خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۱۳

**رئیس‌جمهور: برخی از آرزوهای دیرینه کشور در این دولت محقق شد** آیت الله حسینی بوشهری: باید از ظرفیت نیروهای توانمند انقلابی در عرصه‌های مختلف استفاده شود** آیت الله رجبی: باید صادقانه به دنبال اهل بیت (علیه السلام) برویم نه فقط برای حل مشکلاتمان** ماهواره ایرانی «خیام» هفته آینده در مدار زمین قرار می گیرد** آیت الله کعبی: اربعین، رسانه حسینی برای جهانی سازی نهضت اسلام است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 با مقصران اختلال اینترنت برخورد می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلال اینترنت در روزهای اخیرگفت: در هفته اخیر دو حادثه داشتیم که یکی از آنها در مشهد رخ داد و روز شنبه بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات، بخشی از فیبرهای نوری مرکز قطع شده بود. زارع‌پور تأکید کرد: بر اثر این رخداد، ارتباطات چند استان اعم از خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان حدود چهار ساعت دچار اختلال شده بود که با مقصران احتمالی آن برخورد خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: روز دوشنبه هم یکی از حوضچه‌های شرکت مخابرات ایران در خیابان کارگر دچار آتش‌سوزی شده بود که آن هم منجر به قطع ارتباطات شد. وی ادامه داد: جلسه‌ای در این خصوص برای بررسی این دو حادثه برگزار شد که علت آن رعایت‌نکردن اصول حرفه‌ای توسط اپراتورها تشخیص داده شد و البته اصول پدافند غیرعامل هم رعایت نشده بود. زارع‌پور خاطرنشان کرد: مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه مأمور شد تا همه مراکز مخابراتی را بررسی کند و شرکت مخابرات هم حتما باید ضرر و زیان مشترکان را جبران کند که سازمان تنظیم مقررات پیگیر این جبران خسارت است.
 متولدان ۱۴۰۰و۱۴۰۱ سهامدار می‌شوند
بهادری جهرمی سخنگوی دولت از اعطای بسته حمایتی دولت به خانواده‌ها برای فرزندآوری اشاره و اذعان کرد: این مصوبه مقرر می‌کند سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل ۱.۵میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱، از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوزادان متولد این دو سال سهام واگذار شود. وی افزود: دولت مقرر کرد متناسب با تورم سالانه در سال‌های آتی این واگذاری سهام استمرار یابد.

 همشهری 
 مذاکره‎کننده ارشد ایران به وین رفت
سخنگوی وزارت امورخارجه از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین باهدف ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خبرداد. به‎گفته ناصر کنعانی، دراین دور از گفت‎وگوها که به روال قبل با هماهنگ‎کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، درباره ایده‌های مطرح‌شده ازسوی طرف‎ها، ازجمله ایده‎های ارائه شده ازسوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل‎نظر خواهد شد. نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیز در پیامی خبرداد که برای ازسرگیری این مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی راهی وین شده‎است. انریکه مورا دراین باره در صفحه توییترش نوشت: «در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات [جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه هستم.»

 کیهان 
 برخی از آرزوهای دیرینه کشور در این دولت محقق شد
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت پس از استماع گزارشی از روند اجرای طرح «دارویار» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نگاه منصفانه را لازمه قضاوت درباره طرح‌های بزرگ در دست اجرای دولت دانست و گفت: اجرای این دست طرح‌ها، نیازمند هماهنگی‌های بین بخشی و ظرافت‌های بسیاری است که گاهی در اظهارنظرها و قضاوت‌ها نسبت به آن کم‌توجهی می‌شود. کار بزرگی در حوزه دارو آغاز شده است که ممکن است در ابتدای انجام آن، برخی نقایص و کاستی‌ها هم وجود داشته باشد اما امروز کمتر کسی در اصل اجرای این طرح تردید دارد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت روایتگری و اقدامات تبیینی از سوی دستگاه‌های اجرایی، افزود: اگر دستگاههای مجری، خود روایت درست و بهنگام از اقدامات‌شان را ارائه نکنند، دیگران این اقدامات را به شکلی روایت می‌کنند که نتایج اقدامات مهم دولت زیر سؤال می‌رود و بعضا نقاط قوت در افکار عمومی نقطه ضعف جلوه داده می‌شود.
رئیس‌جمهور برخی کارهای انجام شده در این دولت را از آرزوهای دیرینه کشور برشمرد و گفت: از بین بردن زمینه رانت و قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، ساماندهی صدور مجوزها، اجرای بخش‌های اصلی سامانه جامع تجارت و موارد متعدد دیگر، از جمله مواردی است که باید به خوبی برای افکار عمومی تبیین شود تا بزرگی کاری که انجام شده از نظرها پنهان نماند.
رئیسی با اشاره به اینکه در آستانه اولین سالروز آغاز مردمی قرار داریم، گفت: رسانه‌ها به طور طبیعی در چنین مناسبت‌هایی به ارزیابی عملکرد دولت می‌پردازند و اگر وزرا و مدیران اجرایی نتوانند اطلاعات لازم درخصوص عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود را در اختیار رسانه‌ها بگذارند یا خود در اطلاع‌رسانی عملکردشان ابتکار عمل را در دست نداشته باشند، ممکن است روایت خدمات دولت، آنچنان که شایسته است صورت نگیرد.
 عقب نشینی دوباره غرب مقابل مسکو / اروپا واردات گازوئیل از روسیه را افزایش داد
تارنمای بیزنس اینسایدر در گزارشی که حکایت از ضعف و عقب‌نشینی اروپا در مقابل روسیه دارد، از افزایش واردات گازوئیل از روسیه توسط اتحادیه اروپا خبر داد. در حالی که اروپا به شدت در تلاش است تا به هر نحوی که شده خود را از وابستگی به نفت و گاز روسیه خلاص کند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه این تلاش‌ها بیهوده بوده و همه اقداماتی هم که تا کنون صورت گرفته نه تنها شکست خورده بلکه به بروز اختلاف و چند دستگی در اتحادیه اروپا منجر شده است. تارنمای «بیزنس اینسایدر» نیز در گزارشی که حکایت از ضعف و عقب‌نشینی اروپا در مقابل روسیه دارد، نوشت: «درحالی که اتحادیه اروپا مدعی تلاش برای کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه است، آمارها نشان می‌دهد واردات گازوئیل روسی از سوی کشورهای اروپایی افزایش داشته است. » این رسانه افزود: واردات گازوئیل اروپا از روسیه ماه گذشته و همزمان با تلاش این قاره برای رها شدن از عرضه سوخت مسکو در واکنش به جنگ اوکراین، ۱۳ درصد افزایش یافت.

 ایران 
 ماهواره ایرانی «خیام» هفته آینده در مدار زمین قرار می گیرد
خبرگزاری «تاس»، شرکت راس کاسموس (سازمان فضایی روسیه) دیروز اعلام کرد که ماهواره ایرانی «خیام» در تاریخ ۹ آگوست (۱۸ مردادماه) توسط موشک حامل «سایوز-۲.۱b» از پایگاه فضایی بایکانور به فضا پرتاب خواهد شد.
در بیانیه راس کاسموس آمده است: «برنامه‌ریزی شده است در تاریخ نهم آگوست سال ۲۰۲۲ موشک حامل سایوز-۲.۱b با مرحله فوقانی، از پایگاه فضایی بایکانور پرتاب شود و طبق سفارش جمهوری اسلامی ایران، یک فضاپیمای سنجش از دور زمین به نام «خیام» را به مدار کره زمین حمل کند.» طبق این اطلاعات، موشک سایوز یک بار عبوری را نیز به همراه خواهد داشت که شامل ۱۶ فضاپیمای کوچک است که توسط چند دانشگاه برجسته، شرکت‌های تجاری و سازمان‌های غیرانتفاعی ساخته شده‌اند.
ماهواره خیام از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری است و با تصاویر با وضوح یک متر است. همچنین این ماهواره قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد. این ماهواره که تحت حاکمیت و بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، از ایستگاه‌های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل خواهد شد و اطلاعات و تصاویر ارسالی آن نیز در همین ایستگاه‌ها دریافت خواهد شد. گفتنی است به دلیل وزن بالای این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده است تا به وسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد. گفتنی است پرتابگر سایوز در میان پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا از بیشترین درصد قابلیت اطمینان برخوردار است و تاکنون بیشترین تعداد مأموریت موفق فضایی در دنیا توسط این پرتابگر صورت گرفته است.
 ۲.۵ همت برای بیمه حوادث طبیعی ساختمان
خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: هیأت دولت مصوب کرد ۲.۵ هزار میلیارد تومان (۲.۵ همت) برای سال ١۴٠٠ به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یابد تا از طریق قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارت‌های ناشی از سیل و زلزله را جبران کنیم. وی با بیان اینکه پس از بازدید رئیس جمهور از مناطق سیلزده، شیوه‌های رسیدگی به خسارات ناشی از سیل بررسی و درباره تغییر آن تصمیم گیری شد، اظهارکرد: تخریب سرپناه مردم بسیار دردناک و نیازمند چاره‌جویی فوری است، اما پیش از این، جبران خسارت‌ها از طریق تخصیص بودجه‌های لازم برای مدیریت بحران یا جبران خسارت سیل و زلزله انجام شد.

 جمهوری‌اسلامی 
 احتمال دارد حقانی محل پنهان شدن رهبر القاعده را به آمریکایی‌ها نشان داده باشد
رحمت‌الله نبیل، مشاور سابق امنیت ملی افغانستان به نقل از منابع خود مدعی شد که در زمان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مقر ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، سراج‌الدین حقانی میزبان نشست طالبان پاکستان و هیاتی از علمای این کشور در منطقه وزیراکبرخان بوده است. نبیل افزود: پس از حمله پهپادهای آمریکا، وزیر کشور طالبان به سرعت کابل را به همراهی یک کاروان عظیم نظامی ترک کرده و به پکتیا رفته است. مشاور امنیت ملی سابق در ادامه گفته است این احتمال وجود دارد که سراج‌الدین حقانی که تلاش دارد از لیست سیاه آمریکا با کمک ارتش پاکستان خارج شود، محل پنهان شدن رهبر القاعده را به آمریکایی‌ها نشان داده باشد. وی در ادامه گفت طی چند هفته گذشته پسران بن‌لادن و الظواهری با مقامات طالبان در کابل دیدار کردند.

 وطن امروز 
 تا طرف‌های مقابل به تعهدات عمل نکنند دوربینی نصب نخواهد شد
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر رفتار دوگانه آمریکا در برجام گفت: خود آمریکایی‌ها مرتب اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و امیدی به اینکه از این سیاست نتیجه عایدشان شود ندارند. با این حال رفتار دوگانه یا چندگانه آنها را ما مستمر شاهد هستیم. هم آن اتهامات واهی را که بیش از ۲۰ سال به کشور نسبت می‌دهند و هم مواردی که رژیم صهیونیستی بویژه و ضد انقلاب با مکان‌های ادعایی، مدارک ادعایی و با اتهامات واهی همواره سعی کرده‌اند که فشار را بر ملت ایران تشدید کنند. اسلامی ادامه داد: ایران همواره تاکید کرده تمام فعالیت هسته‌ای‌اش مطابق موازین پادمان و ان‌پی‌تی است. وی همچنین درباره دوربین‌های فراپادمانی گفت: دوربین‌هایی را که ما جمع کردیم، دوربین‌های برجامی و در حقیقت فراپادمانی بوده است. این دوربین‌ها برای توافقنامه برجام در جهت اینکه محدودیت ظرفیت فعالیت و سرعت فعالیت هسته‌ای ایران را اندازه‌گیری کند، نصب شده است. وقتی که شما در برجام باقی نماندید، طرفین متعهد حضور ندارند و به تعهدات خود عمل نکردند، دلیلی ندارد که ما یک‌طرفه به یک تعهد شبه‌منسوخ ادامه بدهیم. امروز هم اعلام می‌کنیم تا زمانی که این موارد ادعایی و کذبی را که مرتب تکرار می‌کنند، کنار نگذارند و به تعهدات بازنگردند، دوربینی نصب نخواهد شد.
 دولت لبنان موافقت کند سوخت ایران خواهد رسید
سیدحسن نصرالله، تاکید کرد که درصورت موافقت دولت لبنان سوخت ایران به بنادر لبنان خواهد رسید. دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد روند انتقال این سوخت همانند مازوت از طریق بندر بانیاس سوریه نخواهد بود و همه این امور با تصمیم رسمی لبنان آغاز خواهد شد.
 وقوع سانحه برای یک فروند هواپیمای سوخو ۲۲ در پایگاه هوایی شیراز
روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه از وقوع سانحه برای یک فروند هواپیمای سوخو ۲۲ این نیرو به دلیل نقص فنی در پایگاه هوایی شیراز خبر داد. روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صبح امروز (دیروز چهارشنبه ۱۲ مرداد‌) یک فروند هواپیمای سوخو ۲۲ متعلق به نیروی هوافضای سپاه هنگام برخاستن در پایگاه هوایی شیراز دچار نقص فنی شد و خلبانان ناگزیر به استفاده از سامانه صندلی پران (اجکت) شدند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این سانحه بحمدالله خلبانان با عکس‌العمل بهنگام در سلامت کامل هستند.

 خراسان 
 حضور سیف‌العدل در ایران صحت ندارد
فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: انتشار خبری مبنی بر حضور سیف‌العدل در ایران صحت ندارد. سیف العدل مصری از اعضای موسس القاعده به شمار می‌رود. از او به‌عنوان وارث احتمالی بعدی رهبری القاعده پس از تایید کشته شدن ایمن الظواهری یاد شده است.
 ماجرای هدیه فرش طلا به رئیس‌جمهور روسیه
رئیس مرکز ملی فرش ایران در واکنش به برخی ادعاها درباره اهدای فرش بافته شده از طلا به رئیس‌جمهور روسیه گفت: فرشی که از طلا بافته شده‌ باشد، قابل تا شدن نیست. فرحناز رافع افزود: مرکز ملی فرش هیچ فرشی ندارد که هدیه دهد. مسئولیت این مرکز فقط سیاست گذاری و حمایت است و اتفاقا حاشیه‌ای که برای این نمایشگاه ایجاد شد، موجب رونق صادرات فرش شد.

 رسالت 
 تجربه دفاع مقدس تا جنگ ۲۲ روزه نشان داد که مجاهدت و مقاومت، تنها رمز پیروزی است
قالیباف رئیس مجلس در دیدار با زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی با بیان این که در دوران دفاع مقدس، در همه فراز و نشیب‌های در انقلاب اسلامی، در حوادث لبنان، فلسطین، یمن و هر کجا نگاه کنیم سنت‌های الهی قابل مشاهده است، افزود: از دهه ۶۰ میلادی از جنگ اول اعراب و رژیم صهیونیستی تا امروز را اگر نگاه کنیم درمی‌یابیم که هرگاه امت‌های اسلامی بر باورهای قرآنی خود ایستاده‌اند مقتدرتر شده‌اند و جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه نشان دهنده این امر است و اتفاقات ماه رمضان سال گذشته تا امروز هم نشان می دهد، مجاهدت و مبارزه، تنها رمز پیروزی است.

 مردم سالاری 
 «سعیدعسگر»، سرپرست معاونت پرورشی آموزش و پرورش منطقه ١٨ تهران نیست
اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انتصاب «سعید عسگر» ضارب سعید حجاریان به عنوان سرپرست معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ١٨ تهران اعلام کرد: «سعید عسگر» سرپرست معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ١٨ تهران نیست. اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرده است که فرد مذکور هیچ ارتباط و سمتی در آموزش و پرورش شهر تهران ندارد و سرپرست فعلی معاونت آموزش و پرورش منطقه ١٨ تهران «سعید عسگری» از معلمان بومی منطقه ١٨ شهر تهران است.
 تقدیر نمایندگان مجلس از سربازان گمنام امام زمان
بیانیه نمایندگان در تقدیر از اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در پی کشف و خنثی سازی توطئه دشمنان کوردل انقلاب اسلامی در صحن علنی مجلس قرائت شد.در این بیانیه آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات اخیر سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در وزارت اطلاعات و به ویژه در پیشگیری اقدامات عملیاتی و دستگیری جاسوسان سرویس موساد از تمامی مجاهدان عرصه ایثار و شهادت می‌خواهیم به شیطنت‌های استکبار پاسخ کوبنده و درخور بدهند و به ایادی استکبار خصوصاً رژیم کودک کش صهیونیستی و دست نشاندگان آن در گروهک تجزیه طلب کومله هشدار می‌دهیم که اقدامات مغرضانه آنان بدون پاسخ نخواهد ماند و بنا به وعده الهی نصرت از آنِ مومنان و خسران و عذاب در انتظار منافقان خواهد بود و به تعبیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی این رژیم غاصب به فضل الهی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

 آرمان ملی 
 گزارش رئیس صداوسیما به کمیسیون فرهنگی مجلس
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس سازمان صداوسیما در جلسه روز سه شنبه این کمیسیون و ارائه گزارش عملکرد این سازمان از سوی وی خبر داد. حسین میرزایی با اشاره به دستور جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دستور جلسه این روز استماع گزارش عملکرد رئیس سازمان صدا و سیما بود. او افزود: آقای جبلی در جلسه کمیسیون حضور یافتند و درباره حیطه وظایف و اختیارات سازمان صدا و سیما و عملکرد این سازمان گزارشی ارائه دادند. این عضو کمیسیون فرهنگی گفت: در این جلسه رئیس سازمان صداوسیما مطالبی درباره فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بیان کرد. میرزایی با خوب ارزیابی کردن این جلسه خاطرنشان کرد: در این جلسه تاکید شد که هر اتفاقی قرار است رخ دهد باید بر اساس قانون باشد.

 قدس 
 آبرسانی به ۱۶ هزار روستای کشور
وزیر نیرو ضمن حضور در جلسه شورای جهادی آبرسانی با بیان اینکه بهترین کار خیر باتوجه‌ به شرایط کشور «آبرسانی» است، گفت: ۱۶ هزار روستای کشور برای آبرسانی شناسایی شده‌اند. محرابیان با اشاره به انعقاد یک قرارداد برای آبرسانی به ۷ هزار و ۶۳۸ روستا و ضرورت خدمت به آن‌ها گفت: ۳هزار روستا نیز توسط خیران شناسایی شده است.
 از اسرائیل الگوبرداری می‌کنیم
در حالی که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بارها به تأیید نهادهای بین‌المللی رسیده، «اولنا زلنسکا» همسر رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی متملقانه اسرائیل را با توجه به آنچه سابقه مواجهه این رژیم با گروه‌های مقاومت خواند، «منبع الهام‌بخش استقامت» برای اوکراین توصیف کرد. وی مدعی شد: «اغراق نیست اگر بگوییم تجربه گذشته اسرائیل الهام‌بخش شهروندان اوکراینی است». گفتنی است، زلنسکی یهودی‌الاصل است و روابط عمیق و نزدیک با تل‌آویو دارد.

 اعتماد
 برنامه عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اعلام شد
همزمان با ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب باوفای ایشان، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی (ره) و در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. به علت اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امسال نیز مطابق دو سال گذشته، مراسم بدون جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و مداح برگزار می‌شود. این مراسم به مدت شش شب، از شب هفتم تا شب دوازدهم محرم‌الحرام (پنجشنبه۱۳ مرداد تا سه‌شنبه ۱۸ مرداد) برگزار و مشروح برنامه‌های سخنرانی و عزاداری هر شب از رسانه ملی پخش خواهد شد.

 ابتکار
 لایحه انتخابات تا پایان شهریور به سرانجام می‌رسد
محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور در حاشیه اولین همایش معاونین سیاسی؛ امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور اظهار داشت: دو لایحه در دستورکار وزارت کشور است. لایحه جامع انتخابات و لایحه تقسیمات کشوری که باید در موعد زمانی مشخص هر دو لایحه آماده و به مجلس ارائه شود.
غلامرضا تصریح کرد: لایحه تقسیمات کشوری در حال بازنگری است و اکنون همکاران در حال اعمال اصلاحاتی بر آن هستند. رویکرد رئیس جمهور درباره این لایحه اولا قانون محوری است و دوم اینکه در آن نگاه و‌توجه ویژه‌ای به مناطق محروم شده است و امیدواریم همکاری سایر دستگاه‌ها را نیز در این حوزه شاهد باشیم.
معاون سیاسی وزارت کشور عنوان کرد: لایحه انتخابات را هم امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس و شورای نگهبان تا آخر شهریور ماه آماده و ارائه شود. غلامرضا افزود: نگاه به انتخابات و احزاب و گروه‌های سیاسی می‌تواند سطح مشارکت را به خصوص در انتخابات ۱۴۰۲ بالا ببرد.

 اطلاعات 
 تلاش داریم با روشهای قضائی و دیپلماتیک اسدی و نوری را استرداد کنیم
ستایشی سخنگوی قوه قضائیه:
تبادل آقای اسدی دیپلمات زندانی ایرانی در بلژیک فعلا در دستور کار نیست وتلاش داریم با روشهای قضائی و دیپلماتیک اسدی و نوری را استرداد کنیم .
تمام اخبار و شایعات در باره دستگیری و استرداد حمید رضا خاوری تکذیب می‌شود و این موارد صحت ندارد.
مکاتباتی با اینترپل در این زمینه صورت گرفته است و از آنجا که این فرد تبعه کاناداست، این کشور همکاری لازم برای استرداد به ایران را ندارد.
تبعه سوئدی که توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است، ارتباط غیر قابل دفاعی با عناصر جاسوس داشته و ماموریتش این بوده که در باره وضع یک جاسوس دیگر در ایران کسب اطلاع کند که با اقدامات و پیگیری سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و دستور قاطع و بموقع مرجع قضایی بازداشت شد.
به دولت سوئد هشدار می‌دهیم دست از اقدامات خلافکارانه و تعدی به حقوق و حاکمیت ملی کشورها از طریق اعزام جاسوس بردارد.
مهدی میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال حبس محکوم شده و تاریخ شروع اجرای مجازاتش مشخص است.
براساس مقررات حکم محکومیت او اجرا شده است و ما تکلیف به اجرای قانون داریم. مگر می شود برای اجرای قانون تبعیض قائل شویم ؟ قطعاً تبعیضی در رسیدگی نداریم. میرسلیم در این ایام از مرخصی استفاده کرده و غیبت هم داشته که براساس مقررات اتخاذ تصمیم شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید از ظرفیت نیروهای توانمند انقلابی در عرصه‌های مختلف استفاده شود
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام قدس سره و رهبریمدظله العالی استان قم، کانون توسعه و عمران استان قم و بنیاد قم پژوهی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها اظهار داشت: همانطور که در رابطه با اصل انقلاب، همه اقشار و گروه‌ها به میدان آمدند و همدلی و همراهی کردند، اکنون نیز باید از ظرفیت نیروهای توانمند انقلابی در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف استفاده شود.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: فرد مؤمن انقلابی نباید یأس و ناامیدی را در دل خود راه دهد؛ بلکه باید با خلاقیت، آینده نگری و روحیه جهادی به میدان بیاید و برای سربلندی کشور تلاش کند. باید با حضور و عملکرد مثبت خود به این انقلاب خون تازه‌ای ببخشیم و اینگونه نباشد که هر کس به بهانه‌ای کار را رها کند و منتظر باشد تا از او دعوت به عمل بیاید؛ بلکه نیروهای توانمند انقلابی باید به صورت یک مطالبه عمومی در عرصه‌های گوناگون خود را عرضه کنند.امام جمعه قم الگو برداری از واقعه عاشوراء در عرصه‌های مختلف را مفهوم حدیث “کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء” عنوان کرد و ابراز داشت: باید دید که اگر وجود مقدس حسین بن علی  در میان ما بود، چه اقداماتی را انجام می‌داد و چه راهبردهایی را پیش می‌گرفت؛ البته در الگو برداری از واقعه عاشوراء باید شرایط و نیازهای زمان را در نظر بگیریم و متناسب با آن‌ها الگو برداری کنیم.

اربعین، رسانه حسینی برای جهانی سازی نهضت اسلام است
رسا/آیت الله کعبی با اشاره به تبیین نهضت حسینی گفت: انقلاب اسلامی در امتداد نهضت حسینی است و رهبر معظم انقلاب پرچم دار نهضت امام حسین  در عصر ما هستند.عضو جامعه مدرسین با اشاره به نگاه جامع به نهضت حسینی خاطرنشان کرد: تفسیر نهضت حسینی باید بر پایه اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت علیهم السلام باشد، نهضت حسینی عصاره و خلاصه اسلام است که در آن باید تفسیر الهام بخش و هویت ساز به جای تفسیرهای رمزآلود، غیبی و اسرار آمیز داشت.استاد حوزه علمیه بیداری انسان ها بر پایه مکتب حسینی و فطرت انسانها را شدنی دانست و اظهار کرد: ما بر اساس فطرت انسان و مکتب حسینی می توانیم سنگرهای کلیدی جهان را فتح کنیم و اربعین رسانه حسینی برای نهضت جهانی است.وی با اشاره به اینکه نهضت حسینی همچنان می تواند بر علیه طاغوت انقلاب ساز باشد، ابراز کرد: طاغوت اکبر و شیطان بزرگ یعنی آمریکا و صهیونیسم بین الملل را باید براساس نهضت حسینی از بین برد.

باید صادقانه به دنبال اهل بیت (علیهم السلام) برویم نه فقط برای حل مشکلاتمان
اختصاصی/ آیت الله رجبی در مراسمی که به مناسبت روز پنجم محرم در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، جدایی و فاصله از اهل بیت (علیهم السلام) را عامل بسیاری از مشکلات دانست و اظهار داشت: متأسفانه آن گونه که شایسته و بایسته است با اهل بیت (علیهم السلام) ارتباط نداریم. فقط زمانی به سراغ ایشان می‌رویم که گرفتاری برایمان پیش آمده باشد.وی افزود: این بی ادبی است که فقط در زمان نیاز و مشکلات سراغ اهل بیت (علیهم السلام) برویم و صرفاً به فکر حل مشکلات خود باشیم. اگر صادقانه بر در خانه اهل بیت (علیهم السلام) وارد شویم، ایشان ما را در مشکلات نیز تنها نخواهند گذاشت.عضو جامعه مدرسین ادامه داد: باید صادقانه به این سؤال پاسخ دهیم که در مسائل مختلف زندگی تا چه اندازه به امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) اعتماد می‌کنیم؟ تمام آنچه به ما می‌رسد از مسیر اهل بیت (علیهم السلام) است و آسان ترین، مطمئن ترین و نتیجه بخش ترین راه، پیوسته توسل به ایشان است.

ایران نصب ۳ آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته ۶IR- را تکمیل کرده است
تسنیم/ بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که یک نسخه آن به دست رویتزر رسیده، ایران نصب سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را تکمیل کرده است.خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد ایران، آژانس را از قصد خود برای نصب ۶ آبشار از سانتریفیوژهای IR-M2 در یک واحد عملیاتی جدید در تاسیسات نطنز مطلع کرده است.

آمریکا قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است
تسنیم/ معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.علی باقری کنی افزود: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.

تقاضای اتحادیه اروپا از باکو و ایروان برای توقف فوری درگیری
فارس/ با اوج گرفتن درگیری‌ها در قره باغ کوهستانی، اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌ها بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد. «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌های بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در اطراف مسیر «لاچین» و سایر نقاط در امتداد خط تماس شد.وی گفت: «متاسفانه، این درگیری‌ها منجر به تلفات جانی و جراحاتی شده است .تنش زدایی، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه حل‌های مذاکره ضروری است.»سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: «اتحادیه اروپا متعهد به کمک به غلبه بر تنش‌ها و ادامه تعامل در راستای صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.»

هادی العامری درخواست مقتدی الصدر برای انتخابات زودهنگام را تأیید کرد
فارس/ «هادی العامری» رئیس ائتلاف عراقی «الفتح»، بامداد امروز (پنجشنبه)، درخواست «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجدد در عراق را تأیید کرد. دفتر هادی العامری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما برگزاری انتخابات زودهنگام را که سید مقتدی الصدر درخواست آن را کرد،‌ تأیید می‌کنیم. انتخابات پیشین با شبهه‌ها و اعتراضات بسیاری همراه بود».در ادامه این بیانیه آمده است: «این امر مستلزم یک گفت‌و‌گوی فراگیر ملی برای مشخص کردن زمان، سازوکار، الزامات برگزاری و ایجاد فضایی مناسب برای یک انتخابات آزاد، بی‌طرف و شفاف است که اعتماد شهروندان به فرایند سیاسی را به حالت عادی بازگرداند».این بیانیه پس از آن صادر شده است که رهبر جریان صدر در عراق، شامگاه چهارشنبه، اعلام کرد که گفت‌و‌گو بی‌فایده است و باید یک انتخابات زودهنگام دیگر در عراق برگزار شود.

هشدار نماینده عربستان نسبت به عدم پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای
ایسنا/ عبدالعزیز الواصل، نماینده عربستان در سازمان ملل درباره نپیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد و گفت: نپیوستن اسرائیل به این معاهده خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد. الواصل اعلام کرد، عربستان توسعه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تأیید کرده و بر لزوم پایبندی به شفافیت در استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید می‌کند.نماینده عربستان در سازمان ملل با تاکید بر خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای که خاورمیانه و جهان را تهدید می‌کند، مقابله با آنها به ویژه در خاورمیانه را خواستار شد.

آماده نهایی کردن توافق وین در اسرع وقت هستیم
ایسنا / در پی اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات وین در روزهای آتی از سوی اتحادیه اروپا، ایران و آمریکا، یک مقام ارشد دولت بایدن در واکنش به این موضوع تاکید کرد که آن‌ها(آمریکا) چندان امیدوار نیستند که دور بعدی دیدارها درباره احیای توافق هسته‌ای گشایشی در تلاش‌های با بن بست رو به رو شده برای احیای این توافق ایجاد کند.یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این کشور قدردان تلاش‌های جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین است و اشاره کرد که آمریکا «آماده نهایی کردن یک توافق در این زمینه و اجرای دوباره(برجام) در سریع‌ترین زمان ممکن بر اساس طرحی بوده است که از ماه مارس روی میز مذاکرات قرار داشته.»او در ادامه با تکرار سیاست آمریکا در مذاکرات برجامی مبنی بر مقصر جلوه دادن ایران، گفت: ایران برای رسیدن به یک‌ توافق، باید از درخواست‌های فرابرجامی صرف‌نظر کند. ما امیدواریم این طور باشد، اگرچه در این مرحله، انتظارات کلی پایین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *