خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۱۸

** آیت‌الله العظمی جوادی آملی: علم غیر الهی جنگ جهانی را در پی دارد ** آیت الله حسینی بوشهری: لبنان امروز به عنوان الگوی مقاومت در دنیا شناخته می‌شود **رئیس جمهور: دولت در کنار مردم است و حمایت از منافع مردم و معیشت آنها را خط قرمز خود می‌داند **آیت الله علیدوست: تقویت فعالیت‌های فرهنگی مساجد راه مقابله با هجمه فرهنگی فضای مجازی است **وزیر امور خارجه: لازمه توافق پایدار، اتخاذ تصمیم شجاعانه آمریکا در جبران رویکرد اشتباه گذشته است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 صدور کارت یارانه نان کذب است
وزارت کشور در اطلاعیه‌ای صدور کارت یارانه نان را شایعه‌پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: رسانه‌های معاند از روز گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان در پی تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده‌اند.
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور تصریح کرده است: دولت مردمی حجت‌الاسلام رئیسی بنا بر اساس توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری که تاکید داشتند دولت مسائل، مشکلات و راه حل‌ها را با مردم در میان بگذارد، تلاش دارد تصمیم‌های کلان و راهبردی را با مردم شفاف در میان بگذارد و ملت را در تصمیم‌های خود سهیم سازد.

 

 کیهان
 لازمه توافق پایدار، اتخاذ تصمیم شجاعانه آمریکا در جبران رویکرد اشتباه گذشته است
وزیر امور خارجه کشورمان و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع یمن، افغانستان‌، اوکراین و مذاکره برای لغو تحریم‌ها تلفنی تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به انتظارات بجا از سازمان ملل متحد، از تلاش‌های دبیرکل در کمک به تحقق صلح و امنیت تشکر کرد.
وی در خصوص مذاکرات رفع تحریم، ضمن اشاره به تداوم تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا، سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا را مسبب وضعیت فعلی دانست‌ و با انتقاد از مصوبه غیر الزام‌آور اخیر کنگره‌، رسیدن به یک توافق پایدار، قوی و منصفانه را لازمه اتخاذ تصمیم واقع‌بینانه و شجاعانه دولت آمریکا در جبران رویکرد اشتباه گذشته دانست.

 ترامپ برای مقاصد انتخاباتی قصد ترور یک «افسر ارشد ایرانی» را داشت
وزیر دفاع دولت سابق آمریکا در کتاب جدیدش که قرار است به تازگی منتشر شود نوشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد داشته برای پیشبرد مقاصد سیاسی و انتخاباتی خود یک افسر ارشد نظامی ایران را ترور کند. مارک اسپر در کتاب جدیدش به نام «سوگند مقدس» نوشته «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با گفتن این خبر به رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا که رئیس‌جمهور قصد دارد یک «افسر نظامی ارشد ایرانی» را ترور کند تعجب و تحیر او را برانگیخته است. اسپر نوشته است «این پیشنهادی بسیار بد با تبعاتی بسیار عظیم بود. چنین اقدامی سرشار از تبعات حقوقی، دیپلماتیک، سیاسی و نظامی بود و جدا از همه اینها ممکن بود ما را به سمت جنگ با ایران سوق دهد.»

 اسرائیل نفرین شده و بیم آن می‌رود که فرو بپاشد
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» از نگرانی خود درباره نابودی این رژیم خبر داد و گفت: «در طول تاریخ یهودیت، حکومت یهودیان بیش از ۸۰ سال عمر نکرده مگر در دو دوران: دوران پادشاه داود و دوران حشمونیان که در هر دو دوره نیز دهه هشتم سرآغاز تجزیه آن‌ها بوده است.» ایهود باراک در ادامه اشاره کرد که رژیم صهیونیستی نیز در دهه هشتم شکل‌گیری خود به سر می‌برد و او نگران است که نفرین این دهه همچون حکومت‌های پیشین شامل این رژیم نیز بشود.

 

 همشهری
 کره‌جنوبی شریک بلندمدت خوبی برای ایران نیست
دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی به بررسی مناسبات دوجانبه کره‌جنوبی با جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
در این گزارش آمده است: مناسبات ۲کشور در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. تا قبل از خروج آمریکا ازبرجام روابط ۲ کشور دوستانه بود، اما به‌دنبال پیروی کره از تحریم‌های ظالمانه واشنگتن، مناسبات دوجانبه ۲کشور وارد دوره‌ای از تنش سیاسی و تجاری شده است.
در این گزارش تأکید شده است: از آنجایی که کره‌جنوبی یک سیاست خارجی مستقل و پایدار ندارد، نمی‌توان در بلندمدت روی شکل‌گیری یک رابطه عمیق و باثبات با این کشور حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

 ایران
 دولت در کنار مردم است و حمایت از منافع مردم و معیشت آنها را خط قرمز خود می‌داند
رئیس جمهور در حاشیه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سه اصل مدنظر دولت در اجرای تصمیمات مهم اقتصادی را «اجماع بین مسئولان»، «اقناع افکار عمومی، نخبگان و مردم» و «حمایت از منافع مردم خصوصاً اقشار محروم» اعلام کرد و گفت: همانگونه که وعده داده بودم، مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار خواهیم داد و به همکارانم در دولت هم گفته‌ام مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار دهند و خود من هم بزودی در این باره با مردم سخن خواهم گفت. آیت الله رئیسی افزود: همین جلسه یکی از جلوه‌های هماهنگی و اجماع‌سازی برای تصمیمات بزرگ اقتصادی در کشور است. وی گفت: دولت در کنار مردم است و حمایت از منافع مردم و معیشت آنها را خط قرمز خود می‌داند.

 گاف جدید بایدن در مورد سفرهای متعدد به ایران
روزنامه امریکایی واشنگتن‌تایمز روز جمعه گزارش کرد که بایدن در جمع کارکنان کارخانه «یونایتد پرفورمنس متالز» در همیلتون در «اوهایو» باز هم گاف داد و گفت که در دوران کاری خود، ۵۰ بار به ایران و عراق و افغانستان سفر کرده است.
بایدن که پیش از این مدعی شده بود ۳۰ یا ۴۰ بار به غرب آسیا سفر کرده این بار به تعداد دفعات سفر‌ خود به کشور‌های غرب آسیا افزود و گفت: «من بیش از ۵۰ بار داخل و خارج از افغانستان، ایران و عراق بودم، منظورم عراق است، ۵۰ بار، ۴۸ بار و هم‌اکنون همین کار‌ها را در اوکراین انجام داده‌ایم و در آنجا بوده‌ایم. به شما بگویم که تفاوت بسیار بزرگ و خارق‌العاده‌ای به وجود آورده‌اید.»

 حضور امیرعبداللهیان در مجلس برای پاسخ به سؤالات
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات هفته جاری به بررسی سؤالات دو نفر از نمایندگان از وزیر امورخارجه در صحن مجلس شورای اسلامی می‌پردازند. از همین رو امیرعبداللهیان در یکی از جلسات این هفته پارلمان حاضر شده و به سؤالات دو نماینده مجلس پاسخ خواهد داد.

 

 جمهوری‌اسلامی
 دولت به دنبال توزیع عادلانه یارانه به مردم است
وزیر کشور با تشریح سیاست‌های دولت در حفظ و تقویت توان معیشتی مردم، گفت: مجموعه دولت با پرداخت مسقیم یارانه به دنبال توزیع عادلانه آن به مردم است. وحیدی در نشست وبیناری با استانداران سراسر کشور تصریح کرد: یکی از مولفه‌های اصلی، اقناع افکار عمومی و همراه‌سازی مردم، نخبگان و اتحادیه‌ها در اجرای طرح جایگزینی ارز ترجیحی است. وی با اشاره به تلاش‌های معاندانه دشمنان در موج‌سواری علیه طرح پرداخت یارانه مستقیم به مردم بر اطلاع‌رسانی‌های به موقع، منظم و روشن به مردم تاکید کرد.

 تهدید ایران از سوی رئیس حزب توران در باکو
رئیس حزب توران در باکو، ایران را تهدید کرد. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: اگر ایران بخواهد بین باکو و ایروان خرابکاری کند، مشت بعدی را در خود تهران خواهیم زد. وی افزود: «در بروکراسی تهران، بخش بزرگی از فرزندان ترک را داریم که در میان ژنرال‌ها و مارشال‌ها و حتی آیت‌الله‌ها حضور دارند.»

 وزیر خارجه لهستان به تهران می‌آید
زبیگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان در سفری دو روزه به تهران خواهد آمد. وزیر خارجه لهستان در طول اقامت خود در کشورمان علاوه بر دیدار با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ با برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران ملاقات خواهد کرد. در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور، طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. شرکت در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود آوارگان لهستانی به ایران از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه لهستان در خلال سفر به تهران خواهد بود.

 

 وطن امروز
 نیروی دریایی سپاه قاطعانه به تهدیدات پاسخ می‌دهد
فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: به حدی از آمادگی رزم رسیده‌ایم که دشمنان می‌دانند اگر بخواهند تهدیدی در عرصه دریا علیه منابع و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کنند، در سطح بالاتری پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده‌ای دریافت خواهند کرد. دریادار تنگسیری درباره وضعیت آمادگی رزم نیروی دریایی سپاه ابراز داشت: امروز به لطف عنایات ویژه خداوند متعال و هدایت‌های عالمانه و داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، تمام ارگان‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در سطح قابل قبول به آمادگی رزمی رسیده‌اند که برای انجام فرمان، لحظه‌شماری می‌کنند.

 بسیج بخشی از مشکلات قشر آسیب‌پذیر را مرتفع کرده است
سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پیامی به مناسبت ۱۷ اردیبهشت‌ماه، سالروز تشکیل بسیج سازندگی، تاکید کرد: امروز فرزندان بسیجی و جهادی ایران اسلامی با کار جهادی در اردوهای هجرت بسیج و بسیج سازندگی و در این اثنی که تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی کشور را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است، توانسته‌اند با خدمت و مجاهدت بی‌ادعا، خالصانه، عاشقانه و جهادی به اقشار مختلف جامعه بویژه جامعه روستایی و مستضعف، بخشی از مشکلات ایجادشده برای قشر کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر را مرتفع کنند.

 

 جوان
 امیر قطر به تهران می‌آید
امیر قطر در رأس یک هیئت بلندپایه به تهران می‌آید. قرار است توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور که در سفر قبلی آیت‌الله رئیسی به تصویب رسیده بود، در این سفر پیگیری شود. علاوه بر پیگیری توافقات صورت گرفته، گفته می‌شود قرار است در این سفر درباره راهکار‌های وصول طلب‌های ایران مذاکراتی انجام شود.

 نیازمند تأمین نفت از ایران شده‌ایم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اهمیت احیای برجام برای کشورهای اروپایی تأکید کرد. جوزپ بورل در گفت‌و‌گو با نشریه فایننشیال تایمز با بیان اینکه امریکا و ایران خواستار توافق هستند، گفت: «ما اروپایی‌ها از این توافق بسیار ذی نفع خواهیم بود؛ اوضاع اکنون تغییر کرده و برای ما بسیار جالب است که یک تأمین کننده نفت دیگر داشته باشیم. امریکایی‌ها هم به یک موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند.» وی گفته است که به‌عنوان هماهنگ کننده مذاکرات وین، قصد دارد پیشنهاد رفع این تحریم‌ها را به‌صورت رسمی روی میز مذاکره‌کنندگان بگذارد.

 امضای تفاهمنامه‌ی وزارت دفاع و بنیاد ملی نخبگان
با حضور امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، تفاهمنامه همکاری میان وزارت دفاع و معاونت علمی ریاست‌جمهوری با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های ۲ سازمان به امضا رسید. بهره‌گیری از توانمندی‌های مستعدان و نخبگان در حوزه صنایع دفاعی و متقابلا به کارگیری ظرفیت‌های وزارت دفاع در جهت اثرگذاری هرچه بیشتر نخبگان در زمینه استفاده بهینه از فناوری‌های پیشرفته روز در سطح ملی، از جمله اهداف این تفاهمنامه است.

 

 آفتاب‌یزد
 طرح صیانت به صورت لایحه برمی‌گردد
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اکنون در ایران حاکمیت برای فضای مجازی تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: اما می‌خواهیم این مسئله فقط در دست حاکمیت نباشد و به صورت مشترک مردم در نوع استفاده از فضای مجازی تصمیم‌گیری کنند. حجت‌الاسلام نیک‌بین اظهار کرد: برای اینکه طرح به صورت لایحه دربیاید مقرر شد زمانی که وارد صحن شد پس از گرفتن رأی به شورای عالی فضای مجازی کشور ارجاع داده شود تا آنها به صورت لایحه به مجلس ارائه دهند. وی افزود: بسیاری از آنچه در خصوص صیانت از فضای مجازی مطرح می‌شود، صحت ندارد. نخبگان قطعاً خواهند دید که این طرح مدافع حقوق مردم است.

 

 خراسان
 رمز پول ملی بانک مرکزی به صورت آزمایشی عملیاتی می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با محوریت رمز پول بانک مرکزی از عملیاتی شدن این طرح به صورت آزمایشی در ماه‌های آینده خبر داد. صالح‌آبادی افزود: موضوع رمز پول بانک مرکزی از مدت‌ها قبل در نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی مطرح بوده، اما در این دوره کارگروهی متشکل از کارشناسان اقتصادی، فنی و نشر اسکناس این موضوع را تا مرحله عملیاتی به صورت آزمایشی به سرانجام رساندند. وی بازه زمانی آزمایشی بودن این طرح را شش ماه اعلام کرد اما درباره جزئیات رمزپول ملی و کارکرد آن توضیح بیشتری ارائه نداد.

 انفجار مهیب در هتل معروف هاوانا با ۲۲ کشته و بیش از ۶۰ زخمی
مقام‌های هاوانا، نشت گاز را علت وقوع یک انفجار مهیب در هتل پنج ستاره «ساراتوگا» در پایتخت کوبا اعلام کرده‌اند. در این انفجار دست کم ۲۲ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این هتل تاریخی پنج طبقه که در دوران شیوع کرونا تعطیل و مشغول نوسازی بود، بنا داشت از چهار روز دیگر بازگشایی شود اما اکنون دست کم بخش بیرونی آن به کلی تخریب و به نظر غیرقابل ترمیم شده است. عملیات نجات برای پیدا کردن کسانی که احتمالا زیر آوار مانده‌اند، همچنان ادامه دارد و آن‌هایی که مجروح شده بودند هم به بیمارستان‌های اطراف منتقل شده‌اند.

 

 رسالت
 پوتین فرمان تحریم اقتصادی غرب را امضا کرد
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اقدامات اقتصادی تلافی‌جویانه در ارتباط با اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای خارجی را به امضا درآورد. در فرمان اجرایی پوتین آمده است که رئیس‌جمهور روسیه به کابینه وزرا دستور داده است که ظرف ۱۰ روز، لیستی از افرادی که قرار است تحت تحریم‌های تلافی‌‌جویانه روسیه قرار گیرند را مشخص کنند. طبق دستور رئیس‌جمهور روسیه مقامات روس از هرگونه معامله با شرکت‌ها و افرادی که تحت تحریم‌های تلافی‌جویانه فدراسیون روسیه قرار می‌گیرند، منع شده‌اند.
بر اساس این فرمان، صادرات محصولات و مواد خام تولیدی در روسیه به خارج از فدراسیون روسیه در صورتی‌که این محصولات در راستای منافع افراد تحت تحریم‌ باشد، ممنوع می‌باشد.

 

 مردم سالاری
 چشم انداز بن بست در مذاکرات وین
«لارا روزن» در خبرنامه خود تحت عنوان «دیپلماتیک» نوشت: در حالی که بن‌بست در مذاکرات متوقف شده احیای برجام به ماه دوم رسیده است، یک منبع نزدیک به مذاکرات می‌گوید که ایران در اوایل بهار امسال تمایل غیر قطعی برای بررسی پذیرش نوعی تعهد متقابل را در ازای حذف سپاه از لیست تروریسم از خود نشان داده بود.
این منبع افزود: زمانی که ایران متوجه شد این تعهد محرمانه باقی نخواهد ماند، از آمادگی اولیه خود برای پذیرش پیشنهاد تعهد متقابل، مانند توافق برای عدم هدف قرار دادن مقامات یکدیگر عقب نشست.

 اندازه ۳۰ سال طرح نیمه تمام داریم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به اندازه ۳۰ سال طرح نیمه تمام داریم و اگر ما منابع را درست استفاده کنیم تکمیل طرح‌های نیمه تمام منطقی است. عبدالملکی گفت: اگر به جای این تعداد طرح نیمه تمام که ۳۰ سال طول می‌کشد طرح‌ها را منطقی شروع می‌کردیم و به اندازه منابع مادی کلنگ می‌زدیم و مصوبه می‌گرفتیم، با فرض اینکه هر کدام از طرح‌ها ۳۰ درصد پیشرفت داشته باشد، معادل ۱۰ سال آینده در حال حاضر طرح داشتیم.

 

 آرمان ملی
 محکومیت یورش مجدد به مسجدالاقصی
سخنگوی وزارت امورخارجه با محکومیت یورش مجدد و مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و تعرض وحشیانه نظامیان رژیم‌صهیونیستی به نمازگزاران و مدافعان اماکن مقدسه فلسطین، اعلام کرد: اشغالگری و اشغالگران رو به زوال هستند و مبارزه با غاصبان قدس و فلسطین، حق طبیعی، مشروع و قانونی مردم فلسطین هست.
خطیب‌زاده با اشاره به تشدید تجاوزات و اقدامات سبوعانه رژیم آپارتاید اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین، خواستار کمک ملت‌ها، دولت‌ها و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی به مردم فلسطین برای دفاع از خود و مقابله با اشغالگران صهیونیست شد.

 ماکرون سوگند یاد کرد
مراسم تحلیف دور دوم ریاست‌جمهوی امانوئل ماکرون در کاخ الیزه برگزار شد و وی برای ۵ ساله دوم ریاست جمهوری خود سوگند یاد کرد. ماکرون روز ۲۴ آوریل گذشته در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور موفق شد «مارین لوپن» رقیب خود را شکست دهد و برای دومین‌بار وارد کاخ الیزه شود. دور دوم ریاست‌جمهوری ماکرون رسما از روز ۱۴ می (یک هفته دیگر) آغاز خواهد شد و به‌مدت ۵ سال ادامه خواهد داشت.

 

 قدس
 قدردانی از تلاش‌های ایران در حمایت از آتش‌بس در یمن
دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امورخارجه کشورمان از تلاش‌ها و مواضع سازنده ایران در حمایت از آتش‌بس در یمن و همچنین میزبانی از مهاجران افغانستانی قدردانی کرد. امیرعبداللهیان نیز ضمن اشاره به اوضاع انسانی و امنیتی نگران کننده در افغانستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر تأکید کرد.

 توضیحات مهدی طائب درباره یک فایل صوتی
حجت‌الاسلام مهدی طائب که به‌تازگی یک فایل صوتی از وی در یک جلسه خصوصی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفت: آن فایل صوتی چند دقیقه‌ای از یک جلسه دو و نیم تا سه‌ساعته بوده است. طائب درباره بخشی از فایل صوتی که وی «میثم نیلی» را عامل انتشار خبر سفر خانواده آقای قالیباف به ترکیه خوانده، تصریح کرد: بنده به هیچ عنوان نگفتم آقای میثم نیلی، این سفر را لو داده یا پشت پرده آن بوده است؛ این ادعا بخشی از سؤال یکی از حاضران بود که بنده برای پاسخ، ابتدا پرسش را تکرار و سپس پاسخ گفتم. وی افزود: بنده به دلیل سوءبرداشت هدفمند رسانه‌های ضدانقلاب از اظهاراتم درباره آقای میثم نیلی از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

 

 اعتماد
 شفاف‌سازی کنید
توکلی در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس و نمایندگان با اشاره به حواشی پیش آمده برای سفر خانواده قالیباف به ترکیه نوشت: «وقتی الیاس قالیباف در بیانیه‌اش وضع اقتصادی مردم را چنان تصویر می‌کند که حتی اگر خرید چند تکه لباس بوده باشد آن را به خاطر همزمانی با تنگناهای شدید معیشتی مردم ایران نابخشودنی می‌شمارد. چرا برخی جانبداران سعی کردند که موضوع را بی‌ارزش جلوه دهند؟ اگر قبول کنیم این مساله به اعتبار رییس مجلس آسیب زده است (که زده است) تنها راه، شفافیت تمام ماجراست. این وظیفه دکتر قالیباف است که با شفاف‌سازی ابهامات را از رییس مجلس بزداید.»

 

 ابتکار
 کابینه بنت به سقوط نزدیک‌تر می‌شود
روزنامه معاریو نوشت: آیلت شاکید، وزیر امور داخلی اسرائیل رهبری تحرکاتی را با نیر اورباخ، عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و افری کارا، از اعضای کنست و معاون وزیر که عضو حزب یمینا با رهبری نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند، برعهده گرفته است تا از این حزب جدا شوند. این روزنامه نوشت: یک منبع نزدیک به یکی از اعضای راست‌گرای کنست گفت: هدفی که این سه فرد‌ در حال حاضر مشخص کرده‌اند تلاش برای تحقق دستاوردهایی برای هر کدام از آن‌ها براساس توانایی‌هایشان است. این مسئله کابینه بنت را به سقوط نزدیک می‌کند.

 

 اطلاعات
 مصمم به ادامه مبارزه جدی با مفسدان اقتصادی هستیم
معاون اول قوه قضائیه گفت: دستگاه قضا امروز مصمم‌تر از قبل به مبارزه جدی با مفسدان اقتصادی می‌پردازد ‌و در این باره باید صف سرمایه‌گذاران سالم از مفسدانی که به بیت‌المال دست درازی می‌کنند جدا شود. حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق افزود: با توجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری باید از تولید کنندگان و اشتغال آفرینان و شرکت‌های دانش بنیان حمایت جدی شود.

 

 شهروند
 اندونزی از بندر چابهار استفاده کند
وزیر صمت در دیدار با نایب رئیس مجلس نمایندگان جمهوری اندونزی در امور صنعت و توسعه با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری یک میلیارد دلار است، بیان کرد: «باید با تشکیل کارگروهی، نقشه راه افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور، برای استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تدوین شود». فاطمی‌امین گفت: «اندونزی در حوزه تولید کائوچو، روغن پالم و کاغذ، ظرفیت‌های خوبی دارد و می‌تواند از بندر چابهار به عنوان هاب منطقه برای پوشش صادراتی استفاده کند».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

علم غیر الهی جنگ جهانی را در پی دارد
رسا/‌ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت روز جهانی فلسفه و در مراسم رونمایی از کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» به تبیین جایگاه عقل وفلسفه پرداخت وگفت:.بشررا اندیشه‌های صائب و عمل‌های صالح اداره می‌‌کند که نه کسی بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد؛ نه جنگ جهانی اول و دوم و مانند آن رخ بدهد و نه جنگ‌های نیابتی مقطعی در گوشه و کنار جهان ظهور کند. وی درادامه افزود: فلسفه عملی با تربیت مردم، معنویت مردم، اصلاح امور مردم، سیاست مردم، جامعه شناسی مردم و تاریخ مردم کار دارد که دستور عملی می‌دهد و ارتباط تنگاتنگ روزانه بلکه لحظه‌ای با مردم دارد. اما فلسفه نظری آمده است که علوم را تربیت کند، فلسفه نظری آمده است که رهبری علوم را به عهده بگیرد نه علما را. آن مع الواسطه است که با علما کار دارد و بعد از علما با جامعه کار دارد. فلسفه الهی با دو واسطه با مردم و جامعه و تمدن کار دارد. کار روزانه فلسفه نظری تربیت علوم است می‌خواهد دانش را تربیت کند می‌خواهد فرهنگ را مؤدب کند. فلسفه الهی کارش این است فلسفه الهی که با مردم کار ندارد.

لبنان امروز به عنوان الگوی مقاومت در دنیا شناخته می‌شود
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری، در دیدار سرپرست مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و جمعی از شخصیت‌های لبنانی اظهار کرد: لبنان، الگو و اسوه مقاومت است که طی دهه‌های اخیر این مقاومت و ایستادگی، مورد توجه قدرت‌های جهانی قرار گرفته است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: جبهه مقاومت و حزب الله به رهبری سیدحسن نصرالله توانسته در دهه‌های اخیر مظهر مقاومت و ایستادگی مردم لبنان را رقم بزند. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی الخطیب، سرپرست مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای جامعه مدرسین، حوزه‌های علمیه را حائز پیشرفت‌های خوبی در سال‌های اخیر دانست و گفت: حوزه‌های علمیه تا حدود زیادی توانسته‌اند نیازهای امروز را در عرصه‌های مختلف پاسخ دهند؛ هرچند که در عرصه تمدنی همچنان نیاز است کارهای بیشتری صورت گیرد.

تقویت فعالیت‌های فرهنگی مساجد راه مقابله با هجمه فرهنگی فضای مجازی است
ایرنا/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه امروز فضای مجازی مخرب با امواج گمراه کننده به دنبال جذب نسل جوان جامعه است، گفت: بهترین راهکار مبارزه با هجمه گمراه کننده فضای مجازی، رونق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی در مساجد است.آیت‌الله علیدوست افزود: با توجه به تلاش دشمن برای ایجاد انحرافات اخلاقی در میان جوانان از طریق فضای مجازی، مبلغان و ائمه جماعت با تقویت برنامه‌های فرهنگی در مساجد می توانند جامعه را در برابر آسیب‌های اخلاقی محافظت کنند.

احتمال پرداخت کالا برگ ۳۰۰ هزار تومانی به هر نفر
صداوسیما/ معاون اقتصادی رئیس جمهور در خبر شبکه یک سیما اظهار داشت: دلار ۴۲۰۰ تومانی که به صورت ارزان به تجار داده می‌شد، الان بصورت کالا برگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد. محسن رضایی افزود: در دو ماه اول، ارزش کالا برگ برای استفاده بصورت نقد و اعتبار به حساب مردم واریز می‌شود تا فشار ناشی از گرانی‌ها کاهش یابد، اما پس از دو ماه با توجه به قانون مجلس طرح بصورت کالا برگ ادامه می‌یابد. وی در مورد ارزش کالا برگ برای طبقات بالا و پایین جامعه، گفت: براساس تصمیمی که شب گذشته اتخاذ شد مقرر شد به هر نفر از طبقات پایین جامعه کالا برگ به ارزش ۴۰۰ هزار تومان و به طبقات بالا ۳۰۰ هزار تومان داده شود.وی در ادامه گفت: پرداخت مبلغ اعلام شده برآورد کارشناسان است و هنوز قطعی نشده است. به‌زودی رقم قطعی یارانه پرداختی را اعلام می‌کنیم.

ائتلاف سعودی یک نفتکش یمنی دیگر را توقیف کرد
مهر/ سخنگوی شرکت ملی نفت یمن اعلام کرد ائتلاف متجاوز، نفتکش «یوهود» که حامل گازوئیل بود را توقیف و آن را به سمت منطقه «الحجز» در سواحل «جیزان» در جنوب غرب عربستان منتقل کرده است.
در این گزارش همچنین گفته شده که نفتکش توقیف شده حامل ۳۱ هزار و ۹۵۹ لیتر سوخت گازوئیل بوده است. توقیف این نفتکش از سوی ائتلاف سعودی در حالی صورت گرفته که مناطق تحت اشغال عربستان در جنوب یمن با توجه به تداوم کمبود جایگاه‌های سوخت و گرانی آن، شاهد بحران شدید سوخت هستند.منابع محلی در یمن با اشاره به کمبود مشتقات نفتی خاطرنشان کردند که بیشتر جایگاه‌های سوختی شهر عدن درهای خود را به روی شهروندان بسته‌اند. همچنین، در شهر مکلا، مرکز استان حضرموت، مردم برای دومین هفته متوالی با بحران شدید سوخت مواجه هستند.قیمت مشتقات نفتی در استان‌های جنوبی رکورد بالایی را به ثبت رساند. به گونه‌ای که قیمت هر ۲۰ لیتر سوخت به بیش از ۳۵ هزار ریال رسید.

طولانی شدن بحران اوکراین اروپا را نابود خواهد کرد
تسنیم/ رئیس‌جمهور بلغارستان با اعلام اینکه طولانی شدن بحران اوکراین عواقب اقتصادی ناگواری برای اروپا خواهد داشت، تصمیم پارلمان کشورش برای ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف را «خطرناک» توصیف کرد.رومن رادف در ادامه سخنان خود در مراسم روز ارتش بلغارستان افزود: این به معنای نابودی اقتصاد اروپا به دست خود اروپا است و ما در این مسیر حرکت می‌کنیم.

برای مقابله با حماس، باید دولت بنت سرنگون شود
تسنیم/ نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل ‌خواستار استعفای دولت نفتالی بنت و تشکیل یک «دولت قوی» به ریاست او شد که بتواند با حماس مقابله کند.«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در رشته توئیت خود، خواستار سرنگونی دولت بنت و استعفای کابینه او به دلیل ناکارآمدی و ناتوانی در جلوگیری از کشته شدن اسرائیلی‌ها شد.
نتانیاهو در صفحه توئیتر خود نوشت: «دولت فریبکار و ضعیف بنت به جای مبارزه با تروریسم، مشغول جلسات مطبوعاتی دروغین است. طبق معمول، آنها واقعیت‌ها را فراموش می‌کنند». نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی مدعی شد که «طبق داده‎های ارتش اسرائیل، در دوران ریاست حزب لیکود و نتانیاهو، ما در امن ترین دوره به سر می‎بردیم، اما اکنون در دوره نخست وزیری بنت، ۱۹ نفر در یک ماه و نیم گذشته کشته شدند».

تصمیمات خلق الساعه دولت قبل ضربه سهمگینی به اقتصاد کشور زد
ایرنا/ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت گذشته با تصمیمات خلق الساعه تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی ضربه‌ای بسیار سهمگینی به اقتصاد کشور زده است و کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند که باعث حیف و میل ده ها هزار میلیارد دلار از سرمایه کشور شد، باید پاسخگو باشند. محمدباقر قالیباف افزود: علاوه بر این ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانسته است باعث کنترل گرانی‌ها هم بشود، در این وضعیت هر کارشناس دلسوز اقتصادی این مسئله را تأیید می‌کند که ارز ترجیحی باید هدفمند شود. بنابراین درباره اصلاح اصل هدفمندکردن یارانه ها و ارز ترجیحی همه اجماع دارند. اما درباره نحوه آن ما حرف‌های جدی داریم. وی تاکید کرد: سیاست مجلس افزایش دریافتی مردم که باعث تورم بیشتر می‌شود، نیست بلکه سیاست مجلس حفظ قدرت خرید مردم است.

ایران با وجود تحریم‌ها بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا شد
ایرنا/ ایران درجدیدترین رده‌بندی بزرگترین اقتصادهای جهان بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول در جایگاه بیستم و بالاتر از کشورهایی مثل لهستان، مصر، هلند، آرژانتین، سوئیس، بلژیک و اتریش قرار گرفته است. صندوق بین‌المللی پول با انتشار آمار تولید ناخالص داخلی ۱۹۳ کشور جهان بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ از رتبه ۲۰ ایران در میان بزرگترین اقتصادهای جهان با وجود تحریم‌ها خبر داد. بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴۳۶ میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر در جایگاه ۲۰ قرار گرفته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *