آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با مدیر سازمان تبلیغات اسلامی قم:

رسالت حوزه و روحانیت یک رسالت پیامبرانه است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسالت حوزه علمیه و روحانیت را یک رسالت پیامبرانه توصیف کرد که محدودیت‌های جغرافیایی در آن جایگاهی نداشته و شامل تمامی ملت‌ها می‌شود.
دیدار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت و گو کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسالت حوزه و روحانیت را یک رسالت پیامبرانه توصیف کرد و گفت: رسالت پیامبرانه به این معناست که رسالت حوزه و روحانیت محدودیت جغرافیایی ندارد و شامل تمامی ملت‌ها می‌شود؛ البته باید از پیرامون خود شروع کنیم و رفته رفته دایره فعالیت خود را گسترش دهیم.

وی در ادامه به تشریح روایتی از امام کاظم (علیه السلام) پرداخت و افزود: امام کاظم علیه السلام می‌فرماید «اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِی مِنَ اَلْمُعَارِینَ وَ لاَ تُخْرِجْنِی مِنَ اَلتَّقْصِیرِ» فراز اول این روایت شریف به ایمان‌های فصلی اشاره دارد؛ به این معنا که از خدا بخواهیم که از اشخاصی نباشیم که هر جا دلشان خواست از دین دست بکشند و آن را کنار بگذارند؛ اما فراز دوم روایت به این معناست که باید پیوسته به این مطلب توجه داشته باشیم که همیشه جا برای پیشرفت و ارتقاء وجود دارد و دست‌آوردها هیچ گاه پایان کار نخواهند بود.

امام جمعه قم ضمن تأکید بر لزوم هم‌افزایی بین نهادها و دستگاه‌های متولی امور فرهنگی ابراز داشت: یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند با امکانات محدود خود تمام کارها را بر دوش بکشد، باید بین تمام دستگاه‌های متولی یک تقسیم کاری صورت پذیرد و در پایان دوره‌های مشخص نیز از آن‌ها مطالبه شود. آتش به اختیار مربوط به زمانی است که انسجامی وجود نداشته باشد؛ اما اگر بتوان با ایجاد انسجام و هم‌افزایی نتیجه بهتری گرفت، نباید از آن غفلت کرد.

وی برنامه ریزی دقیق و پیش بینی موانع را برای دست یابی به نتیجه مطلوب ضروری عنوان کرد و افزود: علاوه بر برنامه ریزی و هدف گذاری، باید موانع احتمالی را پیش بینی کنید و برای آن‌ها راه حل‌های مناسبی در نظر بگیرید و خود را برای آینده آماده کنید. تنها در این صورت است که به سرانجام مطلوب خواهید رسید.

وی اظهار داشت: خیلی اوقات یک مدیر در مسئولیتی که می‌پذیرد، توانا ظاهر می‌شود؛ اما ناگهان به خاطر همین توانمندی و عزمی که از خود نشان داده است، جا به جا می‌شود و مسئولیت دیگری به او سپرده می‌شود؛ در صورتی که باید به او اجازه و فرصت دهند که طرح خود را به سرانجام برساند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر استفاده از نیروی‌های با تجربه در کنار نیروهای جوان گفت: جوان انگیزه، شور و هیجان بالایی دارد؛ اما از تجربه کافی برخوردار نیست و برای همین به آزمون و خطا می‌پردازد. باید در کنار نیروهای جوان از نیروی‌های با تجربه نیز استفاده کرد تا اشتباهات تکرار نشوند.

وی در پایان، تأمین محتوای غنی، مناسب و به روز برای مبلغین را از نیازهای تبلیغ ارزیابی کرد و ادامه داد: باید محتوای مناسب و به روز، پیوسته در اختیار مبلغین قرار گیرد تا آن‌ها با دست پر به میدان بروند؛ اما بالاتر از تمامی این تمهیدات و برنامه ریزی‌ها به این نکته توجه داشته باشید که خدا مقلب القلوب است و اوست که هدایت گر واقعی دل‌ها ست.

شایان ذکر است در ابتدای جلسه، حجت الاسلام و المسلمین شعبان زاده، مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت و اقدامات صورت گرفته در این مجموعه گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شد، کادر سازمانی سازمان تبلیغات حدود ۲۰ سال جوان شدند که این امر تأثیر زیادی در پیشبرد برنامه‌های آتی این سازمان خواهد داشت.

وی افزود: در استان قم حدود ۷۰۰ هیئت فعال از مجموع ۱۲۰۰ هیئت استان، ۱۵۰۰ مداح و ۱۰۰۰ روحانی در ۷۰۰ مسجد فعال داریم و این از بزرگترین مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی است که در اختیار سازمان تبلیغات قرار دارد؛ اما مشکل اساسی این است که اراده فعالان فرهنگی در اثر جنگ شناختی و روانی دشمن، آسیب دیده است. بنابراین به عنوان اولین گام در نظر داریم تا ۵ هزار نفر را آموزش دهیم تا از میان آن‌ها، ۵۰۰ نفر فعال فرهنگی آموزش دیده، با انگیزه جهادی، شناسی کنیم.

وی ادامه داد: نقطه تمرکز ما تعالی شبکه امامت در مساجد قم، با اولویت ۴۰ مسجد در سال است تا بدین واسطه امام جماعت بتواند حرکت اسلامی محله خود را رهبری کند. در رابطه با اصلاح سبک زندگی نیز، با توجه به محوریت بانوان در محیط خانواده، بر ارائه آموزش در محیط مدارس دخترانه متمرکز هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *