خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۱

**آیت الله حسینی بوشهری: سلامت و صحت حج زائران ما مرهون زحمات روحانیون است ** وزیر راه و شهر‌سازی: یک میلیون و 350 هزار مسکن در حال ساخت است** آیت الله استادی: برخی بدون اجازه خود را مجتهد معرفی می کنند** آیت‌الله خاتمی: حجاب مانند سایر قوانین الزام آور است** دکتر ولایتی: ایران، روسیه و چین 3 قدرت مهم و مستقل در مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب هستند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 سفرای امارات و کویت به تهران می‌آیند
امیرعبداللهیان،وزیر خارجه، درباره مذاکرات ایران با عربستان تصریح کرد: هفته گذشته پیامی از وزیر خارجه عراق دریافت کردیم که طرف سعودی آمادگی دارد گفت‌وگوها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی شود و ما اعلام آمادگی کردیم که گفت‌وگوها در سطح سیاسی ادامه یابد و منتج به بازگشت روابط دیپلماتیک به شکل قبل شود.
همچنین امیرعبداللهیان با اعلام این‌که امارات تصمیم گرفت سفیر به تهران اعزام کند، از این رو به‌زودی سفیر این کشور وارد تهران می‌شود، گفت: کویت هم سفیر خود را معرفی کرد و ظرف روزهای آینده سفیر کویت هم وارد تهران می‌شود.وی با تاکید بر این‌که انتقام خون حاج قاسم را وظیفه قطعی خود می‌دانیم،‌ افزود: موضوع سردار سلیمانی مسأله‌ای نیست که هیچ‌گاه به فراموشی سپرده شود، این مسأله آن‌قدر عمق دارد که حتی پوتین در سفر به تهران در دیدار با رهبرمعظم انقلاب به جایگاه و نقش مهم سردار سلیمانی اشاره کرد.

 همشهری 
 توسعه همکاری‎‎های نظامی ایران و عمان
فرمانده نیروی دریایی سپاه در دیدار با فرمانده نیروی دریایی عمان در تهران، با بیان اینکه همکاری نیروهای دریایی دو کشور در حوزه دریا همواره رو به‎جلو و پیشرفت است، گفت: همکاری‎هایی ازجمله برگزاری رزمایش‎های مرکب، امداد و نجات دریایی و تمرین‌های مشترک در زمینه مبارزه با ناامنی، قاچاق کالا، دام، سوخت، موادمخدر، تروریسم و دزدی دریایی می‌تواند گسترش، عمق و تنوع بیشتری داشته باشد. دریادار تنگسیری با بیان اینکه برخورداری نیروهای مسلح از آخرین تجهیزات و امکانات نظامی، ارتباطی و تسلیحاتی نقش مؤثری در تقویت امنیت ملی دارد، گفت: امروز جمهوری اسلامی با تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش‎بنیان داخلی، توانسته نیازمندی‌های تجهیزات و تسلیحات خود را طراحی و تولید کند و ذکر این نکته بسیار مهم است که توان صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران، بومی و درون‎زاست. وی همچنین عنوان کرد که نیروی دریایی سپاه می‌تواند درصورت نیاز کشور عمان، انتقال دانش فنی به برادران عمانی، به‎ویژه در حوزه دریایی را از طریق تبادل هیأت و برگزاری دوره‌های آموزشی، محقق کند.
 بیگانگان با حضور در منطقه تنها به فکر منافع خودشان هستند
دریابان سیف‌بن ناصرالحربی در دیدار دریادار تنگسیری با بیان اینکه بیگانگان با حضور در منطقه تنها به فکر منافع خودشان هستند گفت: امنیت منطقه در درجه نخست توسط کشورهای منطقه تأمین می‌شود. کشورهای زیادی چشم طمع به این منطقه دارند و تردیدی نیست افزایش سطح همکاری‌ها در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه، چشم طمع بیگانگان را محدود خواهد کرد. وی همچنین با اشاره به توانمندی جمهوری اسلامی در زمینه‌های دفاعی و به‎ویژه دریایی، اضافه کرد: آنچه ایران در حوزه دستاوردهای دفاعی محقق کرده، باعث افتخار و عزت هر دو کشور است و امیدواریم بتوانیم از دستاوردهای بومی ایران در حوزه دفاعی استفاده کنیم.

 کیهان
 یک میلیون و ۳۵۰ هزار مسکن در حال ساخت است
وزیر راه و شهر‌سازی گفت: بیش از ۱۰ برابر سال‌های گذشته در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده و در کل کشور هم یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد در حال ساخت است که در چند ماه آینده به دو میلیون واحد می‌رسد. رستم قاسمی درباره آخرین اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تولید مسکن اظهار کرد: طبق تعهد دولت سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی خواهیم ساخت و تاکنون در کل کشور یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد در مراحل مختلف فونداسیون تا نازک‌کاری قرار دارد و در چند ماه آینده به دو میلیون واحد می‌رسد. وی افزود: همچنین در قالب نهضت ملی مسکن ۸۰۰ هزار واحد روستایی ساخته خواهد شد ‌که عملیات ۲۰۰ هزار واحد آغاز شده است و ۳۰۰ هزار واحد هم از هفته آینده شروع می‌شود و تا پایان این دولت چهار میلیون واحد مسکن تحویل مردم خواهد شد. او با بیان اینکه مسکن در کشور یک‌ساله ساخته نمی‌شود بلکه یک‌ونیم تا دوساله است، تصریح کرد: ما به این چهار میلیون واحد تعهد دولت هم اکتفا نمی‌کنیم و قطعاً اگر نیاز باشد تولید خواهیم کرد.
 مأموریت من در منطقه مقابله با برتری قدرت پهپادی ایران است
فرمانده نیروی هوایی سازمان تروریستی سنتکام با بیان اینکه ایران در منطقه غرب آسیا به برتری هوایی دست یافته گفته که مأموریت یافته چاره‌ای برای «این تهدید» پیدا کند. «آلکسوس‌گرینکویچ» که روز پنجشنبه مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا) را به عهده گرفت گفته که جت‌های جنگی آمریکا هنوز در آسمان‌های خاورمیانه از برتری برخوردارند، اما ایران تاکتیک‌هایی مختص خودش را در پیش گرفته و به خاطر پهپادهایش گام‌های بزرگی رو به جلو برداشته است.
 ایران، روسیه و چین ۳ قدرت مهم و مستقل در مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب هستند
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: چین و روسیه با ما عقد اخوت نخوانده‌اند، بلکه آنان نیز بر اساس مصالح خود عمل می‌کنند، ولی عاقلانه‌تر از غربی‌ها! امروز در آسیا سه قدرت مهم ایران، روسیه و چین وجود دارند که مستقل‌اند و مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب ایستاده‌اند.
دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در مصاحبه باKHAMENEI.IR گفت: تعامل با شرق نگاهی است که هم امام فرمودند هم رهبر انقلاب؛ یعنی اینکه ما نگاهمان به‌سمتی باشد که در حال طلوع است. در حال حاضر، مشخصاً شاهدیم شرق در حوزه‌های مختلف به‌پاخاسته است؛ هند یک‌جور، چین یک‌جور، روسیه یک‌جور و دیگر کشورهای آن منطقه هم جور دیگر. حضرت امام و آقا فرمودند کشفِ شرقِ در حال طلوع اهمیت دارد.

 ایران 
 محصولاتی که مشابه داخلی دارند نباید از خارج وارد شود
رئیس‌جمهور در سفر به استان مرکزی از برنامه دولت برای توسعه واحدهای سنگین تولیدی خبرداد. آیت‌الله رئیسی در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود. رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد، امروز با کمتر از ۱۰درصد ظرفیت خود کار می‌کند، تأکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که ان‌شاءالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت ۳هزار نفر سابق بازگردد. آیت‌الله رئیسی افزود: هپکو و آذرآب نمادهای غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحد‌های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند.
همچنین با حضور رئیس‌جمهور در مجتمع «مانا انرژی پاک» بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور که در شهرستان خمین واقع است، افتتاح شد.
 دسیسه جدید آمریکا تقویت جبهه «عربی – عبری» است
حجت‌الاسلام خطیب در جلسه شورای تأمین سمنان و آیین تکریم و معارفه مدیرکل اطلاعات استان، به دسیسه جدید امریکایی‌ها برای تقویت جبهه عربی-عبری اشاره کرد و افزود: دشمنان تلاش کردند که بعد از خروج امریکا از منطقه، رژیم صهیونیستی را محور مقابله علیه ایران قرار دهند، رژیمی که هم‌اکنون نه دولت و نه مجلس دارد نه تنها هر هفته بلکه هر روز یک حادثه به خود می‌بیند. وزیر اطلاعات با اشاره به توطئه دشمنان برای مقابله با امیدآفرینی اظهار امیدواری کرد با حضور میدانی و اقدامات مؤثر نیروهای انقلابی، این توطئه دشمنان نقش برآب شود.
 حملات سایبری به آلبانی در آستانه اجلاس منافقین
آلبانی در حالی میزبان نشست سالانه گروهک منافقین شده است که قطع خدمات آنلاین دولتی در آلبانی در یکشنبه هفته گذشته، انتقاد گروه‌های مخالف دولت را در پی داشته است. آژانس ملی جامعه اطلاعاتی آلبانی، علت قطع تمام خدمات آنلاین دستگاه‌های دولتی را حمله گسترده سایبری از خارج از این کشور اعلام کرده بود. رسانه‌های محلی، مسکو را به انجام این حمله سایبری متهم کردند. بر‌اساس گزارشات رسانه‌های اروپایی، حمله سایبری اخیر به آلبانی در نوع خود بی‌نظیر بوده و از پیشرفته‌ترین روش‌های حوزه هک بهره برده‌ است.

 جمهوری‌اسلامی 
 افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی از مرداد
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: معاون اول رئیس‌جمهور با اصلاح مصوبه دولت، ابلاغ کرد بازنشستگان تامین اجتماعی به‌جز حداقل‌بگیران، افزایش حقوق ۳۸درصد به‌اضافه ۵۱۵هزار تومان را داشته باشند. ولی اسماعیلی افزود: براساس این اقدام دولت، این گروه از بازنشستگان مرداد حقوقشان را بر مبنای مصوبه شورای‌عالی کار دریافت می‌کنند. براساس مصوبه شورای‌عالی کار، حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی باید افزایش حقوق نزدیک ۵۷درصدی و در سایر سطوح افزایش حدود ۳۸درصدی به‌اضافه ۵۱۵ هزار تومان را تجربه می‌کردند.
 نایب رئیس مجلس، مشاوره درباره مسکن به دولت رئیسی را تکذیب کرد
نیکزاد با اشاره به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: شائبه‌ای مبنی بر اینکه وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط دولت آقای رئیسی از جانب بنده پیشنهاد شده، وجود دارد که بنده این موضوع را به صراحت تکذیب می‌کنم و در رابطه با مسکن هیچ مشاوره‌ای در زمان انتخابات از جانب بنده به جناب رئیس‌جمهور انجام نشده است.

 وطن امروز 
 سفیر ایران در سوئد به تهران فراخوانده شد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد در اعتراض به بیانیه و حکم غیرقانونی صادر شده در سوئد علیه حمید نوری، برای پاره‌ای مشورت‌ها به تهران فراخوانده شد. «حمید نوری» از آبان‌ سال ۹۸ به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد دستگیر و بنا بر اتهامات واهی محاکمه شد. دادگاه محلی استکهلم با صدور حکمی به تاسی از اتهامات گروهک تروریستی منافقین، وی را به حبس ابد محکوم کرد.

 جوان 
 پشت‌پرده یک کمپین مردمی و خودجوش!
اصلاح‌طلبان در فضای مجازی می‌گویند که بسیاری از محجبه‌ها با گشت ارشاد در ایران مخالف هستند و از کمپین «من محجبه‌ام و مخالف گشت ارشادم» صحبت می‌کنند؛ کمپینی که اصلاح‌طلبان و البته رسانه‌های فارسی زبان بیگانه، از آن حمایت می‌کنند و آن را پرتعداد و نشانه مخالفت مذهبیون و حامیان نظام با گشت ارشاد می‌دانند. با این حال، روشن شده که آغازگر این کمپین یک آقای اصلاح‌طلب و نه یک خانم محجبه بوده است. محمدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب آغازگر این کمپین بوده و در تلاش برای دیده شدن آن، مطالب مرتبط را بازنشر می‌کند و در حمایت و تئوریزه کردن آن یادداشت‌های متعدد می‌نویسد. کمپین او از سوی بی‌بی‌سی و رسانه‌های ضد ایرانی مشابه حمایت می‌شود. اولین استوری اینستاگرامی بازنشر شده جلایی‌پور در این موضوع، پست اینستاگرامی یک خانم چادری است؛ فاطمه پهلوانی. پهلوانی عضو حزب اتحاد ملت است، حزبی که پس از انحلال حزب مشارکت، با همان افراد باقی‌مانده شکل گرفت و طیف رادیکال اصلاح‌طلبان را شکل می‌دهد. او با هشتگ نه به حجاب اجباری و هشتگ مربوط به این کمپین جدید فعال شده است. با این حساب روشن شد که کمپین‌های مردمی! و خودجوش! مورد حمایت اصلاح‌طلبان چگونه به دست خودشان خلق می‌شود.

 خراسان 
 واکنش سفیر ایران در آذربایجان به توئیت جنجالی سفیر اسرائیل
سفیر ایران در آذربایجان به توئیت جنجالی سفیر اسرائیل در باکو واکنش تندی نشان داد. سفیر صهیونیست ها با انتشار تصویری از خود که کتابی از تجزیه طلبان را در دست دارد، در صفحه توییتر خود نوشته بود: «من در این کتاب بزرگی که به تازگی به من ارائه شد، چیزهای زیادی درباره تاریخ و فرهنگ آذربایجان در تبریز می‌آموزم. بچه ها این روزها چه می‌خوانید؟» سیدعباس موسوی سفیر ایران در باکو در توئیتی تند نوشت: «برای اطلاع این پسرک ماجراجو: تبریز عزیزمان به عنوان سرزمین اولین های تاریخ پرافتخار ایران شناخته می‌شود. ظاهرا قرار است اولین صهیونیست خبیث هم توسط مردم غیور تبریز دفن شود. هرگز از خط قرمز ما عبور نکن، هرگز!»
 بازی رسانه ای مفسد فراری؟
خبرگزاری قوه قضاییه خبر بازگرداندن خاوری به کشور را تکذیب کرد. نورنیوز نیز انتقال وی به ایران را جعلی و بازی رسانه ای از سوی او توصیف کرد. در همین باره یک منبع آگاه قضایی اظهار کرد: «با وجود پیگیری‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران از کانادا برای بازگرداندن محمودرضا خاوری به کشور ، متاسفانه دولتمردان این کشور هیچ گونه همکاری انجام نمی‌دهند.» وی در پاسخ به این که طی روزهای گذشته اخباری درباره بازگرداندن خاوری به کشور منتشر شده، آیا صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: «خبر بازگرداندن خاوری به کشور که طی چند ساعت گذشته فراگیر شده، صحت ندارد.»

 رسالت
 ایران اسلامی؛ عنصر تعیین‌کننده دنیای نوین
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران با اشاره به اتصال کشورمان به خطوط ترانزیتی و تحولات دیپماتیک روزهای اخیر گفت: در روزهای اخیر نشست سه‌جانبه آستانه، دیدارهای مهم و بیانات الهام‌بخش رهبری معظم انقلاب در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام را داشتیم که این فرمایشات پیام‌آور قدرت و شکل‌گیری قدرت‌های نو در جهان پیش‌روست.
وی ادامه داد: تردید نکنید که امروز دنیا با تحولات جدی روبرست و هزاره سوم، هزاره‌ آسیاست و ایران اسلامی در این تحولات نقش‌تعیین‌کننده و بنیادین دارد. ابوترابی بیان کرد: اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا در منطقه به‌طور کلی حذف بشود. حضور سیاسی و نظامی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است و نیروهای نظامی آن‌ها در منطقه کارایی ندارند. لشکرکشی‌های آمریکا بی‌اثر شده و حضور سیاسی او هم بی‌اثر است و اما حضور فیزیکی او هم باید حذف شود. آمریکایی‌ها قبل از آن‌که با حادثه‌ای مانند در افغانستان روبه رو شوند و با خجلت و شرم و شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، باید منطقه را ترک کنند.

 مردم سالاری 
 دلسردی MI6 از سرنوشت احیای برجام
ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات انگلیس در همایش امنیتی آسپن گفت: دستیابی به توافق درباره احیای برجام، بهترین ابزار برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است؛ اما تاکنون متقاعد نشده‌ام که به این نقطه خواهیم رسید. رئیس سازمان اطلاعاتی انگلیس با بیان این‌که «توافق کاملا روی میز است»، افزود: فکر نمی‌کنم که چینی‌ها و روس‌ها مانع توافق شوند، اما فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها به‌دنبال توافق باشند. رئیس سازمان جاسوسی آمریکا CIA نیز در جریان این همایش گفت: بهترین برآورد اطلاعاتی ما این است که ایرانی‌ها تلاش‌های تسلیحاتی را که تا سال ۲۰۰۴ در جریان بود و سپس به حالت تعلیق درآورده بودند، از سر نگرفته‌اند. ویلیام برنز همچنین با تأکید بر اهمیت این موضوع افزود: بدیهی است که ما در سی‌آی‌ای و در سراسر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تمرکز بسیار بسیار دقیقی روی این مسئله داریم.
 گفت‌وگوی تلفنی پوتین و بن‌سلمان
کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در یک مکالمه تلفنی بر اهمیت همکاری‌های بیشتر در اوپک پلاس تأکید کردند. این گفت‌وگو ۶ روز پس از دیدار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با بن سلمان در عربستان انجام شد و اهمیت این کشور برای واشنگتن و مسکو در زمانی که جنگ در اوکراین بر بازارهای انرژی جهان تاثیر گذاشته را نشان داد. در بیانیه کرملین آمده است: در این گفت‌وگو وضعیت کنونی بازار جهانی نفت به صورت گسترده بررسی شده و دو طرف بر اهمیت هماهنگی بیشتر در چارچوب اوپک پلاس تاکید کردند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که رهبران دو کشور همچنین در مورد گسترش روابط تجاری، اقتصادی و وضعیت سوریه تبادل نظر کردند.

 آرمان ملی 
 کار جهادی برای ساختن ‎ایران قوی
سخنگوی دولت احیای کارخانه‌ هپکو و افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی در کشور را از جمله دستاوردهای سفرهای استانی برشمرد. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏کار جهادی برای ساختن ‎ایران قوی جمعه‌ها با سفرهای استانی در جریان است: احیای هپکو و جلوگیری از واردات محصولات این کارخانه به منظور رونق بیش‌از پیش تولیداتش. افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور در خمین در راستای حراست از محیط‌زیست و تولید انرژی پاک.»
 اگر دست از پا خطا کنید. . .
سخنگوی سپاه ضمن اشاره به اظهارات سست صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه گزینه‌های نظامی روی میز دارند، بیان کرد: پیام ما به صهیونیست‌ها که گاهی از پریشان‌حالی اظهاراتی را بیان می‌کنند این است که بزرگ‌تر و قدرتمندتر از شما آمریکایی‌ها، اتحاد جماهیر شوروی، شیخ‌نشینان حاشیه خلیج‌فارس بودند اما شهیدان و فرزندان این مرز و بوم با دست خالی حتی در بُعد نظامی، با اقتدار و تکیه به نیروی الهی آبروی شما را بردند. سردار رمضان شریف ادامه داد: صهیونیست‌ها در تلاش برای تهدید جمهوری اسلامی هستند اما در مجالس شهدا به آن‌ها می‌گوییم که دست از پا خطا کنید آنچنان درس عبرتی خواهید گرفت که برای همیشه ۲۷ هزار کیلومتری را که اشغال کرده‌اید از دست خواهید داد. ۴۳ سال تجربه مبارزه و جنگ با شما را داریم و جنگ ۳۳ روزه با لبنان نشان داد که گنبد آهنین شما کارایی ندارد و اخیرا به دلیل قدرتمند شدن ما شما به گنبد آهنین سایبری روی آوردید و پله‌پله در حال عقب‌نشینی هستید.

 قدس
 ضرورت استمرار روابط اقتصادی با همسایگان
رئیس مجلس خبرگان با حضور در جلسه هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان با اشاره به اینکه گرانی و تورم مردم ما را رنج می‌دهد گفت: باید روابط اقتصادی با همسایگان استمرار یابد. آیت‌الله جنتی افزود: مسئله هسته‌ای نباید روی سیاست خارجی سایه بیندازد و سیاست خارجی کشور مطلقاً نباید معطل موضوع هسته‌ای باشد.
 شتاب هسته‌ای از بوشهر تا خُنداب
رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته ضمن بازدید از منطقه تأسیساتی آب سنگین خنداب استان مرکزی از شتاب گرفتن اجرای پروژه دو و سه نیروگاه بوشهر خبر داد. اسلامی افزود: طرح‌ توسعه و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام تأسیسات خنداب را آغاز خواهیم کرد که اکنون با وضعیت مطلوبی در دست اقدام و پیگیری قرار گرفته و دنبال می‌شوند.

 اعتماد
 افزایش هزینه صدور گذرنامه کذب است
رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا با تکذیب شایعه افزایش هزینه صدور گذرنامه گفت: هیچ افزایش هزینه صدور گذرنامه در برنامه نبوده و خبر افزایش شایعه است. سردار علی ذوالقدری تاکید کرد: کسانی که در آینده نزدیک سفر خارج از کشور ندارند، برای ارایه درخواست صدور گذرنامه عجله نکنند و به مرور زمان ضمن مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ درخواست صدور گذرنامه خود را ارایه کنند.
 شهاب طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان شد
در نخستین جلسه دوره جدید شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، اعضاء رییس شورای مرکزی و دبیرکل این حزب را انتخاب کردند. در اولین جلسه شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان پس از انتخاب توسط کنگره، اعضا برای انتخاب رییس شورای مرکزی وارد شور شدند و با تمام آرا مجید فراهانی برای دو سال به عنوان رییس شورای مرکزی حزب انتخاب شد. پس از انتخاب رییس شورای مرکزی، این شورا برای انتخاب دبیرکل وارد دستور شد و با رای کامل اعضا سید شهاب‌الدین طباطبایی به عنوان دبیرکل حزب برای دوره جدید انتخاب شد.

 ابتکار
 سیاست همسایگی ایران مشروط به برجام نیست
سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به دوگانه کاذب برجام و روابط خوب ایران و همسایگان گفت: ‏سیاست همسایگی ایران مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست. کنعانی در توئیتی نوشت: دوگانه کاذب میان برجام (که ایران، بر خلاف آمریکا، هنوز عضو آن است) و روابط خوب بین ایران و همسایگانش از جمله روسیه، این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهمترین مانع رسیدن به توافق است.وی تاکید کرد: ‏سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست.

 شهروند 
 پوشش همواره از مولفه‌های تاریخی و هویتی ایران است
اسماعیلی وزیر ارشاد گفت: «نگاه دولت مردمی در مقوله عفاف و حجاب، نگاهی هویتی است و پوشش به‌عنوان یکی از مولفه‌های فرهنگی و چندین هزار ساله در ایران‌زمین به شمار می‌آید. تمدن ایران‌زمین و تمدنی که ما با افتخار از آن یاد می‌کنیم، به چند هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و از زمانی که اسلام وارد ایران شد نیز یک تمدن بزرگ ایرانی اسلامی را سده‌ها تجربه کرده‌ایم و حوزه پوشش نیز جزئی از این هویت تاریخی چند هزار ساله به شمار می‌آید.» او در ادامه تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران امروزه در اوج اقتدار خود قرار دارد. از سوی دیگر همه شبکه‌های وابسته به قدرت فرهنگی دشمن با استفاده از همه فناوری‌های نوین در مصاف با هویت تاریخی مردم ایران آمده و می‌خواهند ملت را از ریشه‌هایشان جدا کنند و این مسأله یک جنگ تمام عیار فرهنگی است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
برخی بدون اجازه خود را مجتهد معرفی می کنند
رسا/ آیت الله استادی در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «اجازات العلما» که در دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس قم برگزار شد، فلسفه اجازات را مصونیت از تحریف برشمرد و تصریح کرد: منبر و تبلیغ، مداحی، امور حسبیه و وجوهات نیز اجازه می خواهد که مهم ترین بخش اجازات، اجازه اجتهاد است که امروزه برخی خودشان را بدون اجازه به عنوان مجتهد به جامعه معرفی می کنند.استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در گذشته مجیز و مجاز هر دو شناخته شده بودند، اذعان کرد: متاسفانه امروزه برای تبرک اجازه نقل حدیث می دهند در حالیکه اجازات در گذشته اینگونه نبود و مجیز و مجاز هر دو کتب حدیثی را به طور کامل مطالعه و فهم کرده بودند.وی در پایان با نقدهایی بر کتاب «اجازات العلما» امتیاز مهم این کتاب را چاپ فهرست کتاب برشمرد و از زحمات دست اندرکاران تقدیر کرد.

سلامت و صحت حج زائران ما مرهون زحمات روحانیون است
رسا / آیت الله حسینی بوشهری در جمع روحانیون کاروان های حج تمتع ۱۴۰۱ در مدینه منوره، با قدردانی از زحمات روحانیون کاروان ها، گفت: سلامت و صحت حج زائران ما مرهون زحمات روحانیون است.رییس شورای عالی جامعه مدرسین درادامه با اشاره به آیه «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَهُ وَ لَا السَّیِّئَهُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَهٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»، اظهار داشت: نیکى و بدى یکسان نیست. در حالى که عده ای، سلاحى جز بدگویى، افترا، سخریه، استهزاء و انواع فشارها و ستم‌ها ندارند، باید سلاح شما پاکى، تقوا، سخن حق، نرمش و محبت باشد.وی در ادامه گفت: باید بدی را با خوبی پاسخ داد و هرگز نباید بدى را با بدى و زشتى را با زشتى پاسخ داد که این روش انتقام‌جویان است و موجب لجاجت و سرسختى منحرفان مى‌گردد. اگر بدی را با خوبی پاسخ دهیم، باعث می شود که دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمى شوند.

حجاب مانند سایر قوانین الزام آور است
رسا / آیت الله خاتمی در تشریح جلسه مشترک هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و کمیسونها که اخیرا برگزار شد، گفت: در این جلسه در مورد برجام مطالبی گفته شد. همچنین تاکید شد که مسئولان موارد قابل توضیح را به مردم بگویند.وی ادامه داد: مساله دیگری که مطرح شد درباره بحث حجاب بود که متاسفانه برخی در اماکن عمومی کشف حجاب می کنند که این خلاف قانون است.عضو جامعه مدرسین افزود: کسی از زور سخن نمی گوید، حرف از اجرای قانون است، حجاب قانونی مانند سایر قوانین است که الزام آور است، مسأله حجاب پشتوانه قرآنی دارد و از ضروریات دین است.

برگزاری آزمون ورودی حوزه های علمیه
رسا/ حجت الاسلام رستم نژاد گفت: آزمون ورودی حوزه های علمیه برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲همزمان با قم در ۶۰ حوزه امتحانی در سطح کشور در سه مقطع دوره متوسطه اول، دوم و دانشگاهی برگزار شد. معاون آموزش حوزه‌های علمیه افزود: تعداد شرکت کنندگان در آزمون ورود به حوزه‌های علمیه بیش از ۱۰ هزار نفر است و از این تعداد ۴ هزار نفر که در آزمون ورودی، مصاحبه و تحقیقات محلی و سلامت جسمی نمرات لازم و قبولی را به دست بیاورند، مورد پذیرش قرار گرفته و کد تحصیلی برای آنان صادر خواهد شد.

تلاش لبنان برای واردات سوخت از ایران
تسنیم/ رئیس جریان آزاد ملی لبنان با اشاره به مانع‌تراشی‌های آمریکا در روند انتقال انرژی از مصر و اردن به لبنان اعلام کرد که من به دیدار سید حسن نصرالله می‌روم تا درباره واردات سوخت از ایران صحبت کنیم. جبران باسیل درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری آینده لبنان اظهار داشت که من نامزد ریاست جمهوری آینده نمی‌شوم؛ وی در ادامه به روند تشکیل کابینه جدید لبنان اشاره کرده و گفت: هیچ تلاشی از جانب «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت برای رونمایی از کابینه جدید دیده نمی‌شود؛ زیرا او نمی‌خواهد بار پرونده‌های مربوط به بانک مرکزی و انفجار بندر بیروت و ترسیم مرزهای دریایی و مسئله آوارگان را به دوش بکشد.

افزایش ۰.۳ درصدی رشد اقتصادی کشور
تسنیم/ مدیرکل بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به ۴.۴ درصد رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، سه دهم درصد افزایش داشت.جعفر مهدی زاده در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: این رشد با توجه به شرایط کلی اقتصاد و فشار‌های کشور‌های متخاصم به اقتصاد، عملکرد قابل قبول و مطلوبی است و خوش بینی‌هایی را در رابطه با ادامه این روند در سال جاری و سال‌های آتی ایجاد کرده است.وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در همه فصول سال ۱۴۰۰، مثبت بود، اضافه کرد: به جز بخش کشاورزی که متأثر از میزان نزولات جوی بوده، دیگر بخش‌های اقتصادی رشد مثبت داشته است.

کمک ۲۷۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین
ایسنا / کاخ سفید از کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار، از جمله چهار سامانه توپخانه‌ای هیمارس خبر داد واشنگتن در مجموع ۲۰ واحد از سامانه‌ موشکی هیمارس را که می‌تواند بر روی خودروهای زرهی سبک حمل شود، به کی‌یف عرضه کرده است.به گفته جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در امور استراتژیک، محموله جدید همچنین شامل حداکثر ۵۸۰ پهپاد فونیکس “روح ققنوس” است.کربی افزود: در مواجهه با “جنایات” روسیه، رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که ما تا هر وقت لازم باشد به حمایت از دولت و مردم اوکراین ادامه خواهیم داد.

حمله راکتی و پهپادی به دو پایگاه نظامی ترکیه
تسنیم/ منابع عراقی از حمله راکتی و پهپادی به دو پایگاه نظامی غیرقانونی ترکیه در شمال عراق و حمله سایبری به شرکت هواپیمایی ترکیه خبر دادند.صابرین نیوز و نجباء گزارش دادند پایگاه نظامی ترکیه در بعشیقه با ۱۴ راکت گراد هدف قرار گرفت.پیشتر رسانه‌های عراقی خبر از شنیده شدن صدای انفجار در دو پایگاه نظامی غیرقانونی ترکیه در شمال عراق داده بودند.شبکه الجزیره به‌نقل از منابع امنیتی عراقی گزارش داد که پایگاه نظامی زیلکان ترکیه در شمال شرقی موصل عراق هدف حمله راکتی قرار گرفته است. یک گروه عراقی موسوم به «سرایا اولیاء الدم» در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه نظامیان ترکیه را به‌عهده گرفت.

روایت سید حسن نصرالله از پیشنهادهای آمریکا به حزب‌الله
فارس/ شبکه «المیادین» که اخیرا به مناسبت چهلمین سال تأسیس حزب‌الله در قالب سلسله برنامه «اربعون و بعد» یک گفت‌وگوی خود را با دبیرکل حزب‌الله که مربوط به حدود بیست سال پیش است، منتشر کرده، شامگاه پنجشنبه، بخش جدیدی از این مصاحبه را منتشر کرد. دبیرکل حزب‌الله در این مصاحبه فاش می‌کند که آمریکا پس از آزادسازی جنوب لبنان و بقاع غربی در سال ۲۰۰۰ بارها به حزب‌الله پیشنهاد خروج از معادله جنگ با رژیم صهیونیستی را داده است.سید حسن نصرالله در این باره می‌گوید که آمریکایی‌ها به آن‌ها می‌گفتند: «شما جنوب لبنان را آزاد کردید و مزارع شبعا می‌تواند مسئله‌اش از راه دیپلماسی حل و فصل شود.» وی در ادامه به پیشنهاد آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید که این پیشنهادها درباره «ایجاد یک راهکار برای اسرای لبنانی در زندان‌های اشغالگران، به رسمیت شناختن نقش سیاسی حزب‌الله، ورود این جنبش به دولت لبنان و کمک‌های مالی بسیار زیاد برای بازسازی مناطق آزادشده و محروم» بوده است.

ادعای مجدد واشنگتن: توافق با ایران روی میز است
فارس/ «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی روز جمعه مدعی شد که توافق با ایران روی میز قرار دارد. این مقام ارشد آمریکایی طی سخنانی گفت: «اگر ایرانی‌ها بخواهند توافق روی میز قرار دارد».نولاند در ادامه گفت: «تنها یک تصمیم‌گیر در ایران وجود دارد و می‌تواند نفت ایران را به بازار بازگرداند اما اگر توافق را نپذیرد ما فشار را افزایش خواهیم داد».
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بامداد امروز در حالی که کشورش با نقض تعهدات خود در برجام از این توافقِ مورد تأیید شورای امنیت خارج شده و تا کنون گامی در جهت بازگشت به تعهداتش انجام نداده بار دیگر طبق رویه معمول، مسئولیت تصمیم‌گیری در مذاکرات رفع تحریم‌ها را به گردن ایران انداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *