خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۳۰

**جان کربی: آمریکا توان پهپادی ایران را با چشم دیده‌ است** رئیس جمهور با اشاره به رویکرد فعالانه دولت در حوزه تعاملات بین المللی عنوان کرد: رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی درحال به بارنشستن است** آیت الله اعرافی: پیشرفته ترین مباحث حقوقی حوزوی قابل عرضه به دنیا است** آیت الله علی مومن: شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای پاسدارِ اسلام در نظام جمهوری اسلامی است** واکنش غضبناک آمریکا به گسترش روابط ایران ـ روسیه

 جام جم
 برای توافق مشکل اساسی وجود ندارد
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای یک مقام اتحادیه اروپا مبنی بر این‌که مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در وضعیت حساسی قرار دارد و در‌خصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات، اظهار کرد: برخلاف ادعایی که طرف آمریکایی در‌خصوص نافرجام بودن مذاکرات دوحه بیان کرده، مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بوده و راه را برای ادامه مذاکرات اطراف توافق هسته‌ای باز گذاشته است. بورل هم با حسن‌نیت و جدیت، پیگیر موضوع برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دور بعدی است. طرف ایرانی در این زمینه با حسن‌نیت و جدیت موضوع را دنبال می‌‌کند. گفت‌وگوی دو شب پیش امیرعبداللهیان و بورل با تمرکز بر این موضوع بوده که راه را برای گفت‌وگوها فراهم کنند.

 همشهری
 قدردانی سوریه از تلاش‎های ثبات‎ساز ایران
وزیر امور خارجه سوریه که دیروز وارد تهران شده بود، پس ‎از دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس ‎مجلس، در نشست ‎خبری با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز شرکت و از تأکید ایران در نشست اخیر در تهران بر حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه قدردانی کرد. فیصل المقداد در این نشست گفت: هیچ ‌چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند، نه برای ترکیه و غیرترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر ۲ ملت دوست و برادر تأثیر می‌گذارد. وی ادامه داد: ما مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه و مخالف ایجاد سکونتگاه‌ها و سیاست ترکی‎سازی هستیم. امیرعبداللهیان نیز در نشست ‎خبری مشترک با همتای سوریه‎ای خود گفت: نشست آستانه تلاش کرد کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‎گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل حل و فصل شود.

 کیهان
 خزانه را خالی تحویل نگرفتیم بدهکار تحویل گرفتیم
وزیر امور اقتصاد و دارایی به اظهارات اخیر رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره وضعیت خزانه واکنش نشان داد و وضعیت فاجعه‌بار خزانه کشور و برخی متغیرهای اقتصادی در پایان دولت تدبیر را به او یادآوری کرد. خاندوزی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌ دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده‌اند، گفت: مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود اما مطلع هستید که ذخایر اسکناسی ارزی کشور برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کالاهای کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند.
او ادامه داد: بهتر این بود که در کنار این شاخص‌ها اشاره‌ای به خزانه خالی می‌شد که طبق نامه آقای واعظی به جناب نوبخت مسئله خزانه خالی را با بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه را مطرح کردند، امسال علی‌رغم اینکه هزینه‌های دولت بالاتر است، نیازی نبود که هنوز در چهار ماهه اول اینکه به سقف تنخواه استفاده شده در سال قبل برسیم و هزینه‌های دولت را مدیریت کردیم که ‌ای کاش آقای روحانی به اینها اشاره‌ می‌کرد.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: کاش آقای روحانی به استفاده‌ای که در پنج ماه اول سال از مجموعه اوراق شده بود اشاره‌ای می‌کردند یا به ۵۵۰ درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا و انتهای دوره هشت‌ساله اشاره می‌شد. آقای روحانی خوب بود به افزایش ۵۳۰ درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی طی ابتدا و انتهای دولت خود اشاره می‌کرد، مجموع اینها تصویر دقیق‌تری را فراهم می‌کند و اقتضا می‌کند که با مردم با صداقت کامل و با انصاف بیشتری صحبت کنیم.
 ایران در ماه جاری ۴ میلیون بشکه نفت به ونزوئلا می‌فروشد
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: فروش نفت ایران به ونزوئلا چهار برابر افزایش می‌یابد و از یک میلیون و ۷۰ هزار به چهار میلیون بشکه در ماه جاری می‌رسد.
به‌ گزارش رویترز، ایران عرضه نفت خام به ونزوئلا را افزایش می‌دهد تا این کشور از آن برای تقویت بهره‌وری پالایشگاه‌های فرسوده خود استفاده کرده و نفت داخلی خود را برای صادرات کنار بگذارد. این دو کشور که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، همکاری خود در زمینه انرژی را طی سال‌های اخیر تقویت کرده‌اند. نفت خام سنگین ونزوئلا در ازای بنزین، میعانات گازی، قطعات پالایشگاهی و کمک‌های فنی ایران معامله می‌شود.
شرکت نفت دولتی ونزوئلا قرار است در این ماه میلادی چهار میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران را دریافت کند، یعنی چهار برابر بالاتر از یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه‌ای که در ماه گذشته وارد شده بود.
 ائتلاف ضد غربی ایران روسیه و ترکیه را نباید دست کم گرفت
روزنامه آلمانی هندلز بلات در شماره دیروز خود با توجه به سفر همزمان رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه به ایران نوشت: دیدار و گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با همتایان ایرانی و ترک نشان می‌دهد که نمی‌توان وی را در سطح بین‌المللی منزوی کرد.
هندلز بلات در ادامه نوشت: در نگاه اول به‌ نظر می‌رسد که روسیه، ایران و ترکیه از نظر ژئوپلیتیکی یا اقتصادی ارتباط کمی دارند، اما تولید ناخالص داخلی، این سه کشور رده دوم جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
به نوشته این روزنامه آلمانی روسیه به دلیل جنگ اوکراین با مخالفت برخی کشورها رو‌به‌رو‌ شده، ایران به دلیل غنی ‌سازی اورانیوم مورد سؤال قرار گرفته و ترکیه با تورم بی‌سابقه مواجه است.
هندلز بلات نوشت: همان‌طور که نشست سران سه کشور در ایران نشان داد‌،هر سه کشور تلاش می‌کنند تا نفوذ خود را در سراسر جهان گسترش دهند. این امر بخصوص در مورد روسیه بیشتر صدق می‌کند. تحریم‌های غرب پوتین را به ایجاد روابط راهبردی نزدیک‌تر با سایر کشورها تشویق می‌کند.
این روزنامه آلمانی همچنین تاکید کرد: این ائتلاف ضد غرب در تهران، بیش از پیش خودنمایی کرد، چیزی که غرب نباید این را دست کم بگیرد.

 ایران
 رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی درحال به بارنشستن است
آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت، به مذاکرات سران کشورهای ضامن روند آستانه و دیدار با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: بحمدالله حرکتی که در زمینه تقویت سیاست همسایگی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از سوی دولت مردمی آغاز شده در حال نتیجه دادن است. در دیدارهای دوجانبه، هم آقای پوتین و هم آقای اردوغان بر اجرای توافقات صورت گرفته با کشورمان مُصِر بودند که این مسأله پیگیری مجدانه دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست رئیس جمهور روسیه از ایران برای تکمیل خط راه‌آهن رشت-آستارا، به معاون اول خود مأموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمانبندی دقیق آغاز و تکمیل آن را ارائه کند.
 آمریکا توان پهپادی ایران را با چشم دیده‌ است
«جان کربی» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی امریکا در امور ارتباطات راهبردی در نشست خبری بامداد چهارشنبه به سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تهران واکنش نشان داد. این مقام امریکایی در بخشی از این واکنش اذعان کرد: هیچ نشانه‌ای در این باره وجود ندارد که ایران به روسیه پهپاد فروخته باشد ولی این بدان معنا نیست که روسیه علاقه‌ای به انجام این معامله نداشته باشد. کربی گفت: «ایران توان داخلی تولید پهپاد را دارد و ما به چشم خود دیده‌ایم که این پهپادها چطور علیه نیروهای ما و تأسیسات ما در سوریه و عراق استفاده شده‌اند. به همین دلیل چنین قراردادی را از نزدیک دنبال کرده و آن را جدی می‌گیریم.» این اظهارات در حالی مطرح شد که ایران و روسیه طی سال‌های گذشته دارای تفاهمات دفاعی گسترده بودند؛ مقامات امریکایی سعی کردند با سناریوسازی درباره همکاری‌ها و ربط دادن آن به بحران اوکراین، افکار عمومی غرب را تحت تأثیر پروژه ایران‌هراسی خود قرار دهند اما موضع صریح ایران مبنی بر عدم دخالت در جنگ اوکراین و همچنین تصریح این مسأله از سوی مقامات اوکراینی پروژه امریکا را با شکست رو‌به‌رو کرد.
 استقبال حماس از نتایج نشست سه جانبه تهران
عضو برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نشست تهران را گامی بلند به سوی بازیابی همبستگی منطقه توصیف کرد. سامی ابوزهری دیروز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: از نشست تهران استقبال می‌کنیم و آن را گامی بلند به سوی بازیابی همسبتگی منطقه‌ای و تقویت عوامل قدرت آن می‌دانیم. وی افزود: بر نقش روسیه در مقابله با سیاست‌های یکجانبه گرایی و سلطه‌طلبانه دولت امریکا تأکید می کنیم. ابوزهری نوشت: از تأکید این نشست بریکپارچگی سرزمینی، استقلال و حاکمیت ملی سوریه نیز استقبال می‌کنیم.

 جمهوری‌اسلامی
 آمار فوتی‌های کرونا در کشور اوج گرفت
آمار تعداد فوتی‌های کرونا در کشور بار دیگر درحال اوج گیری است. وزارت بهداشت اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته متاسفانه شمار مبتلایان شناسایی شده کرونا و همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در کشور افزایش داشته؛ به طوری که ۷هزار و ۹۳ بیمار دیگر شناسایی شدند و ۳۲ نفر نیز جان باختند.

 وطن امروز
 ایران برای پیشبرد اهداف خود از کسی اجازه نمی‌گیرد
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور گفت: در بحث هسته‌ای برخورد ایران درباره دوربین‌های نظارتی سبب شد بحث‌ها و هیاهوها علیه کشورمان کاملا متفاوت شود، زیرا دوربین‌های برجامی به ‌عنوان ابزاری که فکر می‌کردند برای همیشه در دسترس است از دست آنها خارج‌ شده است. محمد اسلامی عنوان کرد: دستاوردهای کنونی سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده و پیام واضح این است که ایران برای پیشبرد اهداف خود از کسی اجازه نمی‌گیرد.
 تورم در انگلیس دوباره رکورد ۴۰ ساله را شکست
تورم سالانه در انگلیس در حال افزایش است و به بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲ رسیده است. داده‌های اداره آمار ملی انگلیس (ONS) حاکی است تورم سالانه در انگلیس در ژوئن گذشته به رکورد ۹.۴ درصد رسید که بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲ تاکنون است. بر اساس داده‌های دفتر آمار ملی انگلیس (ONS)، شاخص تورم سالانه در ماه مه ‌گذشته ۹.۱ درصد بود. مقامات انگلیس اعلام کردند که قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه ژوئن ۰.۸ درصد افزایش یافته است، پس از آنکه در ماه مه ‌۲۰۲۲، ۰.۸ درصد افزایش یافته بود. نتیجه ماه ژوئن ۲۰۲۲ برخلاف انتظار تحلیلگران بود که در نظرسنجی انجام شده توسط پورتال DailyFx انتظار داشتند تورم سالانه در ماه گذشته به ۹.۳ درصد برسد.

 جوان
 وزیر جدید کار باید زودتر معرفی شود
رئیس قوه قضائیه در نشست با مدیران »وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «سازمان تأمین اجتماعی» که با هدف آسیب شناسی قضایی این حوزه برگزار شد، ابراز امیدواری کرد با توجه به تنوع و کثرت مأموریت ها، هرچه سریعتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شود. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، با اشاره به اهمیت مقوله تأمین و گسترش عدالت اجتماعی، تصریح کرد: تحقق تمام و کمال عدالت اجتماعی و موارد و مصادیق ناظر بر آن، از جمله رفع تبعیض و کاهش فقر از اهداف اصلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است که در قانون اساسی و قوانین موضوعه نیز بر آن تصریح شده است. بر همین اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنایت به حوزه های مأموریتی خود، به عنوان یکی از دستگاه های اصلی و متولی در مقوله گسترش عدالت اجتماعی، شناخته میشود. رئیس قوه قضائیه به اقدامات و خدمات پرشماری اشاره کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر در حوزه ایجاد رفاه عمومی، بر طرف ساختن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروههای هدف خدمات اجتماعی از جمله بی سرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان صورت گرفته است و بر ضرورت تبیین این اقدامات و خدمات برای عموم مردم جامعه به شیوه های مختلف و هنرمندانه تأکید کرد.

 آفتاب‌یزد
 خاوری دستگیر شد؟
زمزمه‌هایی‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬مجازی‭ ‬پیچیده‭ ‬است‭ ‬مبنی‭ ‬بر‭ ‬اینکه‭ ‬مفقود‭ ‬شدن‭ ‬۶‭ ‬روزه‭ ‬محمود‭ ‬خاوری‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬دستگیری‭ ‬و‭ ‬بازگردانده‭ ‬شدن‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬کانادا‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬است‭.‬
‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬هیچ‭ ‬منبع‭ ‬رسمی‭ ‬درباره‌ی‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬اظهارنظر‭ ‬نکرده‭ ‬اما‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آنکه‭ ‬شایع‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬خاوری‭ ‬از‭ ‬شش‭ ‬روز‭ ‬پیش‭ ‬در‭ ‬کانادا‭ ‬مفقود‭ ‬شده،‭ ‬حالا‭ ‬از‭ ‬شب‭ ‬گذشته‭ ‬ادعای‭ ‬بازگرداندن‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬مجازی‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬مطرح‭ ‬شدن‭ ‬است. ‬شایعات‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬به‭ ‬نوع‭ ‬استرداد‭ ‬احتمالی‭ ‬که‭ ‬قانونی‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬دیگر‭ ‬است‭ ‬حدس‭ ‬و‭ ‬گمانه‌زنی‌هایی‭ ‬شده‭ ‬است. خاوری‭ ‬به‭ ‬اتهام‭ ‬اخلال‭ ‬در‭ ‬نظام‭ ‬اقتصادی‭ ‬به‭ ‬۲۰‭ ‬سال‭ ‬حبس‭ ‬و‭ ‬بابت‭ ‬دریافت‭ ‬رشوه‭ ‬به‭ ‬۱۰‭ ‬سال‭ ‬حبس‭ ‬محکوم‭ ‬شده‭ ‬است. ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬اخیر‭ ‬بارها‭ ‬برای‭ ‬استرداد‭ ‬قانونی‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬کانادا‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬تلاش‌هایی‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬اما‭ ‬هیچ‭ ‬کدام‭ ‬محقق‭ ‬نشد.

 خراسان
 حاکمیت باید برای مسئله حجاب، فکر عاجل کند
مسعود پیرهادی سردبیر روزنامه رسالت در پستی اینستاگرامی درباره فیلم جنجالی گشت پلیس بیان کرد: معتقدم گشت ارشاد، خود لازم‌الارشاد است و ظلمی که به‌واسطه کارنابلدی و تشخیص ندادن اولویت‌ها به حجاب و محجبه‌ها می‌کند، کمتر کسی می‌تواند انجام دهد. حاکمیت باید برای مسئله حجاب، فکر عاجل کند وگرنه دعوای درون‌خانوادگی چیزی از مفهوم ملت، باقی نمی‌گذارد.
 مسئولان موانع پیش‌رو برای تنبیه پشیمان‌کننده دولت سوئد را برطرف کنند
حسین شریعتمداری با اشاره به محاکمه حمید نوری و محکومیت او به حبس ابد در سوئد نوشت: وقتی شهروندان ایرانی در کشورهای اروپایی امنیت ندارند، چرا باید اتباع آن کشورها در ایران از امنیت کامل برخوردار باشند؟! وظیفه مسئولان ذی‌ربط است که موانع پیش‌رو برای تنبیه پشیمان‌کننده دولت سوئد را برطرف کنند.

 رسالت
 آمریکا باید شرق فرات را ترک کند
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد: آمریکا باید همین حالا شرق فرات را تَرک کند. این موضوع دستاورد روند آستانه است؛ زیرا آمریکا گروه های تروریستی را در آنجا (شرق فرات) تقویت می کند. وی با اشاره به نشست روند آستانه در تهران با حضور رؤسای جمهور ایران و روسیه نیز گفت: خواهان حمایت تهران و مسکو از مبارزه ما با گروه های تروریستی تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز سوریه هستیم. از این کشورها
می خواهیم تا حمایت لازم را انجام دهند.
 غرب برتری تاریخی خود را مدیون استعمار دیگر ملت‌هاست
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در مراسمی در مسکو تصریح کرد: غرب با دزدی از دیگران توانست از بقیه در جهان جلو بزند! رئیس جمهور روسیه در سخنان خود در این خصوص گفت: غرب برتری جهانی خود را تا حد زیادی مدیون غارت تاریخی مردمان دیگر در سراسر جهان است و هیچ مُدلی از توسعه برای ارائه به دیگران نیز ندارد.
«ولادیمیر پوتین» در این خصوص اضافه کرد: الگوی برتری کلی به اصطلاح «میلیارد طلایی» ناعادلانه است. چرا باید این «میلیارد طلایی» در میان جمعیت کره زمین بر دیگران مسلط شود و قوانین رفتاری خود را تحمیل کند؟ وی در این باره تأکید کرد: بر اساس توهم «انحصارطلبی»، این مدل مردم را به جایگاه درجه اول و دوم تقسیم می کند.

 آرمان ملی
 کمک به مداخلات دشمنانه در منطقه تاوان دارد
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا با تاکید بر اینکه کمک به مداخلات دشمنانه در منطقه تاوان دارد گفت: امنیت ایران، امنیت همسایه ها است و امنیت همسایگان را امنیت خود می‌دانیم.
سردارسرلشکر رشید در گردهمایی سالانه فرماندهان و مسئولان نیروی زمینی سپاه در مشهد مقدس افزود: اما به هر کشوری که زمینه های مداخلات قدرت های استکباری را در منطقه فراهم می آورد و به آنها پایگاه، فضا و خاک می دهد و ائتلاف نظامی بر علیه ملت های منطقه درست می کند، هشدار می دهیم که در قدم اول، بیشترین هزینه را برای رفتارهای غیر دوستانه و تحریک آمیز خود پرداخت خواهد کرد.

 قدس
 نقش مجلس در طرح دارویار کجاست؟
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان غذا و دارو در تصمیم‌گیری در اجرای طرح دارویار گفت در طرح دارویار هیچ نقشی برای مجلس دیده نشده که جای تأسف دارد. زهرا شیخی با تأکید بر ضرورت توجه به منابع و زیرساخت‌ها در اجرای طرح دارویار گفت: باید در اجرای طرح دارویار بیمه‌ها کمک کنند تا هزینه‌ای از جیب مردم برای تهیه دارو پرداخت نشود. وی ادامه داد: باید بدهی عقب‌مانده بیمه‌ها به صورت شفاف در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد تا شاهد اختلال نباشیم.
 خطر تقابل بی‌پایان با چین
هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا که در دهه ۱۹۷۰ به بازسازی روابط واشنگتن و پکن کمک کرد گفت: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نباید بگذارد سیاست‌های داخلی مانع «اهمیت درک دوام چین شود». کیسینجر گفت: البته مهم است که از هژمونی چین یا هر کشور دیگر پیشگیری شود، اما این چیزی نیست که با تقابل‌های بی‌پایان به آن دست یابیم.

 اعتماد
 واکنش وزیر ارتباطات به فعال شدن جست‌وجوی ایمن در گوگل
وزیر ارتباطات موضوع جست‌وجوی ایمن روی اینترنت کاربران ایرانی توسط دولت را تایید و اجرای آن را به دلیل برخی درخواست‌ها عنوان کرد. زارع‌پور اظهار داشت: وجود محتواهای غیر اخلاقی و دسترسی آسان به این محتواها باعث شد تا خانواده‌ها به ما از نگرانی جدی در این باره سخن بگویند. این یک نگرانی جدی است که با کمک اپراتورها روی پلتفرم‌های جست‌وجوگر فعال شده تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود. وزیر ارتباطات اضافه کرد: صرفا محتوای خشن و مستهجن محدود شده و این خواسته خانواده‌هاست.

 برکناری عیسی کلانتری
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه هیات وزیران گزارشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و حل مشکلات آن از سوی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو ارائه شد. با توجه به تاکید رییس جمهوری مبنی بر تقویت کارگروه دریاچه ارومیه، آقای عیسی کلانتری مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه که دبیر کارگروه هم هستند، از سمت خود مطابق تصمیم هیات وزیران برکنار و استاندار آذربایجان غربی جایگزین شد.
وی افزود: همچنین استاندار آذربایجان شرقی به عنوان عضو جدید کارگروه به ترکیب اضافه شدند تا پیشرفت سریعتری برای حل مسئله دریاچه ارومیه داشته باشیم.

 اطلاعات
 مصوبه دولت درباره بازنشستگان مغایر قانون است
قالیباف رئیس مجلس ‌شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهوری، دو مصوبه دولت درباره «تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱» و «کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱» را مغایر قانون خواند.
 به عضویت در محور مقاومت ، «افتخار» می کنیم
نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله در سخنانی کم سابقه گفت: ما به اینکه عضوی از محور مقاومت در منطقه هستیم و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم، «افتخار» می کنیم.
«عبدالعزیز صالح بن حبتور» در اظهاراتی مهم اعلام کرد: ملت یمن هشت سال است که آنچه که در توان دارد برای دفاع از کشور تقدیم می‌کند و این در حالی است که هیچ ملت دیگری گمان نمی‌کرد که ما با این امکانات کم و ناچیز بتوانیم در برابر ائتلاف متجاوز بسیار مسلح با آن همه امکاناتی که امارات و سعودی در اختیار آن گذاشته است، مقاومت کنیم.

 شهروند
 دیگر فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین‌کننده نرخ ارز کشور نیست
رئیس کل بانک مرکزی گفت: «حجم معاملات روبل-ریال به مرور افزایش می‌یابد و دیگر فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین‌کننده نرخ ارز کشور نیست، بلکه روبل هم کنار سایر ارزها موجودیت می‌یابد.»
او در پاسخ به پرسشی درباره مکانیسم راه‌اندازی معامله روبل-ریال اظهار کرد: «همانطور که اعلام شد معامله روبل در برابر ریال شروع شد که اتفاق بزرگی است و صادرکنندگان مختلفی که به روسیه صادرات دارند و عمدتا شرکت‌های خشک‌بار هستند می‌توانند ارز خود را در بازار توافقی به نرخ عرضه و تقاضا، ارائه کنند و روبل خود را بفروشند.»
رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: «حجم معاملات روبل زیاد خواهد شد و طبیعتا تقاضا برای سایر ارزها مثل دلار، کاهش می‌یابد و البته محدود به روبل هم نخواهد بود و سایر ارزها را هم در آینده ارائه خواهیم کرد.»

اخبارخبرگزاری ها و سایت های خبری
شورای نگهبان ستون فقرات نظام است
پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان / آیت الله خاتمی با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: نهاد شورای نگهبان از نهادهای اصیل و کلیدی نظام اسلامی است، امام راحل عظیم الشأن فرمودند: ” تمام مقصد ما، مکتب ماست ” بر این اساس نهادی که از اسلامیت نظام مراقبت کرده و ستون فقرات نظام به حساب بیاید، نهاد شورای نگهبان است. وی ادامه داد: بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، تمام قوانین باید بر مبنای اسلام باشد و شورای نگهبان وظیفه دارد از اسلامیت نظام و قوانین مراقبت کند.عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به عملکرد و وظایف شورای نگهبان گفت: من شهادت می‌دهم که شورای نگهبان از آغاز تا کنون به دنبال انجام وظایف محوله خود بوده است و حتی برای شنیدن و بررسی نقدها و انتقادات، سینه فراخ و سعه صدر دارد و در این عرصه تلاش می کند به صورت اسلامی عمل کند.

پیشرفته ترین مباحث حقوقی حوزوی قابل عرضه به دنیا است
حوزه/ آیت الله اعرافی در جمع شرکت کنندگان دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه قم گفت: اگر اراده قوی و عزم جدّی داشته باشید هر کدام از شما می توانید یک ستاره درخشان باشید و با آینده و سرنوشت خود عالمانه و مجدانه حرکت کنید و گام های خود را محکم بردارید. عضو جامعه مدرسین گفت: حوزه، همه علوم بشر را در دل خود دارد و امروز دامنه علوم را متکفل است، بطوری که الان فقه ما هماوردی با نظامات حقوقی عالم می کند و در عرصه های فقه و فلسفه و دانش های حوزوی غنی هستیم و مکتب فقهی که شیخ انصاری آن را بازسازی کرده است، شامل پیشرفته ترین مباحث حقوقی قابل عرضه به دنیا است.

شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای پاسدارِ اسلام در نظام جمهوری اسلامی است
پایگاه‌ اطلاع‌رسانی شورای نگهبان/ آیت‌الله علی مومن‌پور با تجلیل از عملکرد شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان در چهار دهه گذشته عملکرد بسیار خوبی در امر نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات‌ داشته است.عضو جامعه مدرسین گفت: اعضای شورای نگهبان در چهار دهه گذشته کوشیده‌اند با بهره‌گیری از نظرات سایر فقها و حقوقدانان به صورت کارشناسانه به بررسی مصوبات مجلس در حوزه‌های مختلف بپردازند و این کار نقش مهمی در موفقیت شورای نگهبان داشته است. وی همچنین با اشاره به اینکه شورای نگهبان به دلیل ایستادگی بر مواضع و آرمان‌های انقلاب اسلامی از سوی دشمنان خارجی و افرادِ فریب‌خورده داخلی بارها مورد هجوم قرار گرفته است خاطرنشان کرد: شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای پاسدارِ اسلام در نظام جمهوری اسلامی است. بنابراین دشمنی با شورای نگهبان به دلیل دشمنی با اسلام ناب محمدی است.

دولت بعدی آمریکا هر توافقی با ایران را پاره می کند
فارس/ نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» گفت: دولت بعدی کشورش، هرگونه توافق دولت فعلی با ایران را پاره خواهد کرد.
به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز» هیلی در سخنرانی نشست «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت: «عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر این رئیس جمهور هرگونه توافقی را امضا کند به شما قول می‌دهم که رئیس جمهور بعدی آن را در روز اول حضورش پاره خواهد کرد.»
این مقام سابق جمهوری‌خواه ادعا کرد: «متأسفانه آمریکا به صورت ناخواسته در حال کمک به ایران در رسیدن به دیدگاه شرورانه آن است. رئیس جمهور ما برای برگشتن به توافق هسته‌ای با ایران مستأصل است». وی همچنین گفت: «آمریکا همیشه باید با قدرت صحبت کند. در حال حاضر متحدان به ما اعتماد نداشته و دشمنان نیز از ما نمی‌ترسند».

عادی سازی روابط با اسرائیل، شرّ مطلق است
حوزه/ رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج از فلسطین گفت: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شرّ مطلق است و باید با تمامی امکانات با آن مقابله کرد.خالد مشعل دوگانگی غربی ها که در جنگ اوکراین آشکار شد و تعامل آنان با آوارگان و مسئله فلسطین را رد کرد و گفت: آنها اوکراینی ها را جزء مقاومت توصیف کردند و ما را در لیست تروریست قرار دادند.
وی با بیان اینکه جنبش حماس به امت افتخار می کند و برای امنیت، استقرار و وحدت آن تلاش می کند، گفت: مقاومت در مسیر تلاش و مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی و توسعه امکانات و توانایی های خود حرکت می کند.

واکنش غضبناک آمریکا به گسترش روابط ایران – روسیه
مهر/ «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران با نقض منشور ملل متحد در خصوص لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل در پیامی توئیتری نوشت: فکر می کنم ایران در وضعیتی است که می خواهد بر خلاف موضع قبلی خود مبنی بر بی طرفی در درگیری میان اوکراین و روسیه به مسکو پهپاد بفروشد. نماینده آمریکا در امور ایران در این خصوص ادامه داد: ایران اکنون یک انتخاب دارد. می تواند به دنبال وابستگی نسبی به روسیه باشد و از فرصت اقتصادی اندکی بهره مند شود یا اینکه می تواند بازگشت به توافق را انتخاب کرده و روابط اقتصادی عادی تری با همسایگانش، اروپا و سایر نقاط دنیا داشته باشد.

پنتاگون با کمبود شدید سرباز مواجه است
فارس/ علی‌رغم بودجه نظامی هنگفت آمریکا و ادعای واشنگتن مبنی بر داشتن بزرگترین ارتش در جهان، اما گفته می‌شود پنتاگون با کمبود شدید سرباز مواجه است.
طبق این گزارش، نیروهای مسلح آمریکا در سال آینده حدود ده هزار نفر کمبود خواهند داشت؛ این در حالی است که به گفته ژنرال «جوزف مارتین» جانشین ستاد ارتش آمریکا، پیش‌بینی‌ها برای سال‌های آینده حتی تیره‌تر به‌نظر می‌رسد به نوشته آسوشیتدپرس، تعداد نیروهای نظامی آمریکا در سال جاری به جای اینکه رقم مورد انتظار ۴۷۶ هزار نفر باشد، حدود ۴۶۶ هزار نفر است و در سال ۲۰۲۳ در مجموع به ۴۴۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد
فارس / رئیس سازمان سیا با ادعای اینکه زمان گریز اتمی ایران به چند هفته کاهش یافته، درباره برنامه موشکی ایران نیز گفت: «آنها در حال حاضر بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارند. این امر (برنامه موشکی) و پهپادها، نگرانی‌های مهم ما هستند».
«ویلیام بِرنز» طی سخنرانی در مجمع امنیتی اَسپِن، گفت: «دیدن تصاویر دیدار رئیس جمهور پوتین و رهبر معظم ایران در تهران، برای من حس نوستالژی نداشت».او اما اذعان کرد که بر اساس بهترین قضاوت اطلاعاتی آمریکا، ایران تلاش‌هایی برای تسلیحاتی و نظامی‌سازی برنامه هسته‌ای خود انجام نداده اما «روند نگران‌کننده است». وی درباره خبرهای منتشر شده درباره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه گفت: تهران باید در تصمیم خود برای فروش پهپاد به مسکو تجدید نظر کند. با این حال، تلاش روسیه برای خرید پهپاد از ایران نشان دهنده ضعف دفاعی مسکو است.

حمایت فوری وبی شرمانه انگلیس از آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری ایران
باشگاه خبرنگاران/ اسناد منتشر شده حاکی از این است که دولت انگلیس پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در زمان جنگ عراق، به آمریکا کمک کرد تا بر جنایت خود سرپوش بگذارد. وبگاه «دی‌کِلَسیفاید یو.کِی» در گزارشی دراین باره نوشت: «پرونده‌هایی که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده‌اند نشان می‌دهند که چگونه دولت مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس از آمریکا فورا حمایت خود را اعلام و در سرپوش گذاشتن به این جنایت کمک کرده است.»
در ادامه این گزارش تصریح شده است: تاچر، در مکاتبات خصوصی با ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، به جنبه‌های مثبت این حادثه پرداخت و نوشت: «این حادثه باعث می‌شود تا مقامات ایران تحت فشار قرار بگیرند و به نیاز فوری پایان جنگ برسند و به آتش بس تن دهند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *