خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۱

** آیت‌الله العظمی نوری همدانی: خدمت رسانی به مردم در تمام عرصه‌ها سرلوحه کار مسؤولان قرار گیرد **آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار شهردار قم: باید به دید کلان شهر جهان تشیع به قم نگریست **رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازارتأکید کرد: نظارت مداوم و میدانی بر زنجیره تأمین و توزیع کالا **تصویربرداری ماهواره سپاه از پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین **آیت‌الله حسینی خراسانی: تلاش مسئولان و همراهی مردم راه حل گذر از مشکلات کشور است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 نفت سنگین ایران در ونزوئلا
ونزوئلا واردات نفت سنگین ایران را برای تامین خوراک پالایشگاه‌های داخلی خود آغاز کرد. طبق توافقی سواپی که سال میلادی گذشته میان دو کشور عضو اوپک منعقد شد، شرکت PDVSA ونزوئلا، میعانات ایران را برای تبدیل نفت فوق سنگین خود به گرید صادراتی، وارد خواهد کرد و در مقابل، شرکت ملی نفت ایران نفت ونزوئلا را دریافت می‌کند. اسناد شرکت نفتی دولتی PDVSA نشان داد نفت سنگین ایران که کیفیت مشابه گرید نفتی “مسا ۳۰” ونزوئلا را دارد، خوراک نفت پالایشگاه‌های این شرکت را افزایش خواهد داد.

 

 همشهری
 انتقاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور از‌سیاست‌زدگی در لاهه
معاون حقوقی رئیس‌جمهور طی سفر دوروزه به لاهه، با مقامات هلندی، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری و رئیس دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. دهقان در ملاقات با دیلان زگریوس وزیر دادگستری و امنیت هلند، مسائل حقوقی و کنسولی فیمابین ۲کشور را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. وی در ملاقات با کریم احمدخان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری نیز ضمن تبادل نظر پیرامون رویه‌های حقوقی مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی، ضرورت بی‌طرفی، استقلال و اجتناب از سیاست‌زدگی این نهاد بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد و مصونیت بانیان ترور مقامات دولتی و دیپلماتیک را برای صلح بین‌الملل مخاطره‌آمیز توصیف کرد.

 افشای نقش سوئد در ایجاد شبکه جاسوسی در ایران
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه درباره رویکرد سوئد نسبت به جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: ما مستندات پرونده احمدرضا جلالی را در سوئد داریم که در پایگاه‌های امنی که سرویس مخفی سوئد در اختیار موساد قرار داده بود با عوامل موساد ملاقات می‌کرد. غریب‌آبادی با بیان اینکه سوئد شریک اطلاعاتی موساد برای جذب عوامل و اقدام علیه امنیت ملی ما بوده است، گفت: من مدافع قطع روابط در این موارد نیستم، بلکه باید روابط را تنظیم کرد. تنظیم روابط، گاهی اوقات به منزله افزایش روابط و گاهی اوقات به منزله تعدیل و کاهش روابط است. وی تأکید کرد: کشوری که تمامی امکانات خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده دیگر نمی‌تواند کشور صادقی در روابط تلقی شود.

 

 کیهان
 ابراز امیدواری گروسی به توافق زمان‌بندی‌شده با ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با اشاره به مسئله ایران ابراز امیدواری کرد که آژانس بتواند براساس یک جدول زمانی متناسب با ایران به توافق دست یابد. رافائل گروسی افزود: «ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک بازه زمانی معقول به دست آید، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر زمان ممکن است بسته شود.» وی در ادامه مدعی شد که ایران به‌اندازه کافی درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف نبوده و در چند ماه گذشته ما ذراتی را در مکان‌هایی کشف کردیم که از سوی ایران به‌عنوان محلی که فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌شود معرفی نشده بود.

 تصویربرداری ماهواره سپاه از پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین
وزیر ارتباطات اولین تصاویر ثبت‌شده توسط ماهواره نور۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در صفحه کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد. بر این اساس، ماهواره نور۲ سپاه موفق شده است تصاویری از پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش تروریستی آمریکا در بحرین نیز ثبت کند که نشانگر رصد نیروهای آمریکایی در منطقه توسط این ماهواره است. ماهواره نور۲ در تاریخ ۱۸ اسفند سال گذشته توسط ماهواره بر قاصد به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

 اسرائیلی‌ها پیام می‌دهند که «دست به اقدام نظامی نمی‌زنیم»
دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه بدون فلسطین و قدس، عربیتی وجود ندارد و با عادی‌‌سازی روابط با رژیم موقت صهیونیستی، عربیت هیچ معنایی ندارد، از تمامی اتباع لبنانی حاضر در خارج از این کشور که به مقاومت رأی می‌دهند، قدردانی کرد. سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه «اتهام تروریسم، هزینه مقاومت کردن است»، اضافه کرد: «در روزهای گذشته و پس از سخنرانی در روز قدس و آماده‌باش مقاومت در لبنان، پیامی به من داده شد که اسرائیلی‌ها تأکید دارند قصد ندارند هیچ اقدام نظامی علیه لبنان انجام دهند.»

 

 ایران
 نظارت مداوم و میدانی بر زنجیره تأمین و توزیع کالا
در جلسه ستاد تنظیم بازار، با حضور رئیس جمهور، درباره آخرین تحولات مربوط به تأمین، توزیع و قیمت‌ها در بازارهای مختلف کشور بحث و فرایندهای مربوط به آنها بررسی شد. آیت‌الله رئیسی گفت: نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع کالا مسأله مهمی در اجرای موفق طرح اصلاح اقتصادی است که فعالیت جدی، مداوم و میدانی همه نهادهای مسئول را می‌طلبد و هیچ کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست. وی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب که پیش از آغاز اجرای طرح اصلاح اقتصادی، همگان را دعوت به یاری دولت در اجرای بهتر این طرح مهم کردند، گفت: نقش‌آفرینی و مشارکت مردم مانند همه عرصه‌های خطیر گذشته در این اصلاح اقتصادی نیز مهم بوده و ضامن موفقیت آن است.

 شکایت از دولت قبل به قوه قضائیه رفت
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز با ارجاع گزارش کمیسیون انرژی در خصوص استنکاف دولت‌های یازدهم و دوازدهم از توسعه میادین مشترک هیدروکربوری به قوه قضائیه موافقت کردند. طبق این گزارش طی هشت سال گذشته، در توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک بویژه میادین مشترک با کشور عراق و عربستان سعودی دچار عقب‌افتادگی فراوان، مهاجرت ذخایر هیدروکربوری به طرف کشورهای رقیب و همسایه و در نهایت خسارت به ثروت ملی شده‌ایم. طی این مدت، نه‌تنها هیچ میدان مشترک نفتی جدیدی توسعه نیافت، بلکه برخی طرح‌های توسعه مصوب قبلی و حتی قرارداد و سرمایه‌گذاری خارجی کأن لم یکن و فسخ شده‌اند.

 

 جمهوری‌اسلامی
۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه هسته‌ای کشور هدفگذاری شد
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه هسته‌ای کشور برای ۱۵ سال آینده هدفگذاری شد. اسلامی در حاشیه بهره‌برداری از کیت غربالگری نوزادان در دانشگاه آزاد اراک افزود: امروز خط تولید انبوه کیت غربالگری نوزادان در دانشگاه اراک افتتاح شد که این کیت کمک می‌کند ۵۶ بیماری کودکان تازه متولد شده شناسایی شود که این اقدام ارزشمند کشور ما را در زمره ۵ کشور اول دنیا در تولید این کیت قرار می‌دهد. وی اظهار داشت: براساس اعلام وزارت بهداشت، کشور سالانه به ۱۶۰۰ کیت غربالگری نوزادان نیاز دارد در صورتی که ظرفیت تولید ما چند برابر این رقم است و می‌توان علاوه بر تامین نیاز داخل، کشور را به یک قطب صادراتی در این حوزه تبدیل کرد.

 محاکمه حمید نوری سیاسی است، نه قضایی
خداییان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:
ـ تشکیل پرونده برای آقای نوری جنبه سیاسی دارد و نمی‌توان اسم این پرونده را پرونده قضایی گذاشت. متاسفانه دستگاه قضایی سوئد کمترین استاندارد‌های بین‌المللی و داخلی خود را در مورد ایشان اجرا نکردند.
ـ ایران مانند هر کشور دیگری از اتباع خود دفاع می‌کند. ستاد حقوق بشر با کمک وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را داشته‌اند و پیگیری‌ها در حال انجام است.
ـ مهرشاد سهیلی به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، رد مال، جزای نقدی محکوم شده است. این حکم بدوی است.
ـ دادستان به موضوع اظهارات فائزه هاشمی مبنی بر تعطیلی برخی نهادهای امنیتی و توهین به پیامبر اسلام ورود کرده و در رابطه با هر دو موضوع پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و پرونده در جریان است و نسبت به احضار ایشان اقدام خواهد شد.
ـ کشته شدن هزار نفر در سه هفته فاجعه‌ای است که ممکن است بخشی از علل آن ناشی از استاندارد خودروها باشد. اگر خودرویی از استاندارد مناسب برخوردار نیست باید جلوی تولید آن گرفته شود.
ـ بابک زنجانی و شهرام جزایری همچنان در زندان هستند و نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکرده‌اند.

 ایران حمله تروریستی اخیر به ارتش مصر را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله تروریستی اخیر به ارتش مصر در صحرای سینا که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان این کشور گردید را محکوم کرد. خطیب‌زاده تصریح کرد: مقابله با پدیده شوم تروریسم که متاسفانه در کشورهای مسلمان و با حمایت جریان‌هایی از بیرون گسترش یافته است، نیازمند همکاری نزدیک کشورهای منطقه با یکدیگر است.

 

 وطن امروز
 تسلط دولت بر مهم‌ترین پرونده‌های سیاسی و اقتصادی
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به سفر معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به ایران نوشت: «پیشبرد همزمان مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه که ادامه آن با سفر انریکه مورا به ایران دنبال می‌شود با اجرای شجاعانه طرح تحول اقتصادی، ضمن آنکه نشان‌دهنده ظرفیت بالای مردمی برای اقدامات بزرگ است، از تسلط دولت بر مهم‌ترین پرونده‌های سیاسی و اقتصادی کشور خبر می‌دهد».

 نگاه ایران به آب از زاویه امنیت ملی است
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درباره دلیل عدم اعلام نظر رسمی و عدم اعتراض در رابطه با سدسازی بی‌رویه دولت ترکیه روی رودخانه‌های مرزی دجله و ارس، اظهار داشت: موضوع آب بویژه در کشورمان و در منطقه از اولویت‌های مهم است و ما نسبت به بحث آب نگاه امنیت ملی داریم. قالیباف ادامه داد: نه‌تنها مجلس، بلکه تمام قوا و مردم شاهد شرایط محیط زیستی و کمبود آب هستند و وزارت امور خارجه و سایر سازمان‌های مربوط باید کمک کنند تا مشکل و بحث حقابه‌های موجود را پیگیری کنیم.

 

 جوان
 ما امروز از هر زمان دیگری قوی‌تر هستیم
فرمانده کل سپاه در رزمایش ۳ هزار نفری جهادگران فاطمی سپاه تهران بزرگ با بیان اینکه ما در نبرد حق و باطل قرار داریم، اظهار داشت: این نبرد مادامی که حق به‌صورت کامل باطل را از صحنه جغرافیا حذف و محو کند، ادامه دارد. سرلشکر سلامی ادامه داد: دشمن قصد داشت در جنگ نرم قلب‌های جوانان ما را تصرف کند و در مرحله بعد قصد داشت سفره مردم را تهی و به معیشت مردم ما حمله کند. دشمن می‌خواست ما را محاصره کند و ما را از علم و پیشرفت عقب بیندازد. دشمن به دنبال تسلیم مردم ما بود، اما امروز دیگر بسیار دیر شده است، چون مردم ما دشمن را عقب زده‌اند. وی تأکید کرد: ما امروز از هر زمان دیگری قوی‌تر هستیم. این سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت و شادی‌های‌مان را تقسیم می‌کنیم. ما در آینده نزدیک بر دشمنان‌مان غلبه نهایی خواهیم کرد.

 پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری نظامی چشمگیر است
نشریه امریکایی دیفنس‌پست به بیانیه اخیر فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در خصوص ورود دو ناوشکن بومی «زاگرس» و «دماوند۲» به نیروی دریایی ایران واکنش نشان داد و تأکید کرد که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری نظامی چشمگیر بوده است تا از این طریق ارتش خود را خودکفا کند. این نشریه افزود که ایران در بحبوحه آزمایش نهایی ناوشکن‌های کلاس دماوند است که احتمالاً به زودی به نیروی دریایی ارتش ایران می‌پیوندد.

 

 آفتاب‌یزد
 اعلام نامزدی الیاس نادران برای انتخابات ریاست مجلس
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان و توزیع آن در صحن علنی مجلس، برای ریاست مجلس در انتخابات هیئت رئیسه اعلام نامزدی کرد. وی در این نامه انتقاداتی را در مورد ریاست قالیباف بر مجلس مطرح کرده و تعهداتی به نمایندگان در صورت انتخاب برای ریاست مجلس داده است.

 

 خراسان
 از همکاری افغانستان در خصوص هیرمند رضایت نداریم
وزیر امور خارجه با اعلام نارضایتی از نحوه همکاری هیئت حاکمه موقت افغانستان در خصوص هیرمند گفت: معتقدیم در مسئله آب می‌توانست بهتر از آن چه در ماه‌های گذشته اقدام کرد، عمل کند. امیرعبداللهیان در جلسه علنی مجلس گفت: مسئله حقابه ایران یکی از مصادیق راستی آزمایی در نحوه تعامل ایران با هیئت حاکمه موقت افغانستان است که نقش تعیین کننده در سیاست‌های راهبردی خواهد داشت. وی ادامه داد: تا الان هیئت حاکمه موقت افغانستان در عمل کمکی نکرده است اما آقای متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان قول داد تا کمتر از چند هفته امکان این بازدید را فراهم کند، بنابراین امیدوارم طرف افغان در این موضوع حساسیت ها، نگرانی و جدیت جمهوری اسلامی ایران را درک کند و به آن چه قبول دارد بر مبنای قرارداد ۱۳۵۱ و توافقات موجود، با جدیت و متعهدانه عمل کند.

 درس موشکی اوکراین برای ایران
مؤسسه خاورمیانه در گزارشی به بررسی نقش موشک در نبرد اوکراین پرداخته و بیان کرده که درس این نبرد برای ایران، حفظ و تقویت صنعت موشکی است. در این گزارش آمده است، ایران از این نبرد می‌آموزد که مهم‌ترین تضمین‌های امنیتی برای ایجاد بازدارندگی، توسعه توان نظامی است و نمی‌توان به تضمین‌های امنیتی قدرت‌های بزرگ اعتماد داشت، همان‌گونه که توافق بوداپست برای اوکراین، کارایی نداشت. همچنین با توجه به تجربه ناموفق روسیه در کسب برتری هوایی، ممکن است ایران که تا پیش از این بر تجهیز و توسعه ناوگان هوایی با استفاده از جنگنده‌های روسی تأکید داشت، عمده منابع و بودجه را به توسعه برنامه موشکی و پهپادی اختصاص دهد.

 

 رسالت
 جلوی سوداگری با ارز ترجیحی را می‌گیریم
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: جلوی سوداگری با ارز ترجیحی را می‌گیریم. خاندوزی گفت:‌ روند قبلی پرداخت ارز ترجیحی ناکارآمد و فسادخیز بود و انگیزه‌ای برای تقویت تولید داخل هم وجود نداشت. وی تأکید کرد: دولت هیچ سیاست ارزی دیگر جز از بین بردن رانت و فساد در ارز ترجیحی ندارد و از طرفی دولت دنبال رهاسازی نرخ ارز نیست. تفکر دولت مبتنی بر عدالت و مردمداری است و به سمت آزادسازی و رهاسازی نمی‌رود. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت نه‌تنها برای کسری بودجه و یا سایر سیاست‌ها به اصلاح ارز ترجیحی نمی‌پردازد، بلکه دولت منفعت بودجه‌ای ندارد و می‌خواهد سیاست ارزی بهتری به نفع مردم اجرا کند.

 

 مردم سالاری
 دشمنان از نزدیک شدن به حریم هوایی ایران هراس دارند
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از سایت فرماندهی اطلاعات و شناسایی ملاولی ارومیه بازدید کرد و آمادگی رزمی این سایت را مورد ارزیابی قرار داد. سرتیپ صباحی‌فرد در حاشیه این بازدید اظهار داشت: این منطقه در سایه تلاش‌های مخلصانه و مجاهدانه کارکنان پدافندهوایی به یکی از امن‌ترین مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است که دشمنان جمهوری اسلامی نه‌تنها از ورود، بلکه از نزدیک شدن به حریم هوایی جمهوری اسلامی هراس دارند؛ چرا که می‌دانند کارکنان پدافندهوایی در حفاظت از حریم هوایی کشور عزیزمان لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد و آماده مقابله با هرگونه تجاوز به حریم هوایی کشور هستند.

 

 آرمان ملی
 انهدام تیم مسلح تروریستی
قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه السلام نیروی زمینی سپاه از انهدام تیم مسلح تروریستی در شمال غرب کشور خبر داد و اعلام کرد: با اقدامات شناسایی و اطلاعاتی، تیم مسلح تروریستی که در منطقه شمال‌غرب قصد نفوذ و عملیات خرابکارانه داشت، در شهرستان بانه استان کردستان شناسایی و تعداد پنج نفر از عوامل این تیم تروریستی دستگیر شدند. براساس گزارش ‌قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه، از این تیم تروریستی ‌مقادیری سلاح و مهمات ‌کشف و ضبط شده است.

 

 قدس
 توان مقابله با ایران را نداریم
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در نشست پارلمانی حزب لیکود، کابینه فعلی رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است این کابینه توانایی ایستادگی در برابر تهدیدات امنیتی ایران و حماس را ندارد.

 

 اعتماد
 تعامل همسایگی سیاست راهبردی ایران است
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با احمد بن‌حسن الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه قطر در قالب کمیته رایزنی‌های سیاسی ایران و قطر، اولویت همسایگی را یک راهبرد اساسی و نه یک تاکتیک مقطعی از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. باقری گفت: اگر در پرداخت بهای تعامل و همگرایی منطقه‌ای تردید کنیم، بی‌تردید هزینه‌های اختلاف و واگرایی بر همه تحمیل خواهد شد و بهای تعامل و همگرایی منطقه‌ای، با ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی و تحکیم پیوندهای اقتصادی ایجاد می‌شود. وی با اشاره به همپوشانی منافع ملی با منافع منطقه‌ای و عدم تعارض میان منافع ملی و منافع جمعی کشورهای منطقه گفت: نباید اجازه دهیم بیگانگان برای مشروع‌سازی سیاست‌های سلطه‌گرایانه خود در منطقه از پوشش اختلاف در منافع ملی کشورهای منطقه سوءاستفاده کنند.

 

 ابتکار
 شمارش معکوس برای پایان کرونا
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به ۳ نفر رسید. از روز دوشنبه تا روزگذشته ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۲ نفر از آنها بستری شدند. در حال حاضر صفر شهرستان در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

 اطلاعات
 ایران آماده توسعه روابط با اروپاست
میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در دیدار با “زبیگنیو رائو” وزیر امور خارجه لهستان با تأکید بر اینکه نشست‌ها و دیدارهای مقامات باید خروجی عملیاتی داشته باشد، تصریح کرد: ایران کشوری است که روابطش با دیگران زیر سلطه هیچ کشور دیگری نیست و اگر قراردادی با کشوری امضا کند به آن پایبند خواهد بود. ایران آماده توسعه روابط با اروپا به‌ ویژه در بخش انرژی است اما شرط آن این است که طرف‌های اروپا در عمل به تعهدات خود تحت تأثیر کشور ثالثی نباشند. میرکاظمی با اشاره به تلاش آمریکا برای سلطه بر منابع هیدروکربوری جهان افزود: اگر اروپا می‌خواهد امنیت انرژی خود را تأمین کند باید در راهبرد خود تجدیدنظر کند؛ ایران به شرطی که طرف مقابل به‌صورت پایدار و دور از دخالت طرف ثالث وارد کار شود، بخشی از نیازهای اروپا را تأمین خواهد کرد.

 روابط ما با ایران ‌ویژه‌ و برادرانه است
معاون وزیر امور خارجه یمن مناسبات کشورش با ایران را «برادرانه» و «ویژه» خواند. «حسین العزی» در توئیتر به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و یمن پرداخت و با «برادرانه» خواندن روابط صنعاء و تهران، نوشت: روابط دو کشور ایران و یمن به قبل از اسلام باز می‌گردد. روابط میان این دو کشور برادر به دوره «بن زی یزن» بازمی‌گردد و پس از اسلام در دوره‌های پادشاهی و جمهوری یمن تا به امروز ادامه داشته است.

 

 شهروند
 پیش‌بینی نصف شدن جمعیت کشور در آینده
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: «اکنون مشکل عمده ما در سلامت، بحث امنیت غذایی است؛ متاسفانه با خشکسالی، انجام برخی کشت‌ها ممنوع شده است و در این شرایط، مشکل امنیت غذایی رخ می‌دهد.»
دکتر علوی با اشاره به شرایط ایجادشده در پی همه‌گیری ویروس کرونا اظهار کرد: «مشکل دیگری نیز وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، آینده ایران در معرض خطر قرار می‌گیرد که این مشکل، مساله جمعیت است؛ در صورت ادامه این روند رشد جمعیت، پیش‌بینی می‌شود در آینده جمعیت ما نصف شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد این جمعیت نیز مسن خواهند بود بنابراین این مساله زنگ خطری است زیرا پیش‌بینی می‌شود به سیاه چاله جمعیتی برخورد کنیم.»

 

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری:

‌‌ باید به دید کلان شهر جهان تشیع به قم نگریست
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار شهردار قم کار فرهنگی را از وظایف شهرداری ها دانسته و افزود: در کنار تابلوهای تبلیغاتی محصولات، با نصب تابلو و پلاکاردهایی با ادبیات صحیح و مناسب، می‌توان مسائل فرهنگی، ارزشی و اخلاقی را در سطح شهر تبلیغ کرد. این مرجع تقلید احیای مراقد علمای بزرگ و شخصیت‌های مهم را از دیگر وظایف شهرداری قم دانسته که باید بدان اهتمام داشته باشد. ایشان همچنین وجود فرودگاه را برای قم ضروری دانست و تأکید کرد: با توجه به جایگاه شهر قم و بارگاه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) و مسجد جمکران و همچنین وجود بزرگترین حوزه علمیه، قم یک شهر استثنایی و کانون مهم در کشور است که باید با دید کلان شهر جهان شیعه بدان نگریست و لازم است تمام امکانات شهری در همان سطح و اندازه برای قم در نظر گرفته شده و برنامه ریزی شود.

خدمت رسانی به مردم در تمام عرصه ها سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار سردار زهرایی، مسئول بسیج سازندگی کشور با اشاره به شرایط پیش از انقلاب شهرهای محروم و عقب افتادگی روستاها خاطرنشان کردند: با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تلاش‌های مخلصانه نیروهای مومن و انقلابی جهاد سازندگی برای خدمت رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف کشور بوده‌ایم. ایشان با تاکید بر اهمیت خدمت رسانی به مردم اظهار داشتند: در نظام مقدس اسلامی ایران اصل و اساس مردم هستند و باید خدمت رسانی به مردم در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، رفاهی و اقتصادی و اشتغال زایی سرلوحه کار مسئولین مربوطه قرار بگیرد.ایشان همچنین افزودند: با وجود اقدامات گسترده متاسفانه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفت؛ باید با ابزارهای مناسب مردم را در جریان این امور قرار داد تا تبلیغات سوء دشمنان بی اثر و سبب دلگرمی علاقه مندان به نظام مقدس اسلامی ایران گردد.

تلاش مسئولان و همراهی مردم، راه حل گذر از مشکلات کشور است
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی گفت: به مردم حق می‌دهیم که از مشکلات اقتصادی رنجور باشند و قطعا این مشکلات با تلاش بیشتر مسئولان و همیاری مردم حل خواهد شد.وی با اشاره به اهمیت طرح اصلاح اقتصادی دولت سیزدهم و لزوم همراهی مردم گفت: دولتمردان و مسؤولان بایستی همت کنند و تمام توان خود را به کار گرفته و از نیروهای کارآمد دلسوز کمک بگیرند تا مشکلات را هرچه زودتر کم و در نهایت برطرف کنند، این هم از مطالبات به حق نظام و مردم از مسؤولان نظام است. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: برخی اظهارنظرهای ناخواسته منجر به همسویی و همصدایی با معاندان و دشمنان نظام و کشور می‌شود و دامن زدن به روحیه یأس و ناامیدی مردم و اتهام زنی به مدیریت نظام به ناکارآمدی مدیریت نظام منجر می‌شود که از این مسائل باید پرهیز کرد.

رکورد افزایش قیمت انرژی در اروپا وآمریکا
فارس/ مدیر عامل شرکت تامین کننده برق انگلیس گفت که با افزایش سرسام آور قیمت گاز در پی درگیری در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه، قبض انرژی خانوارهای انگلیسی افزایش یافته و تا اکتبر به ۲۹۰۰ پوند (۳۵۷۶ دلار) برسد. «کیت اندرسون» نوشت: با توجه به اینکه حدود ۱۰ میلیون خانه در انگلیس به طور بالقوه قادر به پرداخت هزینه گرمایش خود نخواهند بود، دولت باید یک طرح حمایتی ایجاد کند. وی افزود: خانوارهای انگلیسی قبلاً شاهد افزایش ۷۰۰ پوندی هزینه‌های انرژی بوده‌اند و انتظار می‌رود که این افزایش تسریع شود. همچنین انجمن خودرو آمریکا (AAA) اعلام کرد میانگین هزینه خرده فروشی هر گالن بنزین در چند روزاخیر به ۴.۳۷۴ دلار رسید و از رکورد قبلی ۴.۳۳۱ دلاری که در ماه مارس ثبت شده بود، فراتر رفت. این افزایش بیشتر به علت قیمت بالای نفت خام است که اکنون به ۱۱۰ دلار نزدیک شد.

دولت مصمم به حذف ارز ترجیحی است
ایسنا/ معاون رئیس جمهور گفت: دولت قبل توجهی به نظرات کارشناسان و الزامات قانونی مجلس در حذف ارز ترجیحی نداشت، اما دولت مردمی مصمم است در راستای مصالح کشور و اجرای قانون مجلس، این کار را به‌رغم هزینه‌هایی که دارد، در راستای توزیع عادلانه یارانه‌ها، مبارزه با فساد و رفع مشکلات مردم انجام دهد. حسینی، همگرایی دولت با سایر قوا و نهادهای انقلابی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: دولت مصمم است با تقویت همگرایی و همدلی و با پشتوانه علمی و تحقیقاتی در مسیر ساختن ایرانی قوی و پیشرفت و گره‌گشایی از مشکلات گام بردارد.

اکثر آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند بایدن برود تا پوتین
ایسنا/ نظرسنجی ماهانه «موسسه دموکراسی» و پایگاه خبری اکسپرس انگلیس نشان می‌دهد که از ۱۵۰۰ شهروند آمریکا، ۴۳ درصد با شکست اوکراین در جنگ «مشکلی ندارند»،۴۱ درصد نمی‌خواهند کی‌یف شکست بخورد و ۱۶ درصد نظری ندارند. «موسسه دموکراسی» زمینه نظر این ۴۳ درصد را نوعی «بدبینی» به سیاست‌های دولت آمریکا می‌داند که از آنجا ناشی می‌شود که «دست‌کم نیمی از آمریکایی‌ها» معتقدند که در خصوص قرنطینه کرونا «فریب خورده‌اند.» همچنین ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد بایدن در بحران اوکراین راضی نیستند و تنها ۳۸ درصد از آن‌ها عملکرد بایدن را تایید کردند. برای دومین ماه متوالی،این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از مردم آمریکا معتقدند بایدن باید منصبش را رها کند و ۴۴ درصد اعتقاد دارند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باید از قدرت کنار برود. این یعنی اکثریت نسبی مردم آمریکا باور دارند که کناره‌گیری بایدن از قدرت بهتر از کناره‌گیری پوتین است.

پیام انریکه مورا درباره سفرش به تهران
ایسنا/ انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده آن در مذاکرات وین در صفحه توییتر خود درباره سفرش‌ به تهران نوشت: دوباره به تهران می‌روم تا با علی باقری‌کنی و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر مسائل دیدار کنم. کار در زمینه حل کردن اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد. همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرد به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد. مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین وکشمکش‌های تهران-واشنگتن، متوقف شده است.

استقبال از فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو
باشگاه خبرنگاران/ با رسیدن درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین به روز هفتادوهفتم معاون «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نوشت: اگر فنلاند و سوئد بخواهند به ناتو بپیوندند، به گرمی و به سرعت از آن‌ها استقبال می‌شود. «آوریل هاینس» مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا مدعی تشدید تنش‌ها در هفته‌های آتی شد و گفت که واشنگتن خواستار جنگ جهانی سوم نیست.این درحالی است که «یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه از آزمایش نسل جدیدی از موشک‌های مافوق صوت در این کشور خبر داد و اعلام کرد که مسکو موشک‌ها و مهمات مدرن با دقت بالا برای تکمیل عملیات نظامی در اوکراین دارد.

حمله هکرهای عراقی به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ تیم سایبری الطاهره عراق با شعار «یالثارات ابومهدی المهندس» حمله گسترده ای به زیرساخت‌های بخش حمل و نقل رژیم صهیونیستی انجام داد و بزرگترین شرکت ترابری رژیم صهیونیستی را از کار انداختند. رسانه‌های نزدیک به گروه‌های مقاومت عراقی نیز اعلام کردند که ظرف یک ساعت گذشته، چهارمین حمله سایبری به پایگاه رزرو سفرها در رژیم صهیونیستی رخ داده و آنها را از کار انداخته است. المیادین نیز گزارش داد خدمات دهی شرکت “اگد” بزرگترین شرکت حمل و نقل رژیم صهیونیستی در پی این حمله متوقف شده و امکان ثبت نام برای محموله‌های جدید را ندارد. این حمله سایبری، چندمین حمله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی ظرف هفته‌های اخیر به شمار می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *