بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام سال۱۴۴۴ (هـ . ق) و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام)

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام سال1444 (هـ . ق) و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قال رسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله و سلم): حسین منی و أنا من حسین

محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر ، ماه شهادت، ایثار، شجاعت، عزت و مبارزه با ظلم است و اسلام با محرم زنده است و این تصویر و تفسیر اصلی حقیقت «أنا من حسین» است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ارج نهادن به مجاهدت عظیم مؤمنین و متقین در تعظیم شعائر و برگزاری مجالس سوگواری، خاضعانه به  بیان توصیه‌هایی می‌پردازد:

۱- انقلاب اسلامی ما یک هویت عاشورایی و ظلم‌ستیز دارد که برگرفته از معارف نهضت حسینی است. امروز شرح مظلومیت  ملت‌های مسلمان و افشاء ماهیت استکبار جهانی، سلوک در راه عدالت‌خواهی و منکر ستیزی حضرت سیدالشهداست و نباید در افشای خباثت‌های آمریکا و مزدورانش غفلت و کوتاهی کرد.

۲- دشمنان نظام اسلامی اهمیت محرم و صفر و مجالس حسینی را در بقای اسلام و نهضت  ما  دریافته‌اند و در توطئه‌ها و هجمه‌های فکری و سیاسی سعی دارند این عنصر حیات‌بخش را از طریق شبهات مخدوش کنند.توجه دادن مؤمنین به معارف نهضت حسینی، پاسخ به شبهات ، مبارزه با حمله و هجمه دشمن به ابعاد سیاسی قیام حضرت سیدالشهدا، و مبارزه با سکولاریسم و نفی اندیشه جدایی دین از سیاست ، حقیقت و هویت قیام حضرت سیدالشهدا را روشن‌تر خواهد کرد.

 ۳- مراسم‌ مذهبی و مجالس سوگواری، فرصتی مناسب برای تحکیم ارزش‌ها و تقویت بنیه دینی مردم است.انگیزه‌های دینی و توجه به ارزش‌های انقلاب اسلامی به برکت این هیئت‌ها و مجالس مذهبی به نسل امروز منتقل‌شده است و ان‌شاءالله خطبای محترم با تشریح سبک زندگی حسینی، زمینه توجه بیشتر به احکام دینی ،حجاب،اخلاق اجتماعی و ظلم‌ستیزی و ولایتمداری را فراهم کنند.

۴- بررسی موشکافانه برخی رفتارها در مجالس عزاداری، این نتیجه را به همراه داشته که عدم رعایت برخی از مسائل شرعی توسط عزاداران محترم، موجبات وهن مجالس حسینی شده است. تشریح احکام دینی و بیان توصیه‌های فقهی و اخلاقی رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید (دامت برکاتهم) در مورد آداب عزاداری‌ها ،زمینه هرچه بهتر برگزار شدن شعائر در این مجالس را فراهم خواهد کرد.

۵- این روزها شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی دولت در خدمتگزاری به مردم هستیم، اما شرایط خاص جهانی و برخی اصلاحات ناگزیر اقتصادی، مشکلاتی را در معیشت مردم ایجاد کرده است. خطبا و مادحین آگاه ، در بیان دردها و ضعف‌ها و شرح حقوق مردم در مسئله‌ی معیشت و اقتصاد، بر ضرورت امیدآفرینی و مبارزه با شبهه افکنی ها توجه داشته باشند. تلاش برای امیدآفرینی و کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، حرکت در خط امام حسین(علیه‌السلام)  است.

۶- ان‌شاءالله علمای اَعلام و روحانیون محترم و مبلّغین، بتوانند در جهاد تبیین نهضت حسینی، همه ملت، به‌خصوص جوانان پرشور و باایمان را در شناخت خصوصیات دین مقدّس اسلام، و معارف مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به رشد معنوی برسانند و در معرض نسیم مبارک عاشورا و کسب بصیرت از درس‌ها و عبرت‌های واقعه کربلا قرار دهند .

از خداوند متعال می‌خواهیم توفیق هر چه بیشتر خدمت به مجالس پرشور مذهبی و فرصت کسب فیض از منابر و مراثی را برای ملت حسینی عنایت فرموده و دعای حضرت ولیعصر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در حق محبین اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را برای همه مؤمنین به اجابت برساند و ما را در زمره آنان محشور نماید.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

سید هاشم حسینی بوشهری

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *