خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۶

**آیت الله العظمی نوری همدانی: مبلغان فتنه های آخرالزمان را برای مردم تبیین کنند** رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: موفقیتهای زن مسلمان ایرانی علت عصبانیت و حمله غرب به حجاب است** آیت الله جنتی: مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) بهترین فرصت برای پاسخگویی به شبهات اعتقادی است** آیت الله فاضل لنکرانی: خیمه امام حسین (علیه السلام) محل تمرین سیر و سلوک الی الله است** وزارت اطلاعات اعلام کرد: جزئیات جدید از دستگیری تیم تروریستی وابسته به موساد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 آماری وحشتناک از هدر رفت گاز در ایران
بانک جهانی در گزارشی با اشاره به وضعیت هدررفت گاز طبیعی در میادین نفت و گاز جهان تاکید کرده با وجود پیشرفت‌های اولیه در کاهش هدرروی گاز در میادین نفت و گاز جهان، طی یک دهه گذشته پیشرفت محسوسی در این زمینه حاصل نشده است.
براساس این گزارش در ۱۰سال گذشته سالانه ۱۴۴میلیارد مترمکعب گاز هدررفته و این عدد تقریبا ثابت بوده است.
بر اساس این گزارش ۱۰کشور، عامل ۷۵درصد کل پرت گاز در جهان هستند. هفت‌ کشور از جمله ایران طی ۱۰سال گذشته، موقعیت خود را میان کشورهای بزرگ هدردهنده گاز حفظ کرده‌اند.
بانک جهانی در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ای با عنوان ابتکار برای پرت صفر گاز به اجرا گذاشت. ۳۴کشور این برنامه را تأیید کردند که بر اساس آن متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ پرت معمول گاز از میادین نفت و گاز خود را به صفر برسانند. کشورهای روسیه، عراق و مکزیک که جزو بزرگ‌ترین هدردهندگان گاز در جهان هستند نیز جزو این کشورها هستند و با وجود تعهد خود، پرت گاز را افزایش داده‌اند. ایران این برنامه را امضا نکرده است.

 همشهری 
 جزئیات جدید از دستگیری تیم تروریستی وابسته به موساد
وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‎ای، جزئیات بیشتری از دستگیری تیم تروریستی رژیم صهیونیستی منتشر کرد. در این اطلاعیه تأکید شده است که هدف تروریست‎های وابسته به رژیم صهیونیستی، انفجار یک مرکز صنایع حساس دفاعی کشور بوده و آنها متناسب با اهمیت و حساسیت مرکز مورد نظر، پیچیده‌ترین شیوه‌های ترکیبی برای شناسایی جغرافیای هدف و تخریب وسیع آن را طراحی کرده بودند.
بر این اساس عناصر عملیاتی تیم عمل‎کننده از اعضای گروهک تروریستی و مزدور کومله هستند که مستقیماً توسط عبدالله مهتدی، سرکرده آن گروهک برای این مأموریت انتخاب و به افسران موساد معرفی شده بودند. در این اطلاعیه آمده ‎است: بخشی از تسلیحات و تجهیزات کشف و ضبط شده از تروریست‌ها به این شرح است: «۸بمب بسیار قوی برای انفجار هدف اصلی و ۸بمب کوچک مخصوص تخریب تجهیزات همراه تیم پس‎ از اجرای عملیات اصلی»، «۴قبضه سلاح کمری ویژه همراه با صداخفه‎کن و تعداد زیادی فشنگ مربوطه» و… .
این اطلاعیه اضافه ‎کرده ‎است: تیم عملیاتی دستگیر شده نه‎تنها موفق به کارگذاری بمب‌ها در محیط هدف نشدند، بلکه پیش ‎از دستگیری اعضای آن و در حالی که به‎طور کامل در محاصره تور امنیتی دلاوران گمنام قرار داشتند، به‎عنوان اقدامی کاملاً احتیاطی، اطلاعات و هشدارهای لازم به مراکز مرتبط داده شده بود تا درصورت بروز هرگونه رخدادِ پیش‎بینی نشده در مراحل دستگیری‎ها، تروریست‎ها نتوانند حتی به اطرافِ محیط هدف نیز دسترسی پیدا کنند.

 کیهان 
 رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور:
موفقیتهای زن مسلمان ایرانی علت عصبانیت و حمله غرب به حجاب است.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با طرح این ســؤال که «چرا به یکباره و بار دیگر رســانه های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و مزدورانشان به بهانه حجاب، موضوع زن را مورد هجوم قرار داده اند؟ و آیا واقعا غربی ها مدافع حقوق زن ایرانی هســتند؟ «گفتند: غربی ها همان هایی هستند که اگر می توانســتند آب را به روی ملت ایران ببندند، می بســتند، همانطور که داروی کودکان پروانــه ای را تحریم کرده اند و اجازه نمی‌دهند به این کودکان دارو برسد، حال غربی ها واقعا دلسوز زن ایرانی هستند؟ حقیقت قضیه این است که زن باشرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین و مهمترین ضربه ها را به ادعاها و دروغ های تمدن غربی زده است و آنها از این موضوع به شدت عصبانی هستند.غربی ها سال ها است که می گویند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شــرعی رها نشود، نمی تواند پیشــرفت کند و بــه مدارج عالی علمی، سیاســی و اجتماعی برســد اما زن ایرانی در بیش از چهل سال گذشته توانسته است با حجاب اسلامی و چادر در میدان های مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی حاضر شود و به موفقیت ها و سربلندی های بزرگ دست یابد. موفقیت های زن مســلمان ایرانــی باطل کننده تلاش های دویست، سیصد ســاله غربی ها بوده و به همین علت آنها از زن ایرانی عصبانی هستند و به بهانه حجاب، اقدام به شبهه افکنی و فضاسازی میکنند.
بر خلاف برخی افراد که مدعی ضعیف شــدن اعتقادات مردم هســتند، مراســم های بزرگی همچون جشن غدیر، عزاداری های محرم و صفر، راهپیمایــی اربعین و کمک هــای مالی مردم به حوزه های علمیه نشان دهنده قوی تر شدن ایمان و دین داری عمومی است و نباید ناتوانی فردی در جذب مردم به یک اجتماع به حســاب بی دینی مردم گذاشــته شــود چرا که مردم در میدان هستند و این ما هستیم که باید با عمل به وظایف، خود را از میدان کنار نکشیم.
امام‌جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است و یکی از وظایف اساسی او بازتولید مفاهیم معرفتی و مبانی انقلابی و پاسخگویی به شبهات با زبان روز و تبیین مستدل آنها و رفتار پدرانه با همه است.
ادبیات خطبه باید گرم، صمیمی، اتحادآفرین، امیدبخش، بصیرت‌افزا و آرامش‌بخش به مردم باشد نه آنکه موجب اضطراب، حاشیه‌‌سازی، تلاطم روحی، بدبینی به وضع کنونی و آینده شود و برای هجمه معاندان نیز دستاویز ایجاد کند.
از فعالیت اقتصادی حتی به‌عنوان تأمین هزینه‌های نماز جمعه باید اجتناب شود چرا که آثار منفی ورود بعضی از آقایان محترم به این فعالیت‌ها، هنوز هم دامن‌گیر نظام اسلامی است.
 رشد ۲۲ درصدی صادرات در ۴ ماه نخست امسال
بر اساس گزارش گمرک از کل میزان تجارت چهار ماه نخست امسال، سهم صادرات ۳۵ میلیون و ۶۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با رشد ۲۲ درصدی در ارزش همراه بوده و واردات نیز با ارزش مشابه صادرات رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.

 ایران
 بسیج دولت برای تأمین پایدار آب در سیستان و بلوچستان
در جلسه روز گذشته هیأت دولت آیت‌الله رئیسی ، وزرای امورخارجه و نیرو را مأمور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد و گفت: دولت مردمی در پیگیری حقوق ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد. رئیس‌جمهور همچنین به وزارتخانه‌های مربوطه مأموریت داد که با جدیت، سایر راه‌های تأمین آب شرب و آب کشاورزی برای مردم استان سیستان و بلوچستان را از جمله از طریق حفر چاه‌های ژرف و اختصاص دکل‌های ویژه پیگیری کرده و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دیدار سه‌شنبه گذشته خود با ائمه جمعه سراسر کشور، و تاکید بر توجه دولت به انتظارات ائمه جمعه کارآمدی را مهم‌ترین شاخص در انتصابات مسئولان ملی، استانی و محلی اعلام کرد و گفت: مدیران دولت مردمی باید کارآمد، انقلابی و تحول‌خواه باشند و اگر غیر از این باشد، هدف‌گذاری‌های انجام گرفته محقق نخواهد شد. رئیس‌جمهور انتخاب مسئولان کارآمد را حق‌الناس خواند و گفت: مردم صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند و به گردن همه مسئولان حق دارند و ما نیز تحت هیچ شرایطی نباید از احقاق حق‌الناس کوتاه بیاییم.

 وطن امروز 
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی‌درگذشت مرحوم حبیب‌الله صادقی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی مرحوم حبیب‌الله صادقی را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم.
درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی جناب آقای حبیب‌الله صادقی رحمه‌الله‌علیه را به هنرمندان و همکاران و دوستان و بویژه به خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌کنم.
 قدردانی نمایندگان مجلس از ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش
امیرآبادی‌فراهانی در نشست علنی روز گذشته (چهارشنبه ۵ مردادماه) مجلس ، بیانیه ۱۹۶ نفر از نمایندگان در قدردانی از برگزاری تمرین موفق ناودسته پهپادبر پیشرفته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را قرائت کرد.
در این بیانیه آمده است: برگزاری تمرین موفق ناودسته پهپادبر پیشرفته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز اقیانوس‌ها که در لبه پهناوری نظامی قرار گرفته، مصداق روشنی از قدرت بازدارندگی ایران اسلامی است. ما نمایندگان مجلس به نمایندگی از ملت از برگزاری رزمایش موفق پهپادی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و اقدام هوشمندانه ارتقای دانش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که منطقه غرب آسیا با حضور نامیمون سران استکبار جهانی متلاطم گردیده و نیز از حفظ و ارتقا و آمادگی شبانه‌روزی و رشادت‌های دلاورمردان و جان برکفان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی محترم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر ایرانی و سایر فرماندهان نیروی دریایی و سربازان این نیرو تقدیر و تشکر می‌نماییم.

 خراسان 
 شکستی دیگر برای راهزنان دریایی
سفارت ایران در یونان در پیامی در توئیتر نوشت: «دیوان عالی یونان، به عنوان بالاترین مرجع قضایی این کشور رای دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران را تایید کرد.به زودی عملیات انتقال آغاز می شود و نفت سرقت شده ایران باید به کشتی لانا بازگردانده شود.»سفارت ایران در یونان در پایان این پیام توئیتری نوشت: «شکستی دیگر برای راهزنان دریایی».
 باید کارامدی دین در اداره جامعه را اثبات کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع ائمه جمعه سراسر کشور ضمن تمجید از نقش آنان در سنگربانی از مبانی دین اسلام و فرهنگ اهل بیت به تشریح اقدامات مجلس در حوزه‌های مختلف پرداخت و با اشاره به اقدامات مجلس در اصلاح ساختار بودجه گفت: ارقام مربوط به درآمدهای کشور در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد مشکل کشور پول نیست، بلکه مشکل عُرضه و حکمرانی صحیح است. قالیباف با اشاره به لزوم توجه به نقش مردم در حاکمیت گفت: ما موظفیم به نحوی فعالیت کنیم که کارامدی دین در اداره جامعه را اثبات کنیم و این وظیفه اصلی ماست.
 بهترین توافق روی میز است، گام آخر را بردارید
«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده هیئت این اتحادیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد با اشاره به اظهارات اخیر بورل که گفته بود پیش‌نویس متن توافق هسته‌ای ارائه شده است، گفت: «بهترین توافق ممکن برای طرف‌ها روی میز است، این توافق مزایای اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری را برای مردم ایران و مزایای قابل‌راستی‌آزمایی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند. من تمامی طرف‌ها را دعوت می‌کنم تا گام آخر را بردارند».

 رسالت 
 دولت مصمم است مشکلات کشور را با کمک دانشمندان و جوانان حل کند
محمد مخبر در حاشیه جلسه هیئت امنای دانشگاه صنعتی شریف که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بر نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در رفع چالش‌های فناوری کشور تاکید کرد. معاون اول رئیس جمهور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان از راهبردهای اساسی دولت سیزدهم برای حل مسائل کشور است، گفت: نیروهای جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه در بخش دانش بنیان از مزیت‌های جدی کشور هستند که سرمایه اولیه برای حرکت در بستر دانش محسوب می‌شوند.وی افزود: دولت مصمم است مسائل و مشکلات کشور را با کمک دانشمندان و جوانان کشور حل کند.

 مردم سالاری 
 ایران و برجام محور مذاکرات جانسون و لاپید
بوریس جانسون نخست‌وزیر درحال کناره گیری بریتانیا و یائیر لاپید نخست‌وزیر انتقالی رژیم صهیونیستی در یک تماس تلفنی درباره ایران و توافق هسته‌ای گفتگو کردند. دفتر نخست‌وزیری بریتانیا از تماس تلفنی این دو نخست وزیر که جایگاهشان در صحنه سیاسی متزلزل است، خبر داد و به شرح جزئیات گفت‌وگوی آنها پرداخت. براساس این گزارش جانسون و لاپید درباره ایران گفتگو کردند و درمورد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ادعایی که بارها توسط مقام‌های تهران رد شده، به توافق رسیدند. جانسون در این تماس تلفنی به ادامه فعالیت انگلیس در زمینه «ترغیب ایران» برای قبول توافق روی میز و بازگشت به برجامی که اروپایی‌ها از جمله خود لندن برای نجات آن هیچ اقدامی را صورت ندادند، اشاره کرد. بنا بر اعلام دفتر نخست وزیری بریتانیا، دو طرف همچنین به مساله جنگ اوکراین پرداخته و بر حمایت از مردم اوکراین تاکید کردند.

 آرمان ملی 
 تاکید مجدد بر عدم صلاحیت دادگاه استکهلم
معصومی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از حوزه ماموریت خود به‌ویژه در زمینه ظرفیت‌های گسترده روابط دو جانبه در حوزه‌های سیاسی، بین‌المللی، منطقه‌ای، اقتصادی و تجاری و همچنین برنامه‌های آینده را ارائه کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار در خصوص برنامه‌های آینده روابط جمهوری اسلامی ایران و سوئد به‌ویژه استفاده از ظرفیت مهم ایرانیان مقیم، رهنمودهای لازم را ارائه کرد. در این دیدار همچنین موضوع پرونده شهروند ایرانی آقای حمید نوری که به صورت غیر قانونی در سوئد بازداشت و حکم قضائی دادگاه بدوی علیه وی صادر شده است، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این ملاقات با تاکید بر عدم صلاحیت دادگاه استکهلم برای رسیدگی به جرایم ادعایی، توصیه‌های مهمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص ارائه شد.
 خواهان گسترش همکاری با ایران هستیم
سفیر چین در تهران تاکید کرد که پکن مایل است همکاری‌های خود با ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد. چانگ هوآ سفیر چین در ایران در واکنش به رشد ۳۱ درصدی صادرات ایران به چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ طی پیامی در صفحه توئیتر خود خاطر نشان کرد که پکن خواهان گسترش همکاری‌های خود با تهران در تمامی زمینه‌ها است. وی نوشت: چین مایل است با ایران برای توسعه همکاری‌های عملگرایانه بین دو کشور در زمینه‌های مختلف و تعمیق مستمر مشارکت راهبردی همه‌جانبه چین و ایران بر اساس توافق مهم به دست آمده میان سران دو کشور همکاری کند.
 امکان استفاده از سهام به عنوان وثیقه
دادستان کل کشور از امکان توثیق سهام برای جلوگیری از بازداشت متهمان خبر داد. حجت الاسلام محمدجعفر منتظری با تاکید بر اینکه یکی از اصول مهم در سند تحول قضائی استفاده از فناوری‌های هوشمند و به روز است، اظهار کرد: هرچه این امکان بیشتر فراهم‌شود برای مردم و دستگاه قضا بهتر است و انتظار داریم دولت و مجلس در حوزه گسترش این موضوع مساعدت کنند. وی ادامه داد: افراد به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند و باید یک ضمانت قابل دسترس داشته باشند تا فرایند به حکم نهایی منتهی شود که گاهی زمان‌بر است. در این میان گاهی فردی که می‌خواهد وثیقه تهیه کند با مشکل مواجه می‌شود. از طرف دیگر قاضی به دلایل قانونی نمی‌تواند حکم آزادی فرد را صادر کند. بنابراین ممکن است فرد بی‌گناه زندانی شود. دادستان کل کشور افزود: امکان توثیق سهام از بازداشت افرادی که ضرورت ندارد جلوگیری می‌کند. البته باید درمورد نوسانات قیمت سهام، کار کارشناسی صورت بگیرد و زمانی‌که به نتیجه رسید اعلام می‌شود.

 قدس
 شبکه ملی اطلاعات هر چه زودتر به سرانجام برسد
رئیس قوه قضائیه روز گذشته ضمن بازدید از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: شبکه ملی اطلاعات باید هر چه زودتر به سرانجام برسد. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: تا امروز قدم‌های بلندی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برداشته شده که این یک سرمایه‌گذاری ملی است و چنانچه این مهم تحقق نیابد، در آینده هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود.
 عراق نمی‌تواند؛ ما تروریست‌ها را بیرون می‌کنیم!
باوجود تأکید بغداد بر ضرورت خروج نظامیان ترکیه از خاک عراق، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن دفاع از ادامه مداخله کشورش در امور داخلی عراق و سوریه مدعی شد عراق نمی‌تواند تروریست‌ها را از خاک خود بیرون کند و ترکیه این کار را انجام می‌دهد. او اضافه کرد: «دولت عراق نمی‌تواند نبردی مؤثر علیه سازمان‌های تروریستی مدیریت کند و این، علت اقدامات تحریک‌آمیز علیه ماست».
 هدف قرار گرفتن جنگنده‌ صهیونیست توسط روسیه
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اذعان کرد جنگنده‌های اسرائیلی در یکی از حملات این رژیم به سوریه در ماه می گذشته، هدف آتش پدافند روسیه قرار گرفتند. براساس این اعلام، سامانه موشکی پدافند اس۳۰۰ روسیه به سمت جنگنده‌های این رژیم آتش گشوده است اما هیچ‌یک از این جنگنده‌ها هدف قرار نگرفتند. بنی گانتز در حالی به این مسئله اذعان کرده که موضع رژیم صهیونیستی در قبال حمله روسیه به اوکراین و توقف فعالیت آژانس مهاجرت یهود در روسیه، طی ماه‌های اخیر به تنش در روابط طرفین منجر شده است.

 اعتماد 
 در ماه‌های اخیر، تعدادی عملیات موفق علیه اسراییل انجام دادیم
وزیر اطلاعات می‌گوید: در ماه‌های اخیر موفق شده‌ایم جز مقابله با توطئه‌های اسراییل تعدادی عملیات موفق نیز علیه این رژیم انجام دهیم که نشان‌دهنده قدرت امنیتی جمهوری اسلامی و سربازان گمنام امام زمان است. حجت‌الاسلام خطیب در نشست جمعی از مدیران وزارت اطلاعات با رییس مجلس با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات وزارت اطلاعات برای پیگیری مطالبات و خواسته‌های بحق مردم برای حل مشکلات گفت: اگر امروز شاهدیم که دشمن با همه اقداماتی که انجام می‌دهد، نمی‌تواند از مطالبات مردم برای ضربه زدن به امنیت کشور استفاده کند، یکی از دلایلش رویکرد مردمی وزارت اطلاعات و دولت است که در تعامل با مردم امنیت پایدار در کشور وجود دارد.

 ابتکار 
 دولت با جدیت مسیر اصلاح نظام بانکی را طی می‌کند
سخنگوی دولت گفت: دولت با جدیت مسیر اصلاح نظام بانکی را طی می‌کند و شروع آن هم از همین مسیر کمک به مردم و واقعی کردن تسهیلات است. دولت در این مسیر نظارت خواهد داشت و از بانک‌ها هم مطالبه‌گری می‌کند. بهادری جهرمی یادآور شد: آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان هیات تطبیق مجلس ایراداتی را متوجه آیین‌نامه کرده بود که در جلسه امروز مطرح و بخشی از این ایرادات با نظر معاونت حقوقی و سایر بخش‌های مرتبط اصلاح شد و بخشی از ایرادات همچنان نیازمند بحث بیشتری بود که به کمیسیون بازگشت پیدا کرد تا پس از بحث و بررسی در صحن دولت تصویب شود. بهادری جهرمی با اشاره به تاکید دولت بر حمایت از بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، گفت: خبر خوش امروز تصویب اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بود که ۵ هزار میلیارد تومان منابع برای حمایت از بیماران مبتلا به اینگونه بیماری‌ها پیش‌بینی شد و امروز عملاً مسیر اجرای این حکم قانونی فراهم شد تا گام موثری در جهت حمایت از این بیماران برداشته شود.

 اطلاعات 
 توافق ایران و روسیه برای جایگزین سوییفت
معاون دیپلماسی وزارت خارجه ایران گفت: تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین به جای سوییفت پیشنهاد کردند و اکنون تقریبا به توافق خوبی در این زمینه رسیده‌ایم. وی افزود: قرار شد از کارت اعتباری میر روسیه در ایران استفاده شود و فکر می‌کنم (این کارت) به زودی فعال شود. صفری همچنین تاکید کرد: ایران برای ورود به بازار جهانی نفت مشتاق است و در صورت ورود به این بازار، توانایی فروش نفت به اندازه سهمش در اوپک دارد.

 شهروند 
 سیم‌کارت هم وثیقه می‌شود
وزیر اقتصاد گفت: «مردم از این به بعد می‌توانند از دارایی خود به عنوان وثایق برای دریافت خدمات بانکی از جمله وام خُرد و دریافت خدمات دستگاه قضائی استفاده کنند.» وزیر اقتصاد تاکید کرد: «از این پس، با برقراری سامانه ستاره می‌توان به صورت برخط و بدون تشریفات اداری به ۵٠ میلیون سهامدار وثیقه برای شبکه بانکی و دستگاه قضائی صادر کرد.»
خاندوزی گفت: «در فازهای بعدی نه تنها سهامداران و دارندگان سهام عدالت می‌توانند از مزایای سامانه ستاره و ارایه وثایق استفاده کنند، بلکه دارندگان اوراق مشارکت، گواهی سپرده و گواهی طلا هم می‌توانند با تشکیل سبد مالکیت از این ابزار به عنوان وثیقه بهره ببرند.» وزیر اقتصاد تاکید کرد: «به دنبال شرایطی هستیم که از سیم‌کارت‌ها هم به عنوان وثیقه استفاده شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
مبلغان فتنه های آخرالزمان را برای مردم تبیین کنند
مهر/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با جمعی از طلاب و مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: بر اساس تاکید قرآن کریم افرادی از جامعه اسلامی می‌بایست پیام دین را به سایر افراد جامعه برسانند که این امر کار مبلغان دینی است. مرجع تقلید شیعیان، از موضوعات مهم آخرالزمانی را فتنه ها برشمرد و از مبلغان خواست این موضوع را برای مردم تبیین کنند. وی اضافه کرد: هیچ شخصی بدون آشنایی با نهج البلاغه نمی‌تواند خطیب خوبی باشد و مبلغان می‌بایست با خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار حضرت امیر در این کتاب آشنا باشند. استاد حوزه علمیه قم یکی از ویژگی‌های مبلغان دین را اخلاق، ساده زیستی و تواضع در برابر مردم برشمرد و گفت: پاسخ به شبهات مخالفان دین از مهمترین کارهای مبلغان است.

مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) بهترین فرصت برای پاسخگویی به شبهات اعتقادی است
حوزه / دبیر شورای نگهبان، با تأکید بر اینکه شهادت حضرت امام حسین (علیه السلام) حقیقتا عامل بقای دین اسلام شد و فلسفه اقامه عزای آن حضرت هم ماندگار کردن دین خداست، خاطرنشان کرد: مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله (علیه السلام) یک فرصت بی‌نظیر معنوی برای بازسازی باورها و اعتقادات دینی است لذا سخنرانان و مداحان باید قدر این ایام را بدانند و وظیفه مهم جهاد تبیین را انجام دهند. آیت الله جنتی افزود: دشمن برای تغییر باور مردم و به ویژه جوانان و ایجاد شبهات و انحرافات عقیدتی سرمایه‌گذاری سنگینی کرده و مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) بهترین فرصت برای پاسخگویی به شبهات اعتقادی است.

خیمه امام حسین (علیه السلام) محل تمرین سیر و سلوک الی الله است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه سیدالشهدا (علیه السلام) و برکات گریه و عزاداری بر آن حضرت و یاران با وفایشان پرداخت و گفت: بدون اراده امام حسین (علیه السلام) هیچ توفیقی به انسان نمی رسد؛ لذا شایسته است که همگان سفارش برپایی هر چه باشکوه تر مجالس حسینی را به فرزندان و نزدیکان خویش داشته باشد. عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: خیمه امام حسین (علیه السلام) محل تمرین سیر و سلوک الی الله است و شایسته است که انسان با وضو و طهارت و توجه در این مجالس با برکت شرکت کند.وی گفت: این سینه زدن ها، گریه کردن ها و عرض ارادت ها همه برای این است که ما اقرار کنیم که حسینی هستیم و در مسیر آن ذوات مقدس حرکت می کنیم.

برای درگیری نظامی با آمریکا کاملا آماده هستیم
فارس/ رهبر کره شمالی در سخنرانی خود به مناسبت روز پیروزی گفت که کشورش برای درگیری نظامی با ایالات متحده کاملا آماده است.کیم در سخنرانی خود گفت: «اگر رژیم کره جنوبی و گانگسترهای نظامی به فکر حمله نظامی به ما هستند و معتقدند که می‌توانند بخشی از قدرت نظامی ما را پیشگیرانه بر اساس ابزارها یا روش‌های نظامی خاص خنثی یا نابود کنند، در اشتباه هستند».رهبر کره شمالی پیشتر نیز با تاکید بر لزوم تقویت توانمندی‌های نظامی کشورش، خواستار افزایش ضریب بازدارندگی جنگی پیونگ‌یانگ در برابر دولت‌های متخاصم شده بود.

مردم جهان باید به گرانی مواد غذایی عادت کنند
ایرنا/ فایننشال تایمز طی تحلیلی از چشم‌انداز تیره و تار بازار مواد غذایی در جهان نوشت: مصرف‌کنندگان باید به قیمت‌های بالای مواد غذایی عادت کنند؛ بحران کنونی غذا سال‌ها طول خواهد کشید. ترس از رکود اقتصادی، افزایش برداشت محصول در روسیه و امیدواری به ازسرگیری تجارت جهانی غلات باعث شده است قیمت مواد غذایی در بازار رو به کاهش بگذارد. اما این کاهش قیمت بدان معنا نیست که بحران غذایی جهان رفع شده است. تحلیلگران معتقدند همان عواملی که بازار جهانی غلات را به هم ریخته‌اند همچنان وجود دارند. جنگ اوکراین تنها یکی از چندین عاملی است که بر بازار سایه افکنده‌اند و می‌توانند برای سال‌ها نرخ بالای گرسنگی را به کره زمین تحمیل کنند.

نزول ۲۷ پله‌ای شاخص کارآمدی دولت ایران در دولت دوازدهم
ایرنا / بانک جهانی شاخص‌های کارآمدی دولت‌های گذشته ایران از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۹ را بررسی کرده که کمترین نمره از آنِ دولت دوازدهم شده است.بانک جهانی، شاخص کارآمدی (اثربخشی) دولت Government Effectiveness را اینگونه تعریف کرده است: اثربخشی دولت در ارائه کیفیت خدمات عمومی، کیفیت خدمات مدنی و درجه استقلال آن از فشارهای سیاسی، کیفیت تدوین سیاست‌ها و میزان اعتبار و تعهد دولت به اجرای سیاست‌ها. بانک جهانی، شاخص‌های حکمرانی جهانی را برای بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در دوره ۱۹۹۶-۲۰۲۰ تهیه کرده است. برای تهیه این گزارش، زیرشاخص‌های زیر لحاظ می‌شود: مسئولیت‌پذیری دولت / ثبات سیاسی و عدم وجود خشونت / تروریسم / کارآمدی یا اثربخشی دولت / کیفیت نظارتی/ حکمرانی قانون / کنترل فساد.

آغاز احداث رآکتور تحقیقاتی در مجتمع هسته‌ای اصفهان
مهر/ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای تکمیل زنجیره تولید هسته ای، بزودی احداث راکتور تحقیقاتی در سایت اصفهان آغاز می‌شود. محمد اسلامی در بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع هسته‌ای اصفهان با اشاره به اینکه با راه اندازی راکتورهای تحقیقاتی، عملیات آزمایش سوخت در بخش‌های مختلف امکان پذیر می‌شود افزود: همه جزئیات این طرح مبتنی بر دانش بومی و ایرانی است و زنجیره تحقیقاتی، ارزیابی، تست و اطمینان بخشی تولید هسته‌ای را تکمیل خواهد کرد. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با بکارگیری ظرفیت‌های داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به سمت صنعتی سازی پیش برویم افزود: تولید سوخت راکتورهای اتمی در مجتمع هسته‌ای اصفهان از جمله برنامه‌های این سازمان است که با تولید این سوخت، ایران نیز به جمع سازندگان سوخت پاک در دنیا بپیوند.

استقبال ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و مذاکره
صداوسیما/ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت :ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال می‌کند.وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزف بورل و انریکه مورا معاون وی اظهار داشت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. امیرعبداللهیان تأکید کرد اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود.جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگو اظهار داشت: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.بورل بار دیگر بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

دومین نیروگاه بزرگ اوکراین در کنترل روسیه
ایرنا/ یک مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه کنترل دومین نیروگاه بزرگ این کشور را بدست گرفته‌اند.روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرده بود که کنترل نیروگاه ووهلهیرسک را به دست آورده است. کنترل این نیروگاه یک دستاورد راهبردی مهم برای روسیه در سه هفته گذشته است.

احیای برجام در آینده نزدیک بسیار بعید است
باشگاه خبرنگاران/ پایگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از سه منبع آمریکایی گزارش داد «برت مک گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه به گروهی از کارشناسان هفته گذشته گفته بسیار بعید است توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک احیا شود.مک گورک مدعی شد علت اینکه توافق هسته‌ای شکل نمی‌گیرد، این است که ایرانی‌ها قادر به تصمیم گیری نیستند. بنابر اعلام این سه منبع، مک گورک گفته است دولت بایدن تصمیم دارد تا از تحریم‌ها و انزوای دیپلماتیک علیه ایران استفاده کند؛ اما نمی‌خواهد تا بدون لزوم اوضاع را وخیم‌تر کند. دولت بایدن قصد دارد تا از زور به عنوان آخرین راه چاره استفاده کند.او همچنین گفت اختلاف نظر‌ها با رژیم صهیونیستی در خصوص احتمال حمله نظامی نیست؛ بلکه درباره این است که آیا آمریکا بایستی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند یا باید برای یک توافق قوی‌تر و طولانی مدت‌تر فشار بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *