آیت الله حسینی بوشهری:

راه حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر تحریم‌های خارجی در روند اقتصادی کشور، خود تحریمی و سوء مدیریت را مانع بزرگی در سر راه تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد.
دیدار دبیر شورای عالی مناطق آزاد با آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت و گو کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خود تحریمی را عاملی مهم و تأثیر گزار در روند تولید و اقتصاد کشور دانست و گفت: تحریم‌های خارجی، در بسیاری از موارد، تولید و اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داده است؛ اما برخی از مشکلات و گره‌های اقتصادی، مربوط به داخل است و باید در داخل حل شود و ارتباطی با خارج از کشور ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت مناطق آزاد در افزایش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور افزود: در دنیا رقبای زیادی داریم که همه در تلاش‌اند سرمایه و سرمایه گزاران را به سمت خود جلب کنند. از جمله این رقبا همسایگان ما هستند. باید با در نظر گرفتن مشوق‌های پایدار اقتصادی، سرمایه گزاران را به سرمایه گزاری در کشور تشویق کنیم.

وی ادامه داد: اگر بناست در کشور مناطق آزاد داشته باشیم، باید لوازم آن را نیز بپذیریم و به آن ملتزم شویم. اگر تنها به ظاهر بسنده کنیم، پیشرفتی حاصل نخواهد شد و تأثیر و نتیجه لازم را در پی نخواهد داشت.

امام جمعه قم افزود: زمینه نقض قانون نسبت به مناطق آزاد باید مرتفع شود. این مناطق باید به گونه‌ای باشند که سرمایه گزاران را جذب کنند. اگر از ظرفیت این مناطق به درستی استفاده نکنیم، فلسفه تأسیس این مناطق بی معنا خواهد شد.

وی تصمیم گیری‌های ناگهانی و قوانین ناپایدار را از جمله آسیب‌های کشور عنوان کرد و ابراز داشت: یکی از مشکلات کشور، تعدد مراکز تصمیم گیری نسبت به یک مسئله است. تصمیم گیری های ناگهانی و خلق الساعه‌ای، خسارات فراوانی را برای تولید و اقتصاد کشور به دنبال دارد. الفبای اقتصادی یک کشور، قوانین پایدار است. فضای روانی ناشی از اینگونه تصمیمات سرمایه گزاران را دلسرد خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خواستار هم افزایی و همکاری بیشتر دبیرخانه مناطق آزاد اقتصادی با سایر دستگاه‌ها، به منظور حل مشکلات و جذب هر چه بیشتر سرمایه گزاران در کوتاه ترین زمان شد. وی خاطر نشان کرد: دبیرخانه مناطق آزاد باید با همکاری با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، مشکلات مربوط به این مناطق را مرتفع سازد و با تبیین جایگاه و معضلات این مناطق برای مردم و مسئولین، گره‌های موجود را باز کند.

 

فعالیت جزیره‌ای و قوانین ناپایدار بلای جان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

شایان ذکر است در ابتدای جلسه دکتر سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور و مشاور رئیس جمهور در امور این مناطق، گزارشی از وضعیت مناطق آزاد اقتصادی، مشکلات و موانع ارائه کرد. وی خاطر نشان کرد: دوگانگی حاکمیتی و فعالیت جزیره‌ای در مناطق آزاد، سرمایه گزاران را دچار مشکلات زیادی کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه قوانین مربوط به مناطق آزاد اجرا نمی‌شوند و بعضا صحبت‌هایی نیز بر علیه این مناطق انجام می‌شود که صحیح نیست. مناطق آزاد بر خلاف آنچه گفته می‌شود، سکوی واردات نیستند. تنها ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از مجموع ۵۰ میلیارد دلار واردات کل کشور مربوط به مناطق آزاد است و از این مقدار نیز ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان بوده است.

سعید محمد گفت: اگر سایر دستگاه‌ها همراهی کنند، در یک دوره کوتاه می‌توانیم مافات را جبران کنیم. نباید با صحبت‌های بی اساس و نگاه‌های محدود، چهره این مناطق مخدوش شود. مناطق آزاد موتور پیشروی اقتصاد کشورها هستند و در دنیا سابقه خوبی دارند.

وی افزود: ۴۵ درصد از صادرات کل کشور از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود که نشان از ظرفیت بزرگ این مناطق دارد. در گذشته ۸ منطقه آزاد داشتیم که ۷ منطقه جدید نیز اضافه شد و اکنون تقریباً تمام استان‌های مرزی دارای مناطق آزاد اقتصادی هستند. البته ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی نیز داریم که مجموعاً ۲۵۰۰ واحد صنعتی در این مجموعه‌‌ها مشغول به فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *