خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۲۱

**میلاد با سعادت شمس الشموس امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را تبریک می گوییم** آیت‌الله حسینی بوشهری: بن‌بستی در کشور وجود ندارد دشمنان بدانند دوران بزن و دررو تمام شده است** آیت‌الله خاتمی: ایران به کسی باج نمی‌دهد مقاومت، نسخه چهل‌ساله این انقلاب است** رئیس جمهور در واکنش به قطعنامه سیاسی غرب: یک گام هم عقب نشینی نمی‌کنیم** آیت‌الله فقیهی: ارتباط علمی حوزه‌های علمیه قم ونجف باید تقویت شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

*جام جم

*اعتراف آمریکا به شکست تحریم روسیه

به‌رغم تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه مسکو، یک مقام آمریکایی در جلسه استماع کنگره اذعان کرد میزان درآمدهای نفتی روسیه نسبت به قبل از شروع جنگ اوکراین افزایش یافته است. آموس هاچستاین، فرستاده آمریکا در امور امنیت انرژی در جلسه استماع کنگره به قانون‌گذاران آمریکایی گفت: روسیه احتمالا اکنون درآمد بیشتری از سوخت‌های فسیلی خود نسبت به قبل از حمله به اوکراین دارد، زیرا افزایش قیمت‌های انرژی در بازارهای جهانی تأثیر تلاش‌های غرب برای محدود کردن فروش نفت این کشور را جبران می‌کند.

* همشهری

* مادورو به ایران آمد

رئیس‌جمهور ونزوئلا عصر دیروز در رأس هیأتی بلندپایه به ایران سفر کرد. سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی انجام شده است و براساس اعلام مدیرکل روابط‌عمومی ریاست‌جمهوری این سفر دوروزه خواهد بود. استقبال رسمی در مجموعه سعدآباد، دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ۲‌کشور، ازجمله برنامه‌های سفر مادورو به تهران است.

* کیهان

* ایران به کسی باج نمی‌دهد؛ مقاومت، نسخه چهل‌ساله این انقلاب است

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سرانجام با گزارش غلط و نادرست مدیرکل آژانس، قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام با حمایت آمریکا، اروپا و اسرائیل علیه ما صادر شد. وی تصریح کرد: هدف آنها از صدور قطعنامه این است که در مذاکرات امتیاز بگیرند اما این انقلاب به کسی باج نمی‌دهد و در دهن زورگو می‌زند.

امام جمعه تهران افزود: نسخه چهل ساله ما نسخه مقاومت است. قطع تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس اولین گام ما است و اگر این شیطنت‌ها ادامه داشته باشد، اقدامات ما هم ادامه خواهد داشت و آنها کور خوانده‌اند که می‌توانند ما را به موضعی که می‌خواهند بکشند.

* قطعنامه ضدایرانی؛ استقبال اسرائیل و عربستان و مخالفت چین

عربستان سعودی در بیانیه‌ای عنوان کرد: وزارت خارجه عربستان سعودی از تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر لزوم پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق پادمانی و همکاری با آژانس اتمی جهت حل‌وفصل مشکلات هسته‌ای برجسته تاکید دارد، استقبال می‌کند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در بیانیه‌ای گفت: «این یک قطعنامه مهم است که چهره واقعی ایران را آشکار می‌کند. . . اگر ایران به فعالیتهای خود ادامه دهد، پرونده ایران باید به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود. »

ژائولیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: پکن مخالف فشار آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به تصویب قطعنامه علیه ایران منجر شده است.

* همه گزینه‌ها روی میز است؛ نتیجه اشتباه اسرائیل موجودیتی خواهد بود

دبیرکل محبوب حزب‌الله به مسئله غارت گاز و نفت لبنان توسط رژیم موقت صهیونیستی از میدان «کاریش» اشاره کرد و هشدار داد که رژیم موقت صهیونیستی حق ندارد از یک میدان مورد مناقشه، گاز استخراج کند.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه «مقاومت امروز در این جنگ بر سر منابع نفت، از گزینه‌های موجود پیش روی ملت و حکومت لبنان است» خاطر نشان کرد: «مقاومت مقتدر نمی‌تواند در برابر غارت منابع لبنان دست بسته بماند و نخواهد ماند. همه گزینه‌ها روی میز است. » وی با اشاره به اینکه مقاومت می‌تواند مانع از آن شود که دشمن بتواند از میدان کاریش، گاز و نفت استخراج کند، افزود: «ما به تهدیدها و بزرگنمایی‌های دشمن، عادت داریم، ولی هر گونه اشتباهی که مرتکب شود، پیامدهای آن، موجودیتی خواهد بود، نه راهبردی.»

* ایران

*یک گام هم عقب نشینی نمی‌کنیم

نهضت خدمت‌رسانی دولت سیزدهم، پنجشنبه گذشته با سفر رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری ادامه یافت. آیت‌الله رئیسی پس از بازدید هوایی از طرح‌های آبی استان، به روستایی در یکی از دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق استان به نام «لبد» رفت و با مردم این منطقه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وی از کشتارگاه صنعتی جونقان و مجتمع نساجی حجاب شهرکرد بازدید کرد.

آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم چهارمحال و بختیاری:

ـ دشمن به تجربه و آزمون دید که مردم و عشایر این خطه کسانی هستند که پایبندی‌شان به انقلاب و ولایت زبانزد است و بارها دشمن را ناکام گذاشتند.

ـ امروز اگر کسی می‌خواهد سخن مردم را بشنود، باید بداند که آنچه از لسان رهبری و ولی‌فقیه بیرون می‌آید، دغدغه، مشکل و خواست مردم برای سعادت کشور و آینده روشن برای جوانان و مردم است.

ـ دشمن بداند در این جنگ اراده‌ها، ملت ایران می‌خواهد پیشرفت کند. این جنگ اراده‌ها تاکنون بوده و بعد از این هم خواهد بود.

ـ تصور کردید اگر در شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کنید ما از مواضع‌مان عقب‌نشینی خواهیم کرد؟ به نام خدا و به نام ملت بزرگ ایران یک قدم هم از مواضع‌مان عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

ـ کشور، صنعت، کشاورزی و پیشرفت‌های کشور را به اراده بیگانگان، به لبخند و اخم آنان گره نزده و متوقف نخواهیم کرد. هرگز سفره مردم و اقتصاد را به لبخند یا اخم بیگانگان وابسته نخواهیم کرد.

ـ بنای ما در اقتصاد بر اجرای عدالت است. تصمیم دولت قطع کردن دست رانت‌‌خواران، مفسدان و مافیایی است که در بخش بخش کشور جا خوش کرده‌اند.

ـ ملت ایران حرف و حق خود را به شکل منطقی دنبال می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند با زبان زور با ملت ایران سخن بگوید.

* طرح سنای امریکا برای متوقف کردن پهپادهای ایران

کمیته روابط خارجی سنای امریکا طرحی با عنوان «متوقف کردن پهپادهای ایران» را تصویب کرد. بر پایه مفاد این طرح با تبدیل شدن این طرح به قانون، «ایالات‌متحده از دستیابی ایران و گروه‌های وابسته به ایران به هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله قطعات تجاری موجود که می‌تواند در حملات علیه شهروندان ایالات‌متحده و کشورهای شریک استفاده شود، جلوگیری می‌کند. » در صورت تصویب در مجلس سنا، این طرح با امضای رئیس‌جمهور امریکا به‌صورت یک قانون لازم‌الاجرا درخواهد آمد.

* جمهوری‌اسلامی

* آژانس انرژی اتمی اسیر صهیونیست‌هاست

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: باعث تاسف است که آژانس توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و حیثیتش زیر سوال می‌رود. آژانس و سایر نهادهای بین‌المللی امروز اسیر صهیونیست‌ها شده‌اند. اسلامی تاکید کرد: در بیست سال گذشته تمام رفتارها و عملیات روانی و تحریم و قطعنامه‌هایی علیه ما وضع کردند تا جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند. وی افزود: تا ابد به آمریکا و اروپا نمی‌توانیم اعتماد کنیم و برای ما مهم دفع شر بوده است. اگر به تعهدات خود برگردند، ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

* واشنگتن آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توئیتر درباره تلاش‌های کشورش و متحدان اروپایی‌اش در تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: شورای حکام در مورد تعهدات پادمانی ایران که جدا از برجام است، اظهار نظر کرد. ما آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام هستیم. ایران باید تصمیم بگیرد که خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد و با توافقی که از ماه مارس در دسترس است، موافقت کند. رابرت مالی بدون اشاره به نقش کشورش در نقض برجام مدعی شد: ایران راهی برای خروج از بحران هسته‌ای که ایجاد کرده است، پیش رو دارد: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی و بازگشت به برجام، رفع نگرانی‌های فوری بین‌المللی در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و رسیدن به رفع تحریم‌ها ازسوی آمریکا. انتخاب با آنها است.

* وطن امروز

* اقدام متقابل، تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری است

شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی در پی لغو حکم مصادره نفت ایران از سوی دادگاه تجدیدنظر یونان نوشت: تغییر رفتار یونان پس از واکنش متناسب و مقتدرانه ایران به توقیف غیرقانونی نفتکش خود که با دستور آمریکا توسط این کشور انجام شده بود در کنار ده‌ها تجربه دیگر نشان می‌دهد تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری چه در برجام، چه در آژانس و چه در سایر عرصه‌ها، اقدام متقابل است.

* امضای تفاهم نامه ایران و سوریه در حوزه سلامت

وزیر بهداشت در مراسم امضای ۲ تفاهمنامه بین وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و سوریه که در دمشق برگزار شد، اظهار داشت: این سفر و امضای تفاهمنامه مشترک، سرآغاز تحولات بزرگ در حوزه سلامت و پزشکی ۲ کشور خواهد بود. عین‌اللهی با بیان اینکه ارتباطات علمی و سیاسی در توسعه ایران و سوریه بسیار نافع است، گفت: دیپلماسی سلامت در گسترش همکاری‌ها بسیار مؤثر است و ۲ کشور می‌توانند در حوزه سلامت، مکمل همدیگر باشند. «الغباش» وزیر بهداشت سوریه نیز در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک ایران و سوریه، گفت: این تفاهمنامه‌ها باید به سرعت اجرایی شوند.

* جوان

* بلوا و آشوب امریکا به خاطر مقاومت ملت‌ها است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در یادواره شهدای بختیاری شهرستان لنجان و گرامیداشت یاد سردار شهید محمدیار خدادادی گفت: خون مطهر شهدا امروز شرایطی را به وجود آورده است که نقشه‌های دشمنان در مورد ملت ایران به هیچ موفقیتی دست پیدا نکند. سردار سلیمانی با بیان اینکه دنیا خیلی علاقه‌مند است یک الگوی موفق در بین ملت‌های مسلمان جلوه نکند، گفت: در نقشه آنها همه ملت‌ها باید یک بازیگر باشند و هیچ ملتی حق کارگردانی ندارد، اما ملت ایران این قاعده را در انقلاب اسلامی بر هم زده است. وی با اشاره به فعالیت‌های آمریکا در منطقه گفت: امریکایی‌ها هرگاه ببینند ملتی مقاومت می‌کند، با توطئه، بلوا و آشوب وارد می‌شوند، هوشیاری ملت ایران بالاست و انسجام و همکاری با مسئولان در حل مشکلات می‌تواند کمک کند.

* نیازی به حضور کشورهای دیگر به بهانه حفظ امنیت در منطقه نیست

هیئت اعزامی دانشگاه دفاع ملی پاکستان به سرپرستی سرلشکر راحت نسیم احمدخان، با حضور در ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. دریادار سیاری در این دیدار با تأکید بر اهمیت موقعیت و ویژگی‌های ژئوپلتیکی دو کشور ایران و پاکستان گفت: تمامی این ویژگی‌ها می‌تواند در ایجاد تسلط، قدرت منطقه‌ای، ثروت و تأثیرگذاری بر روندها و تعاملات منطقه نقش بسزایی ایفا کنند. وی اضافه کرد: اعتقاد ما این است که کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه که دارای اهداف مشترک و همکاری‌ها و ائتلاف‌های مناسب هستند، می‌توانند امنیت منطقه را خودشان حفظ کنند و نیازی به حضور کشورهای دیگر به بهانه حفظ امنیت در منطقه وجود ندارد.

* آفتاب‌یزد

* آماده احیای برجام هستیم

سه کشور اروپایی، بیانیه جدیدی درباره تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و برجام منتشر کردند. دولت‌های سه کشور اروپایی، در این بیانیه گفته‌اند: «ما- دولتهای فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده- از آوریل ۲۰۲۱ به همراه سایر طرف‌های برجام و ایالات متحده آمریکا با حسن نیت، به صورت فشرده با ایران برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم». در این بیانیه آمده است: «از مارس ۲۰۲۲ توافقی عملی که ایران را به پایبندی به تعهداتش در برجام و ایالات متحده را به توافق برمی‌گرداند روی میز قرار گرفته است». در ادامه آمده است: «ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم. ما از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم».

۴ خراسان

m موشک‌های اسرائیلی و پدافند سوری

نهاد موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه، نزدیک به معارضان نوشت: حمله موشکی اسرائیل، مواضع نظامی در منطقه «الکسوه» را که محل استقرار نیروهای حزب‌ا. . . و سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه است، هدف قرار داده بود. در این حمله از ۱۰ موشک استفاده شد که هفت فروند آن از سوی سامانه پدافند هوایی ساقط شد.

* رسالت

* ممنوعیت در صادرات ایجاد نمی‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه انتظارات فعالان عرصه صادرات به حق است و دولت با جهت‌گیری مناسب در تلاش برای تسهیل محیط کسب و کار است، تصریح کرد: ما باید به سمت توانمندسازی فعالیت‌های اقتصادی و حمایت از فعالان این عرصه حرکت کنیم.

خاندوزی به موضوع عوارض صادراتی اشاره کرد و ادامه داد: بعد از ماجرای اخیر روسیه و اوکراین که اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرار داده، ما شاهد قطع صادرات در بسیاری از کشورها هستیم و حتی برخی کشورها تحریم‌های سختگیرانه‌ای را در این حوزه اعمال کردند. وی بیان کرد: به سمت ممنوعیت صادرات حرکت نخواهیم کرد بلکه تلاش ما بر این است تا با مکانیزم‌های مناسب هم به صادرات محصولات و هم به تأمین نیاز داخلی کمک کنیم.

* مردم سالاری

*بررسی همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان

حسینی سفیر ایران در اسلام‌آباد، از دیدار و گفت‌وگوی خود با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، با محوریت موضوع همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور خبر داد. وی در صفحه اینستاگرامش نوشت: ضرورت تلاش ایران و پاکستان برای فعال‌سازی کمیته‌ها و کمیسیون‌های مشترک، ارائه گزارشی از آخرین وضعیت گذرگاه‌های جدید مرزی و نیز روند احداث بازارچه‌های مرزی جدید و ضرورت تجهیز گذرگاه‌های مرزی، ضرورت استفاده از پتانسیل گسترده موجود در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با غلبه بر موانع و بررسی راه‌های جدید همکاری و تاکید طرفین بر نهایی شدن هر چه سریع‌تر پروژه برق پلان – گوادر که ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان را به طور محسوس افزایش می‌دهد، از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.

* آرمان ملی

* بازداشت ۱۱ نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین در سوئد

جمعی از ایرانیان مقیم سوئد با اخذ تمام مجوزهای قانونی، نمایشگاهی از تصاویر و اسناد جنایات فجیع گروهک تروریستی منافقین در ایران را در برابر دادگاه نمایشی «حمید نوری» برگزار کردند و عده‌ای از اعضای گروهک تروریستی منافقین هم با حضور روبه‌روی این نمایشگاه، تلاش کردند با حمله به آن، آثار جنایت‌های داعش‌گونه هم‌گروهکی‌های خود را از بین ببرند. در جریان درگیری‌ پلیس سوئد با افراد این گروهک، ۱۱ نفر از اعضای منافقین که سلاح سرد و چاقو حمل می‌کردند، بازداشت شدند.

* قدس

* کناره‌گیری نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق

نمایندگان جریان صدر عراق در پارلمان به درخواست رهبر این جریان، به طور دسته‌جمعی کناره‌گیری کردند. عراق در روزهای اخیر درگیر اختلافات سیاسی در زمینه تشکیل دولت جدید بوده است. با وجود اینکه جریان صدر اکثریت آرا را در انتخابات پارلمانی عراق بدست آورد اما در جریان رایزنی‌ها برای تشکیل دولت نتوانست در این امر موفق باشد.

* اعتماد

* قطعنامه شورای حکام ارتباطی به برجام ندارد

وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس و گام‌های واکنشی ایران ادعا کرد که این قطعنامه مربوط به اختلاف‌های پادمانی میان دو طرف است و ارتباطی به برجام ندارد. آنتونی بلینکن با تکرار برخی ادعاها افزود: «ایالات متحده کماکان خودش را به بازگشت دوجانبه به اجرای برجام متعهد می‌داند. ما آماده‌ایم توافق را بر مبنای تفاهمات به دست‌آمده با متحدان اروپایی‌مان در وین طی ماه‌های گذشته به خاتمه برسانیم».

وی در واکنش به اقدام ایران ادعا کرد: «متاسفانه، پاسخ اولیه ایران به اقدام شورا، رسیدگی به مساله عدم همکاری و عدم شفافیت که باعث گزارش منفی دبیر کل آژانس و نگرانی در شورای حکام شده بود، نبوده است، بلکه ایران تهدید کرده تنش‌های هسته‌ای را افزایش داده و شفافیت را بیش از این کاهش خواهد داد. چنین اقداماتی مضر خواهد بود و تلاش‌های ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد. »

*حق استفاده از سلاح برای ماموران امنیتی

باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما با انتشار گزارشی از ارائه لایحه‌ای توسط دولت به مجلس برای اصلاح قانون استفاده از سلاح خبر داد. قانون کنونی تنها به مأموران نظامی و انتظامی برای ایجاد نظام و امنیت راهپیمایی‌های غیر قانونی مسلحانه و ناآرامی‌ها و شورش‌های مسلحانه، با دستور فرمانده عملیات، اجازه به‌ کارگیری سلاح را داده، اما در لایحه اصلاحی دولت، این مجوز به «مأموران امنیتی» هم داده شده است.

* ابتکار

* عضو غیر دائم شورای امنیت انتخاب شدند

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنج عضو غیردائم شورای امنیت را برای دو سال آینده انتخاب کردند. کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله عضویت آنها از یکم ژانویه ۲۰۲۳ آغاز و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک خواهند شد. شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۰ عضو غیر دائم و پنج عضو دائم دارد. روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا پنج عضو دائم و دارای حق وتو در این شورا هستند.

* اطلاعات

m ۶۰۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی، معدنی و تجاری در کشور وجود دارد

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اعلام کرد: بالغ بر ۶۰۰۰ طرح نیمه تمام (صنعتی، معدنی و تجاری) با پیشرفت فیزیکی بیش ۶۰ درصد در استان‌های کشور وجود دارد که با راه اندازی آنها بالغ بر ۲۸۰ هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

تشکینی ضمن تاکید بر آنکه اولویت اول و اصلی بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام استوار است، افزود: این طرح‌ها منجر به حبس منابع مالی و سرمایه و همچنین بعضا ناامیدی مردم شهرستان‌های مختلف (به دلیل طولانی شدن فرآیند بهره‌برداری) شده است.

* احتمال دیدار قریب‌الوقوع وزرای خارجه ایران و عربستان

روزنامه کویتی «الجریده» نوشت: مقدمات دیدار «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همتای سعودی «فیصل بن فرحان» در بغداد عملا آغاز شده است و انتظار می‌رود که این دیدار بزودی انجام شود.

«الجریده» نوشت: انتظار می‌رفت که این دیدار حدود سه هفته پیش برگزار می‌شد اما به درخواست ریاض و به دلایل فنی به تأخیر افتاد تا اینکه میانجی عراقی اخیرا به اطلاع ایرانی‌ها رسانده که عربستان سعودی برای دیدار آماده است و تهران نیز پاسخ مثبت داد. این روزنامه کویتی آورده است: قرار شده است که عراقی‌ها زمان دقیق این دیدار را اعلام کنند و اجرای هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

* شهروند

* دسترسی به سرعت‌های چند صد مگابیتی اینترنت

وزیر ارتباطات با اشاره به رونمایی از نخستین دسترسی‌ پروژه fttx در شهر بوشهر در روز جهانی ارتباطات و تجربه سرعت حدود ۹۰۰ مگابیت برثانیه، ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت سیزدهم این امکان برای بسیاری از هموطنان فراهم شود. زارع‌پور در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: «اجرای پروژه دسترسی به فیبر نوری نه‌تنها کیفیت‌وسرعت دسترسی را افزایش می‌دهد و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد بلکه زمینه اجرای نسل‌های بعدی ارتباطات چون فایوجی را به‌صورت فراگیر فراهم می‌کند. »

* واحدهای صنفی متخلف در امر گرانفروشی پلمپ می‌شوند

وزیر دادگستری گفت: «با توجه به اختیاراتی که توسط سران‌قوا به سازمان تعزیرات داده شد در چندروز اخیر از این اختیارات استفاده و چندین واحد صنفی را پلمپ کردیم. » رحیمی درباره اقدامات وزارت دادگستری در خصوص گرانی‌های اخیر و ابزارهای نظارت این وزارتخانه بر بازار گفت: «گرانفروشی یکی از تخلفات اصلی در این حوزه است و گزارشات زیادی هم به دست‌مان می‌رسد که ما هم پرونده‌ها را با سرعت رسیدگی می‌کنیم.»

اخبارخبرگزاری ها و سایت های  خبری

بن‌بستی در کشور وجود ندارد

رسا/ امام جمعه قم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز ارتحال حضرت امام یادآوری کرد: ایشان توصیه کردند جوانان هوشمند و فرزانه اجازه ندهند که از انقلاب اسلامی، هویت زدایی بشود، افراد بسیاری به دنبال این هستند که انقلاب را بی‌هویت کنند؛ جوانان مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب هستند که دوباره در اینجا مورد خطاب قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ایشان فرمودند که روح امام نباید در کالبد انقلاب کمرنگ شود، امام معمار انقلاب است، همه مردم باید مراقب باشند تا ارتجاع باز نگردد؛رهبر معظم انقلاب ارتجاع را به معنای سیاست و سبک زندگی غربی می‌دانند. رییس شورایعالی جامعه مدرسین گفت: رهبر انقلاب فرمودند بن‌بستی در کشور ما وجود ندارد؛ هر موقع دشمنان لب به سخن گشوده‌اند، مردم عزیز ما پاسخ آن‌ها را به‌خوبی داده‌اند وی همچنین  با اشاره به توقیف  دوکشتی یونانی در پاسخ به اقدام بزدلانه یونان  در دزدی یک کشتی کشورمان تاکید کرد: یک ضربه می‌زنید، ولی دو ضربه می‌خورید دوران بزن و دررو تمام شده است.

ارتباط علمی حوزه‌های علمیه قم ونجف باید تقویت شود

حوزه/آیت الله فقیهی در حاشیه برگزاری کنگره بزرگداشت یاد مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم با اشاره به ویژگی‌های این عالم ربانی گفت: یکی از مهمترین وظایف علما مخصوصاً مراجع معظم تقلید مبارزه با انحرافات است؛ این حرکت توسط مرحوم آیت الله العظمی سید سعید حکیم انجام می شد و بحمدالله در کارشان موفق و مورد احترام بودند.

عضو جامعه مدرسین ارتباط علمی علما را یک هدیه الهی و کاری مهم دانست و گفت: یکی از آرزوهای ما این بود که ارتباط نزدیکی با حوزه علمیه نجف داشته باشیم؛ خواسته ما ارتباط علمی بین حوزه های علمیه قم و نجف است. وی تصریح کرد: تعامل علمی علمای دینی باعث می شود در کل مباحث با هم هماهنگ باشند.

پیام تسلیت آیت‌الله حسینی بوشهری در پی درگذشت سید محمود دعایی

اختصاصی/ حضرت آیت الله حسینی بوشهری در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام دعایی نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات، را تسلیت گفت. دراین پیام آمده است: ایشان از مبارزان و فعالان نهضت اسلامی بودند و در فعالیت‌های انقلابی در نجف و ایران در زمره یاران وفادار امام راحل عظیم الشان بودند. اینجانب ضایعه فقدان این شخصیت نستوه فرهنگی را به فعالان جامعه مطبوعات کشور و همچنین خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض می‌‌نمایم و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و وابستگان صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.

سکوت جهان در قبال حملات رژیم اسرائیل به سوریه مایه شرم است

باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوریه تجاوز رژیم اسرائیل به جمهوری عربی سوریه را به شدت محکوم و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت سوریه بوده و همچنان خواهد ماند. امیرعبداللهیان افزود: سکوت غیرقابل قبول جامعه جهانی، محافل و مجامع منطقه‌ای و بین المللی در قبال حملات رژیم اسرائیل به سوریه مایه شرم است. همچنین سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو حمله هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق را به شدت محکوم می‌کند و از رژیم صهیونیستی می‌خواهد این رویه شرورانه را متوقف کند. زاخارووا افزود: چنین اقدامات غیرمسئولانه‌ای خطرات جدی برای حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی ایجاد کرده و جان افراد بی‌گناه را به خطر می‌اندازد. از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه رژیم صهیونیستی صد‌ها حمله هوایی در این کشور انجام داده و نیرو‌های دولتی سوریه و همچنین نیرو‌های گروه حزب الله لبنان را هدف قرار داده است.

ادعای گروسی درباره  حذف دوربین‌های نظارتی!

تسنیم/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که برداشتن دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس از طرف ایران، تاثیر منفی در روند مذاکرات وین خواهد داشت. رافائل گروسی، همچنین بر لزوم مذاکرات وین تاکید کرد و گفت: «از سرگیری مذاکرات توافق هسته‌ای ایران، معقول‌ترین گزینه است. بین آژانس و ایران تنش‌هایی وجود دارد، اما همیشه جایی برای تفاهم نیز است. امیدوارم هرچه زودتر به ایران سفر کنم. » او همچنین بازرسی‌های آژانس را بی طرفانه و منصفانه خواند و گفت که این بازرسی‌ها به ایران این فرصت را می دهد تا آنچه را که درباره عدم وجود مخفی کاری در برنامه خود می گوید، اثبات کند. پیش از این نیز سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داده بود.

ادعای جدید آژانس اتمی درباره اقدامات ایران

تسنیم/ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر در گزارشی مدعی شد ایران اقداماتی در واکنش به تصویب قطعنامه اخیر انجام داده است. به ادعای این نهاد بین‌المللی «بازرسان پنجشنبه دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از مرکز تحقیقات تهران و دو کارگاه قطعات سانتریفیوژ در اصفهان خارج کردند». در بخشی دیگر این گزارش با بیان آن‌که بازرس‌های آژانس، عملیات حذف دوربین‌های نظارتی خود از مرکز تحقیقاتی تهران و دو کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ در اصفهان را آغاز کردند، مدعی شد: «اقدامات ایران می‌تواند عواقب زیان‌باری داشته باشد، و توانایی ناظران ما برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را کاهش یا مختل کند.»

معاون نمایندگی ایران خواستار پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه قهرآمیز شد

ایرنا/ سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با محکوم کردن اقدامات یکجانبه قهرآمیز و ناعادلانه که بخشهای بهداشت و درمان کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، خواستار اقدام موثر جامعه جهانی برای پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه‌ علیه ایران شد. ارشادی اظهار داشت: تحریمهای یکجانبه قهرآمیز و ناعادلانه، کانالهای معمول همکاریهای بین‌المللی را مسدود کرده و منبع نگرانی‌هایی است که تلاشهای ایران برای مقابله علیه این بیماریها را تحت تاثیر منفی قرار داده است”.

زخمی شدن ۱۰۰ نفر از فلسطینیان در حمله صهیونیست‌ها

ایسنا/ نظامیان و شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی روز جمعه به مناطق مختلف کرانه باختری از جمله الخلیل، نابلس و قلقیلیه یورش برده و اقدام به سرکوب فلسطینیان کردند. هلال احمر فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد که در درگیری‌های روز جمعه در کرانه باختری، حدود ۱۰۰ نفر از فلسطینیان زخمی شدند. در این بیانیه آمده که از این میان، ۲۱ نفر طی درگیری با اشغالگران در بیت دجن و بیتا در شرق و جنوب نابلس مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

فیفا  در خدمت صهیونیست‌ها

فارس/ رژیم صهیونیستی قصد دارد به بهانه حضور در جام جهانی فوتبال تعداد زیادی از جاسوسان صهیونیست را در قالب تماشاگر به قطر اعزام کند رژیم اشغالگر قدس برای انتقال هواداران فوتبال به کشور میزبان جام جهانی به دلیل قطع بودن روابط سیاسی با قطر دچار مشکل است.

در همین رابطه مسئولان رژیم صهیونیستی بعد از مذاکرات گسترده با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) راهی برای انتقال هواداران به کشور قطر پیدا کردند. فیفا به کشور قطر دستور داده تا تعدادی مشخص برای هواداران فوتبال در سرزمین های اشغالی ویزا صادر کند تا بتوانند این مسابقات را از نزدیک تماشا کنند. طبق پیش بینی برخی رسانه های عبری زبان قرار است ۱۵ هزار صهیونیست در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور پیدا کنند.

آمریکا در آستانه رونمایی از سیستم دفاع موشکی لیزری

مهر/ وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون در آستانه رونمایی از نمونه اولیه سیستم دفاع موشکی لیزری با انرژی بالا است. آستین با اشاره به آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی گفت: هم تحریکات معمول پیونگ یانگ و هم آزمایش‌های موشکی آن تأکیدی بر فوریت و ضرورت وظیفه ما است. بنابراین ما همکاری امنیتی میان ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی را افزایش می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *