خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۲۱

**المانیتور: راهبرد سیاست خارجی آیت‌الله رئیسی خنثی‌کردن تحریم‌های آمریکاست** دکتر ولایتی: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود** آیت الله اراکی: حجاب قانون است و باید از آن تبعیت کرد** وزیر امور خارجه: آمریکا باید تضمین دهد که ایران از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد** وزیر جنگ اسرائیل: بدترین بحران تاریخ خود را تجربه می‌کنیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 جزئیات برنامه سپاه برای جشن عید غدیر
فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌ا… تهران بزرگ در ارتباط با تشریح برنامه‌های عید غدیر در تهران بزرگ، تصریح کرد: مهم‌ترین کار، اجتماع بزرگ مهر فاطمی است که امروز صبح (سه‌شنبه) در سالن ۱۲هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی با حضور بانوان خواهد بود.
سردار حسن‌زاده در تشریح برنامه‌های دهه امامت و ولایت و عید غدیر، با بیان این‌که جشن عید غدیر در ۱۱۰ نقطه تهران برگزار می‌شود، ادامه داد: حداقل یک میلیون و ۱۰۰هزار پرس غذا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. وی عنوان کرد: در شب عید غدیر در ۱۱۰ کانون اصلی شهر از جمله میادین مهم، مراسم جشن مردمی همراه با نورافشانی برگزار خواهد شد. همچنین در ۱۱۰نقطه از معابر تهران نیز ۱۱۰هزار شاخه گل همراه با پذیرایی به شهروندان اهدا خواهد شد.

 همشهری
 رئیس جمهور آمریکا به دنبال فروش سلاح به کشورهای عربی است
رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت:‌ ناتوی عربی همانند ائتلاف‌های قبلی در میان کشورهای عربی محکوم به شکست است و رئیس‌جمهور آمریکا هم نه به‌دنبال تشکیل ائتلاف بلکه به‌دنبال فروش سلاح به این کشورهاست.
جوکار افزود: نمونه بارز ائتلاف کشورهای عربی در حوزه مسائل نظامی که به شکست انجامیده طرح ائتلاف سعودی علیه ملت یمن است که همگان شاهد ناکامی این ائتلاف بودیم. وی خاطرنشان کرد: بایدن با عناوینی همچون ناتوی عربی و امثال آن به‌دنبال چاپیدن کشورهای عربی و فروش سلاح‌های خود به این کشورهاست.

 کیهان
 جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود. ولایتی گفت: برخی از کشورهای اطراف ایران فکر می‌کنند، ناتو امنیت می‌آورد در حالی که این‌طور نیست. ناتو دنبال تقویت و توسعه خودش است. ناتو یک تهدید به شمار می‌رود.
ببینید کار اوکراین به کجا رسید آن هم به خاطر سیاست‌های غلط اروپایی‌ها و در تبعیت اجباری از آمریکا. او خاطر نشان ساخت: سه کشور قفقاز جنوبی (گرجستان‌، جمهوری آذربایجان و ارمنستان) از یک طرف و ایران، روسیه و ترکیه نیز از سوی دیگر دارای منافع مشترک در این منطقه هستند.
معتقدم تنها راه ایجاد صلح پایدار در منطقه جلوگیری از تنش و اجرای فرمول ۳+۳ است. بنابراین نه ناتو و نه اتحادیه اروپا و دیگران نمی‌توانند هیچ کمکی در ایجاد آرامش در منطقه داشته باشند و برعکس، هر کجا ناتو وارد شده جز تنش و افزایش خصومت بین ملت‌ها به وجود نیاورده است.
 چین تحریم‌های جدید آمریکا علیه فروش نفت ایران را رد کرد
سخنگوی وزارت خارجه چین به اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه شبکه‌های انتقال نفت ایران واکنش نشان داد و آن را رد کرد.
«ژائو لیجیان» در واکنش به این تحریم‌ها گفت: چین همواره قاطعانه با تحریم‌های غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر و دست‌درازی‌های قضائی آمریکا مخالفت کرده است. ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم رویه غلط توسل به تحریم‌ها در هر مسئله‌ای را کنار بگذارند و در مذاکرات برای احیای پایبندی به برجام نقش مثبت ایفا کنند. وی تأکید کرد: «جامعه بین‌المللی از جمله چین در چارچوب قوانین بین‌المللی همکاری‌های نرمالی با ایران داشته‌اند. این همکاری‌ها معقول و قانونی هستند و به هیچ طرف ثالثی آسیب وارد نمی‌کنند و بایستی مورد احترام و حمایت قرار بگیرند.»
 گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان با بورل درباره برجام
«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. در جریان این دیدار دو طرف درباره روابط میان عربستان سعودی و اتحادیه اروپا و روش‌های ارتقاء همکاری در حوزه‌های مختلف رایزنی کردند. بن‌فرحان و بورل درباره برنامه هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای بین‌المللی بر سر آن هم نیز به تبادل‌نظر پرداختند.
 بدترین بحران تاریخ خود را تجربه می‌کنیم
وزیرجنگ رژیم صهیونیستی بن‌بست سیاسی چهارساله این رژیم را بحرانی بزرگ توصیف کرده که در طول تاریخ این رژیم بی سابقه است. بنی گانتز با هشدار نسبت به اوضاع این روزهای تل آویو گفت: «ما با یک وضعیت اجتماعی غیرمنطقی و بی‌سابقه رو‌به‌رو هستیم و اسرائیل در بدترین بحران دموکراتیک در تاریخ خود گیر کرده است.»

 ایران
 ایران آماده تقویت‌ همکاری‌های جها ن اسلام
رئیس جمهور در پاسخ به تماس تلفنی عیدانه «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، با تبریک عید سعید قربان به وی، دولت و ملت قطر، با اشاره به رایزنی‌ها و دیدارهای دیپلماتیک پرشمار و فشرده مقامات دو کشور در ماه‌های اخیر افزود: این دیدارها و رایزنی‌ها تأثیر مثبتی بر روند اجرای توافقات میان دو کشور دارد.
آیت‌لله رئیسی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی عیدانه با «قیس سعید» رئیس جمهور تونس نیز با تبریک عید سعید قربان به وی و ملت بزرگ تونس گفت: امیدوارم به برکت این عید بزرگ شاهد نزول رحمت و نعمات الهی برای دو ملت و امت اسلامی باشیم و به سهم خود آماده گسترش و تقویت همکاری‌ها و مناسبات با کشور برادر و مسلمان تونس هستیم. وی تأکید کرد: آماده همکاری در مسائل مختلف جهان اسلام از جمله دفاع از حقوق ملت فلسطین هستیم.
 نشست منطقه‌ای وزیران محیط زیست با حضور رئیس جمهور
نشست منطقه‌ای وزیران محیط زیست کشورهای منطقه با حضور رئیس جمهور در تهران برگزار می‌شود. در این نشست که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با هدف بررسی راه حل‌های رفع مشکلات محیط زیستی منطقه بویژه معضل ریزگردها تشکیل خواهد شد، وزرا و مقامات ارشد ۱۱ کشور منطقه غرب آسیا حضور خواهند داشت.

 جمهوری‌اسلامی
 معرفی ۶ حقوقدان برای انتخاب ۳ عضو شورای نگهبان
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از پایان دوره حضور ۳ تن از حقوقدانان شورای نگهبان خبرداد و گفت: با توجه به این دوره خدمت آقایان کدخدایی، ره‌پیک و موسوی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان به پایان رسیده است، مجلس باید از بین گزینه‌هایی که رئیس قوه قضائیه معرفی کرده است، ۳ حقوقدان را انتخاب کند. موسوی افزود: علی احمدی‌فر، سیامک ره‌پیک، خیراله پروین، عباسعلی کدخدایی، عبدالحمید مرتضوی بریجانی و فضل‌اله موسوی ۶ حقوقدان پیشنهادی رئیس دستگاه قضا به مجلس شورای اسلامی هستند که فرآیند انتخاب ۳ نفر از بین این ۶ نفر برای یک دوره ۶ساله در مجلس انجام خواهد شد.
 تمام بدهی‌ها به ایران پرداخت شده است
وزیر برق عراق گفت: تمام بدهی‌های عراق به ایران در بخش تامین انرژی پرداخت شده است. عادل کریم گفت: بدهی‌های گازی عراق به ایران از دولت قبلی انباشته شده بود که بالغ بر یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بود و در زمان کوتاهی بطور کامل پرداخت شد.
وی ادامه داد: عراق روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب گاز از ایران دریافت می‌کند و توافق ابتدایی دیگری با طرف ایرانی برای تامین ۴۰۰ مگاوات دیگر صورت گرفته است. وی با تاکید بر اینکه به ۱۵ مگاوات دیگر برای تداوم تامین انرژی ۲۴ ساعته برای شهروندان نیاز داریم لذا همچنان به گاز ایران نیاز است، از ارائه طرحی به شورای وزیران برای رسیدگی به بحران برق خبر داد.
 رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد بازار مشترک در خاورمیانه با حضور عربستان
آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی دیروز در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کند سفر بایدن چه نتایجی داشته باشد، ابراز امیدواری کرد که سفر این هفته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه منجر به ایجاد بازار مشترکی در خاورمیانه با مشارکت عربستان شود.

 وطن امروز
 راهبرد سیاست خارجی رئیسی خنثی کردن تحریم‌های آمریکاست
وبگاه «المانیتور» در تحلیلی نوشت گسترش روابط با کشورهای منطقه یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در چارچوب راهبرد بزرگ‌تر جهت خنثی کردن تحریم‌های آمریکاست. با این حال، رئیسی همچنین از احیای برجام در صورتی که به طور کامل سودهای اقتصادی وعده داده شده را به ایران ارائه دهد، حمایت کرده است.
 شناسایی و کشف عوامل ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه نیاز به کار اطلاعاتی دارد
رئیس قوه‌ قضائیه گفت: در مقوله عفاف و حجاب، همه بخش‌ها و مسؤولان ذی‌ربط اعم از دادستان، قاضی و ضابطان باید در چارچوب قانون گام بردارند؛ باید توجه داشت که در این زمینه نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم، بلکه اقدامات ما باید متقن، مدبرانه، قانونی و توأم با آرامش باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: اینکه چه کسی به عنوان یک فرد، حجاب دارد یا ندارد؛ حجابش کمرنگ است یا پررنگ؛ یک بحث است و توجه به آن در جای خود ضروری است اما شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه، مقوله مهمی است که نیاز به کار اطلاعاتی دارد.
 اولویت وزارت دفاع تقویت توان رزم نیروهای مسلح است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بازدید از طرح‌های در حال تولید وزارت دفاع در استان خراسان اظهار داشت: مهم‌ترین اولویت در وزارت دفاع تقویت توان رزم نیروهای مسلح در مواجهه با تهدیدات، ارتقای سامانه‌های دفاعی و نوآوری‌هایی است که در آینده به آنها نیاز خواهد داشت.
سرتیپ آشتیانی عنوان کرد: صحنه نبرد و اقتضای یگان‌های نیروهای مسلح با توجه به نوع تهدیدات به طور دائم در حال دگرگونی است که این موضوع اهمیت پیشرفت‌های همه‌جانبه دفاعی، استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانش‌بنیان و همچنین به‌روز‌رسانی دانش دفاعی در بدنه صنعت دفاعی را دوچندان می‌کند.

 جوان
 ناتوی عربی در برابر جبهه مقاومت کارایی ندارد
معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره آینده ناتوی عربی در صورت شکل‌گیری آن اظهار داشت: درباره اهداف و پیامدهای سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی و سپس عربستان سعودی در رسانه‌ها از احتمال تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌شود.
سردار جوانی افزود: در خصوص احتمال تشکیل ناتوی عربی، سناریوهای مختلفی مطرح می‌شود، اما با توجه به کارنامه پر از شکست امریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از جبهه مقاومت و موضع انفعالی آنها در برابر جبهه مقاومت، همچنین روحیه و گفتمان حاکم بر جبهه مقاومت و نیز نتایج ائتلاف‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت طی سال‌های اخیر که جز شکست و ناکامی نصیبشان نشد، به راحتی می‌توان پیش بینی کرد که ائتلاف جدید دشمنان نیز ائتلافی سست‌بنیان و فاقد کارایی در برابر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 نقش سپاه در حفظ و بالندگی انقلاب اسلامی ویژه است
فرمانده لشکر عملیاتی۲۷ حضرت محمدرسول الله در تبیین علت دشمنی‌های نظام سلطه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش این نهاد انقلابی را در حفظ و بالندگی انقلاب اسلامی ویژه توصیف کرد. سرتیپ دوم بنایی اظهار داشت: دشمنان کشور ما موفقیت بی‌نظیر سپاه پاسداران در دستیابی به تجهیزات دفاعی راهبردی و مدرن، افزایش اقتدار و بازدارندگی دفاعی، اجرای طرح‌های عمرانی، سازندگی و محرومیت‌زدایی در کشور و همچنین مبارزه با جریانات تکفیری در منطقه را برنمی‌تابند، لذا با قراردادن نام سپاه در بین سازمان‌های تروریستی و اعمال تحریم علیه این نهاد انقلابی و ارزشی به دنبال تضعیف و تخریب آن هستند که این آرزو را باید با خود به گور ببرند.

 آفتاب‌یزد
 تقویت همکاری ایران و امارات برای مقابله با گرد و غبار
رئیس شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تفاهم همکاری‌های محیط زیستی برای مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی امضا می‌شود.
با هدف همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با پدیده طوفان‌های شن و گرد و غبار، تفاهم‌نامه همکاری محیط زیستی ایران و امارات متحده عربی منعقد می‌شود. مرادی اظهار داشت: در این یادداشت تفاهم موضوعاتی همچون مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار، ایجاد فرصت‌هایی برای تبادل اطلاعات دانش تخصصی و تجربیات، اجرای فعالیت‌های مشترک و تدوین برنامه اقدام منطقه‌ای پیش‌بینی شده است.

 خراسان
 آمریکا باید تضمین دهد که ایران از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست صاحبان صنایع ایتالیا در اقامتگاه سفیر ایران در رم گفت: ما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار جدی هستیم. در دولت جدید در وین با ۱+۴ به طور مستقیم و با آمریکا به طور غیرمستقیم گفت‌وگو کردیم و به یک متن دست یافتیم که این متن نیازمند بازنگری نهایی است البته در موضوع تضمین، گفت‌وگو‌های فنی همچنان ادامه دارد و در مسائل فنی باقی مانده، بخشی از مذاکرات ما با نماینده اتحادیه اروپا در حال انجام است. همچنین از طریق اتحادیه اروپا پیام‌های کتبی میان ما و آمریکا در حال تبادل است.
امروز با همتای ایتالیایی به طور مفصل گفت‌وگو کردیم که به تلاش‌ها برای رسیدن به نقطه پایانی توافق ادامه می‌دهیم. امیرعبداللهیان تاکید کرد: طرف آمریکایی برای رسیدن به گام نهایی توافق باید واقع‌بینانه برخورد کند و ابتکار لازم را از خود نشان دهد.

 رسالت
 اختصاص ۳۰۰ کانتینر برای حمل بار ایران به روسیه
نخستین فاز عملیات حمل کالا در مسیر کریدور شمال -جنوب از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انتقال ۳۰۰ کانتینر کالای صادراتی کشور به مقصد روسیه کلید خورد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با مدیریت یکپارچه شرکت‌های تحت مالکیت گروه کشتیرانی و در راستای نقش‌آفرینی در اجرای عملیات حمل کالا در کریدور شمال – جنوب، اقدام به حمل کالا‌های صادراتی کشور به روسیه با اختصاص ۳۰۰ کانتینر در فاز اول نموده است. گفتنی است کریدور شمال- جنوب، مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده که کاهش ۴۰ درصدی زمان حمل بار تا رسیدن به مقصد و ۳۰ درصدی هزینه حمل را به دنبال خواهد داشت.

 مردم سالاری
 گفت‌وگوی لاپید و اردوغان درباره ایران
یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از همکاری این کشور در زمینه خنثی‌کردن آنچه «تلاش‌های ایران برای آسیب رساندن به شهروندان اسراییلی در ترکیه» عنوان شده است، قدردانی کرد.
به گفته برخی منابع مطلع در دفتر لاپید، او و اردوغان همچنین بر اهمیت روابط اسراییل-ترکیه در زمینه امنیت، اقتصاد و ثبات در خاورمیانه تاکید کردند.

 آرمان ملی
 حکیم خواستار هماهنگی ایران و عراق
سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با علیرضا زاکانی، شهردار تهران خواستار هماهنگی در سطح عالی میان دستگاه‌های ذی‌ربط ایران و عراق در ایام زیارت اربعین شد.
در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد، طرفین فرارسیدن عید سعید قربان را تبریک گفتند و برای دو ملت و امت اسلامی آرزوی توفیق کردند. حکیم در این دیدار بر اهمیت رویارویی با چالش‌های مشترک تأکید کرد و خواستار استفاده از تجربه ایران و به‌خصوص تهران در ساخت‌وساز و مبادله تجارب در این عرصه شد.

 قدس
 متن مذاکرات در اختیار نمایندگان قرار گیرد
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری بر ضرورت قرارگرفتن متن مذاکرات احیای برجام در اختیار مجلس تأکید کرد. عباسی تصریح کرد: به دیدگاه‌های آقای باقری کنی آشنا هستم و علاقه دارم بدانم ایشان در مذاکرات چه می‌گوید و طرف مقابل نیز چه پاسخی می‌دهد.
متن مکتوب باید در اختیار ما باشد تا بتوانیم بخوانیم و تجزیه و تحلیل کنیم. وی تأکید کرد: امروز تحلیل‌ها و حرف‌ها بر مبنای اطلاعات خود افراد یا مطالبی است که از سوی رسانه‌های خارجی ارائه شده و بعضاً نیز اشتباه‌اند.
 افزایش حجم تجارت ایران و روسیه تا ۱۰ میلیارد دلار
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: در سفری که آیت الله رئیسی به روسیه داشتند، موافقت شد حجم تبادلات تجاری بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد و معتقدم این رقم تا میزان ۲۰ میلیارد دلار امکان افزایش دارد. رضایی افزود: تحریم‌های غرب، دو کشور ایران و روسیه را برای تعامل بیشتر تجاری و اقتصادی به یکدیگر نزدیک کرد.

 اعتماد
 فعالیت ۱۰۰۰ تسهیل‌گر برکت در ۲۰ هزار روستا
مدیرعامل بنیاد برکت ضمن اعلام اینکه دوره آموزشی ۲۰۰ تسهیل‌گر اقتصادی – اجتماعی برگزار می‌شود، تاکید کرد: با ملحق شدن این ۲۰۰ نفر، تعداد مجریان و تسهیل‌گران بنیاد برکت به ۱۰۰۰ نفر می‌رسد و این شبکه تسهیل‌گری با یک پوشش حداکثری در ۹۰ درصد مناطق کشور مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی می‌شود. به گفته ترکمانه، تسهیل‌گران این بنیاد امسال ۴۵۰ شهرستان و ۲۰ هزار روستا را زیر چتر حمایتی خود خواهند داشت. شبکه ۱۰۰۰ نفره تسهیل‌گران برکت به عنوان یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های تسهیل‌گری، نیمی از روستاهای کشور را تحت پوشش فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی خود دارد.

 ابتکار
 اطلاعیه سفر بدون روادید به قزاقستان
روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه ای، از لغو روادید سفر ایرانیان به قزاقستان خبر داد. براساس این اطلاعیه، در پی توافق سفر ۲۹ خردادماه “کاسیم جومارت توکایف”، رئیس جمهور قزاقستان به تهران و گفت‌وگوهای انجام شده درباره لغو روادید سفر ایرانیان به قزاقستان، دولت قزاقستان اعلام کرد از تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۱ اتباع ایران برای سفر به قزاقستان نیازمند روادید نخواهند بود. بر این اساس، ایرانیان می توانند بدون روادید وارد قلمرو قزاقستان شوند و در هر بار ورود، حداکثر به مدت ۱۴ روز در این کشور اقامت کنند.

 اطلاعات
 بازداشت تعدادی از عناصر مدعی دادخواهی توسط سربازان گمنام امام زمان
یک مقام آگاه با تائید بازداشت تعدادی از عناصر مجری دستورات بیگانگان و رابطان ضد انقلاب آنها که در خارج از کشور مستقر هستند، گفت: افراد بازداشت شده با پوشش دادخواهی با یک عنصر متصل با سرویس جاسوسی بیگانه ارتباط گرفته بودند و از یک رابط مالی خارجی پول دریافت می کردند تا اغتشاش و ناامنی در کشور ایجاد کنند.
این مقام مطلع افزود: متهمان مذکور به کرّات توسط سربازان گمنام امام زمان نسبت به هویت برخی از مرتبطان و جنبه های مجرمانه افعال خود توجیه شده بودند اما متاسفانه دست از اعمال مجرمانه خود برنداشتند و نهایتا دیروز در جلسه ای که برای ایجاد اغتشاش برگزار شده بود، بازداشت شدند.
 برگزاری دومین جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت ویژه برنامه هفتم
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دومین بار در این هفته به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه جلسه فوق العاده تشکیل دادند تا درباره تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با هدف «پیشرفت اقتصادی عدالت محور» بحث و بررسی کنند.
در نشست قبلی که رئیس قوه مجریه هم حضور داشت، اعضای مجمع با بررسی پیشنهاد کمیسیون مشترک تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، در موضوع «ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و کاهش نرخ تورم به میزان ۷واحد درصد در هر سال از برنامه هفتم توسعه و تک رقمی کردن آن تا پایان برنامه» به جمع بندی رسیدند.

 شهروند
 ۹۰ ماده برای تسهیل ازدواج تصویب کرده‌ایم
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «موضوع ازدواج از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس است و تاکنون ۹۰ ماده برای تسهیل ازدواج در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.» حجت‌الاسلام آقاتهرانی در جشن ازدواج دانشجویی در دانشگاه اردکان یزد با اشاره به آسیب‌های کاهش جمعیت و افزایش سن، ترغیب به ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده‌ها را از اموری عنوان کرد که همه نهادها باید برای آن تلاش کنند.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

حجاب قانون است و باید از آن تبعیت کرد
رسا/ آیت الله اراکی با اشاره به این که احکام اسلامی به دنبال انسان سازی است، گفت: حجاب اسلامی و اهمیت رعایت آن نیز در همین راستا قابل تحلیل است. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر این که برخی عنوان می کنند کنار رفتن یک یا دو سانتی متر پارچه حجاب مهم نیست اظهار کرد: موضوع حجاب، بحث انسان سازی است و به بیان دیگر باید گفت رعایت همین سانتی مترهاست که می تواند انسان ها را پاک یا ناپاک کند. وی افزود: همانگونه که قوانین ورزشی یا فوتبال و پیروزی یا شکست در آن ها با سانتی مترها یا میلی مترها سنحیده می شود؛ حجاب هم قانون دارد و باید رعایت شود. وی اضافه کرد: بنابراین قانون، قانون است و باید تبعیت و پیگیری شود. افتخار می کنیم که دین مبین و کامل اسلام برای همه شئون زندگی انسان برنامه و قانون دارد.

توافقی فراتر از برجام با ایران حاصل نخواهد شد
مهر/ یک مقام سابق آمریکا با بیان اینکه هرگونه توافق با ایران باید جامع تر از برجام باشد در عین حال افزود که چنین چیزی روی نخواهد داد. جیمز کلاپر رئیس سابق اطلاعات ملی آمریکا گفت: هرگونه توافق با ایران باید جامع تر از برجام باشد که این امر اتفاق نخواهد افتاد. این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سفر به منطقه در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست به چرایی انجام سفر پرداخت و ادعا کرد: تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای برجام برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

ایران یا بازگشت به برجام را بپذیرد یا انزوای بین‌المللی
تسنیم/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد ایران باید بین بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای یا مواجهه با فشار فزاینده آمریکا و انزوای بین‌المللی، یکی را انتخاب کند. « جیک سالیوان» مدعی شد که هم حصول توافق در مذاکرات وین و هم شکست مذاکرات و افزایش فشارها بر ایران محتمل است. وی گفت: «ما به ایرانی‌ها پیام دادیم که توافقی وجود دارد که از حمایت ما و شرکای اروپایی‌مان برخوردار است که ایران باید آن را بپذیرد». وی در ادامه با تکرار ادعاهای مقامات برخی کشورهای منطقه‌ای مبنی بر تهدید بودن ایران، مدعی شد: «بایدن در سفر خود به منطقه درباره هماهنگی در مورد تهدید ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد».

رژیم صهیونیستی به دیوارکشی متوسل شد
مهر/ هراس ارتش رژیم صهیونیستی از نیروهای مقاومت موجب شده است تا یک شهرک صهیونیست نشین در مرز لبنان را دیوارکشی کند. بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی از بیم نفوذ نیروهای مقاومت حزب الله تصمیم گرفته است شهرک صهیونیست نشین المطله در مرز لبنان را دیوارکشی کند. این در حالی است که تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی برای دیوارکشی دور این شهرک صهیونیست نشین با خشم ساکنان آن مواجه شده است. در همین راستا، «لیور بیز» عضو شورای این شهرک صهیونیست نشین گفت: زندگی در میان دیوارها همچون زندگی داخل زندان است. این احساس وحشتناکی است که در مقابل خانه ات دیواری به ارتفاع ۹ متر وجود خواهد داشت.

نقش آمریکا در حملات اوکراین به روسیه فاش شد
مهر/ گروه هکری روسی در آخرین افشاگری خود طبق اطلاعات و داده هایی که به دست آورده، نقش کمک های طرف آمریکایی به ارتش و اطلاعات اوکراین را در ترتیب دادن حملات به خاک روسیه برملا کرد. گروه هکری «RaHDit» اعلام کرد که طبق آخرین اطلاعاتی که این گروه به دست آورده است، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعات راداری، نقشه و همچنین تصاویر ماهواره‌ای از خاک روسیه را به اوکراین می‌دهد تا کی یف بتواند در حملات موشکی و توپخانه‌ای خود به اهدافی در خاک روسیه از آنها استفاده نماید. نمونه اخیر این مسئله، حمله موشکی اوکراین به شهر مرزی «بلگورود» در روسیه در حدود یک هفته پیش است، جایی که هدف سه فروند موشک «توچکا-یو» اوکراینی قرار گرفت.

ایران امسال عضو سازمان همکاری شانگهای می شود
مهر/ سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در سخنانی اعلام کرد که «ایران امسال عضو سازمان همکاری شانگهای می شود». «ولادیمیر نوروف» در این خصوص اضافه کرد: یادداشت تفاهمی در خصوص تعهدات ایران به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای نیز در سمرقند امضا خواهد شد. وی در ادامه اضافه کرد: پذیرش تهران در اجلاس شهر دوشنبه سال گذشته زمانی که تاجیکستان رئیس دوره ای پیمان شانگهای بود، پذیرفته شد. با این حال، نهایی کردن این روند ممکن است ۲ سال طول بکشد. سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و اعضای آن عبارتند از: چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان. این کشورها با هم ۴۰ درصد از جمعیت جهان و ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهند.

ایران تکیه‌گاهی مطمئن برای همه همسایگان است
ایرنا/ رییس مجلس با اشاره به سفر جو بایدن به منطقه گفت: رییس جمهور آمریکا مجری برنامه ها و پروژه هایی است که رژیم صهیونیستی ، طراحی و دیکته کرده است. تبدیل شدن به مجری سیاست های اسراییلی در منطقه، یک خطای تاریخی و راهبردی از سوی رییس جمهور آمریکا است. دکتر قالیباف درادامه افزود:از کشور‌های همسایه که با ایران دارای تاریخ و آینده مشترک هستند، می‌خواهم نسبت به هرگونه برنامه آمریکایی- اسراییلی که مشخصا هدف آن برهم زدن ثبات و نظم منطقه است، به شدت هوشیار بوده و تبعات آن را به درستی و با دقت برآورد کنند. وی تاکید کرد: ایران یک تکیه‌گاه مطمئن و قابل اعتماد برای همه همسایگان خویش است، اما به همان میزان در مقابل حفظ تعادل امنیتی منطقه حساس بوده و در دفاع از منافع این منطقه در مقابل هر نوع توطئه یا تلاش برای بی ثبات سازی تردید نخواهد کرد.

برنامه مخفی ارتش آمریکا؛ راه انداختن جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان
ایرنا/ برخی رسانه‌های غربی اسنادی را منتشر کردند که فاش ساخت آمریکا در «برنامه محرمانه ۱۲۷» و تحت عنوان مبارزه با تروریسم، در سراسر جهان جنگ‌های متعدد نیابتی به راه انداخته و تاکنون برنامه‌های مختلفی را در این زمینه در خارج از آمریکا اجرا کرده است. پایگاه خبری «اینترسِپت» در گزارشی با اشاره به اسناد و مدارکی که به صورت اختصاصی به دست این پایگاه خبری رسیده و همچنین مصاحبه این رسانه آمریکایی با شماری از ژنرال‌ها و فرماندهان پیشین آمریکایی، به طور خاص به برنامه مخفی ۱۲۷ ارتش آمریکا که در قالب آن، عملیات‌ زیادی به صورت پنهانی و با استفاده از ظرفیت‌های برخی شرکا و کشورهای همراه با آمریکا در اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد، پرداخته و روندِ رو به رشد این قبیل عملیات‌ را که عاری از هرگونه نظارت نهادهای قانونی آمریکایی و قانونگذاران این کشور هستند، نگران­کننده توصیف می‌کند.

فرانسه بودجه نظامی خود را به ۴۵ میلیارد دلار می رساند
مهر/ دولت فرانسه در نظر دارد بودجه ارتش خود را برای سال ۲۰۲۳ به شکل قابل توجهی افزایش دهد. بنا به افشای صورت گرفته از سوی وزیر دفاع جدید فرانسه، دولت پاریس برای سال آینده میلادی بودجه ۴۴ میلیارد یورویی (۴۵ میلیارد دلاری) را برای ارتش پیشنهاد کرده است که ۳ میلیارد یورو (۳ میلیارد دلار) نسبت به بودجه سال گذشته افزایش از خود نشان می دهد. این رقم درصورت تصویب برای بودجه ارتش فرانسه، تقریباً دو برابر میزانی خواهد بود که فرانسه پیشتر متعهد شده بود بودجه سالانه خود را بر مبنای آن افزایش دهد.

رژیم صهیونیستی بزرگترین منبع بی ثباتی و گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا است
ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه به برخی مطالب مندرج در مقاله اخیر رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی بزرگترین منبع بی ثباتی و گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیاست و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم، روشن ترین دلیل در بطلان ادعای صلح طلبی دولت آمریکا است. کنعانی در ادامه، اظهار داشت: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‏، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد ساخت و دولت فعلی آمریکا نیز علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *