خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۶

**رئیس مجلس شورای اسلامی: تحولات دستگاه قضا، امیدآفرین و گره‌گشاست** رئیس قوه قضاییه: ارتباط نزدیک قوا درک مشترکی از مسائل کشور به وجود آورده است** آیت الله اعرافی: ذات حوزه علمیه با روشنگری آمیخته است** دومین پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح انجام شد** وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن: اهداف بزرگی را در پایتخت های دشمنان برای حمله رصد کرده ایم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 تحولات دستگاه قضا، امیدآفرین و گره‌گشاست
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه گفت: تحولات دستگاه قضا در مسیر اجرای اهداف سند تحول قضایی در دوره جدید، امیدآفرین و گره‌گشا بوده است. لذا از حجت‌الاسلام اژه‌ای و همکاران ایشان که به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش برای ایجاد تحول در دستگاه قضا و افزایش سرمایه اجتماعی نظام هستند، تشکر می‌کنم. قالیباف با بیان اینکه مجلس در راه تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز برای تحقق اهداف میان‌مدت و بلندمدت تحول در دستگاه قضا، همراه قوه قضاییه است تأکید کرد: در این مسیر، دو قوه تمام توان خود را برای افزایش رضایت عمومی به کار خواهند بست.

 همشهری
 مصوبات شورای انقلاب فرهنگی حکم قانون دارد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: بهترین ناظران کشور مردم هستند و همکاری آنان در کشف فساد و تخلف به سازمان بازرسی برای نظارت بهتر و بیشتر برعملکرد دستگاه‌ها کمک می‌کند. خدائیان تأکید کرد که در سازمان بازرسی سعی کرده‌ایم بازرسی‌ها را به سمت و سوی انسداد گلوگاه‌های فساد ببریم. وی درباره اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به اینکه مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون و برای دستگاه‌ها لازم‌الاجراست و مصوبات این شورا در رابطه با فرهنگ، عفاف و حجاب کمتر مورد توجه قرار گرفته است با تأکید رئیس قوه قضاییه این مصوبات پیگیری خواهد شد تا دستگاه‌ها به تکالیفی که برای آنها درنظر گرفته شده است عمل کنند.

 کیهان
ائتلاف اقتصادی جدید تهران ـ مسکو شکل گرفته است
یک ‌اندیشکده آمریکایی در تحلیلی درباره توسعه روابط دو کشورهمسایه ایران و روسیه نوشت: انتظار می‌رود تقویت روابط بین ایران و روسیه در آینده نزدیک افزایش یابد. اندیشکده «مرکز سیاست امنیتی» واقع در پنسیلوانیای آمریکا به تازگی در تحلیلی به قلم «مایا کارلین» تحلیلگر خود تحت عنوان «شکل‌گیری ائتلاف اقتصادی جدید بین روسیه و ایران» نوشت: روسیه و ایران توافقنامه تجاری دوجانبه‌ای امضا کردند که در آن مراکز تجاری در «سن پترزبورگ» و «تهران» تاسیس می‌شود. این یادداشت تفاهم تجارت بین دو کشور را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی و دارو ارتقاء می‌دهد. مایا کارلین نوشت: در حالی که مذاکرات احیای برجام اخیراً متوقف شده است، تهران و مسکو تجارت نفت و گاز را در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب در پیش گرفته‌اند.
 نشست محرمانه در شرم‌الشیخ علیه توانمندی‌های پهپادی و موشکی ایران
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکا و منطقه گزارش داد، واشنگتن در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی تشکیل داد تا بررسی کنند که چگونه می‌توانند علیه توانایی‌های موشکی و پهپادهای رو به رشد ایران هماهنگ شوند. طبق این گزارش، این مذاکرات که قبلاً فاش نشده بود در «شرم‌الشیخ مصر» برگزار شد و اولین بار بود که چنین طیفی از نظامیان عالی‌رتبه اسرائیلی و عرب تحت نظارت ارتش ایالات متحده برای بحث در مورد چگونگی دفاع در برابر یک «تهدید مشترک» دیدار کردند.
 آل‌خلیفه اداره بحرین را به رژیم صهیونیستی سپرده است
معاون دبیرکل جمعیت «الوفاق» بحرین می‌گوید آل‌خلیفه حاکمیت کشور بحرین را به صهیونیست‌ها واگذار کرده و این امر «خیانت» است. شیخ «حسین الدیهی» درباره خطرات واگذاری امنیت بحرین به رژیم صهیونیستی گفته: «این رابطه، روابط منطقه‌ای برابر را برقرار نمی‌کند، هر نزاعی که اسرائیل یک طرف آن باشد بحرین را تهدید می‌کند خصوصاً اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد و تأسیسات نظامی در بحرین مستقر شود که این موضوع، بحرین را به ایستگاهی برای نزاع‌های منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد که امنیت، حاکمیت و استقلال آن را به خطر می‌اندازد و هر گونه حل و فصل با ملت آزاده بحرین که مخالف عادی سازی ‌است را کنار می‌زند.»

 شرق
 احتمال برگزاری مذاکرات آینده برجامی در قطر
منابع مطلع می‌گویند احتمالاً مذاکرات آینده برجامی در دوحه قطر برگزار خواهد شد. اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است». الجزیره هم در خبری دوحه را مقصد مذاکرات آتی برجامی معرفی کرده که سبب شده شانس این شهر برای میزبانی دور جدید مذاکرات افزایش یابد و تقریبا اکثر رسانه‌های فارسی‌زبان هم دوحه را مقصد احتمالی مذاکرات معرفی می‌کنند، به خصوص که قطر برای میانجیگری در مذاکرات وین پیش‌قدم بوده و تمایل بسیاری برای رفع بحران توقف مذاکرات داشته است.

 ایران
 اندیشه‌های امام خمینی بازتاب مکتب اسلام اصیل است
رئیس جمهور در پیامی به نخستین همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) از دیدگاه حقوقدانان، تأکید کرد: اندیشه‌های ژرف امام خمینی (ره) فلسفه عملی فقه و حقوق اسلامی است. این اندیشه‌ها بازتاب مکتب اسلام اصیل است و همان گونه که رهبر معظم انقلاب اخیراً در سالگرد ارتحال امام عزیز فرمودند، برای ما هنوز ابعاد شخصیتی امام راحل شناخته نشده است. آیت‌الله رئیسی افزود: نسل کنونی انقلاب باید نسبت به مبانی اندیشه و اندیشیدن امام (ره) برای اداره بهینه کشور در آینده آگاه شود.
 سفر بورل ابتکار شکلی در روند مذاکرات بوده است، نه محتوایی
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به جلسه دیروز این فراکسیون با رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت که علی باقری در این جلسه گزارشی از وضعیت مذاکرات و روند پیشرفت آن را ارائه کرد. محسنی بندپی افزود: باقری گفت که سفر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ابتکار شکلی در روند مذاکرات بوده است نه محتوایی. این نماینده مجلس اضافه کرد: در این جلسه آقای باقری به سؤالات نمایندگان پاسخ داد و تأکید داشت که دولت پایبندی‌اش را به اصول ثابت کرده و در مسیرش ثابت قدم است.

 جمهوری‌اسلامی
همچنان معتقد به بازگشت به برجام هستیم
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مسیر سفر خود به آلمان برای شرکت در نشست کشورهای عضو گروه۷ تاکید کرد که ایالات متحده کماکان به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) معتقد است. جان کربی با تکیه بر ادعاهای واهی مقامات آمریکایی علیه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران افزود: ما همچنان به بازگشت به برجام اعتقاد داریم. من نمی‌توانم درباره وضعیت مذاکرات کنونی صحبت کنم اما هیچ چیزی در خصوص موضع ما مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به وضعیت سلاح هسته‌ای است، تغییر نکرده است.
 استیضاح وزرای صنعت، کشور، راه و جهاد کشاورزی تحویل هیئت رئیسه مجلس شد
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تا به الآن ۵ تقاضا برای استیضاح وزرا آمده است که مورد اول آن وزیر صنعت است که البته ۲ دسته امضا آمده بود که برای بررسی به کمیسیون ارجاع داده شد و هنوز از عدد نیفتاده و نیاز است کمیسیون این هفته بررسی‌ها را انجام دهد و زمانی که در صحن اعلام وصول شد حتی اگر عدد آن کم شود از دستور خارج نخواهد شد. حاجی‌دلیگانی خبر داد: وزرای کشور، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از دیگر وزرایی هستند که درخواست استیضاح‌شان به هیات رئیسه آمده است.

 وطن امروز
 امنیت در عرصه‌های جنگ اطلاعاتی مقوله‌ای راهبردی است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی انتصاب سردار کاظمی به ریاست سازمان اطلاعات سپاه را تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «بی‌شک صیانت از گوهر ارزشمند امنیت و آرامش کشور به عنوان مهم‌ترین پیشران پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی که همواره بویژه در عرصه‌های جنگ اطلاعاتی امروز و رویارویی با پدیده‌های پیچیده و حساسی چون نفوذ و ایجاد خطای محاسباتی در تصمیم‌گیران نظام و تغییر باورهای مردم، کانون طمع و توطئه‌های گوناگون دشمنان انقلاب و نظام است، مقوله‌ای حساس و راهبردی و نیازمند عزم، اراده، هماهنگی و هم‌افزایی منظومه پرافتخار جامعه اطلاعاتی کشور است». سرلشکر باقری همچنین در پیامی جداگانه خطاب به حجت‌الاسلام طائب از خدمات وی در راه‌اندازی و مدیریت این سازمان پرافتخار تجلیل کرد.
 رونمایی از مو‌شک های پدافند هوایی با برد ۳۰۰ کیلومتر
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: افزایش توان موشکی ارتش و سپاه از الزامات قدرت بازدارندگی و حفظ منافع ملی است و در این راستا موشک‌های پدافند هوایی با برد ۳۰۰ کیلومتر رونمایی می‌شود. امیر الهامی با بیان اینکه در حوزه‌ مسائل راهبردی نباید به هیچ کشوری وابسته باشیم، افزود: تنها راه برون‌رفت و گذر از تمام تحریم‌ها و تهدیدها، قوی شدن در همه امور بویژه در حوزه‌ نظامی است. وی افزود: هم‌افزایی و هماهنگی بین ارکان مختلف نظام قطعا خاری در چشم دشمنان و موجب پیشرفت کشور است.
 جان باختن ۴۰۰ نفر در سیلاب‌های اخیر افغانستان
معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث اظهار داشت: حدود ۴۰۰ نفر در نتیجه جاری شدن سیل در چند روز گذشته در سراسر افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. شرف‌الدین مسلم افزود: مصدومان به بیمارستان انتقال یافته‌اند و بین افرادی که خانه‌های‌شان در نتیجه سیل تخریب شده، چادر توزیع شده است. در روزهای اخیر ولایت‌های ننگرهار، کنر، بدخشان، نورستان، لغمان، پنجشیر، پروان، کابل، کاپیسا، میدان وردک، بامیان، غزنی، لوگر، سمنگان، سرپل، تخار، پکتیا، پکتیکا، خوست و دایکندی شاهد باران‌های شدید و جاری شدن سیل بودند.

 جوان
 بازسازی نظام قضایی مرهون مجاهدت‌های شهید بهشتی است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق‌العاده مجمع، یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و سایر شهدای حادثه تروریستی هفتم تیر را گرامی داشت و تصریح کرد: شهید جلیل‌القدر آیت‌الله بهشتی تحول بزرگی را طی فرصتی کوتاه در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پدید آوردند و بازسازی نظام قضایی ایران، مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های آن شهید بزرگوار است. آیت‌الله آملی لاریجانی با قدردانی از تلاش‌های رئیس قوه قضائیه در دوران جدید دستگاه قضایی، اجرای عدالت را وظیفه‌ای سنگین بر دوش قوه قضائیه دانست و ابراز امیدواری کرد که با تلاش آحاد کارکنان و قضات دستگاه قضایی، رضایتمندی مردم عزیز از این دستگاه روزبه‌روز بیشتر شود.
 دومین پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح انجام شد
دومین پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح به منظور دستیابی به اهداف تحقیقاتی از پیش تعیین شده، انجام شد. سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره این خبر گفت: این ماهواره‌برِ سه‌مرحله‌ای از نظر ویژگی‌های فنی، قابل رقابت با ماهواره‌بر‌های روز دنیا است که دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است. حسینی با بیان اینکه پرتاب ماهواره بر ذوالجناح با هدف زیرمداری انجام گرفته است تصریح کرد: به حول قوه الهی مرحله سوم توسعه این ماهواره‌برِ ترکیبی با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز گردیده است.
 هشدار ایران درباره طرح امریکایی تشدید جنگ قومی افغانستان
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در رشته توئیتی نوشت: اولویت امریکا در افغانستان ایجاد جنگ قومی و مذهبی و قربانی کردن مردم این کشور برای طرحهای خود در منطقه است. کاظمی قمی نوشته است: «اولویت امریکا برای آشوب هدفمند در افغانستان، جنگ‌آفرینی قومی و مذهبی است تا هزاره و تاجیک را قربانی طرح خود کرده و بحران افغانستان را منطقه‌ای کنند. جنگ در بلخاب فتنه مقدماتی امریکاست؛ هرکس به آن دامن بزند در سناریوی آن کشور بازی کرده است». وی افزود: رهبران دلسوز همه اقوام افغانستان از درگیری بلخاب فاصله بگیرند. درگیری در بلخاب برای هیچکس حاصلی جز خونریزی مردم و ویرانی افغانستان ندارد.

 آفتاب‌یزد
 آمریکا دیگر مورد احترام نیست، مایه خنده شده است
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سخنرانی گفت: «آمریکا در دو سال گذشته چنان متزلزل شده است که به یک ابزاری برای خنده دیگران تبدیل شده است.» ریانووستی نوشته است که ترامپ در این سخنرانی گفته «بایدن مزیت اقتصادی و سیاسی واشنگتن در صحنه جهانی را از دست داده است. این کشور دیگر کشور بزرگی نیست، خراب شده است. یا لااقل دیگر یک کشور مسلط نیست.»

 خراسان
ارتباط نزدیک قوا درک مشترکی از مسائل کشور به وجود آورده است
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ارتباط نزدیک قوا درک مشترکی از مسائل کشور به وجود آورده است، اظهار کرد: به موجب قانون اساسی برخی وظایف از جمله نظارت بر حُسن اجرای قوانین بر عهده قوه قضاییه است، هر قانونی باید به‌صورت دقیق و کامل اجرا شود و وظیفه دستگاه قضا تعقیب و مجازات مسئولانی است که قانون را زیر پا بگذارند. حجت‌الاسلام اژه‌ای در دومین نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه گفت: تقویت قوه قضاییه در حقیقت تقویت مجلس شورای اسلامی است زیرا اگر با شخصی که قانون را زیرپا گذاشته برخورد نشود، در حقیقت زحمات مجلس کم اثر خواهد شد. وی یادآور شد: از دوره سوم مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچ گاه میان سه قوه مانند امروز ارتباط نزدیک و نشست و برخاست‌های فردی و جمعی نبوده و این یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است.
 یونان نفتکش روسی حامل نفت ایران را آزاد کرد
منابع محلی گزارش کردند که مقام‌های یونان، نفتکش روسی حامل نفت ایران را که دو ماه پیش به درخواست ایالات متحده توقیف کرده بود، آزاد کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که روز یکشنبه از پلیس بندر یونان مطلع شده‌ایم که نفتکش روسی حامل نفت ایران که در اواسط آوریل در یونان به درخواست دادگستری آمریکا توقیف شده بود، می تواند کشتیرانی خود را از سر بگیرد.

 رسالت
 صرفه‌جویی ۵۷۰۰ مگاواتی صنعت برق
معاون برق و انرژی وزیر نیرو بابیان این‌که با مجموعه‌ای از اقدامات توانستیم خردادماه را نیز به‌خوبی پشت سر بگذاریم، گفت: با اعمال برنامه‌های دقیق مدیریت مصرف در تمامی بخش‌های اداری، تجاری، صنایع، خانگی و غیره توانسته‌ایم ۵۷۰۰ مگاوات صرفه‌جویی کنیم. حایری گفت: بر اساس ۱۰۰ برنامه صنعت برق برای عبور از تابستان گرم‌، در هر بخش وظیفه‌ای با زمان‌بندی مناسبی برای شرکت‌ها تهیه‌شده که این برنامه در حال اجراست و این اقدامات دقیق و برنامه‌ریزی‌شده، دلیل عبور موفق از اردیبهشت و خرداد است.

 مردم سالاری
 حمله اسرائیل به تلاش اروپا برای احیای برجام
نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به خاطر سفرش به تهران درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای انتقاد کرده است. پولیتیکو در این باره نوشت: بورل پیش از سفرش به تهران، لاپید را در جریان گذاشته بود اما لاپید بورل را به نادیده گرفتن اتهامات اخیر علیه ایران، مبنی بر طرح‌ریزی برای ترور شهروندان غیرنظامی اسراییلی در ترکیه متهم کرد. این نشریه نوشت که انتقاد اسراییل در بروکسل به عنوان بخشی از خراب‌کاری در مذاکرات هسته‌ای ایران تلقی شده است.

 آرمان ملی
 تصویب طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل
در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۶ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس به کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل رأی مثبت دادند. با اعلام هیات رئیسه مجلس، طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل به صورت دو شوری بررسی می‌شود، لذا طرح برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد.
 احیای برجام از محورهای نشست گروه جی‌۷ خواهد بود
یک مقام دولتی فرانسه اعلام کرد که موضوع احیای توافق هسته‌ای در دستور کار رایزنی‌های رهبران کشورهای عضو گروه جی‌۷ قرار دارد. به گفته این مقام فرانسوی، بحث در این باره، یکشنبه شب میان رهبران کشورهای عضو این گروه انجام و مذاکرات مفصل‌تر، صبح سه‌شنبه میان فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا ادامه می‌یابد. این مقام فرانسوی با گفتن اینکه «مذاکرات میان تیم‌های ما تشدید یافته است»، مطرح کرد که احیای توافق به دلیل مزایای آن در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی، امنیت منطقه‌ای و دیدن اینکه احیای آن چه تاثیری می‌تواند بر مساله قیمت‌ بالای نفت بگذارد، اهمیت دارد.

 قدس
 زیر بار انتصابات زوری نمی‌رویم
فاطمی امین وزیر صمت در واکنش به اعمال فشار دو تن از نمایندگان مجلس برای انتصابات فرمایشی روز گذشته در جلسه کمیسیون اصل۹۰ اعلام کرد زیر بار فشارها برای انتصابات نامعقول نمی‌روم. بر همین اساس جمعی از نمایندگان مجلس نیز خطاب به رئیس مجلس خواستار معرفی دو نماینده متخلف شدند.

 اعتماد 
 انتظارات نمایندگان مجلس از دولت در حد امکانات کشور نیست
معاون پارلمانی رییس‌جمهور درباره اینکه این روزها مطرح می‌شود بین دولت و مجلس اختلافاتی وجود دارد و بیان کردن استیضاح برخی از وزرا از سوی نمایندگان هم به دلیل وجود همین اختلافات است و عنوان می‌شود نمایندگان نمی‌خواهند هزینه‌ای در خصوص اقدامات دولت بدهند، گفت: اگر نمایندگان سوال می‌کنند یا استیضاح امضا می‌کنند این‌طور نیست که همگی به نوعی تقابل با دولت داشته باشند. غالبا می‌گویند ما در حمایت از دولت سوال می‌کنیم تا اگر اشکال و ایرادی وجود داشته باشد، برطرف شود. حسینی بیان کرد: نمایندگان مجلس گاهی انتظاراتی دارند که در حد امکانات کشور نیست؛ یعنی اینکه بسیاری از پروژه‌هایی که در ۸ سال دولت‌های قبل متوقف شده همه اینها را می‌خواهند راه‌اندازی کنند؛ در صورتی که دولت به هر حال محدودیت‌هایی دارد.

 ابتکار
 ایران بر تحریم صادرات میعانات گازی غلبه کرد
وزیر نفت در تازه‌ترین مطلب خود در توئیتر از غلبه بر تحریم صادرات میعانات گازی کشور خبر داد. اوجی در توئیتر نوشت: «برای جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و نیز مدیریت میعانات گازی مازاد و پایداری تولید گاز کشور با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت مغفول‌مانده پالایشگاه‌های کوچک کشور، توانستیم بر تحریم صادرات میعانات گازی غلبه کنیم.»

 اطلاعات
 روابط ایران و عراق نزدیک‌تر می‌شود
رئیس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با اشاره به سیاست اصولی دولت سیزدهم برای گسترش روابط با همسایگان، اظهار داشت: امروز عراق را نزدیکترین ملت به ملت ایران می‌بینیم و نزدیک‌ترین روابط در حوزه‌های مختلف را با این کشور داریم. آیت الله رئیسی با اشاره به تاکید سران ایران و عراق برای تقویت ارتباط کشورهای منطقه با یکدیگر بیان کرد: بر این باوریم که گفتگوهای مسئولان کشورها می‌تواند مسائل منطقه را حل کند و تأکید کردیم که حضور یا دخالت بیگانگان در منطقه نه فقط مشکل‌گشا نیست، بلکه مشکل‌ساز هم هست. وی گفت: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نخواهد بود. معتقدیم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یا حضور بیگانگان در منطقه حتما مشکل‌ساز خواهد بود و مشکلی را از حل نخواهد کرد.
 اهداف بزرگی را در پایتخت های دشمنان برای حمله رصد کرده ایم
وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در «صنعا» وابسته به انصارالله گفت: نیروهای مسلح یمن بانک اهداف بزرگی را در عمق خاک دشمنان و پایتخت های آنان تهیه و برای حمله احتمالی آماده کرده‌اند که در صورت تداوم محاصره یمن و نقض آتش‌بس اجرایی می‌شوند. ناصر العاطفی تأکید کرد: ذخیره تسلیحات راهبردی و به ویژه موشک‌های بالستیک نیروهای مسلح یمن برای چندین دهه جنگ و حضور در نبردهای مستمر کفایت می‌کند.

 شهروند
 روابط با ایران بسیار مهم است
نخست وزیر عراق در نشست مطبوعاتی با رئیس‌جمهور ایران گفت: امروز در خلال گفت‌وگوها روابط تاریخی و دینی و فرهنگی بین دو کشور را محور گفت و گو قرار دادیم. مصطفی الکاظمی گفت: روابط با ایران بسیار مهم است و در چارچوب و منافع مشترک دو کشور برای تامین منافع ملت‌ها تلاش می‌کنیم ما امروز توافق کردیم تا روابط تجاری را تقویت کنیم. وی افزود: برای ثبات و آرامش در منطقه تلاش می‌کنیم و برای مسائل سرنوشت‌سازی که ملت‌های منطقه با آن روبه رو هستند گفت و گو کردیم که حمایت خود را از آتش‌بس درباره یمن اعلام کنیم.
 ایران در پایین‌ترین نقطه شیوع کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ایران این روزها در پایین‌ترین نقطه شیوع کرونا قرار دارد، گفت: «البته با توجه به اینکه بیماری در سایر کشورها همچنان در سطح قابل توجهی وجود دارد، احتمال ورود ویروس با سویه‌های جدید وجود دارد، اما امیدواریم به شکل یک موج فراگیر نشود.» دکتر شیراوژن تاکید کرد: «اگرچه بیماری در دنیا در حال کاهش است، اما فراموش نکنیم که هنوز جان می‌گیرد».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
ذات حوزه علمیه با روشنگری آمیخته است
حوزه/ آیت الله اعرافی در پیامی به افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در آذربایجان غربی، تصریح کرد: تقویت حوزه‌های علمیه استان‌ها از سیاست‌های قطعی مدیریت حوزه‌های علمیه است که توسعه فعالیت‌های خبرگزاری در استان‌های مختلف می‌تواند به این مهم کمک شایانی کند.مدیر حوزه های علمیه کشور درادامه خاطر نشان کرد:نهاد مقدس حوزه علمیه به عنوان تبلور امروزین مکتب اهل بیتعلیهم السلام و مرجع معرفتی انقلاب اسلامی، نهادی عمیقاً مردمی است که ریشه در اصالت ها و باورهای ایمانی و میراث کهن تمدنی دارد که در طول تاریخ پر افتخار ایران اسلامی، نوید بخش زندگی، امید، بالندگی، پیشرفت و تعالی بوده است. نهادی که همه ارکان آن با مجاهده، صداقت، معنویت و روشنگری آمیخته است.

جایزه ۱۵۰ هزار یورویی تل‌آویو به مزدوران خود در جنگ لبنان
فارس/ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ۱۵۰ هزار یورو کمک مالی به صدها نظامی سابق در ارتش موسوم به «ارتش جنوب لبنان» یا «ارتش لحد» پرداخت کرده است. ارتش لحد متشکل از مسیحیان لبنانی به فرماندهی «آنتوان لحد» در سال ۱۹۷۶ تشکیل شد. در طول جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان، این نیروها متحد اصلی رژیم صهیونیستی بودند و با شعارهایی مانند بیرون کردن فلسطینی‌ها از لبنان، علیه کشور خود و مقاومت لبنان جنگیدند.با فرار نظامیان رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ در پی دلاوری‌های مقاومت لبنان، این نظامیان که از انتقام می‌ترسیدند از لبنان فرار کردند و بیشتر آنها به فلسطین اشغالی رفتند.

غارت بیش از ۴۰ میلیون دلار نفت یمن توسط ائتلاف سعودی
فارس/ یک منبع یمنی از ادامه غارت نفت این کشور توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی خبر داد و گفت که ۴۰۰ هزار بشکه نفت به یغما رفت.این منبع گفت که یک کشتی خارجی پس از اینکه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام یمن را غارت کرد، امروز بندر «رضوم» در استان شبوه را ترک کرد.به گفته این منبع، این کشتی چند روز پیش از امارات حرکت کرده و وارد بندر رضوم شده بود. ارزش نفت این کشتی، بالغ بر ۴۳ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار است، یعنی ۴۹ میلیارد ریال یمن.

نشست هیأت اسرائیلی، آمریکایی و سه کشور عربی در بحرین
فارس/ بحرین امروز میزبان نشست هیأت‌هایی از رژیم صهیونیستی، آمریکا و سه کشور عربی است.رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد که هیأتی از چند کشور به اضافه رژیم صهیونیستی که سه ماه پیش وزرای خارجه آن‌ها در اجلاس نقب گردهم آمده بودند، در بحرین نشست برگزار می‌کنند.بنابراین گزارش، نمایندگان بحرین، امارات، مصر، مغرب، رژیم صهیونیستی و آمریکا در این نشست شرکت می‌کنند. به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، هدف از این نشست تدوین قوانین کاری و برنامه دیدار کارگروه‌های کشورهای مذکور و رژیم صهیونیستی در خصوص تقویت همکاری در زمینه آب، انرژی، آموزش، اقتصاد و همکاری امنیتی منطقه‌ای است. در همین ارتباط «عودید یوسیف» مسئول روابط خارجی غرب آسیا در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت که احتمالا عربستان سعودی در آینده در چنین نشست‌هایی شرکت کند.

امیرعبداللهیان: ایران خیر منطقه را می‌خواهد
ایرنا/ وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران جز خیر برای منطقه نمی‌خواهد، از تلاش‌های عراق برای تقویت عنصر گفتگو و نقش سازنده بغداد در معادلات منطقه‌ای قدردانی کرد. حسین امیرعبداللهیان در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که در تهران بسر می‌برد آخرین تحولات منطقه و موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.وزیر امور خارجه با اشاره به برقراری آتش بس در یمن بر حمایت کشورمان از تداوم آتش بس و لزوم پایان محاصره انسانی در این کشور تاکید کرد. امیرعبداللهیان در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران راه حل مشکلات منطقه را از درون منطقه می‌داند.

آمریکا سامانه دفاع موشکی دوربرد به اوکراین می دهد
مهر/ یک منبع آمریکایی گزارش داده است که واشنگتن آماده است تا سامانه‌های دفاع موشکی میان برد و دوربرد را در اختیار اوکراین قرار دهد.این منبع به سی ان ان گفت که واشنگتن می‌خواهد اعلام کند که به تازگی یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوا را برای اوکراین خریداری کرده که در اختیار این کشور قرار خواهد داد. براساس این گزارش، همچنین قرار است که بسته تسلیحاتی جدید شامل مهمات توپخانه و رادارهای ضد سامانه موشکی در این هفته برای اوکراین اعلام و در اختیار ارتش این کشور قرار داده شود. همین هفته گذشته بود که اعلام شد دولت آمریکا در راستای جنگ افروزی بیشتر در اوکراین، محموله تسلیحات نظامی دیگری را تحویل این کشور داده است.

دیدار سرلشکر باقری با رییس کمیته مشترک روسای ستاد ارتش پاکستان
ایرنا/ ژنرال ندیم رضا رییس کمیته مشترک روسای ستاد ارتش پاکستان صبح امروز با حضور در محل ستادکل نیروهای مسلح کشورمان با سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس این گزارش، این دیدار با هدف توسعه همکاری‌های دو جانبه در راستای ایجاد امنیت پایدار در منطقه و افزایش تعاملات نظامی و همکاری های مشترک آموزشی و امنیتی انجام شد. رییس کمیته مشترک روسای ستاد ارتش پاکستان پس از دیدار با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با دیگر مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد. ژنرال ندیم رضا به دعوت رسمی سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل مسلح جمهوری اسلامی ایران روز گذشته وارد تهران شد.

خدمات شایسته ایران به پناهندگان ستودنی است
صداوسیما/ رئیس دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل گفت: خدمات شایسته ایران به پناهندگان ستودنی است.”ما‌ها کاشور” در مراسم گشایش نمایشگاه دستاورد‌های پناهندگان افغانستانی که به مناسبت روز جهانی پناهنده در مشهد برگزار شده افزود: تلاش و فعالیت ایران در ۴۰ سال گذشته به پناهندگان ستودنی و در یک سال گذشته و پس از ایجاد شرایط خاص در افغانستان به اوج خود رسیده است. کاشور افزود: کمیساریای پناهندگان در کنار کشور ایران تاکنون موفق شده است در زمینه‌های بهداشت، معیشت و آموزش‌های فنی حرفه‌ای خدمات شایسته‌ای به پناهندگان ارائه دهد و امیدوار است با همراهی این کشور همچنان در این زمینه فعال باشد.

خطیب‌زاده: مذاکرات رفع تحریم‌ها در روزهای آینده انجام می‌شود
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: زمان و مکان مذاکرات تقریبا مشخص شده است و به زودی تصمیمات نهایی در این خصوصی اتخاذ خواهد شد. یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس میزبان این مذاکرات خواهد بود و در روزهای آینده این مذاکرات انجام خواهد شد. خطیب زاده گفت: آقای بورل در تماس‌هایی که بعد از تحولات اخیر داشتند، تلاش جدی کردند تا این مذاکرات پیگیری شود. یکی از موضوعات ایشان پیگیری مذاکرات بر اساس بسته پیشنهادی ایران بود. آقای بورل به ایران آمدند و گفت وگوهای مفصلی انجام شد. یکی از مهمترین موضوعات، تعهد آمریکا در قبال آنچه که در برجام آمده است و باید به تمام تعهدات خود عمل کند. اینکه در محتوا و شکل توافقی صورت گرفته مورد تایید است اما آیا واقعا بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده آیا آمریکا از میراث ترامپ عبور کرده و مسئولیت را می‌پذیرند یا خیر!

«نفتالی بنت» از دنیای سیاست خداحافظی می‌کند
مهر/ شبکه صهیونیستی کان شامگاه یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که نفتالی بنت در فکر پایان دادن به حیات سیاسی خودش است. وی این تصمیم را پس از آن گرفته که در اثر اختلافات سیاسی مجبور به انحلال کنست شد تا عمر نخست وزیری اش تنها یک سال باشد. کان در ادامه گزارش خود آورده است: بنت اخیراً رایزنی‌هایی درباره آینده سیاسی خود انجام داده و این روزها در حال فراهم کردن مقدمات برای انتقال قدرت به کابینه انتقالی به نخست وزیر یائیر لاپید است.براین اساس، نفتالی بنت به تازگی به مشاوران خود گفته که در روزهای آینده قصد خداحافظی از عرصه سیاسی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *