خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۰۳

** فرمانده‌کل سپاه: انتقام خون شهید خدایی را سخت و پشیمان‌کننده از دشمن‌ خواهیم گرفت ** در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به مسقط انجام شد: امضای 12 سند همکاری بین ایران و عمان **آیت‌الله عبداللهی: تلاش در جهت معرفی سیره شهدا از مصادیق مهم جهاد تبیین است ** آیت‌الله اراکی: در شهر سازی ومسکن سازی باید موازین فقه اسلامی مورد توجه قرار گیرد ** آیت‌الله اسلامیان: اگر با برهان با مردم سخن بگوییم در جهاد تبیین موفق می‌شویم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
۴ مرز ایران با عراق آماده پذیرش زائران اربعین می‌شود
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در نشست ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امسال در نظر داریم ۴ مرز را برای زائران حسینی فعال کنیم، گفت در همین راستا رایزنی‌های لازم از طریق سفارت ایران با نخست‌وزیر و وزیر کشور عراق برای فعال‌سازی شبانه‌روزی مرز خسروی انجام شده است. میراحمدی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تاکید داشته‌اند شرایط راحت و ارزان برای زوار حسینی فراهم شود و برای همین، تمام امکانات را در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه مهیا خواهیم کرد.
گفتنی است نخست‌وزیر و وزیر کشور عراق در دیداری که با سفیر ایران در آن کشور داشته‌اند، اعلام کرده‌اند دولت عراق برای مراسم اربعین امسال روادید سفر زمینی به عراق را لغو خواهد کرد.

 همشهری 
 روابط و رزمایش‌های دریایی با همسایگان گسترش یابد
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف‌دفاع‌مقدس در نشست تخصصی بررسی ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی راهبردی یک افتخار برای ایران و عمق بخشی به مسائل راهبردی دفاعی و امنیتی است. سرلشکر صفوی افزود: نیروی دریایی باید با هماهنگی ستاد کل و وزارت دفاع با کشورهای همسایه اقیانوس هند روابط دیپلماسی دریایی را گسترش دهد. وی ادامه داد: ما باید راهبرد تهدیدات آینده علیه کشور را تشخیص داده و در مقابل تهدیدات آینده که احتمالا جنگ ترکیبی دریاپایه و هواپایه است آماده شویم.

 کیهان 
 رایزنی با مقامات عمان، قطر، بلغارستان و آفریقای جنوبی
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عمان، قطر، بلغارستان و آفریقای جنوبی دیدار و رایزنی کرد.
امیرعبداللهیان در حاشیه سفر رئیس جمهور به عمان با «بدر بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه عمان دیدار کرد و دو طرف درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.
در تماس شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی معاون‌ نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر با وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین توافقات سران دو کشور همچنین آخرین مباحث مربوط به توسعه و گسترش همه‌جانبه مناسبات دوجانبه بین تهران و دوحه و همچنین مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
خانم «ولیسلاو پتروا» معاون وزیر امور خارجه بلغارستان در دیدار با امیرعبداللهیان با اشاره به زمینه‌های همکاری دو طرف در بخش انرژی، ترانزیت و حمل‌ونقل کالا و مواد غذایی، بر ضرورت تلاش بیشتر برای گسترش همکاری‌های تجاری تاکید کرد.
خانم «کاندیت ماشگو دلامینی» معاون وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در دیدار با امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که در نشست کمیته رایزنی‌های سیاسی، مذاکرات خوب و سازنده درخصوص موضوعات مختلف انجام و نقشه راه روابط بین دو کشور‌ ترسیم شود.
 امنیت غذایی ایران از ۱۱۹ کشور جهان بالاتر است
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمار مربوط به ارزش واردات غذای ۱۹۵ کشور جهان به کل صادرات این کشورها را سنجیده و این کشورها را به لحاظ میزان برخورداری از امنیت غذایی رده‌بندی کرده است. بر اساس محاسبات این سازمان بین‌المللی، ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال غذا وارد می‌کند که ‌کمتر از ۱۱۹ کشور جهان است. بر این اساس مردمان ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری نسبت به ایرانی‌ها دارند و ایران از این نظر در رتبه ۷۶ جهان قرار گرفته است.
 ایران در زمان و مکان حساب‌شده قطعاً انتقام ترور را خواهد گرفت
تحلیلگر مسائل خاورمیانه در شبکه آی۲۴ اسرائیل در پاسخ به این سؤال مجری که آیا شاهد نفوذ قوی به درون دیوارهای تهران و شکست سخت اطلاعاتی ایران هستیم؟ گفت: درست است که ‌ترور هر فرد برای ایران زیان بار است اما برعکس این ‌ترورها باعث تقویت سازمان امنیتی و کشف شکاف‌ها شده و چه‌بسا در بسیاری موارد مانع عملیات بعدی شوند. قطعا ایران پاسخ خواهد داد و آنان در این موارد آگاهند که زمان و مکان و چگونگی پاسخ را انتخاب کنند. دکتر حسن مرهج افزود: این پایان نبرد نیست. ایران از هر ضربه‌ای که ببیند، نهایت استفاده را کرده و توان خود را توسعه می‌دهد و با عملیاتی دیگر اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.

 شرق 
 ساختمان ۱۰طبقه متروپل در جنوب فرو ریخت
روز گذشته ساختمان تجاری ۱۰ طبقه نوساز «متروپل» در آبادان فرو ریخت. فرماندار آبادان با اعلام این خبر‌، افزود: این حادثه حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته اتفاق افتاد. ستاد بحران در استان تشکیل شده و تیم‌های هلال احمر با سگ‌های زنده‌یاب فورا به محل اعزام شدند و سایر ارگان‌های امدادی نیز همچون آتش‌نشانی برای دسترسی سریع‌تر به محبوس شدگان احتمالی این حادثه مشغول فعالیت هستند. تا حدود ساعت ۲۱ شب گذشته، تعداد جانباختگان ریزش ساختمان متروپل آبادان، ۶نفر و تعداد مصدومان ۳۲ نفر اعلام شد.
رئیس جمهور به محض اطلاع از بروز این حادثه در آبادان به معاون اول رئیس‌جمهور ماموریت داد ضمن به‌کارگیری تمامی امکانات محلی و ملی، شخصا این موضوع را با اختیارات کامل به منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند.

 ایران 
 امضای ۱۲ سند همکاری بین ایران و عمان
سفر یک‌روزه رئیس جمهور به عمان، به دعوت رسمی سلطان این کشور صورت گرفت. سفر روز گذشته آیت‌الله رئیسی به مسقط، نخستین سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است. پس از استقبال رسمی هیثم بن‌ طارق سلطان عمان، از آیت‌الله رئیسی، ابتدا مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه دو کشور برگزار شد و سپس رئیس جمهور و سلطان عمان به صورت دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. همچنین در پایان مذاکرات، در مراسمی با حضور آیت‌الله رئیسی و سلطان عمان، دو کشور ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، انرژی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، اقتصادی و گردشگری، محیط زیست و ورزشی امضا کردند. این اسناد از سوی وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنان به امضا رسید.
 امکان گسترش ظرفیت مبادلات اکو به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار
معاونان وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در نشستی دو روزه درباره بررسی راه‌های ارتقای بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای به گفت‌وگو نشستند. صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سال گذشته حجم تبادلات تجاری بین ۱۰کشور عضو حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: «این ظرفیت وجود دارد که این حجم مبادلات به ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد دلار برسد.»

 جمهوری‌اسلامی
 تأکید رئیس قوه قضائیه بر لزوم برخورد قاطع با دلالان بازار دارو و ارز
رئیس قوه قضائیه در جریان نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به طرح اقتصادی دولت در خصوص نحوه توزیع یارانه و ارز ترجیحی، گفت: مسئولین و غیر مسئولین در مورد گرانی‌ها و ناهنجاری‌های بازار کلی‌گویی نکنند. همگان این مهم را در نظر داشته باشند که باید طرح مزبور به نحوی اجرا شود که مردم بخصوص دهک‌های پایین جامعه کمترین آسیب را ببینند و در اجرای این طرح زندگی‌شان بیش از پیش تحت تأثیر قرار نگیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با یادآوری اینکه در اقلامی نظیر دارو، تأمین و تخصیص ارز، صدور مجوز واردات و شبکه توزیع بر عهده وزارت بهداشت است، تصریح کرد: اگر در شرایط فعلی، دلالی با هدف سودجویی یا اغراض دیگر در زمین دشمن بازی می‌کند باید با او برخورد قاطع به عمل آورد.
 سامانه موشکی «باور ۳۷۳» به چرخه عملیاتی یگان‌های پدافندی پیوست
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه سامانه موشکی باور ۳۷۳ به طور کامل به چرخه عملیاتی یگان‌های پدافندی پیوسته است، اظهار داشت: امروز افزایش توان رزم و مؤلفه‌های آمادگی دفاعی نیروی پدافند، جهشی چند برابری را طی می‌کند. سرتیپ صباحی‌فرد با اعلام اینکه سامانه بومی باور ۳۷۳ در رزمایش اخیر این نیرو در مسافت ۱۵۲ کیلومتری با اهداف درگیر شد و عملکرد بسیار خوب و موفقی داشت، افزود: آزمایش افزایش برد باور ۳۷۳ در آینده نزدیک انجام می‌شود که مایه غرور و مباهات یکایک هموطنان عزیزمان خواهد شد.

 وطن امروز
 رژیم صهیونیستی باید برای اقدامات تروریستی خود پاسخگو باشد
معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نوشت: «ایران همچنان قربانی اصلی تروریسم است. جای بسی تاسف است که مدعیان مبارزه با این پدیده شوم، یا ترجیح می‌دهند چشم و گوش خود را بر این ترورها ببندند یا مستقیم و غیرمستقیم از تروریست‌ها حمایت کنند». غریب‌آبادی افزود: «رژیم صهیونیستی باید برای اقدامات تروریستی خود پاسخگو باشد».
 توافق ایران و آفریقای جنوبی برای‌رفع موانع پروژه‌های اقتصادی
معاون وزیر روابط خارجی و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در دیدار با صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه بر اهمیت روابط ۲ کشور تاکید کرد. طرفین در این دیدار با عنایت به برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین ۲ کشور در اکتبر سال جاری میلادی در پرتوریا، توافق کردند مشکلات مربوط به اجرایی شدن پروژه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در این ملاقات ۲ طرف بر ضرورت تماس هر چه بیشتر تجار بخش خصوصی و مجموعه‌های دولتی تاکید کردند.

 جوان 
 صهیونیست‌ها سیلی سختی خواهند خورد
‌آیین تشییع پیکر مطهر مدافع سرفراز حرم سردار شهید صیاد خدایی در میدان امام حسین تهران برگزار شد. مسئولان امنیتی کشور بر برخورد قاطع با عناصر تروریستی تأکید کردند:
ـ وحیدی وزیر کشور: با همکاری و هماهنگی نهاد‌های نظامی و امنیتی کمیته‌ای تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است. با اتمام تحقیقات، نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
ـ سردار شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح: ترور یک موفقیت برای دشمنان انقلاب اسلامی نیست، بلکه یک شکست برای آن‌هاست. آن‌ها مطمئناً با ترور جوانان این کشور راه به جایی نخواهند برد و حتماً در پس این ترور‌ها با شکست‌های مفتضحانه‌ای روبه‌رو خواهند شد.
ـ سردار شریف، سخنگوی سپاه: اراذل و اوباش و تفاله‌های گروه‌های تروریستی وابسته به استکبار و صهیونیسم جهانی به سزای عمل جنایتکارانه خود می‌رسند.
ـ میراحمدی، دبیر شورای امنیت کشور: ترور شهید خدایی به‌طور قطع توسط رژیم صهیونیستی انجام شده است و جنایتکاران باید آماده سیلی سخت ایران باشند.

 ۷۷ نماینده پارلمان جدید موافق مقاومت علیه اسرائیل هستند
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: باقیمانده‌های ۱۴ مارس در انتخابات سابق ۴۷ نماینده در پارلمان داشتند و اکنون ۳۶ نماینده دارند و این یک عقبگرد واضح است. اگر پارلمان را بر این اساس که چه کسی با مقاومت علیه اسرائیل موافق است و چه کسی نیست بسنجیم ۷۷ نماینده موافق مقاومت علیه دشمن هستند.

 آفتاب‌یزد 
 تقویت روابط اقتصادی ایران و قزاقستان منجر به همکاری‌های عمیق و گسترده می‌شود
وزیر صمت با معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان دیدار و بر انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک تأکید کرد و گفت: با تقویت روابط اقتصادی دو کشور و مشارکت شرکت‌های ایرانی و قزاقستانی، همکاری‌های عمیق، پابرجا و گسترده‌تری شکل خواهد گرفت. فاطمی امین همچنین بر تدوین نقشه راه برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور تأکید کرد و گفت: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از طرف ما امورات مرتبط با تجارت با قزاقستان را به صورت ویژه پیگیری می‌کند.

 خراسان 
 خنثی‌سازی تحریم‌ها بدون مردمی‌سازی اقتصاد موفق نمی‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌‌سازی در اقتصاد ایران، با بیان اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها بدون خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد موفق نمی‌شود، افزود: یک حکومت و دولت زمانی قوی می‌شود که یکایک مردم آن قوی باشند و قوی بودن یک حکمرانی به قوی بودن مردم آن بازمی‌گردد و از سوی دیگر قوی شدن دولت‌ها، موجب تضعیف مردم خواهد شد. این مسائل را قبول داریم و به زبان می‌آوریم، اما حاضر به پرداخت هزینه آن نیستیم. قالیباف اظهار کرد: دولت در هرکاری که مردم می‌توانند انجام دهند، نباید دخالت کند. اما امروز شاهدیم که دولت در هرکاری دخالت و گمان می‌کند که مرد میدان است، در صورتی که مقام معظم رهبری بارها بر خصوصی‌ سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید داشته‌اند.
 اقدام جدید سوئدی‌ها در نقض حقوق شهروند ایرانی
«حمید نوری» شهروند ایرانی‌ای که از آبان سال ۹۸ در سلول انفرادی سوئدی‌ها به سر می‌برد، پس از برگزاری بیش از ۹۰ جلسه دادگاه و در حالی که در انتظار صدور حکم دادگاه سوئدی است، از ۲۰ روز قبل امکان تماس تلفنی با خانواده را از دست داده است. خانواده نوری در طول ۲۰ روز گذشته تلاش‌های فراوانی کردند تا با وی تماس داشته و از وضعیت سلامتی او آگاه شوند اما دستگاه قضایی کشور سوئد هر بار به بهانه‌ای از برقراری این تماس خودداری کرده است. نوری پس از بازداشت نیز تا ۷.۵ ماه امکان تماس تلفنی و تا ۲ سال امکان ملاقات حضوری با خانواده را نداشت.

 مردم سالاری 
 آمادگی ایران برای ارتقای سطح همکاری‌های تخصصی با بلغارستان
باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار خانم «ولیسلاوا پترووا» معاون وزیر امور خارجه بلغارستان و هیأت همراه در قالب کمیته مشورتی سیاسی وزارتین امورخارجه دو کشور با تاکید بر اراده دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه بیشتر مناسبات با بلغارستان به ویژه در حوزه اقتصاد و تجارت گفت: هرگونه مشکل یا مانع در این خصوص باید با تلاش متقابل هر دو کشور و به خصوص با پیگیری وزارت خانه‌های امور خارجه برطرف شود. طرفین در این دیدار ضمن مرور تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بر لزوم رایزنی مستمر و تبادل تجربیات متقابل در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل و پیامدهای ناشی از پذیرش مهاجران و پناهندگان تأکید کردند.

 آرمان ملی 
 چشم امید کشورهای مظلوم منطقه به ماست
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز تجهیزات ما باید با جهان برابری کند که بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. دریادار ایرانی گفت: در حفظ امنیت خطوط مواصلاتی با اقتدار عمل می‌شود و ناوهای ما در این خطوط بارها درخواست شناورها برای تامین امنیت و جلوگیری از حمله دزدان دریایی را پاسخ دادند. وی افزود: امروز ملت‌های مظلوم منطقه چشم امید بسیاری به جمهوری اسلامی دارند که همه عوامل موثر در این زمینه به شایستگی عمل کرده‌اند.

 قدس 
 برنامه‌ریزی دوساله برای ذخیره کالاهای اساسی در کشور
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت برنامه‌ریزی دوساله‌ای برای تأمین و ذخیره کالاهای اساسی در کشور انجام داده است تا در بحث امنیت غذایی دچار مشکل نشویم. رضایی گفت: برنامه‌ریزی شده تا با تقویت تولید داخل و واردات کالاهای اساسی و کشاورزی به امنیت غذایی کشور آسیبی وارد نشود. امنیت غذایی در سطح جهان در شرایط خاصی است.
 ضرورت بازمعماری حیاتی در ساختار امنیت سایبری
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سومین کنفرانس ملی پدافند سایبری دانشگاه آزاد مراغه گفت: با توجه به تهدیدات سال‌های گذشته ضرورت بازمعماری در ساختار امنیت سایبری زیرساختی، حیاتی است. سردار جلالی با بیان اینکه حمله به سامانه سوخت کشور یک مدل جنگ ترکیبی سایبری بود، ادامه داد: از این کنفرانس انتظار می‌رود ضمن بررسی و تحلیل دقیق انواع جنگ سایبری و الگوها، استخراج راهبردی و مدل عملیاتی آن‌ها، بتواند الگو‌های عملیاتی علمی و مناسب پدافند سایبری را تدوین و ارائه کند.

 اعتماد 
 این ترورها با سکوت کشورهای مدعی مقابله با تروریسم همراه است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ‌محکوم کردن عملیات تروریستی روز یکشنبه در تهران، اظهار داشت: دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ذات شرارت‌بار خود را با ترور و شهادت یکی از سپاهیان جان‌ برکف نشان دادند. این جنایت ضدانسانی در حالی توسط عوامل تروریستی وابسته به استکبار جهانی صورت می‌پذیرد که در کمال تاسف با حمایت و سکوت کشورهای مدعی مقابله با تروریسم همراه است. خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان جنایات تروریستی در طول بیش از ۴ دهه گذشته بوده است، افزود: تروریست‌های کوردل با تصور باطل خود تلاش دارند مانع حرکت ملت بزرگ ایران در تحقق آرمان‌های متعالی خود شده و باعث ایجاد وقفه در مسیر عزت‌طلبانه مردم شوند، غافل از اینکه خون شهیدان ضامن بقا و تعالی این‌ ملت و کشور است.
 میانجی میان ایران و غرب نیستیم
امیر قطر در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت که دوحه مدعی ایفای نقش میانجیگری رسمی بین ایران و غرب نیست. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی تاکید کرد: ایران همسایه ماست و تلاش می‌کنیم که به آنها کمک کنیم و همه طرف‌ها را به بازگشت به توافق هسته‌ای تشویق می‌کنیم. وی همچنین خاطرنشان کرد که جنگ در اروپا بحران انرژی در جهان را عمیق‌تر کرده است.

 ابتکار 
 واکنش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ترور شهید صیاد خدایی
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل درباره تمایل آمریکا برای دست یافتن به توافقی بر سر احیای برجام از طریق مذاکرات وین گفت: من فکر می‌کنم آنها [آمریکا] هنوز از حصول یک توافق راضی خواهند بود اما کاملا قاطع هستند، به ویژه در زمینه مسئله سپاه پاسداران [قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا] و نیروهای قدس. بنی گانتس در ادامه این گفت‌وگو از پاسخ به سوالی درباره ترور روز یکشنبه شهید حسن صیاد خدایی در تهران و اینکه آیا این موضوع تاثیری بر مذاکرات خواهد گذاشت، طفره رفت و ترجیح داد از پاسخ به این سوال خودداری کند.

 اطلاعات 
 حجم تجارت ایران و عمان به ۳/۱ میلیارد دلار رسید
سخنگوی گمرک ایران از تجارت غیرنفتی ۳/۱ میلیارد دلاری میان ایران و عمان در سال گذشته خبر داد که نشان از رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال ۹۹ دارد. لطیفی اظهار داشت: تجارت غیرنفتی ایران با عمان پارسال ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که نسبت به سال قبل از آن ۲۷ درصد در وزن و ۵۳ درصد در ارزش افزایش داشته است.

 شهروند 
 افزایش ۴٠ درصدی تعداد صندلی هواپیماها، خرید هواپیمای جدید در حال انجام است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ۴۰درصدی تعداد صندلی هواپیماها خبر داد و گفت: «برنامه خرید هواپیما و بازگرداندن ۱۰۰ فروند هواپیمای زمینگیر شده به چرخه پرواز در دستور کار است.» محمدی‌بخش درباره مشکل کمبود صندلی پرواز، اظهار کرد: «در مدت اخیر چند فروند هواپیما خرید شده است و در حال افزایش ناوگان نیز هستیم. در برنامه فعلی نیز تصمیم داریم هواپیماهای زمینگیر را سرخط بیاوریم.» وی با بیان اینکه درخواست پرواز نسبت به سال‌های گذشته به‌ شدت افزایش یافته است، افزود: «در مدت اخیر تعداد صندلی هواپیماها نیز ۴۰ درصد افزایش یافته است، اما همچنان این میزان افزایش، پاسخگوی تقاضای فعلی نیست.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
در شهر سازی ومسکن سازی باید موازین فقه اسلامی مورد توجه قرار گیرد
حوزه/ آیت‌الله اراکی در دیداراستاندار قم و مسئولان ستاد حوزوی مسکن و شهرسازی اسلامی گفت:شهر اسلامی یعنی شهری که با موازین فقه اسلامی سازگار باشد. هویت یک جامعه را سبک شهری‌اش می‌سازد یعنی در یک جامعه‌ای که هویت خاصی دارد این هویت خاص نمی‌تواند با سبک معماری شهری و تنظیم زندگی شهری با هم در تضاد باشند و هماهنگ نباشند. اسلام تعلیمات و احکام گسترده‌ای درباره سبک زندگی شهری و معماری شهری دارد. وی افزود:با دغدغه استنباط دستورات اسلامی در حوزه عمران شهری ما کتابی به نام فقه عمران شهری نوشتیم که به پیشنهاد شهردار وقت درسهایش در حوزه علمیه برگزار شد و ثمره آن درسها تربیت نیروی مناسب و چاپ کتاب فقه عمران شهری است. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: حال که دولت اسلامی است و سعی دارد با موازین اسلامی پیش برود و امروز بصورت جدّی وارد عرصه خانه سازی شده است، لازم است طرح شهر و مسکن اسلامی پیگیری جدی شود.

تلاش در جهت معرفی سیره شهدا از مصادیق مهم جهاد تبیین است
شبستان/ آیت‌الله عبداللهی ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری کنگره ۴ هزار شهید روحانی کشور اظهار داشت: این گونه فعالیت‌ها در راستای معرفی فرهنگ و سیره شهدا به جامعه از مصادیق مهم جهاد تبیین است. عضو جامعه مدرسین افزود: شهدای عزیز ما از جمله شهدای طلبه و روحانی به معنای واقعی کلمه، الگو و پیشگام در مسیر جهاد و ایثار بودند و لذا زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن‌ها پشتوانه مهمی برای تضمین بقای انقلاب است. وی بر لزوم معرفی سیره نورانی شهدا از طریق ابزار هنر و رسانه تأکید کرد و بیان داشت: کسانی که در مسیر تبیین حماسه عظیم شهدا در جامعه گام برمی دارند به یقین مورد توجه و عنایت خدای متعال و حضرات معصومین علیهم السلام و اولیای الهی هستند. گفتنی است کنگره ۴ هزار شهید روحانی چهارشنبه هفته جاری مصادف با چهارم خردادماه با سخنرانی رییس جمهور، فرمانده کل سپاه و نیز مدیرحوزه‌های علمیه کشور در مصلی قدس قم برگزار می‌شود.

اگر با برهان با مردم سخن بگوییم در جهاد تبیین موفق می‌شویم
ایسنا/ آیت‌الله اسلامیان استدلال را ابزار قرآنی جهاد تبیین دانست و گفت: روحانیون و مبلغان، به‌ویژه بانوان مبلغ باید با مطالعه و اشراف بر مبانی و آموزه‌های نورانی قرآن و روایات و با استدلال پاسخگوی جوانان و مردم باشند و اگر با برهان با مردم گفت‌وگو کنیم قطعاً در جهاد تبیین موفق می‌شویم. عضو جامعه مدرسین در یادواره ۸۱ شهید روحانی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: کار روحانیت یکی از مصادیق جهاد است چرا که مسلمانان همانطور که به جهاد با دست و مال و ثروت فراخوانده شده‌اند به جهاد با زبان و قلم نیز دعوت شده‌اند و بالاتر از همه، جهاد با عمل است. وی تاکید کرد: در واقع مؤثرترین جهاد و تبلیغ جهاد با عمل است و اثر آن به مراتب از وعظ و سخنرانی بیشتر است. وی تاکید کرد: امروز جهاد تبیین وظیفه‌ای بی‌بدیل و واجب تعیینی است چرا که گوش مردم از شدت تبلیغات دشمنان پر شده تا جایی که نمی‌خواهد بشنود که دولت برای مقابله با یک بیماری مزمن بسیار ریشه‌دار اقتصادی عزمش را جزم کرده است.

انتقام خون شهید خدایی را “سخت” و “پشیمان‌کننده” از دشمن‌ خواهیم گرفت
تسنیم/ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجلاس مجمع جهادگران گفت: هدف اساسی از این اجتماع بزرگ این است که یک عزم به‌هم‌پیوسته جهادی در امتداد آن مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر و مؤثر برای ساختن کشور مهیا شود. وی با اشاره به انتقام خون شهید صیاد خدایی بیان کرد: همه می‌دانند که ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقام خون همه عزیزان خودش را خواهد گرفت.سلامی ادامه داد: واکنش‌های ما سخت خواهد بود و قطعاً دشمن را پشیمان خواهیم کرد. وی در پایان گفت: امروز این عزم بزرگ دوباره باید یک شکل جدید به خودش بگیرد و بسیجی‌ها در عرصه باید نسبت به گذشته خودشان هدف‌های بزرگ‌تر را دنبال کنند.

ایران ظرفیت تولید پهپاد را افزایش داده است
فارس/ یک رسانه ترکیه‌ای نوشت: ایران به تلاش‌ها در زمینه توسعه پهپاد و انتقال تجربیات خود در زمینه موشکی و پهپادی ادامه می‌دهد.تاسیس کارخانه تولید پهپاد «ابابیل-۲» ایران در تاجیکستان کماکان در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب دارد به طوریکه یک رسانه ترکیه‌ای در این زمینه نوشت: ایران، تاجیکستان را نه تنها به عنوان سکوی پرشی برای پیشبرد منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان فرصتی برای نشان دادن توان بالقوه فرهنگی و معنوی خود می‌بیند. وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» نوشت که اقدام ایران برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای تاجیکستان، کشوری در آسیای مرکزی که ارتباطات فرهنگی و قومی قوی با تهران دارد، نقطه عطفی برای این کشور شیعه نشین است.

دستور دادستان کل برای برخورد قاطع با متخلفان حادثه آبادان
صداوسیما/ حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با صدور پیامی خطاب به دادستان اهواز ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان، بر تسریع در رسیدگی و برخورد جدی با متخلفان تاکید کرد. دادستان کل کشور افزود: حسب اخبار تخلفات و قصور و تقصیراتی در ساخت و ساز این بنا صورت گرفته است ضمن تاکید به دادستان آبادان مبنی بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین، بر اساس وظایف قانونی، جنابعالی نیز بر روند تحقیقات و اقدامات صورت گرفته نظارت ویژه داشته باشید و نتایج را به قید فوریت به دفتر اینجانب گزارش نمایید.

«تخلفات گسترده» در سازمان تعاون روستایی
باشگاه خبرنگاران/ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سازمان تعاون روستایی در خرید و فروش محصولات تضمینی تخلفات گسترده انجام داده است.
محمودزاده گفت: این سازمان باید محصول زعفران را در بورس عرضه کند تا به قیمت نهایی در این عرضه، به فروش برسد. اما مسئولان سازمان تعاون روستایی زعفران را از کشاورز خریده‌اند و به افراد مدنظر خودشان واگذار کرده‌اند. کمیسیون کشاورزی مجلس در هفته‌های پیش درباره آنچه «تخلفات سازمان تعاون روستایی در خرید و فروش محصولات» اعلام شده، از وزیر جهاد کشاورزی سؤال کرده است.برخی نمایندگان مجلس هم خواستار تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تعاون روستایی شده‌اند که در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفته است.

اشغالگران صهیونیست بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی را بازداشت کردند
مهر/ مؤسسات فلسطینی متخصص در امور اسرا در بیانیه‌ای اعلام کردند که نیروهای رژیم صهیونیستی بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی از جمله ۱۶۵ کودک و ۱۱ زن را در ماه آوریل دستگیر کرده‌اند. آنان همچنین گزارش دادند که مقامات رژیم صهیوینستی طی یک ماه گذشته موج گسترده دستگیری‌ها را آغاز کردند که بالاترین میزان دستگیری از ابتدای سال جاری است.این بیانیه نشان می‌دهد که بالاترین میزان دستگیری در شهر بیت المقدس بود که شاهد ۷۹۳ دستگیری از جمله ۱۳۹ کودک بوده است. بر اساس این بیانیه، صهیونیست‌ها ۱۵۴ حکم بازداشت اداری (بدون اتهام) شامل ۶۸ حکم جدید و ۸۶ حکم برای تمدید بازداشت صادر کرده اند.

ارجاع پرونده شهادت «شیرین ابوعاقله» به دیوان «لاهه»
مهر/ وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از ارجاع پرونده ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار شهید فلسطینی به دیوان بین‌المللی کیفری (لاهه) خبر داد.
بر اساس این گزارش، تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر هم اعلام کرده بود که قصد دارد پرونده شهادت شیرین ابو عاقله را به دیوان بین المللی کیفری (لاهه) ارجاع دهد. روزنامه هاآرتص اخیراً گزارش داد که ارتش اسرائیل بعد از انجام تحقیقاتی درباره ترور ابوعاقله، اذعان کرد که گلوله‌های نظامیان این رژیم باعث شهادت وی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *