خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۴

**رئیس جمهور: هیچ ساعتی نیست که از زندگی و تلاش برای رفع مشکلات مردم غافل باشم** آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه: سزاوار نیست مردم برای تأمین معیشت خود در مضیقه باشند** آیت الله اعرافی تاکید کرد: لزوم ورود قاطع دستگاه‌های فرهنگی برای حل معضلات شهر مقدس قم** با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: سردار کاظمی رئیس ‌سازمان اطلاعات و حسین طائب مشاور فرمانده سپاه شدند** رئیس سازمان برنامه و بودجه: هشت ماه کشور را بدون ریالی استقراض اداره کردیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ابعاد بین‌المللی بازداشت جاسوسان فرانسوی برای دولت مکرون
بازداشت دو جاسوس فرانسوی در ایران، دولت فرانسه را با چالشی بین‌المللی مواجه کرده است. خبری موثق حاکی از آن است که عملیات مهم وزارت اطلاعات در ماه گذشته، نه تنها دولت ایران را در موضع بازخواست از دولت مکرون قرار داده است بلکه اعترافات گسترده این دو جاسوس به انجام مأموریت‌های مشابه در چند کشور دیگر و نگرانی فرانسویان از احتمال افشای نام آن کشورها توسط وزارت اطلاعات، چالشی بزرگ پیش روی دولت فرانسه ایجاد کرده است. یک منبع مطلع به شرط عدم افشای نامش گفت: جاسوس‌های مورد بحث علاوه‌بر سابقه‌ حضور چند باره و هدفمند در ایران، در چندین کشور دیگر نیز حضور داشته و مأموریت آموزش مخالفین دولت‌ها و تحریک آنها به اغتشاش، اعتصاب و ایجاد پیوند بین طیف‌های مختلف اپوزیسیون را به انجام رسانده‌اند.

 همشهری 
 توصیه برجامی چین به آمریکا
وزیر امورخارجه چین با اشاره به وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها، تأکید کرد که طرف آمریکایی باید مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد. وانگ‌ای با تأکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بن‌بست فعلی در مذاکرات، از ایالات‎متحده خواست که به ایران در مورد ازسرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک پاسخ دهد.

 کیهان 
 ایران زیرساختی پیشرفته برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
مسئول حقوقی یکی از بانک‌های بزرگ بین‌المللی گفته ایرانی‌ها دارای زیرساخت‌های پیشرفته‌ای برای دور زدن تحریم‌های بانکی هستند. روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک مسئول ارشد حقوقی در یکی از بانک‌های بزرگ بین‌المللی گفت: «ایران در زیرساخت‌های دور زدن تحریم‌ها بسیار پیشرفته است. آنها از فناوری، مهارتها، افراد و حمایت دولتی پشتیبان آن برخوردار هستند. » این روزنامه نوشته نظام ضدتحریمی ایران نتیجه مجموعه‌ سیاست‌هایی است که در سال ۲۰۱۴ زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالیقدر ایران برای مجهز کردن اقتصاد ایران به ابزارهایی برای ایستادگی در برابر فشارهای خارجی پایه‌ریزی شد.
 سردار کاظمی رئیس ‌سازمان اطلاعات و حسین طائب مشاور فرمانده سپاه شدند
با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت «رئیس ‌سازمان اطلاعات سپاه» منصوب شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب رئیس ‌سابق سازمان اطلاعات سپاه نیز با حکم سرلشکر سلامی به سمت «مشاور فرمانده کل سپاه» منصوب شد.
رئیس ‌جدید سازمان اطلاعات سپاه سال‌ها عهده‌دار مسئولیت «ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» بوده و تجارب فراوانی در امور حفاظتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد.
 قدرت تجارت دریایی ایران بیشتر از فرانسه، کانادا و ایتالیا است
آنکتاد اعلام کرد ایران با دارا بودن ۲۵۴ کشتی تجاری و ظرفیت حمل بار بیش از ۱۹ میلیون تنی به عنوان بیست‌و دومین قدرت تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) کل تعداد کشتی‌های تجاری اعم از نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله بر در پایان سال ۲۰۲۱ را ۹۹ هزار و ۸۰۰ فروند اعلام کرد. مقایسه ایران با سایر کشورها نشان می‌دهد این کشور از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه ۲۲ جهان قرار دارد. ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است.

 ایران 
 هیچ ساعتی نیست که از زندگی و تلاش برای رفع مشکلات مردم غافل باشم
رئیس جمهور در بیست و ششمین سفر استانی دولت مردمی به خراسان شمالی سفر کرد. آیت‌الله رئیسی با حضور در پتروشیمی خراسان که متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، از نزدیک در جریان روند توسعه این واحد تولیدی قرار گرفت و دستورات لازم را برای رفع مشکلات آن صادر کرد. رئیس جمهور سپس در محله جوادیه در حاشیه شهر بجنورد، با حضور در منزل یکی از شهدای دفاع مقدس با خانواده تعدادی از شهدای این محله دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور در دیدار جمعی از مردم خراسان شمالی:
ـ به لطف خدا و به برکت دعا و همکاری مردم و از همه مهم‌تر به برکت مجاهدت‌های کادر درمانی و پرستاری کشور روزهایی را می‌گذرانیم که آمار قربانیان کرونا تک رقمی شده و بعضاً صفر است.
ـ دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که خود موجب تورم می‌شود، سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارد.
ـ حضور در کنار دامدار، کشاورز، استاد، دانشجو، بازاری و کسبه درک متفاوتی به انسان می‌دهد و بنده به این تجربه افتخار می‌کنم.
ـ بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غفلت کنم.
ـ با ملت ایران نباید با زبان زور سخن بگویید. این ملت جنگ را با پیروزی و اقتدار پشت سر گذاشت و در این ۴۰ ساله مقاومت کرده است. این ملت حتماً در جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای نیز پیروز خواهد بود.
ـ هر کسی در هر کجا مشغول است و هر مسئولیتی که دارد، باید در دل مردم امید ایجاد کند، امید نه با حرف و بخشنامه بلکه در عمل ایجاد می‌شود.
 حضور معاون اول ترامپ در کمپ منافقین
معاون «دونالد ترامپ» با حضور در کمپ منافقین، با اعضای این گروهک تروریستی دیدار کرد. مایک پنس در این دیدار از تلاش‌های اپوزیسیون ایران برای برقراری حکومت دموکراتیک ستایش کرد.

 جمهوری‌اسلامی
 تاکید وزیران خارجه ایران و روسیه بر همکاری برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی
در دیدار لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد. بررسی زمینه‌های افزایش مبادلات بازرگانی، تسریع در اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی، تسهیل سرمایه گذاری، همکاری برای مقابله موثر با تحریم‌های غیر قانونی بویژه در بازار انرژی، و توسعه دامنه همکاری‌های بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که وزرای خارجه در خصوص آن تبادل نظر کردند. وزرای خارجه همچنین با مرور تحولات منطقه‌ای در قفقاز جنوبی، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین، راجع به برگزاری نشست آتی سه کشور همسایه و کشورهای قفقاز جنوبی، و نشست روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب روند آستانه در تهران هماهنگی نمودند.
 درخواست رهبران مذهبی آمریکا برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ضدایرانی
۲۵ رهبر مذهبی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور خواستند به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازگردد و تحریم‌ها علیه مردم ایران را لغو کند. در این بیانیه با ابراز نگرانی در خصوص برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات وین برای بازگشت به برجام آمده است: ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم که بر سر میز مذاکره بماند و برای صلح شجاعت عمل داشته باشد.

 وطن امروز 
 تأکید «بریکس» بر راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران
سران کشورهای «بریکس» با صدور «بیانیه پکن» بر راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران تاکید کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: ما نیاز برای حل مساله هسته‌ای ایران از طرق صلح‌آمیز و دیپلماتیک منطبق بر قوانین بین‌المللی را تکرار و بر اهمیت حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای عدم اشاعه بین‌المللی و همچنین صلح و ثبات بیشتر تاکید می‌کنیم و امیدواریم تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری برجام به موفقیت بینجامد.
 پوتین به زودی در تهران
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر پوتین به ایران و شرکت در نشست سران آستانه گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور قطعا در مقطعی به ایران سفر خواهد کرد اما تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نیست».
 سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به بوشهر
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی به منظور بازدید از روند اجرایی و پیشرفت ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر به این شهرستان سفر کرد و از نزدیک در جریان فعالیت عمرانی و پیشرفت عملیاتی واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر قرار گرفت.

 جوان 
 حجت الاسلام طائب فتنه‌های فراوانی را خنثی کرد
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پاسخ به سؤال جمعی از طلاب درباره شایعه‌پراکنی دشمنان برای تحولات در سازمان اطلاعات سپاه نوشته است: شکی نداریم دشمنان همیشه مشغول نقشه‌های جدیدی هستند تا به این نظام و انقلاب ضربه بزنند که مهمترین آن ایجاد اختلاف و تفرقه و ناامید ساختن مردم از نظام اسلامی است و در این راه از هیچ توطئه‌ای فروگذار نمی‌کنند. این‌جانب لازم می‌دانم از زحمات حجت الاسلام آقای حسین طائب که خدمات فراوانی برای حفظ امنیت کشور انجام داده‌اند و فتنه‌های فراوانی را خنثی کردند، تشکر کنم و آرزوی موفقیت برای سردار سرتیپ پاسدار محمدکاظمی داشته باشم و از خداوند متعال توفیق همه مسئولان در خدمت به مردم عزیز و فداکار ایران را خواهانم و امیدوارم عزیزانی که در راه امنیت کشور تلاش می‌کنند، تحت توجهات حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی) موفق باشند.
 قدردانی آیت‌الله کعبی از مجاهدت حجت‌الاسلام طائب
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های مجدانه حجت الاسلام طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه قدردانی و تشکر کرد. در پیام آیت‌الله کعبی به حجت الاسلام طائب که برادری «مجاهد و انقلابی خستگی‌ناپذیر» توصیف شده، آمده است: «عصبانیت امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و معاندان و مزدوران و منافقان از جنابعالی و سازمان اطلاعات سپاه، تحریم و تخریب و ترور شخصیت و طراحی ترور فیزیکی، نشان شکست سنگین آنان در میدان دفاع و جهاد امنیتی است. تولید اقتدار و امنیت برای اسلام و ایران و خوشحال ساختن مردم ولایتمدار و انقلابی و وارد کردن ضربه امنیتی سهمگین پی‌درپی به دشمنان، کارنامه ارزشمند عمل صالح و ذخیره آخرت شما است».
 اجرای قانون نه دستور می‌خواهد، نه اجازه
رئیس دستگاه قضا در مراسم تکریم خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دستگاه قضا با اشاره به عملیات روانی و جنگ نرم دشمن در عرصه‌های مختلف بیان داشت: باید مراقب سخنان خود باشیم و حرفی را نزنیم که مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد؛ بیان مشکلات و کاستی‌ها در راستای اصلاح امور، بدون اشکال و مفید است اما باید نسبت به شرایط زمانی و مکانی نیز اهتمام داشته باشیم. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اجرای قانون نه دستور می‌خواهد و نه اجازه، به تأکیدات خود خطاب به معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در راستای اجرای قوانین ناظر بر خدمت‌رسانی به خانواده‌های معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران شاغل در دستگاه قضایی اشاره کرد.

 آفتاب‌یزد 
 رایزنی با مقامات تاجیکستان در مورد افغانستان
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در جریان سفر به تاجیکستان با مقامات ارشد این کشور در مورد آخرین تحولات افغانستان رایزنی و گفتگو کرد. کاظمی قمی در دیدار با مقامات ارشد تاجیکستان از جمله وزیر خارجه و وزیر امنیت این کشور آخرین تحولات افغانستان را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

 خراسان 
 صادرات نفت ایران به چین به مرز یک میلیون بشکه در روز رسید
اویل پرایس در گزارشی بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی تجارت نفت دریایی پترولجستیک اعلام کرد که صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری افزایش داشته است. طبق این گزارش، تخمین زده می‌شود که صادرات نفت خام ایران بین اول ژوئن تا ۱۹ ژوئن به طور متوسط به ۹۶۱ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. چین از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸، اصلی‌ترین مقصد صادرات نفت خام ایران بوده است.
 سوگند جایگزین‌های نمایندگان مستعفی جریان صدر
جایگزین‌های نمایندگان مستعفی جریان صدر در مجلس عراق سوگند یاد کردند. در جلسه فوق‌العاده پنج‌شنبه مجلس عراق، قرار بود ۷۳ نماینده جدید مجلس به جای ۷۳ نماینده مستعفی جریان صدر سوگند یاد کنند. در این میان، ۶۴ نماینده جدید سوگند ادا کردند و ۹ نفر دیگر به دلیل نامعلومی از ادای سوگند امتناع کردند. جایگزین های نمایندگان جریان صدر، وابسته به دیگر جناح‌های سیاسی هستند.

 رسالت 
 تلاش بورل برای احیای برجام
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در پیامی توییتری از سفر خود به تهران و تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام خبر داد. جوزف بورل نوشت: من به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای دیدار با همتای خود و سایر مسئولان ذیربط به تهران سفر می کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.
 هشت ماه کشور را بدون ریالی استقراض اداره کردیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد. میرکاظمی در این دیدار از برنامه دولت برای مهار تورم خبر داد و گفت: دولت سیزدهم زمانی روی کار آمده که نه خزانه خالی بلکه خزانه مقروض و منفی را تحویل گرفت. وی با اشاره به رشد هشت برابری نقدینگی در هشت سال گذشته، گفت: یکی از ریشه‌های تورم چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی است در حالی‌که این موضوع خط قرمز ما است و دولت سیزدهم کشور را هشت ماه بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی اداره کرد.

 مردم سالاری 
 واکنش تند به عملیات روانی اسرائیل در ترکیه
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات و ادعاهای بی‌اساس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در آنکارا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک آن را مضحک و در چهارچوب یک سناریوی از پیش طراحی شده برای تخریب روابط دو کشور مسلمان توصیف کرد و آن را بخشی از دسیسه تل آویو برای انحراف افکار عمومی ترکیه و منطقه از آرمان فلسطین و اقدامات تروریستی این رژیم کودک‌کش و خرابکار دانست. خطیب‌زاده افزود: کشور همسایه ما ترکیه بخوبی می‌داند ادعاهای فرستاده رژیم دروغگو و تروریست صهیونیستی تا چه میزان بی‌اساس بوده و انتظار می‌رود در مقابل این ادعاهای تفرقه‌افکنانه سکوت نکند. این رژیم بارها نشان داد تا چه میزان غیرقابل اعتماد است. وی تاکید کرد که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور و خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی همیشه بصورت قطعی، مقتدرانه و بدون تهدید امنیت شهروندان عادی و تهدید امنیت کشورهای دیگر خواهد بود.
 تلاش لندن برای ایجاد روابط اقتصادی با ایران
یک سخنگوی نخست وزیر انگلیس که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که پرسید آیا دولت انگلیس به عنوان کشوری که خود را عضو توافق هسته‌ای می‌داند تمایل دارد تا موانعی که سد راه توسعه روابط تجاری با ایران شده را بر طرف کند؟ با اشاره به حمایت این کشور از توسعه روابط تجاری با ایران تصریح کرد: «این کشور سرگرم بررسی مکانیسم‌هایی است که تجارت بین دو کشور را تسهیل کند».

 آرمان ملی
 رای پرونده عاملان شهادت سردار سلیمانی تا چند ماه آینده صادر می‌شود
معاون اول قوه قضائیه در ارتباط با سردار دلها شهید سلیمانی اظهار کرد: ما در مباحث حقوقی اسم آن را قتل نمی‌گذاریم بلکه جنایت علیه امنیت حقوق بشر می‌دانیم. حجت‌الاسلام مصدق اضافه کرد: ۱۵۴ نفر از عوامل این جنایت اعم از مباشر، عوامل و آمران شناسایی و اقدامات تعقیبی بین‌المللی شروع شده است. ۱۱ مورد نیابت قضائی به ۹ کشور همسایه داده شده است و یک کمیته مشترک تحقیقاتی بین ایران و عراق با وظیفه بررسی تعقیب این موضوع تشکیل شد و امیدوارم تا چند ماه آینده رأی پرونده کیفری صادر شود و محق رسیدگی در دادگاه باشد.
 در کنار مردم افغانستان ایستاده‌ایم
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ابراز همدلی با مردم و خانواده قربانیان زلزله اخیر در خوست افغانستان گفت: ما در این زمان‌سخت در کنار مردم افغانستان ایستاده‌ایم. تخت‌روانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران به مشورت با همسایگان افغانستان و همچنین شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان ملل ادامه می‌دهد تا به افغانستان در دستیابی به صلح، امنیت و ثبات درازمدت کمک نماید.

 قدس 
 حضور ۱۴ هزار شرکت صوری در مناطق آزاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت:‌ از ۲۴هزار شرکتی که در مناطق آزاد و ویژه ثبت شده‌اند، ۱۴هزار شرکت به شکل صوری و برای استفاده از معافیت اقتصادی ثبت شده است. وی با تأکید بر اینکه باید فعالیت این شرکت‌ها متوقف شود، افزود: هدف، جلوگیری از شرکت‌های تقلبی و فیک است.
 دیدار نصرالله و هنیه در بیروت
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» که به لبنان سفر کرده، با دبیرکل حزب‌الله در بیروت دیدار و گفت‌وگو کرد. در دیدار اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله، تهدیداتی که علیه مقاومت در منطقه وجود دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین دو طرف در خصوص همکاری گروه‌های مقاومت و حزب‌الله برای دفاع از مسئله فلسطین و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و نیز تعدادی دیگر از موضوعات، رایزنی کردند.

 اعتماد 
 تقاضای روسیه از ایران برای صادرات مصالح ساختمانی به این کشور
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تلاش داریم سقف روابط تجاری ایران و روسیه را در سال جاری به پنج میلیارد دلار برسانیم، گفت: روسیه در مورد تامین مصالح ساختمانی تقاضای زیادی از ما دارد و در همین رابطه لیستی را به ما ارایه داده است. صفری افزود: ما با روسیه در حوزه‌های تجارت، ترانزیت، انرژی و. . . همکاری‌های خوبی داریم. در مورد انرژی نیز در حوزه سوآپ نفت و گاز در حال همکاری با یکدیگر هستیم.

 اطلاعات 
 سزاوار نیست مردم برای تأمین معیشت خود در مضیقه باشند
میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در قم با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد. آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر اینکه از تلاش‌های دولت برای حل مشکلات مردم حمایت می‌کند، فرمود: تورم و گرانی یکی از مشکلاتی است که دولت باید برای آن برنامه علمی ‌و منطقی داشته باشد. وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور و وجود مردمی نجیب، افزود: با وجود ظرفیت‌های خدادادی و امکانات کشور، سزاوار نیست مردم برای تأمین معیشت خود در مضیقه باشند. ایشان بر به‌کارگیری انسان‌های درستکار و متخصص در مناصب دولتی تاکید و تصریح کرد: وجود مفاسد اقتصادی به اعتماد مردم و نظام آسیب وارد می‌کند.
 ضعف در نظام حکمرانی مهمترین چالش کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی در هجدهمین نشست دبیران هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه های کشور از ضعف در نظام حکمرانی به عنوان مهمترین چالش کشور یاد و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در مسیر و خدمت به شهدا، انقلاب، اسلام و مردم حرکت کنیم فقط باید کاری کنید که کارآیی دین در اداره جامعه اثبات شود. قالیباف افزود: اگر دین در جامعه ما به منبع معرفت، قدرت و سنجش کارها برای ما تبدیل شود آنگاه این کلام شهید مدرس که «سیاست ما عین دیانت ماست»،محقق می شود.
 قوه قضائیه بدون هیچ اغماضی با متخلفان برخورد می‌کند
امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: قوه قضائیه در وهله اول سعی می‌کند تا جامعه در مسیر سلامت و هدایت گام بردارد و افراد به هنجارشکنی، فساد و تجاوز مبتلا نشوند و در وهله دوم اگر فردی گناه یا خلافی داشت دستگاه قضایی بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد خواهد کرد. حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به هفته قوه قضائیه و سالگرد شهادت آیت الله شهید بهشتی افزود: برای اجرای قانون، میزان لازم است، قوه قضائیه هم نگهبان قانون است تا قانون پایمال و کمرنگ نشود. قوه قضائیه هم در مساله پیشگیری و هم در مساله درمان نقش دستگاه درمانی را در کشور به عهده دارد.

 شهروند 
 شام کاری مورا، بورل و مالی بر سر برجام
معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با انتشار تصویری، از شام کاری با حضور جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا و راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران در بروکسل خبر داد. انریکه مورا در ادامه این توییت نوشت: «گفتگوی عمیق در مورد برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه به طور وسیع انجام شد». وی افزود: «راب مالی بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تاکید کرده است».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
تسلیت آیت الله حسینی بوشهری به معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در پیامی، درگذشت برادر حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:انا لله و انا الیه راجعون؛ حضرت آیت الله آقای حاج شیخ حسن نظری شاهرودی(دامت افاضاته) درگذشت برادر گرامی حضرت مستطابعالی را به شما و خاندان معزز تسلیت عرض می کنم. از خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت و مغفرت و برای حضرتعالی و دیگر بازماندگان صبر و اجر و سلامت و عافیت مسئلت دارم.

لزوم ورود قاطع دستگاه‌های فرهنگی برای حل معضلات شهر مقدس قم
رسا/ آیت الله اعرافی، با گلایه از وضعیت نابسامان فرهنگی شهر مقدس قم گفت: متأسفانه موج‌های فساد در اطراف دیده می‌شود که بخشی زیادی از آن برنامه ریزی شده است و دل هر انسان مؤمن و علاقه‌مند به عزت و عظمت کشور را به درد می‌آورد؛ معالجه بخشی از آن به دست دستگاه‌های مسؤول است که باید تلاش بیشتری برای حل آن داشته باشند.وی ادامه داد: انتظار از دستگاه‌ها، مؤسسات فرهنگی و بسیج این است که برای اوقات فراغت تابستانی برنامه‌های دقیق و درستی داشته باشند.آیت الله اعرافی همچنین با توجه به افتخار آفرینی نیروی انتظامی در عرصه‌های مختلف خواستار برخورد قاطع با سرحلقه‌های فساد در شهر مقدس قم شد.

حل فقهی مسئله حقوق آب باید با قوت و متانت صورت گیرد
ایسنا/ آیت الله علیدوست عضو شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه حل فقهی مسئله حقوق آب، باید با قوت و متانت صورت گیرد، گفت: ابعاد فقهی مسئله حقوق آب دارای ابهاماتی است؛ لذا باید با حفظ هنجارهای فقهی و همچنین استفاده از نگاه های نو مانند نگاه اجتماعی، این موضوع دنبال شود. عضو جامعه مدرسین در یازدهمین نشست شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: نگاه به موضوع آب را، نباید تنها با پیگیری روایات اسلامی پیش برد، بلکه ادبیات عقلی مانند مقاصد شریعت می‌تواند باعث ایجاد گفتمان بین المللی در این مسئله شود، بر همین اساس پیشنهاد می شود، نسبت به موضوع آب، یک پرونده در دو قسمت سنتی (نگاه فقهی و روایی) و غیر سنتی (نگاه عقلی) تشکیل شود.

وزارت برق عراق: بدهی های معوق ایران پرداخت شد
ایرنا / وزارت برق عراق امروز شنبه اعلام کرد که بدهی های معوق ایران بابت واردات انرژی پرداخت شده و بغداد در حال رایزنی برای افزایش واردات گاز از ایران است. «احمد موسی»،میزان گاز صادراتی ایران به کشورش را روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت که عراق برای تامین انرژی برق خود نیاز به دریافت ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب گاز در روز دارد و این موضوع را به طرف ایرانی اعلام کرده است. سخنگوی وزارت برق عراق یادآور شد که حجم تولید کنونی انرژی در کشور حدود بیست هزار مگاوات در روز است و این مقدار پاسخگوی همه نیازهای ما به برق نیست و برای افزایش تولید منتظر واردات بیشتر گاز از ایران هستیم.

تقابل مرکاوای اسرائیلی و موتورسوار حزب‌الله
فارس/ منابع لبنانی با انتشار تصاویری گزارش دادند که بامداد امروز، گروهی از نیروهای پیاده‌نظام رژیم صهیونیستی از حصار الکترونیکی عبور کردند و وارد منطقه مورد مناقشه در «خله المخافر» واقع در جنوب منطه العدیسه شدند.با این حال، خبرنگار المنار گزارش کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی به خود جرأت عبور از خط آبی را ندادند و فراتر نرفتند.لحظاتی بعد، این خبرنگار لبنانی تصویری از یک رزمنده موتورسوار جنبش‌ حزب‌الله لبنان منتشر کرد که یک‌تنه در برابر تانک نیروهای صهیونیست ایستاده بود و به آن‌‌ها اجازه پیشروی بیشتر نمی‌داد.این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع لبنانی مدتی است که از تحرکات مشکوک نظامیان صهیونیست در خطوط مرزی با لبنان خبر می‌دهند.

افزایش ۲۶ درصدی واردات چین از ایران در ۵ ماه اخیر
ایرنا / جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۶ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار رسیده است.ارزش مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا می سال قبل بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار اعلام شده بود.واردات چین از ایران در ۵ ماهه نخست ۲۰۲۲ با رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳ میلیارد و ۱۹۲ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۲ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

مقاومت قادر به وارد آوردن ضربات مستمر به رژیم صهیونیستی است
مهر / یک عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در سخنانی اظهار داشت: مقاومت قادر است ضربات مستمری را به دشمن صهیونیستی وارد آورد.«حسام بدران» افزود: امروز مقاومت دیگر تنها در جنین محدود و محصور نمی‌شود بلکه در دیگر نقاط کرانه باختری نظیر رام الله، الخلیل، طوباس و نابلس نیز به چشم می‌خورد. تلاش ما این است که به مقاومت در کرانه باختری استمرار بخشیم.وی عنوان کرد: امروز «قدس» کانون نبرد با دشمن صهیونیستی است. نبرد دفاع از قدس همچنان ادامه خواهد داشت و فلسطینیان در برابر اشغالگران عقب نخواهند نشست.

زندانیان سیاسی در عربستان در معرض آزار جنسی و قتل قرار دارند
مهر/ روزنامه ایندیپندنت در گزارشی اعلام کرد: زندانیان سیاسی در عربستان به دلیل مخالفت با حکومت در این کشور، در معرض بدترین خشونت‌ها از جمله آزار و اذیت جنسی، ضرب و شتم شدید، شکنجه و قتل قرار دارند.ایندیپندنت در ادامه این گزارش به نتایج تحقیقات مؤسسه حقوق بشری Grant Liberty اشاره کرده که وضعیت ۳۱۱ زندان سیاسی در عربستان سعودی را مورد رصد قرار داده است.بنابراین گزارش، از بین این زندانیان ۵۳ نفر مورد شکنجه قرار گرفته اند، ۶ نفر مورد آزار و اذیت جنسی و ۱۴ نفر نیز مجبور به اعتصاب غذا شده اند.

به معاهده منع تسلیحات هسته ای نمی پیوندیم
مهر / سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه قصد ندارد به معاهده منع تسلیحات اتمی بپیوندد و معتقد است که این معاهده هیچ گونه استاندارد جهانی را نه در حال حاضر و نه در آینده ایجاد نمی کند. «ماریا زاخارووا» همچنین تاکید کرد که این توافق هیچ کمکی به کاهش خطرات فزاینده هسته ای نکرده و بشریت را حتی یک قدم به هدف ذکر شده در آن نزدیک نمی کند و رویکرد مندرج در این معاهده تنها منجر به افزایش اختلافات و تناقضات بین کشورهای هسته ای و غیرهسته ای می شود.گفتنی است که روسیه اخیرا از پیشرفته ترین موشک بالستیک هسته ای قاره پیمای خود موسوم به «سرمت» رونمایی کرده است و طبق اعلام رئیس جمهور و مقامات این کشور قرار است که این موشک تا پایان سال جاری میلادی به خدمت ارتش روسیه در بیاید.

آماده ایم تا توافق با ایران را نهایی کنیم
مهر/ وزارت خارجه فرانسه با اشاره به سفر جوزف بورل به تهران، اعلام کرد که آمادگی وجود دارد تا توافق با ایران را نهایی کرده و تهران باید از این فرصت دیپلماتیک نهایت استفاده را ببرد.پاریس بدون اشاره به اقدام خود و دو کشور دیگر انگلیس و آلمان به همراه آمریکا در ارائه و تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از تهران خواست تا از فرصت سفر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران استفاده کرده و تلاش کند تا مذاکرات وین را مادامی که زمان باقی است، به نتیجه برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *