خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۲۸

**رئیس قوه قضائیه در جمع اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد** در دیدار رئیس قوه قضائیه مطرح شد: تاکید مراجع عظام تقلید بر خدمت رسانی به مردم و ریشه‌کنی تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه** رئیس جمهور: آمریکا همزمان با تحریم، پیغام مذاکره می‌فرستد** آیت الله اراکی: تمدن سازی بدون پرداختن به فقه نظام میسر نمی‌شود** آیت الله فاضل لنکرانی: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در مسئله معیشت‌ و اقتصاد مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه حساس
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 جزئیات دستگیری مدیران سه کانال تلگرامی
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره دستگیری ادمین‌های سه کانال تلگرامی «نیمه‌محرمانه»، «سرائر» و «سایه‌نویس» به اتهام انتشار اسناد طبقه بندی شده و تشویش اذهان عمومی، اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «افراد بازداشت‌شده درصدد بودند با انتشار اسناد طبقه‌بندی شده، اعتماد بخشی از مخاطبان را جلب کرده و سپس با انتشار اخبار گزینشی و کذب در میان مسوولان کشور ایجاد شکاف و اختلاف کنند».

 همشهری 
 محکومیت رژیم صهیونیستی در هجدهمین نشست روند آستانه
شرکت‎کنندگان در هجدهمین نشست بین‌‎المللی روند آستانه با صدور بیانیه‎ای ۱۹بندی، بر پایبندی قاطع به حاکمیت و استقلال جمهوری عربی سوریه، وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی آن و اصول و اهداف منشور سازمان ملل تأکید کردند. ایران، روسیه و ترکیه همچنین بر لزوم تداوم همکاری به‎منظور نابودی تروریست‌های داعش و جبهه النصره و همه عناصر و گروه‌های مرتبط با القاعده یا داعش و … با اتخاذ تدابیری در حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های مدنی تأکید کردند. دراین بیانیه تداوم تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه نیز محکوم و تأکید شده است که این اقدام‎ها نقض قانون بین‎المللی، حاکمیت سوریه و کشورهای مجاور بوده و امنیت و ثبات منطقه را درمعرض خطر قرار می‌دهد که باید متوقف شود.

 کیهان
 پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام هستیم
وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام صادق و استوار بوده است. آنتونی بلینکن در راستای سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ به‌رغم آنکه بارها به ناکارآمدی آن اعتراف کرده است، مدعی شد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما همچنان از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران استفاده خواهیم کرد.
 یکی از مرتبطین دو جاسوس فرانسوی حین فرار از کشور بازداشت شد
وزارت اطلاعات از بازداشت یکی از مرتبطین دو جاسوس دستگیر شده فرانسوی حین فرار از کشور خبر داد. یکی از عوامل جریان چپ مارکسیستی که ماموریت دامن زدن به فتنه و اغتشاش در محیط‌های کارگری را عهده‌دار بود، حین فرار از کشور بازداشت شد. فرد بازداشت شده، پیش از روز کارگر در ملاقات با دو جاسوس فرانسویِ اقداماتشان را هماهنگ کرده بودند. تلفیق تجمعات کارگری و معلمین و تبدیل آنها به بی‌نظمی و اغتشاشات سراسری، یکی از مأموریت‌های این فرد بود.
 انفجار مجدد در نماز جمعه افغانستان؛ منابع محلی کشته شدن ۱۲ نفر را تأیید کردند
رسانه‌های افغانستان از وقوع انفجاری مرگبار در مسجدی در شهر امام صاحب استان قندوز خبر دادند. بنابر اعلام این رسانه‌ها، این انفجار هنگام ادای نماز جمعه در داخل مسجد اهل تصوف در قریه «الف بردی» شهر امام‌صاحب این ولایت رخ داده ست. خبرگزاری باختر وابسته به گروه طالبان هم اعلام کرد که بر اثر این انفجار یک نفر جان باخته و هفت نفر دیگر زخمی شده‌اند. با این حال، برخی رسانه‌های محلی آمار ابتدایی تلفات انفجار را ۱۲ کشته و ۳۰ زخمی اعلام کردند.

 شرق 
 حمایت قدرت‌های اروپایی از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان، ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا و کلائوس لوهانیس رئیس‌جمهور رومانی به کی‌یف سفر کردند. مقامات اروپایی در کی‌یف، پیش از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از ویرانه‌های جنگ در شهر ایرپین در نزدیکی کی‌یف بازدید کردند. رهبران اروپایی گفتند از تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و این کشور باید فورا وضعیت نامزدی دریافت کند.

 ایران
 به قلب مشکلات می‌زنیم
رئیس جمهور صبح ورود به اصفهان از بخش‌های مختلف شرکت دانش‌بنیان صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) دیدن کرد. آیت‌الله رئیسی با بالگرد از بخش‌هایی از رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی بازدید کرد. همچنین در روستای قلعه‌بالا در حاشیه زاینده‌رود حضور یافت و از نزدیک با کشاورزان و اهالی این منطقه دیدار و گفت‌و‌گو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. وی در ادامه از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کرد.
 آیت الله رئیسی در سفر اصفهان:
ـ حتماً بزودی باید هواپیمای مسافربری حداقل با ۷۲ سرنشین به دست توانای عزیزانمان در شرکت هواپیماسازی ساخته شود.
ـ بعضی مسئولین از کنار مشکلات عبور می‌کنند ولی ما به قلب مشکلات می‌زنیم و ان‌شاءالله آنها را حل می‌کنیم.
ـ با وجود جانفشانی‌ها و پیشرفت‌های بسیار، راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب باقی مانده است و باید گام‌های آتی را بلندتر برداریم.
ـ ما پرورش‌یافتگان مکتب «ما می‌توانیم» هستیم و لذا از سختی‌های مسیر هراسی نداریم.
ـ اجرای عدالت در زمینه مدیریت منابع و توزیع آب دارای الزاماتی است که همگان باید به آن ملتزم باشند.
ـ منظور از مدیریت فضای مجازی به هیچ وجه ایجاد محدودیت برای کسب و کارها در این فضا نیست. مسأله این است که اگر از فضای مجازی مشابه فضای واقعی مراقبت نشود، به مردم آسیب وارد می‌شود.
ـ دولت اصلاحات اقتصادی و ضرورت قطع دست رانت‌خواران و زمینه‌سازی برای حضور جوانان در عرصه کار و تلاش را با قوت پیگیری می‌کند.
ـ دولت در قالب طرح جامع احیای زاینده‌رود و توزیع عادلانه آب برای زنده کردن زنده‌رود برنامه دارد.
 حضور بیگانگان عامل ناامنی در منطقه است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان سفر به استان هرمزگان و بازدیدهای استانی برنامه‌ریزی شده، از پروژه‌های دریایی وزارت دفاع در بندرعباس بازدید کرد. سرتیپ آشتیانی گفت: توسعه قدرت در همه ابعاد دفاعی اعم از زمینی و هوایی و بویژه دریایی از اولویت‌های برنامه‌های دفاعی کشور است. وی افزود: پیام ما به منطقه و جهان، پیام صلح و آرامش است و از طرفی معتقدیم صلح و ثبات منطقه با حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه قابل حصول است و جمهوری اسلامی ایران حضور بیگانگان و نیروهای فرامنطقه‌ای را علت ناامنی در این منطقه می‌داند.
 متلاشی شدن شبکه بزرگ سازمان یافته قاچاق سوخت یارانه‌ای
روابط عمومی سپاه روح‌الله استان مرکزی در اطلاعیه‌ای از متلاشی شدن یک شبکه بزرگ سازمان یافته قاچاق سوخت یارانه‌ای با عملیات دقیق و هوشمندانه سربازان گمنام سازمان اطلاعات سپاه این استان خبر داد. طبق این اطلاعیه، این شبکه در هشت استان کشور فعالیت داشته و با سوء‌استفاده از اسناد و مدارک رسمی، تحت پوشش مشتقات نفتی صادراتی، اقدام به قاچاق بیش از ۲۰۰میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای کرده است.

 جمهوری‌اسلامی
 تاکید مراجع عظام تقلید بر خدمت رسانی به مردم و ریشه‌کنی تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه
مراجع عظام تقلید قم در دیدار با حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ضمن تاکید بر خدمت رسانی به مردم و تلاش درجهت رفع مشکلات و ریشه‌کنی تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه، توصیه‌هایی درباره برخی موضوعات و مشکلات مهم قضائی ارائه نمودند.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی:
ـ باید بدانیم ستون دین مردم می‌باشند و مردم سرافراز ایران در تمامی صحنه‌ها پشتیبان نظام مقدس اسلامی بوده و هستند و در تمام صحنه‌ها حضور فعال دارند از این رو باید در راس امر خدمت به مردم مورد توجه قرار گیرند و مشکلاتشان رفع شود.
ـ باید تلاش کرد مشکلات مردم با جدیت حل و فصل شود تا در جامعه تبعیض و بی‌عدالتی ریشه کن شود.
ـ نباید جامعه اسلامی به ربا گرفتار شود، ربا هر جامعه‌ای را به تباهی و گمراهی می‌کشاند و بنده بارها در این رابطه تذکر داده ام.
ـ اجرای عدالت در جامعه امری مشکل است ولی نباید از اجرای آن غفلت کرد و دست از تلاش برداشت.
آیت‌الله العظمی سبحانی نیز ضمن قدردانی از اقدامات رئیس دستگاه قضا به بیان مطالب و توصیه‌هایی پیرامون موضوعات مهم و کلان کشور و قوه قضائیه پرداختند.
 همه عناصر لازم برای احیای برجام در دسترس است
هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گفت: من با همه طرف‌ها درحال گفتگوی مستمر هستم تا همه طرف‌ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود. جوزپ بورل با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود.

 وطن امروز
 نیروی دریایی ارتش در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: امروز نیروی دریایی به لحاظ آمادگی و توان رزمی در سطح بالایی قرار دارد و توان پایه دانش، آموزش و تجهیزات آن در حوزه زیر دریا، سطح دریا و هوا به حدی رسیده است که قدرت‌های بزرگ دریایی امروز در کنار ما تمرینات مشترک انجام می‌دهند. دریادار ایرانی در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی افزود: حضور در بالاترین سطح فناوری‌های روز جهان از الزامات نیروی دریایی راهبردی ارتش است و برای تحقق این هدف در کنار توانمندی نیروهای جان برکف این نیرو، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط بدون هیچ محدودیتی استفاده می‌کنیم.
 مناسبات اقتصادی محور دیپلماسی دولت سیزدهم است
سخنگوی دولت در توئیتر نوشت: مناسبات اقتصاد محور دیپلماسی دولت سیزدهم است. بهادری‌جهرمی افزود: حجم بالای دیدارها و مذاکرات تلفنی با مسؤولان سایر کشورها، ده‌ها سفر هیأت‌های بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران، ثبت رکوردهای جدید در ترانزیت، صادرات و دریافت طلب‌های خارجی ثابت کرد زبان دنیا را کسی می‌داند که زبان مردم خود را بلد است.

 جوان
 آمریکا همزمان با تحریم، پیغام مذاکره می فرستد
صبح دیروز اجتماع مردمی هسته‌های جهاد و پیشرفت در سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی با حضور رئیس جمهور در محل حسینیه جماران برگزار شد. ۶۵۰ نفر از اعضای تشکل‌های مردمی و جهاد سازندگی در این مراسم حضور پیدا کردند که ۱۰ نفر از آنها به نمایندگی از این گروه‌ها دغدغه‌ها، مسائل و مشکلات‌شان را مطرح کردند. رئیس جمهور در این جلسه تحریم‌ها را نیز ناشی از شکست امریکا در صحنه رویارویی با ایران اسلامی دانست و گفت: جای تعجب دارد که امریکایی‌ها از یک‌سو برای مذاکره و توافق پیغام می‌فرستند و از سوی دیگر بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند. آیت‌الله رئیسی افزود: اینکه اعلام می‌کنیم به آنها اعتماد نداریم، دنیا به ما حق بدهد که به میثاق‌شکنان اعتماد نکنیم و بر داشته‌های خود اتکا کنیم.
 خطوط قرمز را برای نمایش دیپلماسی موفق زیر پا نمی‌گذاریم
معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای در مذاکرات وین در هفتمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اظهار داشت: اهتمام جدی برای پرهیز از هزینه کردن از گنجینه سیاست خارجی برای موفق نشان دادن دیپلماسی از جمله ویژگی‌های راهبردی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر برای اینکه خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم بلکه هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود. باقری با بیان اینکه خسارت شعورزدایی در سیاست خارجی به اندازه شعارزدایی از سیاست خارجی است، خاطر نشان کرد: «تهدیدزدایی» و «فرصت‌ربایی» دو روی سکه نقش‌آ‌فرینی دستگاه دیپلماسی در میدان تحولات سریع، متنوع و گسترده منطقه‌ای و جهانی است.
 رئیس سازمان انرژی اتمی به نطنز رفت
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در فرمانداری شهرستان نطنز به صورت چهره به چهره با جمعی از مردم این شهرستان دیدار کرد. اسلامی در این سفر به بررسی دقیق مشکلات مردم پرداخت و دستورات لازم جهت رسیدگی کامل به موضوعات مطروحه برای واحدهای مربوطه صادر کرد. در این دیدارها رئیس سازمان انرژی اتمی با همراهی فرماندار شهرستان نطنز ضمن اطلاع از مشکلات و دغدغه‌های مردم، به فرماندار و مسئولان شهرستان دستور داد تا اجرای طرح‌ها و رفع مشکلات را تا حصول نتیجه در دستور کار قرار دهند.

 آفتاب‌یزد
 لایحه صیانت از فضای مجازی تا یک ماه دیگر جمع‌بندی می‌شود
باقری اصل معاون پارلمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دو لایحه خیلی مهم در حوزه اقتصاد دیجیتال تحت بررسی است، اول موضوع رمزارزها و دوم حفاظت از داده‌ها یا به اصطلاح طرح صیانت از فضای مجازی که تا یک ماه دیگر وارد کمیسیون مربوطه و سپس کارگروه بخش دیجیتال بررسی و جمع‌بندی می‌شود.

 خراسان 
 نفتکش ایرانی ونزوئلا در آستانه حمل نخستین محموله
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: نفتکشی که ایران برای ونزوئلا ساخته، قرار است ماه آینده با یک محموله فراورده‌های سوختی در نخستین سفر دریایی خود، به ونزوئلا برود. نفتکش افرامکس «یوراکو» دومین کشتی ساخته شده توسط شرکت صنعتی دریایی ایران موسوم به «صدرا» برای ونزوئلاست و دو فروند دیگر نیز در حال آماده‌سازی است.
 بالای سر اسرائیل رفته و ۸۰۰کیلومتر عکس گرفته‌ایم
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به لزوم مقاومت در برابر دشمن در همه زمینه‌ها، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که چه میزان در فرصت‌سازی از ایستادگی مردم موفق بودیم، باید نگاه کنیم که چه میزان توانسته‌ایم از این فرصت بهره‌برداری و چقدر آن‌ها را به نتایج و پیامدهایی تبدیل کنیم که بر سایر دشمنان و رقبای ما غلبه کرده است. رضایی افزود: ما در حوزه دفاعی این کار را کردیم، لذا بالای سر اسرائیل رفته و ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر عکس گرفته‌ایم و اطلاعات دقیق به دست آورده‌ایم و سیستم‌های ما نیز، چون ضد رادار هستند به داخل کشور بازمی‌گردند. الان اطلاعات ما از برخی مسئولان اسرائیل از درون برخی تشکیلات صهیونیست‌ها بیشتر است.

 مردم سالاری 
 رفتن زاکانی به دولت شایعه‌ است
سخنگوی شورای شهر تهران شایعه رفتن زاکانی به دولت را تکذیب کرد. نادعلی در توییتر نوشت: «شهردار تهران و همکاران زحمت‌کش وی بی‌وقفه مشغول خدمت به مردم عزیز تهران هستند. حرف و سخن اخیر درباره رفتن ایشان به دولت شایعه‌ای بیش نیست، شورای اسلامی‌شهر تهران همواره مطالبه خدمت بهتر به شهروندان را داشته است و از خادمان شهر حمایت می‌کند.»
 پیام بایدن از طریق اروپا
یک خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابعی در توییتر مدعی شد: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.» لارنس نورمن در ادامه نوشت: «حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی که از سوی دولت بایدن اعمال شد همگی با توافق سازگار دانسته می‌شدند و گفته شد که در صورت احیای برجام آنها برداشته نخواهند شد.»

 آرمان ملی
 سفر رئیس جمهور به ورامین، پیشوا و قرچک
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران از سفر رئیس‌جمهور به شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک خبر داد. جوهری گفت: رئیس‌جمهور امروز شنبه ۲۸خرداد به اتفاق هیات همراه به شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک سفر می‌کند.
 روسیه در اولویت توسعه روابط با ایران قرار دارد
سفیر ایران در مسکو تاکید کرد که روسیه برای ایران در زمینه توسعه روابط در اولویت قرار دارد. جلالی در فروم اقتصادی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ گفت: روابط ایران- روسیه به مرحله جدیدی وارد شده است. اولویت اول ما توسعه روابط با کشورهای همسایه است.

 قدس 
 تأسیس کنسولگری ارمنستان در تبریز
رئیس مجلس ارمنستان در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی این کشور برای تأسیس کنسولگری در تبریز خبر داد. آلن سیمونیان همچنین با تصریح بر اینکه کشورش در مسیر صلح‌آمیز در منطقه حرکت می‌کند، خواستار مساعدت و کمک جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد معاهده دوجانبه صلح با جمهوری آذربایجان شد.
 کمیسیون ماده۱۰۰، ریشه متروپل‌ها
امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری را مصداق شجره خبیثه دانست. حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری افزود: این کمیسیون که در متن دستگاه اجرایی و محیط شهرداری‌ها جا خوش کرده از سال ۴۵ وارد قانون شهرسازی ایران شده که در پی آن شهرک‌های کاخ‌نشینی ایجاد می‌شود که خار چشمان انقلاب است.

 اعتماد 
 شرکت‌های صوری ایران را تحریم کردیم
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری امریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند را در فهرست تحریم قرار داد». در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند. این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی به انجام تراکنش‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.»
 حملات اسراییل به سوریه با هماهنگی امریکا صورت می‌گیرد
روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرد که مقامات سابق و فعلی امریکا گفته‌اند: «بسیاری از عملیات‌های اسراییل سال‌ها مورد بازنگری قرار گرفته و از سوی مقامات ارشد فرماندهی مرکزی امریکا و پنتاگون تایید شده است.» وال استریت ژورنال گزارش داد که «ایالات متحده می‌خواهد مطمئن شود حملات هوایی اسراییل در عملیات علیه داعش تداخلی ایجاد نمی‌کند.» طبق نوشته این روزنامه، اکثر قریب به اتفاق حملات هوایی اسراییل توسط ایالات متحده تایید شده است، اما ارتش امریکا به اسراییلی‌ها در شناسایی اهداف کمک نمی‌کند.

 ابتکار
 میانجیگری عمار حکیم برای بازگرداندن صدر به روند سیاسی
یکی از رهبران جریان الحکمه گفت: الحکیم میانجیگری را برای منصرف کردن مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق برای کناره‌گیری از روند سیاسی آغاز کرد. رحیم العبودی گفت که این میانجیگری از پنجشنبه شروع شده است. وی درباره ماهیت میانجیگری یا راه‌های قانع کردن صدر به بازگشت چیزی نگفت اما به دشوار بودن قانع کردن صدر به انصراف از تصمیمش اذعان کرد.
مقتدی صدر بعد از استعفای اعضای فراکسیون از پارلمان گفت: تصمیم گرفتم از روند سیاسی کناره‌گیری کنم تا با سیاستمداران فاسد شریک نشوم.

 اطلاعات 
 ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد
وزیر امور خارجه در صفحه توییترش نوشت: جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی گیرد. امیرعبداللهیان افزود: به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه می‌دهیم، آمریکا را به واقع‌بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می‌خوانیم. تردیدی به خود راه نمی‌‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین در گفتگوی تلفنی با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق درباره گفتگوهای وین برای لغو تحریم‌ها گفت: هدف آمریکا از طرح قطعنامه در آژانس، امتیازگیری سیاسی در میز مذاکره است ولی ما همواره غرب را به مسیر دیپلماسی فراخواندیم. وی افزود: ما دیپلماسی را بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب، قوی و پایدار می‌دانیم اما در مقابل رفتار قلدرمآبانه، واکنش ما بر مبنای اقتدار است.

 شهروند 
 طلب ایران از عراق از طریق تهاتر و حواله وجه وصول شد
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره نحوه اعلام وصول طلب ایران از عراق بیان کرد که براساس توافقی که کرده‌ایم از راه‌های مختلف استفاده می‌شود. آل‌اسحاق افزود: یکی خود وجه است که به نحوی حواله می‌کنند و روش دوم هم از مسیر تهاتر کالایی است. البته نه کالای خود عراق بلکه به این صورت که ما نیاز‌هایی مثل کالای اساسی‌مان را از جا‌های دیگر خرید می‌کنیم و سپس از طریق بانک TBI عراق پولش پرداخت می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

هشدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به نفوذ افراد نااهل در بین دستگاه‌ها
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس قوه قضائیه، با اشاره به برخی از کمبودها و کاستی ها در دستگاه قضا گفت: گاهی به دلیل همین قانون های دست و پا گیر، رسیدگی به یک پرونده چند ماه عقب می افتد؛ باید کاری کرد که این بهانه ها برچیده بشود و سرعت عمل بیشتر شود. این مرجع تقلید نفوذ افراد نا‌اهل در بین دستگاه ها را از دیگر مشکلات موجود دانست و تاکید کرد: این موضوع از جمله مسائل پیچیده‌ای است که افراد نفوذی در دستگاه ها دارند آن را انجام می دهند مسائل پیچیده اقتصادی از جمله سرقت های اقتصادی، رانت خواری، رشوه خواری که باید برای اینها تدبیر و فکر کرد.ایشان قاطعیت دستگاه قضا را در کاهش مشکلات بسیار مؤثر خواند و تاکید کرد: اگر قوه قضاییه اقتدار داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه در جمع اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد
اختصاصی/رییس قوه قضاییه در جمع رئیس و اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد. آیت الله حسینی بوشهری در این دیدار قوه قضائیه را یکی از ارکان ایجاد آرامش در جامعه بر شمرد و ادامه داد: اگر دستگاه قضایی به درستی وظایف خود را انجام دهد، مردم نیز احساس آرامش می‌کنند چرا که قوه قضائیه اولین جایی است که وقتی مردم احساس کنند حقی از آن‌ها ضایع شده است، به آن مراجعه می‌کنند. از طرف دیگر اگر در سایر دستگاه‌ها نیز کاستی و نقصی وجود داشته باشد، این قوه قضائیه است که می‌تواند با رفع نواقص و مشکلات، امید را به مردم بازگرداند و کمک کند تا جامعه امید خود را از دست ندهد. رییس شورای عالی جامعه مدرسین امید به آینده را محرک اصلی برای مقابله با دشمن عنوان کرد و افزود: اگر قوه قضائیه با جدیت کار خود را پیگیری کند و با نظارت دقیق خود مانع شکل گیری پرونده‌های فساد در داخل و خارج از این قوه شود، مردم اعتماد خود به نظام را هیچگاه از دست نخواهند داد و امید به آینده بهتر، پیوسته در آن‌ها زنده باقی خواهد ماند. شایان ذکر است اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در محورهایی ضرورت برخورد قاطع با ناهنجاری‌های سازمان یافته، ایجاد امنیت روانی برای فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی، نظارت، استفاده از نخبگان، بر خورد با اراذل و اوباش، پیشگیری از وقوع جرائم، گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، لزوم بازنگری نظام وکالتی، قاطعیت، سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها، مشکلات و آسیب‌های مربوط به زندانیان، لزوم تبیین دست‌آوردها و عملکرد قوه قضائیه برای مردم، استقلال قضات در تصمیم گیری‌ها و مبارزه با بی‌حجابی و بی‌عفتی عمومی، به بیان پیشنهادات، انتقادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در مسئله معیشت و اقتصاد مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه حساس بود
حوزه / آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به پانزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی فاضل لنکرانی با بیان اینکه ایشان بسیار هدفمند زندگی کردند، گفت: جدّ ما و مرحوم والد ایشان از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله حائری یزدی احیاگر حوزه علمیه قم بود و در یک خانواده علمی تربیت یافتند و همراهی با افراد و اساتید عالم و علاوه بر این‌ها نبوغ و استعدادشان باعث پیشرفت و موفقیتشان بود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت:مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی اهتمام ویژه ای در بحث معیشت مردم داشت، به شدت در مسئله معیشت و اقتصاد مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه حساس بود و در صورت باخبر شدن از گرانی و گرفتاری مردم ناراحت می‌شد و پیوسته به مسئولین درباره مردم تذکر می‌داد.

تمدن سازی بدون پرداختن به فقه نظام میسر نمی‌شود
رسا/ آیت الله اراکی در نخستین همایش ملی فقه نظام ساز با اشاره به لزوم تبیین فقه نظام و رابطه آن با حکمرانی و تمدن اظهار داشت: برای خیلی از افراد مشخص نیست که فقه نظام به چه معنا است و برای روشن شدن این بحث باید به متعلق این علم پرداخته شود. عضو جامعه مدرسین گفت: تمدن یعنی برقراری زندگی نظم یافته جامعه مبتنی بر جامعه بهتر و برتر که بدون پرداختن به فقه نظام نمی توانیم به تمدن دست پیدا کنیم.وی ابراز کرد: ولایت جامعه ساز است و جمعیت های پراکنده را به جمعیت های واحد تبدیل می کند و اگر رفتارهای ارادی مجموعه ای از انسان ها به وسیله حاکمیت تبدیل به اراده جمعی شد، ما از آن به جامعه تعبیر می کنیم.

نرخ تورم در کانادا به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید
ایرنا/ خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد، بر اساس نظرسنجی انجام گرفته از سوی این خبرگزاری، نرخ تورم کانادا احتمالا به بالاترین حد خود در نزدیک به ۴۰ سال گذشته رسیده است.انتظار می رود داده های آماری کانادا که هفته آینده منتشر می شود مشخص کند شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) ۷.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این بالاترین نرخ سالانه تورم کانادا از سال ۱۹۸۳ است و عزم بانک مرکزی این کشور را برای افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در نشست بعدی تقویت خواهد کرد.

توصیه مجله معروف آمریکایی به بایدن: به ریاض نرو، شیر نفت ایران را باز کن
ایرنا/مجله نیوزویک با توصیه به رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای برجام تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای پرواز به ریاض و در آغوش گرفتن بن سلمان باید هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد. این مجله آمریکایی افزود: جو بایدن قرار است در اواسط ماه جولای به عربستان سفر کند و با حاکمان این کشور دیدار کند. در حالی که دستورکارهای زیادی برای این سفر تعیین‌ شده است، اما تنها یک دلیل برای این سفر به ذهن می‌آید و آن قماری ناامیدانه از سوی بایدن برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت خود برای کاهش قیمت‌های تاریخی بنزین در آمریکاست و این در حالی است که فقط چند ماه به انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی مانده است.این اشتباهی وحشتناک است به‌ویژه اینکه بدانیم مقادیر نفتِ برابر، اگر نگوییم بیشتر، با احیای توافق هسته‌ای ایران آزاد خواهد شد. تعمیق روابط با عربستان و خودداری از پرداختن به عوامل وابستگی آمریکا به نفت، صرفاً هزینه سیاست‌های معقول‌تر را افزایش می‌دهد.

کارشکنی ترکیه در سوختگیری هواپیمایی معراج
باشگاه خبر نگاران/ پرواز ۴۸۰۸ هواپیمایی معراج، به علت عدم همکاری کشور ترکیه، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه تبریز برای سوختگیری شد.پرواز شرکت هواپیمایی معراج در مسیر استانبول-تهران، بعد از ۸ ساعت تاخیر، برای سوختگیری در تبریز فرود اضطراری داشته است.به گفته مسافران این پرواز، هواپیمای شرکت معراج قرار بود در ساعت ۹ صبح به تهران پرواز داشته باشد، اما به علت نقص فنی و عدم سوختگیری در استانبول، بعد از ۸ ساعت اجازه پرواز گرفت و بعد از گذشت یک ساعت، مجبور شد در فرودگاه شهید مدنی تبریز فرود اضطراری برای سوختگیری داشته باشد.

پمپئو خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای شد
باشگاه خبرنگاران/وزیرسابق امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد از رویکرد «جو بایدن» در مورد ایران گفت: «ما نباید با ایران مذاکره کنیم تا بخواهیم این مسئله را در نظر بگیریم که در ازای وعده‌ای زودگذر برای کُند کردن برنامه غنی‌سازی و تسلیحاتی، چه میزان پول باید به آن‌ها بپردازیم.»پمپئو مدعی شد:«رژیم ایران از حاکمان شیطانی تشکیل شده که قصد نابودی آمریکا و اسرائیل را دارند.»وی مدعی شد: «ما می‌دانیم که آن‌ها [ایران] در ابتدا، در مورد تاریخچه برنامه هسته‌ای خود دروغ گفتند. چرا ما باید با کسی که در مورد برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته است مذاکره کنیم.» وی در مورد قطعنامه ضد ایرانی جدید شورای حکام که علیه کشورمان تصویب شده گفته است این قطعنامه «خوب» است و باید «ماه‌ها پیش» تصویب می‌شد.

سقوط بالون نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه
باشگاه خبرنگاران / رسانه‌های فلسطینی از سقوط یک فروند بالون نظامی رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه خبر دادند.خبرگزاری فلسطینی شهاب با انتشار تصاویری اعلام کرد یک بالون متعلق به رژیم صهیونیستی که برای اهداف نظامی مانند جاسوسی و نظارت از آن استفاده می‌کرد، در منطقه شرقی بیت حانون در نوار غزه سقوط کرد و هم اکنون در اختیار مقاومت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *