خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۹

**حضور رئیس‌جمهور در منطقه سیل‌زده فیروزکوه: طاقت نیاوردم صرفاً از دفترم اخبار را دنبال کنم** پیام رهبر معظم انقلاب: مسئولان تدابیر لازم را برای ترمیم آسیب‌های سیل به‌کار ببندند** آیت الله آشتیانی: بی تفاوتی مذموم و سم مهلک بر پیکره جامعه است** دبیرکل حزب الله لبنان: پیروزی‌های مقاومت به لطف امام حسین (علیه السلام) است** نمایش قدرت علیه فتنه در بغداد. حکیم: حشدالشعبی افتخار ملی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 بازداشت تبعه سوئدی به اتهام جاسوسی
وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان، یک تبعه کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در فهرست مظنونان واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ ورود به کشور، تمامی تحرکات، ارتباطات و سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلا خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقا تحت نظر مأموران زبده‌ ضدجاسوسی این وزارتخانه قرار می‌گرفت.
یافته‌های ساختار ضدجاسوسی وزارت این بود که متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرفه‌‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهانکاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت‌نظر قرار داشتند؛ ارتباط برقرار می‌کرد.
برپایه این خبر، متهم مورد بحث چند ماه پیش و در پی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با مأموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارتخانه افتاده بود، مجددا وارد کشور شد. این‌بار نیز و در کل مدت مأموریت آخر، تماس‌های وی با مرتبطان اشاره شده، تحت کنترل مستمر سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) قرار داشت و بالاخره با تکمیل مستندات؛ هنگام خروج از کشور با حکم مرجع قضایی بازداشت شد. شایان ذکر است که متهم مذکور دارای سابقه سفر به اراضی اشغالی رژیم غاصب صهیونیستی پیش از عزیمت به ایران است.

 همشهری 
 تولید ۹۰ درصدی تجهیزات هسته‌ای درداخل
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به میزان تأثیرگذاری تصویب قانون اقدام راهبردی از سوی مجلس شورای اسلامی بر صنعت هسته‌ای، توضیح داد: این اقدام و تصویب آن به درستی صورت گرفت؛ این قانون تکالیفی برای سازمان انرژی اتمی ایجاد کرد که با قاطعیت و دستور رییس سازمان انرژی اتمی اجرایی شد، از جمله نتایج تصویب این قانون می توان به تولید سوخت ۶۰ درصد و راه اندازی سانتریفیوژهای ۶IR اشاره کرد و جبهه مقابل باید بداند هرگونه عمل ناپخته از سوی طرف غربی با جوابی پخته از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد.
شیرمردی همچنین تأثیر تحریم ها، را موجب خودباوری بیشتر، شناسایی ظرفیت های داخلی، عامل گذر از مرزهای دانش دانست و تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد تجهیزات حوزه فناوری هسته‌ای، تولید داخل و نتیجه پشتکار دانشمندان ایرانی است و این امر اگر وابسته به خارج از مرزها بود محقق نمی‌شد.

 کیهان 
 مسئولان تدابیر لازم را برای ترمیم آسیب‌های سیل به‌کار ببندند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به مصیبت‌دیدگان، از حضور سریع مسئولان و تلاش گروه‌های امدادی برای کمک به سیل‌زدگان تشکر کردند و ادامه این اقدامات و تلاش‌ها را خواستار شدند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. حادثه مهیب و خسارت‌بار سیل در بسیاری از نقاط کشور، جمعی از مردم عزیزمان را دچار آسیب‌های جانی و مالی و عاطفی کرده است. این‌جانب با ابراز همدردی عمیق با همه آن عزیزان به مصیبت دیدگان این حادثه تسلیت عرض می‌کنم و از مسئولان محترم کشور تدابیر لازم را برای ترمیم آسیب‌ها مطالبه می‌نمایم.
لازم می‌دانم از حضور سریع مسئولان در مناطق سیل‌زده و نیز از تلاش گروه‌های امدادی مردمی یا موظف برای کمک به سیل زدگان تشکر کنم. ادامه این اقدامات خداپسند و تلاش مستمر برای کاهش آثار این حوادث دردناک وظیفه همه ما است. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
 نمایش قدرت علیه فتنه در بغداد / حکیم: حشدالشعبی افتخار ملی است
در حالی که جریان «صدر» چند روزی است آشوب‌هایی را در عراق به وجود آورده، عراقی‌های حامی وحدت و مقاومت در بغداد گرد هم آمدند تا مقابل جریانی که خواسته یا ناخواسته، آب به آسیاب دشمنان ملت عراق می‌ریزند بایستد. «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در جریان گردهمایی بزرگ مردمی در بغداد با تاکید بر پایبندی به قانون و حفظ اقتدار حکومت و نهادهای آن، قهرمانی‌های حشد‌الشعبی را یادآور شد و گفت: «امروز حشد‌الشعبی نهادی نظامی و ملی و موجب افتخار است. بار دیگر سالروز افتخارآمیز تأسیس آن را گرامی می‌داریم و به نیروهای حشد که آن رژه استوار و افتخارآفرین و مقتدرانه را اجرا کردند درود می‌فرستیم و این همه را تأکیدی بر ضرورت ادامه روند تحکیم نهاد حشد‌الشعبی و تقویت و توسعه آن برای تبدیل شدنش به پشتوانه‌ای قدرتمند می‌دانیم.»
حکیم بر ضرورت عبور از بن‌بست سیاسی با خردمندی و ایثار تاکید کرد و ادامه داد: «باید سازوکاری آشکار و علنی برای ملت جهت انتخاب رئیس‌جمهوری ایجاد شود و این مسئله پشت درهای بسته نماند تا مسائل از حالت شخصی درآید و به بحران کشیده نشود، برادران کرد ما یا درباره نامزد نهایی ریاست جمهوری توافق کنند یا با دو نامزد به مجلس بروند و انتخاب نهایی را به نمایندگان ملت واگذار کنند و این همه باید طبق جدول زمانی مشخص و کوتاه انجام شود.»

 ایران 
 طاقت نیاوردم صرفاً از دفترم اخبار را دنبال کنم
آیت‌الله رئیسی ظهر دیروز شنبه در میان سیلزدگان روستای مزداران شهرستان فیروزکوه حضور یافت و از نزدیک در جریان خسارات سیل و روند امداد به سیلزدگان قرار گرفت.
رئیس جمهور در جریان این بازدید با اشاره به بروز سیلاب‌های متعدد در کشور در پی بارش‌های اخیر، بیان داشت: در روزهای اخیر در مجموع در ۶۶۱ نقطه کشور شاهد وقوع سیلاب بوده‌ایم. رئیسی با بیان اینکه در پی بارش باران در نیمه شب گذشته (جمعه شب) ساعت ۳ بامداد با استاندار تهران تماس گرفتم تا در جریان آخرین وضع بارش‌ها و پیامدهای آن قرار بگیرم، خاطرنشان کرد: اگر چه اخبار وقوع سیل به طور کامل و لحظه‌ای به دست بنده می‌رسد و معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور نیز حضور میدانی دارند و مستمراً آخرین تحولات و اخبار را به بنده گزارش می‌کنند، اما با این وجود طاقت نیاوردم که اخبار را صرفاً از دفترم دنبال کنم و لذا به حضور شما رسیدم تا از نزدیک پیگیر آخرین وضعیت امداد به مردم و آسیب‌دیدگان سیل اخیر باشم.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه هرگونه نیاز برای تکمیل عملیات امداد و نجات به مردم سیلزده در نقاط مختلف کشور در اسرع وقت تأمین خواهد شد، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل عملیات امداد و نجات و اسکان موقت مردم، تسریع در سامان دادن منازل آسیب‌دیده از سیل، اهمیت بالایی دارد که بعد از اقدامات اولیه باید هر چه سریع‌تر آغاز شود.
 ماجرای تشر روحانی به صالحی درباره سانتریفیوژ‌ها
سیدافقهی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از تشر روحانی به رئیس سابق سازمان انرژی اتمی برای جمع‌آوری سریع‌تر سانتریفیوژ‌ها خبر داد. این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: «در متن برجام تعطیلی سایت هسته‌ای فردو که غیرقابل نفوذ بود، اشاره شده بود. متأسفانه دولت آقای روحانی در انجام تعهدات خود در برجام بسیار عجله داشت. حتی بنده جایی شنیده بودم که در زمان تخلیه کردن تأسیسات هسته‌ای فردو کمی تعلل صورت گرفته بود. در همان زمان آقای روحانی شخصاً به آقای صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تشر بیان می‌کند سریع‌تر سانتریفیوژ‌ها را جمع‌آوری ‌کنید یا خودم چند کارگر برای جمع‌آوری آنجا بفرستم.»
سیدافقهی تصریح کرد: «دولت آقای روحانی در انجام تعهدات خود بسیار عجولانه رفتار کرد این در حالی بود که رهبر انقلاب در شروط ۹ گانه‌ای به دولت وقت یادآور شده بودند که انجام تعهدات از سمت ایران می‌بایست گام به گام و همراه با انجام تعهدات طرف مقابل باشد.»
 گام‌های مهم ایران و روسیه برای حذف دلار و سوئیفت
نشریه امریکایی فوربس در تحلیلی درباره راه‌اندازی نماد مبادله ارزی روبل-ریال در ایران، اذعان کرد: ایران و روسیه گامی هرچند کوچک اما به طور بالقوه مهم برای حذف دلار از روابط تجاری دوجانبه برداشته‌اند.
این رسانه امریکایی با اشاره به اینکه مرکز مبادلات ارزی ایران در ماه جولای و به دنبال سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به مسکو، نماد جفت روبل-ریال را راه‌اندازی کرد، افزوده است: «این ترتیبات جدید به آن معنا است که دو کشور می‌توانند مبادلات تجاری دو طرف را بر اساس پول‌های ملی هر یک از طرفین تسویه کنند.
نخستین فعالیت تجاری در این چارچوب در ۱۹ جولای انجام شد که طی آن ۳ میلیون روبل معادل ۴۸ هزار دلار تسویه گردید. در همان روز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وارد ایران شد تا با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و رهبر انقلاب ایران دیدار داشته باشد.»
گفتنی است این سیستم مالی جدید می‌تواند تقاضای دلار در ایران را به میزان ۳ میلیارد دلار در سال کاهش دهد.
این ترتیبات تجاری جدید، نیاز ایران و روسیه به دلار امریکا در مبادلات تجاری را از بین می‌برد و تأثیر برخی تحریم‌ها علیه این دو کشور را خنثی می‌کند.

 وطن امروز 
 آمادگی پکن برای پیشرفت در مشارکت راهبردی ایران و چین
هوآ چوینینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به مکالمه تلفنی شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین با رئیس‌جمهور کشورمان در توئیتی نوشت: «‏چین و ایران ضمن تقویت همدلی و همکاری، از حقوق و منافع عادلانه کشور‌های در حال توسعه دفاع کردند. چین آمادگی دارد با تشریک مساعی با طرف ایرانی بی‌وقفه پیشرفت جدیدی را در مشارکت راهبردی چین و ایران به دست بیاورند و از انصاف و عدالت بین‌المللی صیانت کنند».
 حضور ناوهای جنگی ایران در رژه نیروی دریایی روسیه
نیروی دریایی ایران قصد دارد برای نخستین‌بار در رژه دریایی ویژه «روز نیروی دریایی روسیه» که در منطقه «کاسپیسک» «داغستان» برگزار می‌شود، شرکت کند. به گزارش وبگاه «بیگ اژیا»، امسال ناوهای نیروی دریایی ایران و جمهوری آذربایجان برای نخستین بار در این رژه شرکت خواهند کرد.
ناخدا یکم «سرگئی راکاوسکاس» معاون فرماندهی ناو گروه خزر روسیه گفت نکته مهم امسال، مشارکت ناوهای نیروی دریایی جمهوری آذربایجان و ایران خواهد بود که برای نخستین‌بار پس از سالیان متمادی با عنوان بخشی از جشن مشترک روز نیروی دریایی در این رژه حاضرند.
خبرگزاری «نیوز آرمنیا» نیز به نقل از سرویس مطبوعاتی منطقه نظامی جنوب نیروهای مسلح روسیه نوشت: ناوهای جنگی ایران و جمهوری آذربایجان برای نخستین‌بار در رژه دریایی در دریای خزر شرکت می‌کنند. شرکت ناوهای خارجی در این رژه با هدف تقویت درک متقابل بین کشورها و نیروی دریایی آنها انجام می‌شود. علاوه بر رژه، نمایشی پویا از قابلیت‌های کشتی‌های جنگی برنامه‌ریزی شده که طی آن حدود ۱۰ سناریو رزمی به نمایش گذاشته خواهد شد.

 خراسان
 درباره دستاورد سفرهای استانی روشنگری می‌شود
بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: دولت در یک سال گذشته به ویژه در بحث تجارت خارجی، دیپلماسی همسایگی و مدیریت کرونا دستاوردهای خوبی داشته است اما در موضوع مدیریت کرونا تقدیر و تشکر شایسته‌ای از این جهادگران و کادر سلامت نشده، از این رو لازم است همه کمک کنیم تا مردم شیرینی این دستاوردها را بچشند.
وی ادامه داد: دستاوردهایی در شروع رشد اقتصادی داریم که از میانگین صفر در دهه گذشته به ۴.۵ تا ۵ درصد رسیده است و اقدامات ملی و پرتاب ماهواره دستاوردهایی است که همه باید شیرینی آن را بچشند و تلخی برخی مشکلات مانع چشیدن شیرینی دستاوردها نشود.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به دستاوردهای خوب سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: نتایج سفرهای استانی و دستاوردها و مشکلات در مسیر اجرا که البته باید رفع شود، اینک لازم است بیش از پیش بیان شود، از این رو نهضت تبیین و روشنگری دستاوردهای سفرهای استانی و پیگیری دیگر مصوبات از امروز جدی‌تر شروع شده است تا نتایج اقدامات جمعی یکدیگر را ببینیم.
 المانیتور مدعی است موساد در حال کنار گذاشتن فرض احیای برجام است
یک منبع دیپلماتیک در اتحادیه اروپا به تارنمای المانیتور گفته است، هیچ ضرب‌الاجلی برای پاسخ ایران و آمریکا به توافق پیشنهادی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وجود ندارد اما فضا برای مذاکرات، تهی شده است. یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی نیز به المانیتور گفته است، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی ارزیابی خود را به اسرائیل منتقل کرده است مبنی بر این که ایران متن پیشنهادی بورل را نخواهد پذیرفت. المانیتور مدعی است، موساد سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در حال کنار گذاشتن فرض احیای توافق است.

 رسالت 
 الگوی دستیابی به موفقیت‌های نظامی باید در عرصه‌ اقتصادی نیز پی گرفته شود
سردار حاجی زاده، در دیدار با دانشجویان دفتر تحکیم وحدت که در پایان بازدید آنان از پارک علم و فناوری این نیرو انجام شد، از جهاد تبیین به عنوان یکی از مهم‌ترین تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) یاد کرد و با بیان این که محور و اساس انقلاب و نظام اسلامی ما مردم هستند، گفت: در شرایطی که دشمنان قسم خورده ایران اسلامی باور و اعتقاد مردم را هدف قرارداده و با بهره گیری از رسانه‌های پر تعداد به بمباران اذهان می‌پردازند؛ جهاد تبیین با هدف بیان واقعیات موجود، ایجاد وحدت رویه و تحلیل مشترک نسبت به موضوعات مختلف به ویژه از سوی جامعه نخبگان از اهیمت بالایی برخوردار است.
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به دنبال کردن راهبرد ایجاد قدرت بازدارنده دفاعی از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، گفت: روندی که با مدیریت جهادی و انقلابی و اتخاذ راهبردها و روش‌های مناسب در حوزه نظامی دنبال شد و امروز حتی دشمنان نیز به توان بازدارنده دفاعی ما اذعان دارند و قدرت‌های بزرگ و صاحب تکنولوژی دنیا حرکت صنایع نظامی ایران در لبه فناوری را تحسین می‌کنند، می‌بایست در سایر عرصه‌ها اعم از اقتصاد و فرهنگ نیز دنبال شود تا با رفع کاستی‌ها و خلاءهای موجود، شاهد پیشرفت در این عرصه‌ها نیز باشیم.
 دفاع رئیس پارلمان لبنان از عملیات پهپادی حزب‌الله در «کاریش»
رئیس پارلمان لبنان گفت: عملیات پهپادی انجام‌شده در میدان نفتی-گازی «کاریش» در آب‌های لبنان منجر به تسریع در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی شد. «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دیدار با اهالی رسانه درباره پرونده ترسیم مرزی و بازگشت «آموس هوچشتاین» میانجی آمریکایی به لبنان گفت: امروز پاسخ قطعی را خواهید گرفت. بر اساس گزارش «النشره»وی گفت: چانه‌زنی یا امتیازدهی در خصوص ثروت نفتی لبنان یا عادی‌سازی روابط از طریق یک شرکت بین‌المللی در کار نخواهد بود و عملیات پهپادی در میدان «کاریش» به پرونده ترسیم مرزی سرعت داد.

 مردم سالاری 
 دولت مصمم به امر به معروف و نهی از منکرات در مسائل اقتصادی و اجتماعی است
آیت الله رئیسی در دیدار اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، با اشاره به همزمانی برگزاری این نشست با آغاز ایام سوگواری محرم، امام حسین (علیه السلام) را پرچمدار این فریضه مهم دینی خواند و گفت: حرکت عظیم حضرت اباعبدالله الحسین و شهادت مظلومانه ایشان، گواهِ اهمیت بالای امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام است. رئیس جمهور پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همه آحاد امت اسلامی دانست و تصریح کرد: جامعه‌ای که نسبت به این فریضه بسیار مهم دینی حساس نباشد، جامعه زنده‌ای نیست. برای داشتن جامعه تراز انقلاب اسلامی نباید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سست شود. آیت الله رئیسی با اشاره به وظیفه قانونی دولت و دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر، گفت: همه دولتمردان و دستگاه‌ها در این رابطه مسئولیت دارند و باید با دقت و جدیت وظایف خود را انجام دهند. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مصمم به امر به معروف و نهی از منکرات بویژه در مسایل اقتصادی و اجتماعی است، افزود: در این زمینه وظیفه دولت از همه نهادها بیشتر است و قدردان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر هستیم که در راستای اجرای این فریضه مهم دینی به دولت کمک می‌کند.

 قدس 
 پیروزی‌های مقاومت به لطف امام حسین (علیه السلام) است
سید حسن نصرالله با بیان اینکه نمی‌توان مقاومت اسلامی و حادثه کربلا را از هم جدا دانست، گفت: ایثارگری‌ها، مقاومت‌ها، پیروزی‌ها و دستاوردهایی که ما داریم همه به لطف عاشورای امام حسین (علیه السلام) است. دبیرکل حزب الله لبنان افزود: وقتی از مقاومت اسلامی لبنان در طول ۴۰ سال کار، جهاد، صبر، فداکاری، پایداری، پیروزی و دستاوردها صحبت می‌کنیم، این است که هر چه داریم از عاشورای امام حسین (علیه السلام) است.
 یک نخبه اهل‌سنت رایزن فرهنگی ایران در مصر
دکتر داوود زرّین‌پور (گرگیج) به‌عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر انتخاب شد. دکتر زرین‌پور رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی واحد زاهدان و استاد دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، حافظ قرآن، نخبه کشوری و نویسنده و مترجم است. گفتنی ا‌ست برای نخستین‌بار است که این سِمَت به یک نخبه اهل‌سنت واگذار می‌شود.
 تلاش بورل برای احیای برجام
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته با تکرار موضع اخیرش درباره احیای برجام تأکید کرد: اکنون زمان تصمیم‌گیری است. وی در توییترش نوشت: باید از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت و آزاد کردن ظرفیت بزرگ اجرای کامل برجام استفاده شود. سفارت آلمان در تهران نیز با انتشار پیامی در توییتر به نقل از سفیر این کشور در تهران خواستار حمایت از موضع جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام شد. تلاش اروپا برای احیای برجام در حالی است که جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا نسبت به تلاش ‌آن‌ها توجهی ندارد.

 اعتماد 
 هجوم مجدد حامیان مقتدی صدر به ساختمان پارلمان عراق
منابع خبری عراق از آغاز دوباره اعتراضات در بغداد و ورود معترضان حامی جریان صدر به منطقه سبز بغداد و مقر پارلمان خبر دادند. شبکه سومریه‌نیوز به نقل از یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که شماری از حامیان جریان صدر به‌زعم موانع امنیتی ایجاد شده در اطراف منطقه الخضرا (سبز) موفق شدند، وارد ساختمان پارلمان در منطقه سبز در مرکز بغداد شوند.
همچنین شبکه عراقی «دجله» نیز با انتشار ویدیویی اعلام کرد که شماری از معترضان وارد مقر پارلمان عراق در منطقه سبز شدند. این تجمع در اعتراض به تعیین «محمد شیاع السودانی» توسط چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری برگزار شد.

 ابتکار
 بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ نامزد می‌شود
سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد بار دیگر در سال ۲۰۲۴ برای انتخابات نامزد شود. بایدن در حال حاضر با کاهش حمایت از جانب رای‌دهندگان دموکرات مواجه است و برخی از قانونگذاران این حزب هم از تایید او خودداری می‌کنند.
نظرسنجی Civiqs در اوایل این ماه نشان داد که میزان تایید عملکرد بایدن ۲۹ درصد است، در حالی که به طور متوسط پنج نظرسنجی پیشرو دیگر میزان تایید عملکرد او را ۳۹ درصد نشان می‌دهند. در نظرسنجی‌های متعدد، بایدن تقریباً پایین‌ترین امتیازات را بابت مدیریت اقتصادی‌اش گرفته است. با توجه به این چشم‌انداز اقتصادی تیره و تار، تازه‌ترین نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان نشان داد که ۷۵ درصد از دموکرات‌ها و رای‌دهندگان مایل هستند تا چهره‌ جدیدی نماینده این حزب در ۲۰۲۴ باشد.

 شهروند 
 پیش‌بینی سفر ۵ میلیون ایرانی به کربلا در ایام اربعین
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم هر یک از مُد حمل و نقلی در انجام سفرهای اربعین گفت: برنامه این است که ٣٠٠ هزار نفر از طریق راه‌آهن، ۶٠ هزار نفر از طریق هواپیما و مابقی از طریق حمل و نقل جاده‌ای در ایام اربعین عازم عتبات عالیات شوند. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیش‌بینی این است که ۵ میلیون مسافر در ایام اربعین حضور داشته باشند و باید خدمات ویژه به زائران کربلا ارایه شود. رستم قاسمی در مراسم پایان پروازهای حج با بیان اینکه از سه ماه گذشته ستاد سفرهای اربعین در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است، اظهار داشت: برگزاری سفرهای اربعین کار بسیار بزرگی است و در حال آماده‌سازی امکانات برای حضور و شرکت ۵ میلیون نفر در سفرهای اربعین هستیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
بی تفاوتی، مذموم و سم مهلک بر پیکره جامعه است
اختصاصی/ آیت الله آشتیانی در سخنرانی خود در مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در حسینیه شهدای قم با اشاره به اهداف قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام گفت: طبق بیان صریح خود حضرت هدف از قیام خود را احیای دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر برشمردند.معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین درادامه با اشاره به اهمیت این دو فریضه الهی اظهار داشت: بی‌تفاوتی، مذموم و سم مهلک بر پیکر جامعه بوده و طبق صریح آیات قرآن کریم و روایات در صورت بی‌تفاوت بودن نسبت به منکرات در جامعه باید منتظر بلاهای اجتماعی و اخروی باشیم.عضو جامعه مدرسین در ادامه امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همگان دانسته و گفت: همه ما وظیفه داریم نسبت به این دو واجب الهی عمل نماییم البته مسئولان امر وظیفه‌ای مضاعف داشته که آن حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌باشد.

اگر دشمن ما را تهدید کند، همچون سدی محکم در مقابلش می‌ایستیم
تسنیم/ معاون دبیرکل حزب الله دیشب در سخنانی در شب دوم مراسم ماه محرم الحرام در محفل عاشورایی در ضاحیه جنوبی بیروت بر لزوم به رسمیت شناختن سرمایه آبی لبنان از سوی رژیم صهیونیستی تأکید کرد وگفت که دشمن صهیونیست چاره‌ای جز به رسمیت شناختن حق و حقوق لبنان در ثروت آبی ندارد. شیخ «نعیم قاسم» با تأکید بر اینکه «اگر دشمن ما را تهدید کند، همچون سدی محکم در مقابلش می‌ایستیم و اگر کمی آماده شود، ما بیشتر آماده می‌شویم»، افزود: «همه می‌دانند که حزب‌الله در چارچوب هماهنگی و همسویی نقش مقاومت با دولت لبنان برای قوی بودن در احقاق حق خود عمل می‌کند».

تورم و گرانی در آمریکا صف های بانک های غذا را طولانی تر کرد
تسنیم / افزایش تورم و بالا رفتن ۱۰ درصدی قیمت مواد غذایی روز به روز آمریکایی‌های بیشتری را محتاج بانک‌های غذا می‌کند و فشار بیشتری بر این بانک‌ها می‌آورد.کایل وید، رییس بانک غذایی آتلانتا گفت:«این یک طوفان کامل از تقاضای بالا، قیمت‌های بالا و حمایت کم دولت است. بانک‌های غذا تحت فشار زیادی قرار دارند».وی گفت: تقاضا برای خدمات بانک غذا طی چند ماه گذشته دوباره افزایش‌یافته است.گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهند آتلانتا تنها شهری نیست که با افزایش تقاضا برای غذای رایگان مواجه شده‌است. بانک غذای بویز، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت آیداهو اعلام کرده ماهانه به ۴۲۰۰ نفر خدمت‌رسانی می‌کند، درحالی‌که این رقم در زمان مشابه در سال گذشته برابر با ۲۸۰۰ نفر بود. بانک غذای آلن‌تاون در ایالت پنسیلوانیا هم اعلام کرد تعداد کسانی که از ماه اکتبر به آنها خدمت‌رسانی می‌شود سه‌برابر شده‌ و از هر ۱۸۰۰ خانواده، ۳۰۰ خانواده اولین‌بار است که محتاج بانک‌های غذا شده‌اند.

ایران و حزب‌الله نمونه والای ثمره توکل به خداوند هستند
تسنیم/ رهبر جنبش انصارالله، ملت یمن و آزادگان امت فلسطین، عراق، سوریه، ایران و حزب الله را نمونه ایده‌آل ثمره توکل به خداوند دانست و گفت که عاقبت انحراف به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خسران است. «سید عبدالملک الحوثی» اعلام کرد در طول ۴۰ سال گذشته، حزب الله الگوی ممتازی ارائه کرد و مصداق آیه شریفه «حزب الله هم الغالبون» است.وی با تأکید بر اینکه امت اسلامی ما با درس هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌تواند با تمام تلاش‌های دشمنان کفار و منافقین مقابله کند، گفت: منافقین تلاش می‌کنند ملت را تحت سلطه کامل خود درآورند و به همین دلیل موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کردند.

گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با وزیر جنگ تل‌آویو درباره ایران
فارس/ وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد آنچه که «تهدیدات ناشی از ایران» ادعا شده و همچنین حمایت واشنگتن از امنیت تل‌آویو صحبت کرد.وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «بلینکن با گانتز در مورد طیف وسیعی از چالش‌های امنیتی مشترک، از جمله تهدیدات ناشی از ایران و حمایت ایالات متحده از امنیت اسرائیل، گفتگو کرد».در این بیانیه آمده است: «بلینکن بر این باور دولت [آمریکا] تاکید کرد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شایسته برخورداری از معیارهای مساوی امنیت، آزادی و دموکراسی هستند».پیش از این نیز گانتز با اشاره به دیدار خود با «مایکل اریک کوریلا» فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام، گفته بود: «با فرمانده سنتکام درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران از طریق نیروهای نیابتی‌اش در میدان رایزنی کردم».

تأکید وزیر خارجه قطر بر تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها
فارس/ وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی بر تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها تأکید کرد و امیرعبداللهیان نیز اراده ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را مورد اشاره قرار داد.آخرین تحولات مربوط به مناسبات دو کشور در حوزه روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و کنسولی مهمترین محور این گفت‌وگوی تلفنی بود.

نیازمند فناوری اجتماعی برای تبدیل ایمان مردم به عمل صالح جمعی هستیم
ایسنا/ رئیس مجلس گفت: محرم و صفر هر سال فرصت بی نظیر گسترش معارف دین و جوشش عواطف دینی مردم است. هیچ کسی نمی‌تواند در این سرمایه بزرگ مردمی تردید کند، چرا که مثل انکار روز روشن است. قالیباف در ادامه گفت: اما این سرمایه برای اینکه در همه مقاطع و مسائل بیشترین بازده خود را نشان دهد نیاز به تقویت هوشمند و پرهیز از دخالت بی جا دارد؛ اینجاست که نیازمند فناوری اجتماعی برای تبدیل ایمان مردم به عمل صالح جمعی هستیم، مثل آنچه در رزمایش مواسات در دوران گرفتاری کرونا دیدیم که چگونه به دست خود مردم گره از کار مردم باز شد و سازوکاری کارآمد هم بود. جا دارد صاحب نظران با ملاحظه همه ظرایفی که چنین موضوعاتی دارد به تامل و مرور تجربه ها در این زمینه بپردازند و به جهاد تولید فکر و ایده بپیوندند.

زمین گیر شدن جنگنده های اف-۳۵ در رژیم صهیونیستی
مهر/ به دنبال نگرانی آمریکا در مورد نقص فنی در سیستم پرتاب خلبان (ایجکت) جنگنده‌های اف -۳۵، رژیم صهیونیستی نیز از توقف استفاده از این جنگنده‌ها به صورت موقت خبر داد.نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در توئیتر اعلام کرد که این هواپیماها تحت بازرسی و کنترل قرار خواهند گرفت که چند روز به طول خواهد انجامید.این در حالی است که پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی به ناتوانی جنگنده اف ۳۵ این رژیم در مقابله با پهپادهای حزب الله اذعان کرده بودند.بر اساس این گزارش، جنگنده‌های اف ۳۵، در رهگیری پهپادها در میدان کاریش ناکام مانده‌اند.

تردد زائران از مرز مهران ۱۵ برابر شده است
باشگاه خبرنگاران/ استاندار ایلام گفت: آمار تردد زائران از مرز بین المللی مهران در مقایسه با سال گذشته ۱۵ برابر شده است. بهرام نیا گفت: امسال ۵۶۱ هزار تردد از مرز مهران صورت گرفته در صورتی که سال گذشته ۳۷ هزار تردد بوده است. وی افزود: برای ۴ خطه کردن مسیرهای منتهی به مهران از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده و پای کار آورده‌ایم و تلاش می‌شود که برای تسهیل در تردد زوار این مسیرها زیر بار ترافیکی برود.

بازداشت ده‌ها مقام دولتی در عربستان سعودی
تسنیم/ سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان ( نزاهه) در عربستان سعودی از بازداشت ۷۸ نفر در چندین وزارتخانه به اتهام رشوه، سوء استفاده از قدرت، پولشویی و کلاهبرداری خبر داد.این سازمان اعلام کرد که طی ماه گذشته ۳۲۰۷ دور نظارتی انجام داده و از ۱۱۶ نفر تحقیق ، ۷۸ نفر را بازداشت کرده است. سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان تاکید کرد که این کارمندان از وزارت‌خانه‌های دفاع، بهداشت، دادگستری،شهرداری، دهیاری‌ها و مسکن بودند. دستگیری و بازداشت مقامات سعودی به اتهام فساد مالی در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان عربستان جزئیات مربوط به اتهام این افراد را اعلام نمی‌کنند؛ در واقع شفافیتی که برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی لازم است در روند دستگیری متهمان مربوطه در عربستان وجود ندارد. حتی اطلاع دقیقی از افراد بازداشت شده نیست. محمد بن سلمان با دفاع از موج بازداشت مسئولان کنونی و پیشین عربستان و آنچه مبارزه با فساد خوانده است، مدعی شد که وی تلاش می‌کند با این کار، اقتصاد کشورش را اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *