافی نبودن ذخایر انرژی اروپا برای فصل زمستان خبر داد.بر اساس این گزارش، هماهنگ کننده امور انرژی کاخ سفید گفت: ذخایر انرژی اروپا برای فصل زمستان کافی نیست و ما باید برای آن آماده باشیم. وی افزود: واشنگتن اروپا را برای فروش گاز طبیعی مایع در اولویت قرار خواهد داد.این در حالی است که شرکت گاز پروم روسیه روز جمعه اعلام کرد در پی بروز نشتی در خط لوله نورد استریم یک، صادرات گاز از طریق این خط، که از اصلی ترین خطوط انتقال گاز است، به اروپا به صورت کامل قطع شد.

فروش تسلیحات نظامی ۱/۱ میلیارد دلاری از آمریکا به تایوان
مهر / روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که دولت جو‌بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد خود برای فروش تسلیحات نظامی به تایوان به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار را به کنگره اعلام کرد.بر اساس این گزارش، فروش تسلیحات آمریکا به تایوان شامل ۶۰ موشک ضد کشتی و ۱۰۰ موشک هوا به هوا است.این در حالی است که «ژائو لیجان» سخنگوی وزارت خارجه چین پیش از این در نشست خبری وزارت خارجه چین اعلام کرد که تایپه و واشنگتن سعی در تغییر وضعیت موجود در تنگه تایوان دارند تا از این طریق به نیروهای جدایی طلب برای رسیدن به استقلال این جزیره کمک کنند.این مقام وزارت خارجه چین تاکید کرد که آمریکا و نیروهای جدایی طلب تایوان و نه چین به دنبال تغییر وضعیت موجود در سراسر تنگه تایوان هستند. تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخشی از چین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *