خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۰۷

**غبارروبی مضجع مطهر رضوی در سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد مقدس** اندیشکده آمریکایی: مانع اصلی احیای برجام واشنگتن است، نه تهران** وزیر اقتصاد: برای هر دو سناریوی رفع یا ادامه تحریم آماده‌ایم** وال استريت ژورنال: نزديك شدن ايران و روسيه واشنگتن را نگران كرده است** فرمانده پیشین سنتکام: جنگ افغانستان شکستی سخت برای ۴ دولت آمریکا بود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای؛ گام‌دوم سیاست همسایگی
معاون سیاسی وزارت خارجه با اشاره به تجربه موفق یک سال اهتمام دولت به سیاست همسایگی، تصریح کرد: گام دوم در سیاست همسایگی، ارتقای همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای است.
علی باقری با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون منطقه‌ای وزارت خارجه قطر و هیأت همراه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با وی گفت‌وگو کرد. معاون سیاسی وزارت خارجه با تأکید بر شتاب‌گیری روابط ممتاز تهران – دوحه به‌ویژه در یک‌سال اخیر، افزود: از نقش‌آفرینی مؤثر قطر در پیشبرد گام دوم سیاست همسایگی ایران و ارتقای همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای استقبال می‌کنیم.
وی اهتمام به موضوع فلسطین را وظیفه انسانی و اسلامی همه کشورهای منطقه برشمرد و اظهار داشت: پایداری هر ترتیبات منطقه‌ای در گرو استیفای حقوق ملت فلسطین است. باقری با اشاره به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای محو فلسطین از جغرافیای سیاسی منطقه و جهان گفت: فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ای است، از این‌رو هر ابتکاری که به حقوق ملت فلسطین بی‌توجه باشد، عامل بی‌ثباتی و مخل امنیت منطقه است.

 همشهری 
 پهپاد در ازای سوخو۳۵
بعد از انتشار اخباری درباره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه، اکنون گفته می‌شود ایران در یک معامله پایاپای، به‌دنبال تبادل پهپادهایش با جنگنده‌های چندمنظوره سوخو-۳۵ روسیه است. پایگاه خبری مشرق نیوز در گزارشی با اشاره به‌احتمال تبادل تسلیحاتی ایران و روسیه نوشت: چند هفته‌ای است که موضوع فروش پهپادهای ایرانی به روسیه در رسانه‌ها و محافل تحلیلی آمریکایی داغ شده است. همزمان، اخباری درباره احتمال دستیابی ایران به جنگنده‌های نسل جدید و قدرتمند سوخو-۳۵ روسی نیز به گوش می‌رسد. اما این اخبار چه اندازه صحت و اهمیت دارند؟ نشریه آمریکایی۱۹۴۵ (۱۹FortyFive) اخیرا طی مقاله‌ای تجمیعی تحت عنوان «آیا روسیه در ازای پهپادهای ایران جنگنده سوخو-۳۵ می‌دهد؟» به قلم «برنت ایستوود» دبیر دفاعی و امنیت ملی این نشریه، شماری از گزارش‌های مختلف با این موضوع در منابع مهم آمریکایی را جمع‌آوری و خلاصه‌سازی کرده و از آنها نتایج قابل‌توجهی گرفته است. در این گزارش آمده است: ایران و روسیه، در حال تهاتر پهپاد با جنگنده هستند. از یک‌طرف، پهپادهای ایران چشم روسیه را گرفته و از طرف دیگر، تهران به جنگنده‌های روسی مانند «سوخو-۳۵ فلنکر» علاقه دارد. تهران طی ماه جاری [آگوست۲۰۲۲] نخستین محموله از پهپادهایش را برای ارزیابی و آزمایش به مسکو فرستاد. همزمان، خلبانان ایرانی در روسیه دارند پرواز و کار با سوخو-۳۵ را می‌آموزند.»

 کیهان 
 غبارروبی مضجع مطهر رضوی در سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد مقدس
مضجع مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌ موسی‌الرضا علیه‌السلام با حضور حضرت آیت‌‌الله‌ العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضایی آکنده از معنویت غبارروبی شد.
رهبر معظم انقلاب در سفر به مشهد مقدس- که به‌دنبال تغییر شرایط کرونایی کشور انجام شد- در مراسم غبارروبی مضجع نورانی امام رضا علیه‌السلام که با حضور جمعی از علما و خادمان حرم رضوی و با تلاوت کلام‌الله مجید و زیارت جامعه کبیره و ذکر مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام در روزهای پایانی ماه محرم برگزار شد شرکت کردند.
 اندیشکده آمریکایی: مانع اصلی احیای برجام واشنگتن است، نه تهران
«مرکز امنیت جدید آمریکا» (CNAS) اندیشکده مستقر در واشنگتن که نزدیک به جریان دموکرات است در گزارشی نوشته است بزرگ‌ترین مانع برای بازگشت آمریکا به توافق برجام، ایران نیست بلکه کنگره این کشور است.
در گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است: «رئیس‌جمهور بایدن از زمان در اختیار گرفتن قدرت در تلاش است مذاکراتی را برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که ترامپ سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد انجام دهد.»
CNAS در ادامه تصریح کرده است: «مبهم بودن فرایند [مذاکرات] و عدم قطعیت درباره اینکه تهران در نهایت چه می‌خواهد و با چه‌چیزی می‌تواند موافقت کند باعث ایجاد تردیدهایی شده است درباره اینکه آیا توافق در دسترس است یا خیر.»
این تحلیل اضافه می‌کند: «اما اگر بی‌اعتمادی‌مان درباره آیا تیم‌های مذاکره‌کننده می‌توانند تردیدها و اختلاف‌هایشان را کنار بگذارند یا خیر کنار بگذاریم آنچه بایستی در واشنگتن رخ دهد بازگشت به توافق را پیچیده‌تر می‌کند؛ کنگره باید نظر بدهد.»
نگارنده مدعی شده است که قانون موسوم به «قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران» (اینارا) که در سال ۲۰۱۵ به تصویب کنگره رسید به نهاد قانونگذار آمریکا اختیار می‌دهد بر توافق هسته‌ای برجام یا هر توافق دیگر درخصوص برجام نظارت کند.
در این تحلیل آمده است: «اینارا دربردارنده مفادی برای گزارش‌دهی‌ها و مجوزهای دوره‌ای است که قوه مجریه بایستی در خصوص پایبندی ایران به توافق ارائه کند. مسئله دیگر بندی داخل اینارا است که رئیس‌جمهور را ملزم می‌کند هرگونه توافق حاصل‌شده با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای خود را برای یک دوره بررسی ۳۰روزه تحویل کنگره دهد. در این دوره، چنانچه کنگره یک «قطعنامه مشترک عدم تأیید» (JRD) به تصویب برساند توانایی رئیس‌جمهور برای رفع هرگونه تحریم علیه ایران خنثی خواهد شد.»

 ایران
 مأموریت رئیس جمهور به دستگاه‌ها برای تسهیل در پیاده روی اربعین
روز گذشته رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، «نظارت و تسهیل‌گری» را دو وظیفه مهم دولت در قبال زائران اربعین برشمرد و تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید به صورت دقیق و منظم بر روند جابه‌جایی زائران اربعین نظارت داشته باشد تا هیچ کمبود و کاستی در این مسیر احساس نشود. آیت‌الله رئیسی با یادآوری اهمیت آیین راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی، از همه دستگاه‌های دولتی دارای مسئولیت در این حوزه خواست، وظایف خود را در راستای تسهیل حضور همه علاقه‌مندان و متقاضیان، با دقت و جدیت ایفا کنند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش‌های مسئولان اقتصادی دولت برای کاهش تورم نقطه به نقطه قدردانی کرد و با تأکید بر لزوم تبیین این اقدام برای نخبگان و مردم اظهارکرد: مردم باید در جریان قرار بگیرند علی‌رغم اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، تورم از سوی دولت کنترل شده است.
 برای هر دو سناریوی رفع یا ادامه تحریم آماده‌ایم
سخنگوی اقتصادی دولت در ارتباط با مردمی‌سازی یارانه‌ها گفت: مردمی‌سازی یارانه‌ها که دولت اردیبهشت امسال آن را شروع کرد با اهدافی همراه بود که در همین چهار ماه ثمرات آن در گزارش رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر شد. خاندوزی یادآور شد: براساس این گزارش در دو ماه نخست مردمی‌سازی یارانه‌ها نسبت به دو ماهه قبل از آن قاچاق روغن نباتی بیش از ۵۰ درصد در مرزهای کشور کاهش یافته است. به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، بیکاری به ۹.۲ درصد در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافت و نرخ تورم سالانه منتهی به تیرماه امسال که ۴۰.۵ درصد بود، نسبت به سال قبل که ۴۴.۲ درصد بود، کاهش نشان می‌دهد که البته در یک بسته کوتاه‌مدت قرار است به سمت کاهش بیشتر نرخ تورم حرکت کنیم.
وزیر اقتصاد همچنین با تأکید بر اینکه واقعاً امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. افزود: مصرف روزانه بنزین در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ میلیون لیتر هم رسید که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، بصراحت می‌گویم که واقعاً کشور ممکن است نیازمند واردات بنزین شود، مگر اینکه آن سقف‌هایی که رد کردیم، کنترل کنیم.
وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده نیز اظهار کرد: در مورد سال آینده هم تا بودجه ۱۴۰۲ تدوین نشود و پیشنهادهای وزارت نفت نیاید و در مجلس بررسی نشود، نمی‌شود هیچ صحبتی کرد و امروز که با شما صحبت می‌کنم برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۲ در حوزه بنزین آماده نیست.
وی افزود: سیاست دولت در هر دو شرایط تحریم و به نتیجه رسیدن برجام مشخص است و همه دستگاه‌های مهم در وزارت اقتصاد جلسات مهمی برگزار کردند تا در صورت رفع تحریم‌ها چه سیاست‌هایی باید اتخاذ کرد و دو سناریو در میز اقتصاد دولت مطرح است.

 جمهوری‌اسلامی 
 پیکر آیت‌الله ناصری در اصفهان تشییع و در گلستان شهدا به خاک سپرده شد
پیکر عالم ربانی و مروج اخلاق اسلامی، مرحوم آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری، دیروز یکشنبه با حضور بی‌نظیر مردم ولایت مدار و قدر شناس اصفهان از میدان احمدآباد این شهر تا گلستان شهدای اصفهان تشییع ودراین مکان مقدس درکنارتربت پاک شهیدان خدایی به خاک سپرده شد.
مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت‌الله ناصری از حدود ساعت۹:۳۰ دقیقه صبح در اصفهان با حضور گسترده مردم، روحانیون، هیات مذهبی، مسئولین کشوری ولشکری آغاز شد و پس ازطی مسافتی در میدان بزرگمهر، آیت الله مهدوی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بر پیکر آن مرحوم اقامه نماز کرد.

 وطن امروز 
 تهران، طرف‌های درگیر در لیبی را به خویشتنداری دعوت کرد
کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی عمیق از درگیری‌های اخیر در طرابلس، پایتخت لیبی، بر ضرورت توقف فوری این درگیری‌ها و حل اختلافات بین طرف‌های درگیر بر اساس حفظ منافع و امنیت مردم لیبی از طریق گفت‌وگو تأکید کرد.
 توضیح سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره مذاکرات ایران و عربستان
عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: با میانجی‌گری دولت عراق، بین ایران و عربستان ۵ دور مذاکره برگزار شد. عربستان به صورت یکجانبه روابط خودش را با ایران قطع کرد و این به همکاری‌هایی که بین ملت ایران و عربستان به عنوان ۲ ملت مسلمان وجود داشت آسیب زد.
وی افزود: در تمام این مدت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد آماده‌ایم مجددا روابط دوجانبه را از سر بگیریم و مسائل‌مان را در فضای گفت‌وگوی دوجانبه پیگیری کنیم ولی عربستان تا مدتی با این مساله همراهی نداشت و در نهایت با تغییر موضعی که صورت دادند، اعلام آمادگی کردند که این مذاکرات از طریق میانجی‌گری آغاز شود. عمویی با بیان اینکه هدف اصلی مذاکرات احیای روابط دوجانبه و در نهایت بازگشایی سفارتخانه‌هاست، اظهار کرد: برای این مسیر گام‌های اجرایی طراحی شده و طرفین نظرات خودشان را درباره مسائل دوجانبه مطرح کردند. برای گام‌های اجرایی این موضوع، مسیری تعیین شده که با پایان این مسیر و به نتیجه رسیدن آن، شاهد گفت‌وگوی دیپلماتیک ۲ کشور ایران و عربستان خواهیم بود. وی ادامه داد: مسیری که در نهایت دنبال می‌شود، بازگشایی سفارتخانه‌هاست؛ البته ما نسبت به برخی مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی عربستان انتقادهایی داریم و این را در مذاکرات نیز مطرح کردیم ولی این را نافی همکاری و وجود رابطه دوجانبه بین ۲ ملت مسلمان نمی‌دانیم.

 جوان 
 بورل: در میلیمترآخر توافق قرار داریم!
در شرایطی که ایران مشغول بررسی پاسخ‌های مکتوب امریکا است تا جمع‌بندی خود را نسبت به آن اعلام کند، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر با ابراز خوش‌بینی نسبت به مذاکرات در وین، تأکید کرد که طرفین به لحظه حساس رسیده‌اند و در آخرین میلیمتر‌‌‌‌‌ها هستند.
بورل روز یک‌‌‌‌‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی «کرونن» درباره احیای برجام طبق متن پیشنهادی اروپا گفت: «از امریکا پاسخ گرفتم. اکنون وظیفه ایران است که پاسخ دهد.» ‌وی تأکید کرد: «ما به لحظه حساس رسیده‌ایم. خوش‌بین هستم که آخرین میلیمتر‌‌‌‌‌ها است. این موضوع دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.»
بورل درحالی از لحظات حساس مذاکرات و رسیدن به میلیمتر‌‌‌‌‌ها سخن می‌گوید که برخی مسائل کلیدی در مذاکرات هسته‌ای همچنان باقی مانده است و طرفین تلاش می‌کنند این اختلافات را نیز در هفته‌های آتی حل کنند. گفته می‌شود گرفتن تضمین از امریکا، لغو همه تحریم‌‌‌‌‌ها و راستی‌آزمایی از جمله مسائلی است که تاکنون روی آنها توافق نشده است.
 ختم کلام با زورگیران
در پی افزایش انتشار فیلم‌ها و تصاویر مربوط به جرایم خشن در فضای مجازی که در جامعه رخ داده است، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه دستور فوری شناسایی و برخورد با مجرمان حوزه جرایم خشن را صادر کرد. رئیس قوه قضائیه در این خصوص به دادستان کل کشور دستور داد ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین تشکیل شود. محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله جرم سرقت به عنف و غیرقابل تحمل بودن این قبیل جرایم برای جامعه گفت: به واسطه سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهر‌ها رخ می‌دهد، در جامعه ناامنی روانی ایجاد می‌شود و این موضوعی است که نه برای شهروندان و نه برای ما به عنوان مسئولان حکومتی قابل قبول و قابل تحمل نیست.
رئیس عدلیه به دادستان کل کشور دستور داد با مساعدت و همکاری ضابطین و نیروی انتظامی و در صورت نیاز کمک گرفتن از بسیج، در اسرع وقت ستادی را برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهر‌ها رخ می‌دهد، تشکیل دهند و در هر دادسرا نیز شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی سریع و قاطع به این قبیل سرقت‌ها ایجاد شود.

 خراسان 
 دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر هیچ یک از وزیران ندارد
علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که «آیا دولت برنامه‌ای برای تغییر وزیران اقتصادی دارد؟» بیان کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر هیچ یک از وزیران ندارد، اعم از فرااقتصادی یا کادر اقتصادی، هیچ تغییری وجود ندارد.
 تا جمعه خبری از پاسخ ایران نیست
در حالی که پنج روز از دریافت پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی بورل و خواسته های ایران از توافق احیای برجام می گذرد، روز گذشته یک منبع آگاه به نور نیوز ، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت که بررسی دقیق پاسخ های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران درباره ایده‌های هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت. این اظهار نظر منبع آگاه نشان می دهد تا جمعه این هفته خبری از پاسخ ایران نخواهد بود و هر تحول مهمی در حوزه توافق احیای برجام به هفته آینده موکول می شود.

 رسالت 
 طلسم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی زمستان امسال شکسته می‌شود
اوجی پس از پایان آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۰۹۶ طرح‌ گازرسانی در هفته دولت، گفت: مرحله دوم افتتاح پروژه‌های گازرسانی ۲۲ بهمن امسال و همزمان با دهه فجر است. وزیر نفت افزود: با ابتکار همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران که به‌طور جد در حال تلاش هستند، قول می‌دهیم نخستین مرحله برداشت از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به مدت ۲۰ سال تنها به‌صورت قرارداد روی کاغذ میان پیمانکاران مختلف داخلی و خارجی ردوبدل می‌شد، زمستان امسال آغاز شود.اوجی بابیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در مرحله نخست از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب گاز برداشت شود، ادامه داد: این مقدار گاز به کمک شبکه گازرسانی کشور می‌آید و مردم از نعمت آن بهره‌مند خواهند شد.

 مردم سالاری 
 انتقاد نایب رئیس کمیسیون عمران از افزایش قیمت بلیت وسایل نقلیه در ایام اربعین
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت بلیت وسایل نقلیه به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی تاکید کرد: انتظار داریم که وزارت راه ورودی جدی به موضوع سفرهای اربعین داشته باشد. علیپور افزود: قیمت بلیت هواپیما و اتوبوس به صورت وحشتناک بالا رفته است و وزیر راه نیز اعلام کرده که بلیط اتوبوس ۷۵ درصد اضافه خواهد شد. این نماینده مجلس گفت: به وزارت راه در این زمینه تذکری جدی می‌دهم و از ریاست مجلس می‌خواهم که موضوع را پیگیری کند تا افزایش قیمتی در نرخ بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار برای زائران مراسم راهپیمایی اربعین حسینی نداشته باشیم.

 آرمان ملی 
 هراس تل‌آویو
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: ایران در برنامه هسته‌ای خود به دانش و توانایی‌هایی دست یافته که قابل بازگشت نیست. بنی گانتس به اظهار نظر درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام پرداخت و گفت: لازم است که توافق در حال شکل‌گیری میان ایران و آمریکا به‌ویژه در زمینه بندهای غروب بهبود یابد. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، وی در ادامه تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر به دانش، زیرساخت‌ها و توانایی‌هایی دست یافته است که بسیاری از آنها غیرقابل برگشت هستند.

 قدس
 افزایش معاملات ایران و روسیه براساس روبل و ریال
رئیس بانک مرکزی با اشاره به آخرین روند معاملات و مبادلات مالی بین ایران و روسیه با استفاده از پول ملی دو کشور از گسترش معامله با روبل و ریال در دیگرحوزه‌های تبادلات تهران و مسکو خبرداد. علی صالح‌آبادی افزود: تهران و مسکو باوجود تحریم‌های آمریکا مدت‌هاست به دنبال ایجاد سازوکاری جهت استفاده از پول‌های ملی دو کشور در راستای دلار زدایی هستند.
 از عادی‌سازی روابط بین ترکیه و سوریه حمایت نمی‌کنیم
«ویدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با برداشته شدن گام‌هایی از سوی آنکارا برای ازسرگیری روابط با دمشق، موضع کشورش در برابر عادی‌سازی روابط ترکیه و دیگر کشورها با سوریه را اعلام کرد. وی گفت: «هدف واشنگتن تقویت روابط دیپلماتیک با نظام اسد نیست و ما از سایر کشورها برای عادی‌سازی روابط با دمشق حمایت نمی‌کنیم». وی همچنین از عدم تمایل نداشتن کشورش برای لغو تحریم‌ها علیه سوریه خبر داد.
 روسیه تا کی می‌تواند صادرات گاز به اروپا را متوقف کند؟
کارشناسان شرکت انگلیسی «کپیتال اکونومیست» پیش‌بینی کرده‌اند روسیه قادر است بدون هیچ گونه آثار منفی بر اقتصادش، صادرات گاز به کشورهای اتحادیه اروپا را به مدت یک سال متوقف کند. به گزارش بلومبرگ، تا زمانی که قیمت نفت و گاز و میزان صادرات در همین سطح فعلی باقی بماند، حساب جاری روسیه برای پشتیبانی از آن کافی خواهد بود، حتی اگر از بازار اصلی گاز خارج شود. سطح بالای قیمت‌های انرژی این امکان را برای روسیه فراهم می‌کند از فروش گاز بیش از ۲۰میلیارد دلار بدست بیاورد، حتی اگر حجم عرضه کاهش یابد.

 اعتماد
 نزدیک شدن ایران و روسیه واشنگتن را نگران کرده است
«بنوا فوکن»، ستون‌نویس روزنامه «وال استریت ژورنال» در تحلیلی نوشت: روسیه و ایران در حال تقویت روابط خود با توجه به تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور هستند که واشنگتن را نگران کرده است. به نوشته این روزنامه امریکایی، «ایران و روسیه روابط محکم‌تری از همیشه برقرار می‌کنند، زیرا انزوای بین‌المللی آنها، دو دشمن سرسخت امریکایی را به سمت همکاری‌های تجاری و نظامی بیشتر سوق می‌دهد و واشنگتن را نگران می‌کند.» به گزارش خبرگزاری «تاس» در ادامه این گزارش آمده است: «این دو کشور مخالف نظم جهانی به رهبری ایالات متحده هستند و هر دو از تحریم‌های شدید ایالات متحده رنج می‌برند… اتحاد نزدیک‌تر روسیه و ایران به هر دو کشور کمک می‌کند تا با یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود و تقویت همکاری‌های نظامی، تاثیر تحریم‌های غرب را کاهش دهند». بر اساس این گزارش، «به‌طور کلی، تجارت دوجانبه بین روسیه و ایران در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام روسیه، در سال ۲۰۲۱، تجارت بین دو کشور ۸۰ درصد افزایش یافت و به چهار میلیارد دلار رسید.»

 اطلاعات
 جنگ افغانستان شکستی سخت برای ۴ دولت آمریکا بود
فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌ متحده (سنتکام)، جنگ افغانستان را شکست نظامی – دیپلماتیک سختی برای چهار دولت آمریکا خواند.
«فرانک مک‌ کنزی» در سخنانی گفت: دلیل شکست آمریکا در افغانستان این بود که پاکستانی‌ها هرگز باور نمی‌کردند ما می‌مانیم، بلکه همیشه فکر می‌کردند ما می‌رویم. وی افزود: طالبان همیشه در پاکستان پناهگاه امن داشتند و واشنگتن هرگز نتوانست این مشکل را در دو دهه جنگ علیه تروریسم حل کند یا با اسلام‌آباد در مورد آن به توافق برسد. این فرمانده پیشین آمریکایی ادامه داد: واشنگتن درگیر ملت‌سازی شکست‌خورده در افغانستان شده بود و بر تطبیق الگوی غربی حکومتداری در این کشور پافشاری می‌کرد که اشتباه بود.
«فرانک مک‌ کنزی» افزود: واشنگتن به واقعیت‌های داخلی افغانستان توجه بسیار کمی داشت و هنوز زود است بگوییم در این کشور جنگ‌زده چه اتفاقی می‌افتد. به گفته او، گروه‌های افراطی که توسط طالبان محافظت می‌شوند، خطرات جدیدی را برای رهبری آینده ایالات‌ متحده ایجاد خواهند کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
منابع مالی انگلیس برای کمک به اوکراین در حال تمام شدن است
مهر/ روزنامه تایمز به نقل از منابع ناشناس خود در گزارشی اعلام کرده است که نخست وزیر آینده انگلیس هر کسی که باشد، با انتخاب سختی روبرو است، چون او باید بین توقف کمک به کی یف یا صرف بودجه بیشتر در میان مشکلات مالی لندن دست به انتخاب بزند.روزنامه تایمز به نقل از یک منبع ناشناس وزارت دفاع انگلیس گزارش داد که سلاح لندن برای ارسال به اوکراین در حال تمام شدن است و انگلیس تا پایان سال ۲۰۲۲ دیگر نخواهد توانست برای تأمین نیازهای نظامی اوکراین به بودجه دست بزند.منابع روزنامه ادعا کردند که اگرچه نشانه‌ای از پایان درگیری در اوکراین دیده نمی‌شود، اما لندن می‌داند که فعلاً سوار قطاری شده که امکان پیاده شدن از آن نیست.نظرسنجی‌های عمومی در انگلیس نیز کاهش موافقان حمایت از ادامه جنگ را نشان می‌دهد. انگلیس با ۴.۳۷ میلیارد دلار بودجه برای ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین پس از آمریکا در رتبه دوم کمک کنندگان به اوکراین قرار دارد، اما اکنون که هزینه‌های این حمایت نظامی تا به این اندازه زیاد شده، نخست وزیر آینده انگلیس مجبور است دست به انتخاب بزند!

هدف از مذاکرات برجام لغو تحریم ها است
ایرنا/ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هدف از مذاکرات برجام رفع تحریم ها، دفع اتهامات علیه کشور و استفاده مردم از مزیت های اقتصادی آن است.محمد اسلامی اظهار داشت: تحریم هایی که به این بهانه وضع شده باید با مذاکرات برجام لغو می شده است و اکنون نیز هدف از مذاکرات این است که تحریم ها لغو شود و مردم ایران از مزیت اقتصادی آن انتفاع حاصل کنند.

آمریکا: به توافق با ایران نزدیک تر شده‌ایم
ایرنا/ هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: آمریکا به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران نزدیک‌تر شده است. جان کربی گفت: «امروز به لطف اینکه ایران می‌خواهد در مورد چند موضوع مهم موافقت کند، مطمئناً نسبت به حدود دو هفته پیش به هم نزدیک‌تر هستیم.وی بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تصریح کرد: اگر ایران به توافق (هسته‌ای) بازگردد، دروازه‌ها برای صادرات بیشتر نفت این کشور باز می‌شود.کربی افزود: اگر همه چیز درست شود، این گشایش‌ها یک شبه صورت نمی‌گیرد بلکه به مرور انجام خواهد شد.

ادعای منابع عبری درباره نزدیکی توافق میان بیروت و تل‌آویو
ایسنا/ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که اسرائیل و لبنان با میانجیگری آمریکا به توافق بر سر تعیین مرزهای دریایی نزدیک شده‌اند و قرار است استخراج گاز از سکوی “کاریش” تا اکتبر آینده به تعویق بیفتد.این شبکه گزارش داد، بر اساس این توافق، مرزهای دریایی میان دو طرف مجددا ترسیم می‌شود، به نحوی که دو سکوی گازی یکی در لبنان و دیگری در اراضی اشغالی ایجاد می‌شوند.همچنین بخشی از سکوی گازی لبنان در مرزهای دریایی اراضی اشغالی قرار خواهد گرفت و در مقابل تل‌آویو غرامت مالی از لبنان بابت آن دریافت می‌کند.قرار است این دو سکو در فاصله پنج کیلومتری از یکدیگر قرار بگیرند تا نوعی “توازن وحشت” ایجاد گردد که مانع از حملات احتمالی طرف‌های مختلف به سکوی گازی اسرائیل شود.علاوه بر این استخراج گاز از سکوی گازی کاریش پس از برنامه ریزی برای اوایل سپتامبر به ماه اکتبر آینده موکول می‌شود.

لاپید: خطرات برجام بزرگ‌تر شده
ایسنا/ یائیر لاپید ، نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی در صفحه توییترش از برگزاری نشستی مطبوعاتی درباره توافق هسته‌ای ایران خبر داده و نوشت: این توافق، توافقی بد است. وقتی در سال ۲۰۱۵ امضا شد هم توافق خوبی نبود. امروز خطراتی که در بر دارد بزرگ‌ترند. این توافق به تاریخ پایانش نزدیک‌تر است و ایران در زمینه فناوری در جایگاه متفاوتی قرار دارد.لاپید ادامه داد: دستورالعمل ما از روز اول مبارزه با این توافق با تمام توان ولی بدون آسیب رساندن به روابط راهبردی‌مان با آمریکا و بدون خدشه وارد کردن به توجه آن‌ها نسبت به استدلال‌ها و بحث‌هایمان[در این باره] بوده است.نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین نوشت: ما نباید به وضعیتی برگردیم که در سال ۲۰۱۵ در آن قرار داشتیم. هنوز در حال خسارت دادن بابت سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا هستیم که در نتیجه آن، دولت آمریکا گفتمان با ما را متوقف کرد و به اسراییل اجازه نداد پیشنهادات اصلاحی‌اش را برای توافق ارائه کند.

۹۳ میلیون بشکه نفت ایران آماده ورود به بازار
تسنیم/ پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران توجه بازار را به ذخایر قابل‌توجه نفت این کشور بر روی دریا جلب کرده که می‌تواند در صورت امضای قرارداد، به‌سرعت به دست خریداران برسد. اطلاعات شرکت ردیابی کشتی‌های کپلر نشان می‌دهد حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران در حال حاضر بر روی نفتکش‌هایی در خلیج‌فارس و آب‌های سنگاپور و همچنین در نزدیکی چین ذخیره شده‌اند. مؤسسه ورتکسا هم که در زمینه تحلیل اطلاعات کشتیرانی فعالیت دارد، این رقم را بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون بشکه تخمین می‌زند. به‌علاوه، ذخایر کوچک‌تری هم در مخازن زمینی قرار دارند. اروپا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به‌طور متوسط ۷۴۸۰۰۰ و ۵۲۸۰۰۰ بشکه از نفت ایران را مصرف می‌کرد و آسیا به ترتیب ۱.۲ و ۱ میلیون بشکه در روز نفت این کشور را وارد کرده ‌بود.

اکثر مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور اجرایی شده است
فارس/ رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم، انجام سفرهای استانی است که مصوبات این سفرها در یک سال گذشته در اکثر موارد اجرایی شده است. جوکار با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته گفت: یکی از ویژگی‌های دولت آقای رئیسی مردمی بودن آن است و ما شاهد بودیم که در یک سال گذشته آقای رئیس جمهور به همراه اعضای هیئت دولت هر ۱۲ روز به یک استان سفر می‌کردند.رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اظهار داشت: دولت سیزدهم برنامه خوبی برای جلوگیری از نقدینگی و همچنین جلوگیری از خلق پول و نیز جلوگیری از افزایش پایه پولی را در دست اجرا دارد و ما امیدواریم که در ادامه مسیر نیز شاهد کنترل بیشتر تورم و ثبات کامل قیمت‌ها در بازار باشیم.

خروج ترامپ از برجام غیرعقلانی بود
باشگاه خبرنگاران/ ارنست مونیز، وزیر پیشین انرژی آمریکا گفت: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای ایران عقلانی نبود.وی در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: از نظر من شکی وجود ندارد که ما به طور عمده پنج سال را پس از زمان دولت اوباما از دست دادیم. این پنج سال با ارزش، عمدتا به خاطر تصمیم بسیار غیرعاقلانه رئیس جمهور ترامپ در خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ از دست رفت وگرنه ما و متحدان و شرکایمان در خاورمیانه (غرب آسیا) می‌توانستیم در این توافق حضور داشته باشیم.وی افزود: به نظر من بازگشت به توافق بسیار خوب می‌تواند باشد. واقعیتی را که می‌توان به این موضوع اضافه کرد این است که در رابطه با محدودیت‌ها واضح است که زمان از دست رفته است.

توبیخ رئیس موساد به خاطر اظهاراتش درباره ایران
فارس/ رسانه‌های عبری فاش کردند که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی گفت‌وگویی با «دیوید بارنیا» رئیس موساد داشته و او را به خاطر اظهارات اخیرش در جلسه توجیهی روز پنج‌شنبه توبیخ کرده است؛ چرا که به زعم لاپید، او از دستورالعمل‌های تل‌آویو در مورد ایران تخطی کرده است. پایگاه خبری «i۲۴» در گزارشی نوشت: واضح بود که بارنیا از الزامات جدید و سیاست‌های تعیین‌شده درخصوص توافق هسته‌ای ایران فراتر رفته و در اظهاراتش حمله تندی علیه ایالات متحده داشته است. بعد از اعتراض لاپید به این موضوع، موساد سعی کرد تا اتهامات علیه بارنیا را کاهش دهد.پایگاه اینترنتی «وای نت» نیز در گزارشی خبر داد که نخست وزیر کابینه تل‌آویو از بارنیا خواسته است مانند همه طرف‌ها و مقامات اسرائیلی که نظر خود را در مورد موضوع توافق هسته‌ای به رسانه‌ها اعلام می‌کنند، از خط رسمی و سیاست کلی تل‌آویو تبعیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *