آیت الله علیرضا اسلامیان

علیرضا اسلامیان

تولد و دوران‌ کودکی:‌
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ علیرضا اسلامیان‌  در‌ خرداد ماه سال ۱۳۳۷ ه.ش در خانواده‌ای‌ متدین‌ و دلباخته‌ خاندان‌ عصمت و طهارت علیهم السلام، در شهر مقدس قم چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ از کسبه‌ بازار و معتمدین و ارادتمندان‌ به‌ علماء و مجتهدین‌ آن عصر خصوصاً حضرت امام خمینی (قدس سره) بود.

   دوران‌ تحصیل:
ایشان پس از اتمام تحصیلات‌ ابتدائی در مدرسه‌ محمدیه‌ قم‌ به‌ سفارش‌ پدر، نزد دایی‌ خود (حجه الاسلام و المسلمین محمد جواد رضوانی) که‌ از فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ بود، دروس‌ حوزوی‌ را آغاز کرد و ادبیات عرب را از وی و اساتید دیگر فرا گرفت.

    پس‌ از اتمام‌ بخشی‌ از دروس‌ دوره مقدمات‌ به‌ مدرسه‌ علمیه‌ حقانی‌ رفت‌. مدرسه‌ حقانی‌ از مدارس‌ مهمّ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ به‌ شمار می‌آمد که‌ با روشی‌ جدید به‌ آموزش‌ دروس‌ حوزوی‌ همت‌ گماشته‌ بود. در این‌ مدرسه‌ که‌ زیر نظر شهید آیت‌الله‌ قدوسی‌ (ره‌) و شهید آیت الله بهشتی (ره) اداره می شد، علاوه‌ بر دروس‌ حوزوی‌، بعضی از دروسی‌ که‌ هر طلبه‌ در امور تبلیغی‌ خود بدان‌ نیاز دارد‌، از جمله‌ زبان‌ انگلیسی‌، ادبیات‌ فارسی‌ و… آموزش‌ داده‌ می‌شد.

وی ادامه دوره مقدمات و دوره سطح حوزه را در مدرسه حقانی به سر انجام رسانید و به‌ درس‌ خارج‌ عالمان‌ و استادان‌ مشهور دوره خود راه‌ یافت‌.

همچنین در همین سالها بود که با صبیه مرحوم آیت الله شیخ حسین شب زنده دار جهرمی (رحمه الله) که اساتید مبرز حوزه در زمینه تفسیر، اخلاق، فقه و اصول بودند وصلت نمود.

  اساتید :
حجه الاسلام والمسلمین اسلامیان‌ در سالیان‌ تحصیل‌ خود از‌ محضر استادان‌ بسیاری‌ بهره جست‌. او که‌ دروس‌ جامع‌ المقدمات‌ و سیوطی‌ را نزد حجج‌ اسلام‌ و المسلمین محمد جواد رضوانی، علی‌ طیّبی‌ و صدیقیان‌ و درس‌ مغنی‌ را نزد حجه‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ فیاضی‌ ‌ و درس‌ معانی‌ و بیان‌ را نزد آیت‌الله‌ خزعلی‌ ‌ فرا گرفته بود، کتب درسی اصول ‌و فقه‌ را از حضرات‌ آیات‌ خزعلی‌،‌ تقوی‌ اشتهاردی‌،  حرم‌پناهی‌، محمدی‌ گیلانی‌‌، مصلحی‌ اراکی‌، طاهری‌ خرم‌آبادی‌، فاضلی‌ اشتهاردی‌، شهید قدوسی‌ ، شهید سلطانی‌ اشتهاردی‌ و احمدی‌ میانجی‌ (رحمه الله علیهم)، مظاهری، جنتی، یزدی و استادی (حفظهم الله) آموخت.

استاد اسلامیان همچنین ضمن استفاده از درس تفسیر آیت الله مصباح یزدی (دام ظله)، در درس فلسفه حضرات آیات جوادی آملی، مؤمن، امینی (حفظهم الله) و مرحوم صدر )رحمه الله) حاضر شد.

ایشان  پس از پایان‌ دوره‌ سطح‌ در مجلس درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ شیخ‌ کاظم‌ تبریزی‌، آیت‌الله‌ العظمی‌ سید محمدرضا گلپایگانی‌، آیت‌الله‌ العظمی‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری، آیه‌ الله‌ العظمی‌ شیخ‌ جواد تبریزی، آیت‌الله‌ العظمی‌ فانی ، آیه‌الله‌ شاه‌آبادی‌ (رحمهم الله)،  آیت‌الله‌ العظمی‌ وحید خراسانی‌ و آیت‌الله‌ العظمی‌ شبیری زنجانی و آیت‌الله‌ محمد مؤمن (حفظهم الله) شرکت نموده و تقریرات درسهای حضرات آیات عظام قاروبی تبریزی، وحید خراسانی و تبریزی را به رشته تحریردر آورد.

وی در طول سالهای تحصیل خود با فضلا وعالمان بسیاری رابطه دوستی و مباحثات علمی داشت که از جمله آنان میتوان به حضرات آیات و حجج اسلام و المسلمین محمد مهدی شب زنده دار، علی مؤمن، علی عندلیبی، محمود رجبی و بهاء الدینی و ..(حفظهم الله) اشاره کرد.

  فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی:   
حجه الاسلام والمسلمین  علیرضا اسلامیان‌ در سالهای‌ مختلف‌ زندگی‌ خود فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌ که‌ از جمله‌ آنها سالیان متمادی

تدریس خارج فقه و اصول
تدریس در سطوح مختلف حوزه علیمه قم، خوانسار، دزفول و … ، تدریس تفسیرو اخلاق و کلام و .. ،

تدریس در بسیاری از مراکز تخصصی حوزه علمیه مانند مؤسسه حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه و مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و … ،

تدریس سطح عالی (سطح پنج) در جامعه المصطفی العالمیه می باشد.

از طرف دیگر ایشان از سالهای ابتدایی ورود به حوزه و سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون با سفر به اکثر استانهای کشور و شهرها و روستاهای دور و نزدیک  و مناطق محروم از جمله تهران، مشهد، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد ، سیستان و بلوچستان، اصفهان، شیراز، بندرعباس، ایذه، مسجد سلیمان، تایباد ، آمل و …. به تبلیغ عقائد شیعه پرداخته اند.

  از دیگر فعالیتهای علمی تبلیغی وی درحوزه بین الملل میتوان به همکاری با مجمع الفقه جده (وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی)، تألیف مقاله های مختلف فقهی و سفر به پاکستان و نروژ نام برد.

ایشان که سابقه تدریس در برخی دانشگاههای کشور، عضویت در کمیسیون مدارج علمی و هیئت ارشاد و تزکیه حوزه علمیه قم  را دارند، از مؤسسین و اعضاء شورای سیاست گذاری مؤسسه آموزشی پژوهشی بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از مؤسسات برتر، معتبر و پیشتاز علمی در حوزه علمیه قم است میباشد، این مؤسسه عهده دار طرح نوین دروس خارج حوزه علمیه قم، شرح کتاب وسائل الشیعه و دیگران طرحهای علمی است.

   فعالیتهای‌ سیاسی‌ :   
حجه الاسلام والمسلمین اسلامیان قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، همواره همچون دیگر مردم ایران عزیز و شهید پرورمان در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی شرکت داشت تا آنجا که در سال ۱۳۵۱ دستگیر و‌ به‌ زندان‌ افتاد.

وی که در بدو ورود حضرت امام خمینی (قدس سره) به قم در ستاد استقبال عضویت داشت، از همان ابتدای جنگ تحمیلی نیز درشهر مرزی مهران حاضر بود در دوران دفاع مقدس همین منطقه را برای خدمت و نصرت اسلام برگزیده و در طول این سالها نیز به اقتضاء شرایط حساس آن مقطع زمانی از انجام وظیفه در مناطق مختلف و حضور در جمع رزمندگان اسلام فرو گذار نبوده و به مناطق غربی و جنوبی کشور مسافرتهای متعددی داشته اند.

   ایشان هم اکنون
نماینده مردم شریف استان چهار محال و بختیاری در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری
عضو مجمع مشورتی – فقهی شورای نگهبان
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
عضو هیئت امنای دانشگاه جامع قم
عضو هیئت امنای دانشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها)
عضو هیئت امنای دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (رحمه الله)
عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی قم
عضو پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی کرسی علوم عقلی و نقلی
عضو هیئت مدیره انتشارات اسلامی
و … می باشند.

(به روز شده در بهمن ماه ۱۳۹۴)