خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۶

** آیت الله العظمی جوادی آملی: فلسفه های مادی، دین را از فکر مردم گرفت ** رئیس‌جمهور: وحدت شیعه و سنی راهبرد ماست ** آیت الله آشتیانی: ربا خط قرمز اسلام است ** آیت الله علیدوست: هیچ مقامی حق ندارد از اصل شفافیت شانه خالی کند ** معاون وزیر امور خارجه: اتکایی به بیگانگان در رفع تحریم‌ها نداریم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 همه قوا و دستگاه‌ها باید برای تقویت بخش تعاون همکاری کنند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رئیس اتاق تعاون ایران و معاونان وی، ضمن استماع گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های اتاق تعاون، اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص ارکان نظام اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در دوران جنگ اقتصادی که همواره توجه به اقتصاد درون‌زا از سوی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مورد تاکید است، تعاونی‌ها با توجه به سبقه مردمی خود می‌توانند نقش بی‌بدیلی در مردمی‌ساختن اقتصاد کشور ایفا کنند. آیت الله آملی لاریجانی افزود: همه قوا و دستگاه‌ها باید برای تقویت بخش تعاون همکاری کنند.

 همشهری
 اتکایی به بیگانگان در رفع تحریم‌ها نداریم
معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت: سیاست راهبردی خنثی‌سازی تحریم در کنار ابتکار هوشمندانه رفع تحریم، ترفند دشمن در متوقف‌ساختن قطار توسعه همه‌جانبه کشور را ناکام گذاشته است. اکنون دیگر کشورهای تحت تحریم نیز به‌دنبال دریافت دانش خنثی‌سازی تحریم از ایران هستند. باقری توان خنثی‌سازی تحریم را ایجادکننده قدرت بازدارندگی برابرتحریم‌های ظالمانه عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همان اندازه که در فرایند مذاکرات و انجام تعهدات بین‌المللی ازجمله در موضوع توافق برای رفع تحریم‌ها جدی است، درعدم‌اعتماد به دشمن وعدم‌اتکا به بیگانگان برای مصونیت از تحریم هم راسخ و مصمم است. عقلانیت انقلابی اقتضا می‌کند با عدم‌اعتماد به دشمن وعدم‌اتکا به بیگانگان، ازهمه ظرفیت‌های میدان دیپلماسی برای تامین منافع ملی استفاده کرد.

 کیهان 
 ایران یک «اقتصاد سایه» ایجاد کرده است
روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی عنوان کرد که ایران درواقع یک «اقتصاد سایه» ایجاد کرده است. این روزنامه به چندین تبادل واسطه‌های ایرانی در ۶۱ حساب بانکی در چین، هنگ‌کنگ، سنگاپور، ترکیه و امارات اشاره کرد که جمعاً صدها میلیون دلار بود. سرویس‌های اطلاعاتی غرب اعتراف کرده‌اند که شواهد و مدارکی در مورد این‌گونه تبادلات مالی مربوط به ایران در دوران تحریم وجود دارد که ده‌ها میلیارد دلار ارزش آنها بوده‌اند. یک شبکه روسی با اشاره به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال این سؤال را مطرح کرد که «اینکه ایران توانسته حتی به‌رغم آگاهی کامل آمریکا، یک اقتصاد سایه ایجاد کند و به اهدافش برسد، حال روسیه نمی‌تواند از این روش‌ها استفاده مشابه کند؟»
 ۱۵ کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای دنیا برگزار می‌شود
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که در نیمه اول سال ‌جاری برای برگزاری ۱۵ نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با دیگر کشورها برنامه‌ریزی شده است. صفری با بیان اینکه خوشبختانه در سایه تحرکات و اقدامات خوب انجام شده، برگزاری نشست‌های کمیسیون‌ مشترک اقتصادی با دیگر کشورها از رونق خوبی برخوردار شده، اضافه کرد: این امر لازم اما کافی نبوده و ضرورت دارد همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط با کمک بخش خصوصی تلاش کنند توافقات و تفاهمات این کمیسیون‌ها را به اجرا درآورند.
 نوجوان ۱۸ ساله آمریکایی در منطقه سیاه‌پوستان حمام خون به راه ‌انداخت
نوجوان ۱۸ ساله و نژادپرست آمریکایی پس از پیاده شدن از خودرو، سلاح اتومات خود را مسلح، و شروع به تیراندازی به هر آن که در مسیرش می‌دید کرد و در کسری از ثانیه ۱۰ نفر را کُشت. طبق تصاویر منتشر شده که بیشتر به بازی‌های کامپیوتری شبیه است! او به سر برخی مجروحین تیر خلاص می‌زند. پلیس نیویورک می‌گوید شخصی که خودش را «سفید برترپندار» معرفی کرده، در یک سوپرمارکت شروع به تیراندازی کرد. دادستانی ایالت نیویورک اعلام کرد که اف‌بی‌آی با این حادثه به‌عنوان «جنایت متعصبانه» و «افراط گرایی خشن نژادپرستانه» برخورد می‌کند.

 ایران 
 واریز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای جاماندگان
رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد که کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدید نظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود. آیت‌الله رئیسی گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است، لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ از سوی آنان قابل برداشت شود و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت کنند.
 درخواست ترکیه و عراق برای تمدید واردات گاز از ایران
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: مذاکره برای تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه و عراق در جریان است، البته این دو کشور درخواست افزایش میزان صادرات گاز را دارند. چگنی در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه «تلاش لازم را برای فعال‌شدن تجارت گاز به کار می‌گیریم»، گفت: پیگیری‌های لازم برای صادرات گاز به جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق انجام خواهد شد.
 آمادگی ایران برای برپایی سه‌هزار موکب
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته و برپایی نشست‌های مختلف، در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، آمادگی برپایی سه‌هزار موکب در خاک ایران و عراق برای پذیرایی از زائران را داریم. افضلی ادامه داد: در صورت موافقت دولت عراق برای بازگشایی راه زمینی عتبات عالیات، پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه بهترین خدمات به زائران حضرت سیدالشهدا در دست بررسی و برنامه‌ریزی است.

 جمهوری‌اسلامی 
 تظاهرات ضد صهیونیستی در کشورهای مختلف
همزمان با روز نکبت، چندین شهر عربی و اروپایی شاهد تظاهرات در محکومیت ترور روزنامه‌نگار شهید شبکه الجزیره و همین‌طور محکومیت سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل در فلسطین بود. ده‌ها نفر در مراکش، موریتانی، عراق، فرانسه، انگلستان،‌ دانمارک و اتریش در محکومیت شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره توسط صهیونیست‌ها شرکت کردند و خواستار پایان دادن به همه اشکال عادی‌سازی روابط با این رژیم جنایتکار شدند. تظاهرات‌کنندگان با برافراشتن پرچم‌های فلسطین و تصاویر این زن شهید، کشتن وی را یک اقدام تروریستی و جنایت جنگی توصیف کردند. شرکت‌کنندگان خواستار اقدام سریع جامعه جهانی برای مجازات عاملان و حمایت از خبرنگاران فلسطینی شدند و همچنین حملات مستمر اسرائیل به مردم فلسطین را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی این رژیم در مجامع بین‌المللی شدند.

 وطن امروز 
 روابط تهران – پکن راهبردی است
نشست هم‌اندیشی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین با حضور رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و چین، همچنین وزیر امور خارجه و معاونان اقتصادی و کنسولی و مسؤولان ارشد وزارت امور خارجه در محل این وزارتخانه برگزار شد. امیرآبادی‌فراهانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین نیز در این نشست با قدردانی از توجه وزیر امور خارجه به نقش مجلس و نمایندگان مردم در نظارت بر جریان اصلی روابط سیاسی بویژه روابط جمهوری اسلامی ایران با چین، بر حمایت گروه دوستی پارلمانی ایران و چین از روند رو به رشد روابط همه‌جانبه با چین تأکید کرد.
 حقوق بشر بازیچه دست آمریکا شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی موضوع حقوق ‌بشر را یکی از مهم‌ترین قربانیان روابط بین‌الملل در عصر حاضر عنوان و بیان کرد: مقوله‌ حقوق بشر به دلیل رویکرد کانون‌های قدرت بین‌المللی به ابزاری سیاسی برای پیشبرد اهداف آن کانون‌ها مبدل شده است. خطیب‌زاده ایالات‌ متحده را دولتی برشمرد که در جعبه ‌ابزار سیاست خارجی خود از حقوق بشر به‌ عنوان یکی از ابزارهای معمول در پیشبرد اهدافش بهره می‌برد که نتیجه آن متاسفانه بازیچه گرفته شدن مفهوم‌ متعالی حقوق بشر بوده است.
 ایران از دستاورد جدید هوانوردی چین بهره‌مند می‌شود
کشاورززاده، سفیر کشورمان در چین در توئیتی نوشت: ‏پس از سقوط یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ در چین در ماه گذشته و قطع پروازهای این نوع هواپیما در این کشور، موفقیت چین در ساخت هواپیمای مسافری سی۹۱۹ را باید گامی مهم در صنعت هوانوردی و پایان انحصار بوئینگ و ایرباس دانست. بدون شک ایران از این دستاورد بهره‌مند خواهد شد.

 جوان 
 وحدت شیعه و سنی راهبرد ماست
رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از علما و روحانیون اهل سنت، جایگاه هموطنان و علمای اهل سنت را در تاریخ کشور بااهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: علما و اندیشمندان اهل سنت در بلاد خود منشأ خدمات بسیاری هستند و سال‌ها است که شیعه و سنی در ایران اسلامی با یکدیگر زندگی می‌کنند. آیت الله رئیسی با اشاره به تلاش‌های جدی دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم تصریح کرد: دولت به دغدغه‌های مردم که به روحانیون منتقل می‌شود، توجه و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کند. وی به درخواست برخی از علمای اهل تسنن برای استفاده بیشتر از آنها در سمت‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: استفاده از شایستگان امری مهم و ضروری است و ملاک برای دولت، کارآمدی است.
 سرلشکر باقری به تاجیکستان سفر می‌کند
در راستای تحقق و عملیاتی کردن توافقات حاصله در نخستین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی دوجانبه ایران و تاجیکستان، سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عازم دوشنبه پایتخت این کشور خواهد شد. دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی و پروژه‌های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان از برنامه‌های مهم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.
 چتر شفافیت بر مراکز قضایی گسترده شد
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در ادامه بررسی طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، در موافقت با پیشنهاد حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی با اصلاح بند ۳ ماده یک طرح شفافیت قوای سه‌گانه با ۱۳۳ رأی موافقت کردند. براساس بند اصلاحی، عملکرد مراکز قضایی مانند دادگاه انقلاب و دادسرا مگر در مواردی که سری بودن لازم است مشمول طرح شفافیت قوای سه گانه می‌شود.

 آفتاب‌یزد 
 تغییر نام «ناجا» به «فراجا»
سال گذشته تغییراتی در ساختار پلیس کشور ایجاد شد و بر اساس آن ساختار آن از نیروی انتظامی به انتظامی کل کشور ارتقاء یافت. تغییراتی هم در ساختار برخی زیرمجموعه‌ها ایجاد شد. سردار حاجیان، سخنگوی انتظامی کل کشور درباره تغییر عنوان پلیس گفت: عنوان پلیس با توجه به تغییر ساختار از ناجا به فراجا تغییر کرد.
 حمله به ۳ کاروان ائتلاف آمریکا در عراق
شبکه خبری المیادین گزارش داد، در مناطق مختلف عراق چند عملیات علیه کاروان‌های حمایت لجستیک متعلق به نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا انجام شدند. خبرنگار شبکه المیادین اعلام کرد که یک کاروان لجستیکی وابسته به نیروهای ائتلاف آمریکایی در بزرگراهی در استان القادسیه واقع در جنوب عراق با یک بمب دست ساز هدف قرار گرفت. دو عملیات مشابه دیگر نیز علیه نیروهای آمریکایی انجام شد که یکی در استان المثنی واقع در جنوب بغداد و دیگری در تقاطع پل عَفک در استان الدیوانیه در جنوب عراق بود.

 خراسان 
 مسئولان زمان‌بندی مشخصی برای اجرای کالابرگ الکترونیک اعلام کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهبود وضعیت معیشتی مردم و ایجاد آرامش معیشتی با عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه‌ها در صورت اجرای دقیق مصوبات مجلس در دسترس خواهد بود. قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: مردم مطمئن باشند که این روزها مدیران اجرایی کشور برای رساندن کالاهای ضروری معیشتی به مردم به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند. ضمن تشکر از اقدامات مخلصانه صورت گرفته توسط دولت محترم، امیدوارم دستگاه‌های اجرایی فرایند اجرای قانون استفاده از کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای ضروری معیشتی که می‌تواند نگرانی‌ها را برطرف کند، تسریع کنند.
 برای تخریب دولت، متخصص جنگ روانی استخدام کرده‌اند
معاون اقتصادی رئیس جمهور در جمع معاونان، مدیران و هادیان سیاسی کل سپاه گفت: دولت خواهان نقد است ولی باید در چارچوب اسلامی و منصفانه باشد و همه کمک کنند که نقدها غیرمغرضانه و خیرخواهانه باشد. متاسفانه بعضی گروه‌های داخلی، متخصص جنگ روانی برای تخریب دولت استخدام کرده‌اند. رضایی افزود: اصلاحات باید در مرحله اول در یارانه‌ها اتفاق بیفتد که ما بتوانیم این رانت را از دست ویژه‌خواران، قاچاقچیان و… خارج کنیم.

 رسالت 
 انگلیس خواستار تشکیل «ناتوی جهانی» شد
وزیر خارجه انگلیس قبل از نشست ناتو، با حمایت قوی از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، خواستار ایجاد یک ناتوی جهانی شد که توجه بیشتری به منطقه هند و اقیانوسیه نشان دهد. لیز تراس تصریح کرد: «مسئله مهم امروز، تمرکز بر یک ناتوی جهانی است زیرا درعین حال که امنیت منطقه اروپا را تأمین می‌کنیم باید مراقب امنیت منطقه ایندوپاسیفیک (اقیانوس هند و آرام) نیز باشیم».

 مردم سالاری 
 تاکید باکو بر حضور ایران در بازسازی قره باغ
در تماس تلفنی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «جیحون بایرام‌اف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، طرفین در خصوص توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف روابط دو کشور گفتگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس، ماموریت مشترک وزارت خارجه‌های دو طرف در توسعه مناسبات سیاسی را مورد تاکید قرار داد. جیحون بایرام‌اف نیز با اشاره به لزوم توسعه مناسبات فیمابین و اعلام آمادگی برای تداوم سفرهای دیپلماتیک و تقویت مناسبات سیاسی در سطوح مختلف، حضور شرکتهای ایرانی در بازسازی قره باغ را گام مهمی در این فرایند دانست. طرفین در این تماس تلفنی بر اهمیت تداوم رایزنی و همکاری‌های منطقه ای و بین المللی و دور نگهداشتن روابط از توطئه دشمنان دو ملت و دو کشور تاکید کردند.
 انتقاد دستیار وزیرخارجه از پایین بودن سطح روابط ایران و قطر
دستیار ویژه وزیر خارجه در خصوص راهبردهای دو کشور قطر و ایران گفت: بعد از انقلاب نامحرمان منطقه که سفره خود را کمرنگ دیدند، با شکل دادن شورای همکاری خلیج فارس نهادی را در تعارض با جمهوری اسلامی طراحی کردند. در این میان قطر از ابتدای پیروزی انقلاب نظام ایران را به رسمیت شناخت و به این جمع بندی رسیدند که با ایران باید روابط تجاری و دو طرفه داشته باشند. سهرابی با بیان اینکه سطح روابط دو کشور بسیار پایین است و باید چندین برابر شود، یادآوری کرد: روابط اقتصادی دو کشور اصلا زیبنده نیست و با توجه به روابط دریایی نزدیک با قطر، بستر خوبی برای صادرات محصولات و کالاهای ایرانی مهیاست.

 آرمان ملی 
 امنیت کامل در مرزها برقرار است
معاون اجتماعی، فرهنگی و سخنگوی فرماندهی کل انتظامی در خصوص آخرین وضعیت امنیتی مرزهای کشور اظهار داشت: امنیت کامل در مرزهای کشور برقرار است و مشکل خاصی نداریم. سردار حاجیان تصریح کرد: در ۸۸۷۰ کیلومتر مرزها ماموران مرزبانی حضور داشته و با اشراف اطلاعاتی در برخورد با جرایم و قاچاق کالا و ارز هم توفیقاتی داشته‌اند. وی به مشکل پیش آمده در مرز مشترک ایران و افغانستان اشاره و اعلام کرد: در حوزه مرز افغانستان و ایران یک اختلاف جزئی به وجود آمد که آن هم به دلیل عدم اشراف مرزبانان افغانستانی به پروتکل‌های مرزی بود که با مذاکره این مسائل حل شد و بحمدالله هم اکنون در مرز شرقی مشکلی وجود ندارد.

 قدس
 ایران از بحران جهانی کرونا به سلامت عبور کرده است
عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در هجدهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران وکوبا که با حضور «ریکاردو کابریساس» معاون نخست وزیر کوبا برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران از بحران جهانی کرونا به سلامت عبور کرده، دیپلماسی سلامت را مسیر تحکیم روابط با کشورهای مستقل خواند و گفت: روابط ما، دارای سابقه عدالت‌خواهانه است.

 اعتماد 
 بهره‌برداری از ۱۱ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال برکت ویژه زنان سرپرست خانوار
در مراسمی با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور، محمد ترکمانه مدیرعامل و معاونان و مدیران بنیاد برکت، ۱۱ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی و کارآفرینی برکت برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و روستایی کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تفاهمنامه همکاری میان بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به امضا رسید. مدیرعامل بنیاد برکت در این مراسم تاکید کرد: این ۱۱ هزار و ۵۰۰ طرح در بیش از یک‌هزار و ۹۰۰ روستای ۳۵۰ شهرستان کشور از طریق زنان سرپرست خانوار به نتیجه رسیده است. ترکمانه با تاکید بر حمایت ویژه از زنان سرپرست خانوار گفت: راه‌اندازی ۵ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور برای زنان سرپرست خانوار در سال جاری در دستور کار بنیاد قرار دارد.

 ابتکار 
 اشغالگران در این سرزمین جایی ندارند
جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای به مناسبت هفتادوچهارمین سالروز اشغال فلسطین بار دیگر تاکید کرد که اشغالگران صهیونیست در این سرزمین از جمله در قدس و مسجد الاقصی، هیچ جایگاه و مشروعیتی ندارند. در این بیانیه آمده است که مقاومت فراگیر و در راس آن مقاومت مسلحانه تنها راه رهایی از اشغالگری و مقابله با جنایات آنها و همچنین بازپس‌گیری حقوق سلب شده ملت فلسطین است. حماس تاکید کرد که در سایه چالش‌ها و خطرات پیش روی مساله فلسطین، لازم است یک جبهه ملی با مشارکت تمامی جریان‌های فلسطینی طبق یک استراتژی مبارزاتی مبتنی بر مقاومت تشکیل شود تا خواسته ملت فلسطین در زمینه آزادی، بازگشت و تعیین سرنوشت خویش محقق شود.

 اطلاعات 
 استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی شود
معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد ویژه رفع موانع، تقویت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بهره‌گیری از تجهیزات و دستگاه‌های قدیمی در نیروگاه‌ها و همچنین اتلاف انرژی در بخش مصارف خانگی و صنعتی باعث شده تا چند برابر نیاز، برق در کشور تولید شود که قاعدتاً با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان در مسیر بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی در کشور و همچنین جلوگیری از خاموشی‌ها و قطعی برق در ساعات اوج مصرف حرکت کرد. مخبر خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم در بحث خدمات و تجهیزات و نیروگاه ها و همچنین نحوه مصرف برق در کشور در مسیر دانش بنیان حرکت کنیم، قطعا در سال‌های آتی نیازی به ساخت نیروگاه‌های جدید برق نخواهیم داشت و در عین بالا رفتن راندمان، کسری ها در منازل، کارخانه‌های بزرگ و بخش کشاورزی را جبران خواهد کرد.
 اعراب منطقه به آمریکا بی‌اعتماد شده‌اند‌
رئیس جدید ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) در سخنانی گفت: متحدان عرب «کاخ سفید» در منطقه نسبت به تعهد دراز مدت واشنگتن به امنیت آنها در خاورمیانه نگران هستند و به آمریکا بی اعتماد شده اند. ژنرال «مایکل کوریلا» این سخنان را در امارات متحده عربی و پس از سفر به عربستان سعودی و مصر مطرح کرد. وی گفت: لحن تعاملات من در مصر، عربستان سعودی و امارات بی‌پرده و جدی بود و شرکای عرب ما نسبت به تعهدمان در این منطقه نگران هستند.‌

 شهروند 
 امنیت مردم خط قرمز قوه قضائیه، نیروهای انتظامی و امنیتی است
دادستان کل کشور در واکنش به برخورد با کسانی که در جامعه مرتکب جرایم خشن می‌شوند، بیان کرد: «بحث امنیت مردم خط قرمز قوه قضائیه، نیروهای انتظامی و امنیتی است. قوه قضائیه وظیفه و تکلیف دارد تا با مرتکبان جرایم خشن در جامعه، قاطعانه برخورد کند.» حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: «از نیروهای انتظامی و مسئولان برقراری امنیت در جامعه انتظار داریم تا به صورت کلی با کسانی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت مردم در هر منصب و جایگاه و مکانی می‌شوند، برخورد قاطع داشته باشند و قطعا قوه قضائیه از آنها در این رابطه حمایت خواهد کرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌‌های خبری:
فلسفه‌های مادی، دین را از فکر مردم گرفت
شفقنا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس مباحث علوم القرآن خود با انتقاد از فلسفه مادی گرایانه بیان داشتند: الآن مشکل ما با فلسفه غرب این است آنها می‌گویند تا ما نبینیم قبول نمی کنیم، ما می‌گوییم چون دیدنی نیست قبول داریم. این جنگهای صلیبی این اسلحه، اسلام را از دست مردم گرفت اما قلم این فیلسوفها، اسلام را از فکر مردم گرفت! اسلحه، دین را از قلب مردم نمی تواند بگیرد، بله از دست مردم می‌گیرد، این جنگهای صلیبی و امثال صلیبی اسلام را از دست و زبان مردم آندلس و اسپانیا و اینها گرفتند اما آنکه دین را از فکر مردم گرفت همین فلسفه‌های مادی است.

هیچ مقامی حق ندارد از اصل شفافیت شانه خالی کند
آنا / آیت الله علیدوست ‌با اشاره به لزوم شفافیت در رویه کاری کارگزاران نظام اظهار کرد:‌ ما در اسلام دو اصل مهم داریم که البته اختصاص به اسلام هم ندارد، یعنی همه عقلای عالم آن را درک می‌کنند، ‌هر چند در اسلام مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.وی اولین اصل را شفافیت همه فعالیت‌های کارگزاران نظام دانست و در تشریح این اصل، گفت: این مسئله در فرهنگ اسلام تا جایی پیش می‌رود که «حمل فعل مسلمان بر صحت» در مسئولان جای خود را به اصل دیگر می‌دهد، لذا امیرالمؤمنین در نامه‌ای که دارند، می‌فرمایند: نسبت به کارگزاران ناظرانی را قرار بده. این مسئله برای حاصل شدن شفافیت است، معتقدیم شفافیت اختصاص به آرای نمایندگان هم ندارد، بلکه همه مسئولان و دستگاه‌های کشور باید شفاف باشند.عضو جامعه مدرسین بیان کرد: همه مسئولان باید در فعالیت‌های خود شفاف باشند و هیچ مقامی حق ندارد از این اصل عقلی، اسلامی و اخلاقی عبور کند، تلاش در راستای شفافیت فعالیت مسئولان وظیفه حکومت و حق مردم است.

ربا خط قرمز اسلام است
اختصاصی/ آیت‌الله آشتیانی در دیدار با مدیرعامل بانک رفاه کارگران با اشاره به اهمیت مسئله مبارزه با ربا در اسلام ابراز داشت: احکام زیادی در اسلام وجود دارد؛ اما لحن هیچ کدام به تندی لحن آنها در رابطه با ربا نیست و این نشان از اهمیت مبارزه با ربا در اسلام دارد.معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین ادامه داد: تنها دستاورد ربا در جامعه، تزریق فقر نسبت به قشر وسیعی از مردم و افزایش بی رویه ثروت عده‌ای دیگر است که سلامت اقتصادی جامعه و عدالت اجتماعی را به شدت تهدید می‌نماید. متأسفانه بسیاری از مردم ندانسته و غیرعمد به ربا آلوده و گرفتار شده‌اند و زنگ خطر نسبت به این مسئله به صدا در آمده است. معاون جامعه و مردم ضمن تقدیر از تلاش‌های بانک رفاه در ارائه مدل بانکداری اسلامی گفت: کار شما کار بسیار فاخر و ارزشمندی است و امیدواریم به سرعت به مرحله اجرا درآید. اگر قانون با دیدگاه عملیاتی و با لحاظ مسائل فقهی بروزرسانی شود و بانک‌ها برای پیاده‌سازی آن به میدان بیایند، مردم نیز استقبال خواهند نمود.

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در پیامی ارتحال عالم متقی و روحانی پرهیزکار حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالله فاطمی نیا را تسلیت گفت. دراین پیام آمده است: اندوخته‌های گسترده و عمیق ایشان در علم رجال، تاریخ و عرفان نظری حاصل سال‌ها فعالیت‌های تحقیقی، پژوهشی و کارشناسانه این روحانی پارسا در علوم اسلامی به ویژه تفسیر، آثار اهل بیت، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می‌باشد. ایشان در بُعد خطابه و سخنوری، خطیبی توانا بود که همواره با بیانی پر احساس، فنی، بامحتوا و اخلاقی به ارشاد و هدایت جامعه می‌پرداخت.

درخواست عربستان برای گفت‌وگو با ایران
ایسنا/ وزیر انرژی عربستان گفت که کشورش و کویت خواهان گفت‌وگو با ایران در خصوص میدان گازی الدره (آرش) هستند. به گزارش العربیه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان امروز (دوشنبه) در کنفرانسی که در بحرین برگزار شد، گفت که کشورش قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۶ و یا اوایل ۲۰۲۷ تولید نفت خود را به بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند.وی تاکید کرد: کویت و عربستان خواهان گفت وگو در خصوص میدان گازی الدره (آرش) با ایران هستند زیرا منابعی که در آن جا وجود دارد منافع مشترک دو کشور است.عبدالعزیز بن سلمان گفت: ما خواهان گسترش این میدان گازی هستیم.

جنگ در اوکراین، بر خلاف برنامه روسیه پیش می‌رود!
مهر/ «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در ادعایی به خبرنگاران گفت: جنگ روسیه در اوکراین، آنطور که آنها برنامه ریزی کرده بودند، پیش نمی رود. آنها نتوانستند کی یف را تصرف کنند. آنها در حال عقب نشینی از خارکیف هستند و حملات آنها در دونباس متوقف شده است!دبیرکل ناتو در حالی مدعیست که روسیه در این نبرد شکست خورده، که ساعاتی پیش «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هوانوردی عملیاتی-تاکتیکی ارتش روسیه ۳۲ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی ارتش اوکراین را مورد هدف قرار داده است. کوناشنکوف افزود: همچنین دو پرتابگر سامانه موشکی «اس -۳۰۰» و یک پست رادار در منطقه «سومی» منهدم شدند.

به بن بست رسیدن روند سازش و آشتی با اشغالگران
ایرنا/ مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: روند سازش با اشغالگران صهیونیست به بن بست رسیده است و سازشکاران نمی توانند ملت فلسطین را برای ادامه این مسیر قانع کنند.داوود شهاب ضمن انتقاد از اختلافات داخلی در میان فلسطینیان، افزود: برغم اینکه طرح سازش به بن بست رسیده، ولی صاحبان آن همچنان پیمان اسلو را زیربنای سیاسی مذاکراتی می‌دانند که متوقف شده و به نقطه صفر رسیده است. وی افزود: ما تمسک و دلبستگی به پیمان اسلو را عامل و مانع اصلی دستیابی فلسطینی ها به یک توافق داخلی می‌دانیم. شهاب بیان کرد: بن بست و تنگناهای داخلی فلسطین با اختلاف ها درباره برنامه‌های سیاسی مرتبط است و باید بدانیم که این اختلاف برسر شیوه و شکل حکومت یا درگیری برسر آن نیست که بتوان آن را با تشکیل یک حکومت و یا توافق وتقسیم مناصب حل و فصل کرد.

وزیر دفاع آمریکا بر حمایت واشنگتن از «کی‌یف» تأکید کرد
مهر/ «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «اولکس رزنیکوف» همتای اوکراینی خود گفتگو کرد.«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در این باره در بیانیه ای اعلام کرد که آستین بر حمایت استوار آمریکا از حاکمیت اوکراین و تلاش در ارائه کمک‌های امنیتی برای تقویت ظرفیت این کشور برای مقابله با روسیه تاکید کرده است. همچنین در این بیانیه آمده است که رئیس پنتاگون وضعیت میدانی و نیازهای اوکراین در میدان نبرد را با رزنیکوف مورد بحث و گفتگو قرار داده است.وزیر دفاع آمریکا همچنین همتای اوکراینی خود را در جریان تماس تلفنی خود با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه قرار داد. آستین به رزنیکوف گفت که در تماس مذکور خواستار پایان فوری درگیری ها در اوکراین شده و همچنین بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی تاکید کرده است.همچنین آستین و رزنیکوف متعهد شدند که تماس ها با یکدیگر را حفظ کنند.

جمعیت فلسطینی‌ها از زمان یوم النکبه ۱۰ برابر شده است
مهر/ مرکز آمار فلسطین در گزارشی جدید اعلام کرد که جمعیت کل فلسطینی‌ها در داخل و خارج در پایان سال ۲۰۲۱ (سال گذشته میلادی) به ۱۴ میلیون نفر رسیده که از این تعداد ۷ میلیون نفر در داخل فلسطین زندگی می‌کنند.بنابراین گزارش، جمعیت فلسطینی‌ها در داخل با وجود کوچ اجباری فلسطینی‌ها و سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی نسبت به زمان یوم النکبه (۱۵ می‌۱۹۴۸)، ۱۰ برابر شده است. مرکز آمار فلسطین در گزارش خود اعلام کرده است که جمعیت فلسطین در سال ۱۹۱۴ به ۶۹۰ هزار نفر رسیده بود که کمتر از ۸ درصد آن از یهودیان بودند.براین اساس، با وجود آوارگی ۸۰۰ هزار فلسطینی در سال ۱۹۴۸ و کوچ اجباری ۲۰۰ هزار فلسطینی از این کشور پس از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ به اردن، طی سالهای اخیر جمعیت فلسطینی‌ها افزایش مناسبی داشته و در پایان سال ۲۰۲۱ به هفت میلیون نفر در داخل فلسطین رسیده است. ۷ میلیون فلسطینی دیگر در شرایط کنونی در کشورهای دیگر اقامت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *