خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۰۷

** آیت‌الله حسینی بوشهری: راه حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است** رهبر معظم انقلاب در دیدار صمیمانه با دانشجویان تاکید فرمودند: ناامیدی نقطه آغاز همه شکست‌هاست خرمشهر با دست‌های خالی اما دل‌های پرامید جوانان آزاد شد** آیت‌الله خاتمی: عقیدتی بودن از عوامل برتری نیروهای مسلح ما نسبت به سایر نظامیان جهان است** آیت‌الله فیاضی: کسی که می‌گوید نیروی نظامی را کنار بگذاریم، قرآن را نخوانده است** وزیر کشور: راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هیچ محدودیت جاده‌ای برای تعطیلات عید فطر پیش‌بینی نشده است، گفت: راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود. وزیر کشور در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در راهپیمایی روز قدس، رعایت مقررات بهداشتی همچون استفاده از ماسک و حفظ فاصله مورد تاکید است. وحیدی درخصوص مراسم نماز عید فطر هم اظهارداشت: اماکن و فضای آزاد برای برگزاری نماز عید فطر در اولویت قرار گیرند.

 همشهری 
 درخواست برجامی چهره‌های اروپایی از ایران و آمریکا
اعضای نشریه «شبکه رهبری اروپا» که متشکل از اشخاص با سوابق دیپلماتیک و سیاسی است به همراه اعضای گروه بحران بین‌المللی و اعضای شورای روابط خارجی اروپا در نامه‌ای سرگشاده از روسای‌جمهور ایران و آمریکا درخواست کردند تا در مذاکرات پیش‌رو بر سر توافق هسته‌ای از خود انعطاف‌پذیری نشان دهند. در این نامه آمده است: تنها دو سناریو در پیش‌رو وجود دارد. در یکی از این سناریوها آمریکا فورا نشان می‌دهد که رهبری قاطع نیازمند انعطاف است تا اختلاف سیاسی (و نه هسته‌ای) باقی‌مانده با تهران را حل‌وفصل کند. در سناریوی دیگر مشارکت‌کنندگان وارد حالت پات فرسایشی می‌شوند که نه‌تنها به نفع هیچ یک از طرفین نیست بلکه می‌تواند به چرخه‌ای از تشدید تنش‌های هسته‌ای منجر شود. دو طرف باید با این فهم که عواقب راهبردی شکست در این گفت‌وگوها خطیر و ژرف خواهد بود، به مرحله نهایی مذاکرات وارد شوند.

 کیهان 
 ناامیدی نقطه آغاز همه شکست‌ها است
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار صمیمانه با دانشجویان: ـ از همان اول، دو نگاه کاملاً متضاد یعنی «نگاه انقلاب به رهبری امام خمینی» و «نگاه جریان واپسگرا و ضدانقلابی» در مسئله دانشگاه به رویارویی پرداختند، نگاه انقلابی، دانشگاه را جایی برای نخبه‌پروری، حل مسائل و پیشرفت کشور می‌دانست اما نگاه دوم، دانشگاه را مکانی برای پرورش مهره‌های مورد نظر غرب می‌دید.
ـ رهایی از احساس حقارت و ضعف، و ایستادگی در مقابل مستکبران غربی و شرقی از نتایج احساس هویت و شخصیت‌یابی دانشگاه بود.
ـ هویت‌زدایی یعنی تحقیر مبانی اندیشه‌ای و رویکردهای تاریخی و ملی کشور، تحقیر گذشته کشور و انقلاب، کوچک‌نمایی کارهای بزرگ و بزرگ‌نمایی برخی عیوب. بر اساس منظومه فکری غرب، باید میراث عظیم اندیشه و فرهنگ در کشور کمرنگ یا محو شود، خیل عظیم جوانان آماده صعود به قله‌های شرف و عزت ملی مأیوس و ناامید شوند و احساس بن‌بست به نسل جوان تزریق شود، بنابراین باید دغدغه داشت و شجاعانه و با بیان خوب و منطق قوی در مقابل این جریان ایستاد.
ـ دانشجویان با مسائل اصلی کشور مماس و در آن عمیق شوند و از مسئولان کار جدی و غیرنمایشی مطالبه کنند.
ـ با توجه به فداکاری‌های بزرگ مردم فلسطین و اوج‌گیری رذالت و جنایت صهیونیستها، روز قدس امسال با سالهای قبل متفاوت است و باید با ابراز همدلی و همبستگی با مردم مظلوم و در عین حال مقتدر فلسطین، قدرت و روحیه آنها را افزایش داد.
ـ آمریکایی‌ها دائما بر ارزش‌های آمریکایی یعنی همان ایدئولوژی خودشان تأکید دارند؛ چگونه کسانی که از ایدئولوژی‌زدایی سخن می‌گویند، حاضر نیستند این موضوع یعنی پایبندی به ایدئولوژی را از آمریکایی‌ها یاد بگیرند.
ـ هویت‌بخشی، آرمان‌سازی و استقلال کارهای بزرگی بود که انقلاب برای ملت ایران انجام داد.
ـ خرمشهر با دستهای خالی اما دلهای پرامید جوانان آزاد شد. ـ امریکا در نظم جدید در همه چیز ضعیفتر شد.
ـ جنگ اوکراین در چارچوب نظم جدید، فرایند پیچیده و دشواری دارد. وظیفه همه کشورها، از جمله ایران، حضور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به منظور تأمین منافع در این نظم جدید است.

 عقیدتی بودن از عوامل برتری نیروهای مسلح ما نسبت به سایر نظامیان جهان است
عضو هیئت رئیسه ‌مجلس خبرگان رهبری در جمع فرماندهان و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی، گفت: شما امیدهای آینده نظام و ارتش جمهوری اسلامی ایران هستید چون حفظ نظام به حفظ مرزهای کشور وابسته است. آیت‌الله خاتمی با اشاره به جایگاه والای دانشگاه افسری امام علی تصریح کرد: تعبیر فیضیه ارتش به راستی برازنده این مجموعه با برکت است چراکه پرورش‌دهنده و تربیت‌کننده افسران و فرماندهان ولایتمدار و انقلابی است. وی ارتش و فرماندهان این نیروی انقلابی را مطیع ولایت دانست و خاطرنشان کرد: عقیدتی بودن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یکی از عواملی است که آنها را به معنای واقعی بر سایر نیروهای مسلح جهان برتری می‌دهد و این اعتقاد مقدس آنها همواره در نوک شمشیرهایشان خودنمایی می‌کند.

 درباره ایران با اسرائیل هماهنگ هستیم
به دنبال دیدار «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واشنگتن (اوایل هفته جاری)، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد و از رایزنی آنها درباره ایران خبر داد. در این بیانیه آمده است: «آقای سالیوان تأکید کرد که ایالات‌متحده با نگرانی‌های اسرائیل در مورد تهدیدات علیه امنیت خود ازجمله پیش از هر چیز از سوی ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران، هماهنگ است.» به روایت این بیانیه، سالیوان و هولاتا «توافق کردند که هماهنگی‌های جاری را از طریق «گروه مشورتی راهبردی ایالات‌متحده و اسرائیل» تقویت و همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک را تا جایی که ممکن است با دیگر شرکای منطقه‌ای تقویت کنند.»

 شرق 
 هیچ تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ نداده است
سخنگو و دبیر هیئت دولت با رد تغییر در تیم و تصمیمات اقتصادی دولت تأکید کرد که آقایان محسن رضایی و صولت مرتضوی مانند سایر اعضای هیئت دولت همچون گذشته حق حضور در تمام کمیسیون‌های دولت از جمله کمیسیون اقتصادی را دارا هستند. بهادری جهرمی افزود: علاوه بر این، هیچ تغییری هم در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به طور منظم از سوی رئیس جمهور و به ریاست ایشان برگزار می‌شود، رخ نداده، همه اعضای تیم اقتصادی دولت کمافی السابق در آن حضور دارند، همه بحث‌ها و تصمیمات اقتصادی الزام و اجرائی در آنجا طرح می‌شود و آقای محسن رضایی هم دبیر این ستاد هستند.

 ایران 
 شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خود باید متحول شود
رئیس جمهور در نشست هم‌اندیشی با جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور با تأکید بر اینکه ایران قوی بدون تعلیم و تربیت اصولی و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش قابل تصور نیست، اظهار کرد: آنچه در حوزه آموزش و پرورش هزینه می‌شود، سرمایه‌گذاری برای تضمین توسعه و پیشرفت آینده کشور است. آیت‌الله رئیسی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: امروز ضرورت دارد که شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر ایجاد تحول آموزشی در کشور نقش‌آفرینی کند و با حضور نیروهای تحول‌خواه، نگاه نو و خلاقانه در آن حاکم شود.

 جزئیات جدید از ملاقات مقامات ایران و طالبان
سفارت کشورمان در افغانستان در توئیتی اعلام کرد: سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با مولوی شبیر احمد، رئیس کارگروه وزارت دفاع افغانستان درباره ارتقای حسن همجواری در مرزهای مشترک با کشورمان دیدار و درباره اتفاقات پیش‌آمده در مرز دوغارون اسلام قلعه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این ملاقات، طرفین بر توسعه روابط دوستانه و برادرانه بین ۲ کشور و حل‌و‌فصل موضوعات پیش‌آمده از راه گفت‌وگو و مذاکره، تاکید و توافق کردند هیات ۲ کشور در مرز مشترک نشستی برگزار و سوء‌تفاهمات پیش‌آمده را برطرف کنند. ضمنا مقرر شد هیات‌های تخصصی ۲ کشور پس از ماه مبارک رمضان، در تهران یا کابل با هدف تحکیم امنیت و ثبات در مرزهای مشترک جلساتی را برگزار کنند.

 جمهوری‌اسلامی 
 افتتاح ۱۱۰طرح فرهنگی و مذهبی برکت در مناطق محروم کشور
۱۱۰ طرح فرهنگی و مذهبی برکت با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید. سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم گفت: این ۱۱۰ طرح شامل مسجد، مرکز فرهنگی، حوزه علمیه، خانه عالم و حسینیه است که توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شده، به بهره‌برداری می‌رسد. نوروزی با بیان اینکه ساخت این طرح‌ها با مشارکت مردم بوده افزود: در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این پروژه‌ها که اغلب در مناطق کم‌برخوردار هم انجام شده سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

 خطر جنگ هسته‌ای و جنگ جهانی سوم جدی است
وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی با بیان اینکه مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت، تاکید کرد همچنان خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد. سرگئی لاوروف تاکید کرد که تسلیحات ارسالی ناتو به کی‌یف یک جنگ نیابتی است و نیروهای روسیه این انبارهای تسلیحاتی را به عنوان اهداف قانونی و مشروع برای خود در نظر خواهند گرفت، همانطور که قبلا در اوکراین حمله کرده بودند. این اظهارات لاوروف درواکنش به تهدید وزیر دفاع انگلیس صورت گرفت. بن والاس وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به سوالات پارلمان گفت: «برخی از موشک‌های ما اکنون زیر آب هستند و نیروی دریایی شجاع ما اگر مجبور باشند از بریتانیا و ناتو محافظت کنند، آماده پرتاب سلاح‌های هسته‌ای هستند.».

 وطن امروز
 نباید چشم بر انحراف در اجرای قانون بست
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای «هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین» با اشاره به اهمیت هم‌پوشانی دستگاه‌های نظارتی، تأکید کرد: داده‌های مجموعه‌های نظارتی بدون دخالت در وظایف یکدیگر می‌تواند تبادل شود و اثرگذاری بیشتری داشته باشد، لذا نباید هر یک از مجموعه‌های نظارتی کار جدا و پراکنده را دنبال کنند. قالیباف تأکید کرد: به عنوان کسی که تجربه اجرایی داشته‌ام با چوب لای چرخ دستگاه‌های اجرایی گذاشتن مخالفم، چرا که مانع شجاعت در تصمیم‌گیری مدیران اجرایی می‌شود. از طرف دیگر نباید چشم را به روی انحراف در اجرای قانون بست و مماشات کرد، بلکه باید محکم ایستاد.

 آمادگی نیرو‌های مسلح ناشی از انگیزه مضاعف آنهاست
فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در تیپ ۲۹۲ زرهی شهید آزادی ضمن ارزیابی آمادگی و پویایی نیرو‌های این تیپ گفت: یگان‌های نیروی زمینی ارتش همیشه پویا، بالنده و بازدارنده هستند و در این مسیر با تمام وجود برای امنیت این سرزمین تلاش خواهند کرد. سرتیپ حیدری با بیان اینکه این تیپ در شهرستان دزفول همیشه با قدرت و سرافراز بوده است، اظهار داشت: آمادگی بی‌نظیر نیرو‌های مسلح، حکایت از روحیه و انگیزه مضاعف آنها در این مسیر دارد.

 جوان 
 متهمان بانک سرمایه ۱۷۰ سال به زندان می‌روند
خداییان سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری:
ـ بعد از طرح موضوع پتروشیمی میانکاله در فضای مجازی و جامعه، بر اساس مکاتبه معاونت امور عامه دادستانی کل کشور با دادستان مرکز استان مازندران، فعلاً عملیات اجرای این شرکت متوقف شده‌است.
ـ در پرونده متهمان بانک سرمایه افرادی که تحت تعقیب هستند، مجموعاً به بیش از ۱۷۰ سال حبس محکوم شدند: محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق تحصیل وجه نامشروع به ۲۰سال و رد مال و انفصال از خدمات دولتی؛ سید احمد هاشمی شاهرودی به اتهام مشارکت در اخلال نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس و رد مال و شهاب‌الدین غندالی به اتهام معاونت در اخلال نظام اقتصادی به ۱۲سال و شش ماه حبس محکوم شدند.
ـ دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف به اتهام افساد فی‌الارض تحت تعقیب قرار گرفتند، اما دادگاه اتهام افساد فی‌الارض را محرز تشخیص نداده‌است. این افراد اقداماتی از جمله تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در تأسیسات و وسایل عمومی جامعه انجام داده‌بودند.
ـ مدیر عامل بورس و اعضای هیئت‌مدیره بورس تحت تعقیب قرار گرفتند و پرونده مفتوح است.
ـ تحقیقات در مورد پرونده عاملان حادثه حرم رضوی به پایان رسیده است. بر حسب گزارش دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در ۱۰ روز آینده پرونده برای رسیدگی با کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود.
ـ بعضی از پرونده‌های خودرویی مانند آذویکو، مفتاح رهنورد و رامک خودرو هنوز به صدور حکم منتهی نشده‌است.

 آفتاب‌یزد 
 علت روی آوردن کشورهای عربی به ایران از دید سی‌ان‌ان
یک شبکه آمریکایی با پرداختن به تحولات اخیر منطقه خاورمیانه، مطرح کرد که علت روی آوردن کشورهای منطقه به رقبای منطقه‌ای‌شان، از جمله مذاکرات مستقیم عربستان سعودی با ایران، بی‌اعتمادی این کشورها به سیاست‌های آمریکا در زمینه تامین امنیت در منطقه است. وبگاه شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی درباره تعاملات اخیر کشورهای عربی با ایران نوشت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالی که شاهد عدم تمایل رو به افول آمریکا به مسائل امنیتی‌شان هستند، اخیرا سعی داشته‌اند خودشان کنترل امور را به دست بگیرند و به دشمنان و رقبایشان روی آورده‌اند تا اختلافاتی را حل کنند که می‌تواند اقتصادشان را با نابسامانی و اخلال مواجه کند.

 خراسان 
 ابلاغ تخلفات تعدادی از مسئولان ارشد دولت قبل
تعدادی از مسئولان ارشد دولت روحانی در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت حاضر شدند و موارد قضایی اتهامی به آنان گوشزد شد. ارز ۴۲۰۰ تومانی، کرسنت و ضعف تولید و فروش نفت و گاز و عدم سرمایه گذاری لازم در این بخش‌ها و فسخ قراردادهای بین‌المللی در این زمینه، توسعه خط فقر و پول پاشی مدیران در شستا و سیاسی کاری‌ها در آن و همچنین افزایش قیمت مسکن و پایان نیافتن پروژه مسکن مهر بخشی از موضوعات و تخلفاتی است که در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت به مسئولان ارشد دولت حسن روحانی اعلام شده است.

 وزارت دفاع آمریکا مخالف حذف سپاه از لیست تروریسم است
لورا روزن روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارشی نوشته است: در صورتی که ایران حاضر به ارائه امتیاز متقابل غیرهسته‌ای نباشد، وزارت دفاع آمریکا مخالف حذف نام سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه آمریکاست. این امتیاز می‌تواند تعهد به هدف قرار ندادن مقامات دو طرف باشد. یک مقام ارشد آمریکایی به روزن گفته است: ایرانی‌ها از ما می‌خواستند که سپاه را از لیست تروریسم وزارت خارجه حذف کنیم. ما به آنها گزینه‌های زیادی برای امتیازات غیرهسته‌ای و تعهداتی که در ازای حذف سپاه می‌توانستند بدهند، دادیم.» ولی ایرانی‌ها ظاهراً گفتند نه. ایران ظاهراً پیشنهادهای مختلفی را رد کرده است.

 مردم سالاری
۳/۹ میلیون خانوار فقیر در ایران زندگی می‌کند
معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تازه‌ترین آمار خود در خصوص وضعیت معیشتی خانوارها ایرانی را منتشر کرد تا مشخص شود به صورت تقریبی ۳۸ درصد از جمعیت ایران در فقر به سر می‌برند و نیازمند کمک‌های معیشتی هستند. طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده، مجموع ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۹۶ خانوار ایرانی یارانه‌بگیر در کشور وجود دارند. این خانوارها جمعیتی در محدوده ۷۴ میلیون و چهارصد هزار نفر را تشکیل می‌دهند. طبق گزارش منتشرشده، حدود ۹٫۳ میلیون خانوار فقیر شناسایی شده‌اند.

 آرمان ملی 
 تاکید بر اتمام طرح‌های نیمه تمام
جلسه هماهنگی و بررسی اجرای طرح‌های اولویت‌دار استان اصفهان به ریاست مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار و بر اتمام طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۵۰درصد تاکید شد. در این جلسه توافقات دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار این استان در حوزه‌های مختلف بررسی و تصویب شد.

 ابتکار
 کشف محموله سلاح‌های جنگی در نقطه صفر مرزی
فرمانده مرزبانی کشور از کشف محموله سنگین سلاح جنگی در مرز دهلران خبر داد. سردار گودرزی با بیان اینکه از قاچاقچیان ۳۰ قبضه سلاح کلاشینکف و ۱۰ قبضه کلت کمری کشف شده است، تصریح کرد: در این عملیات، قاچاقچیان تاب مقاومت در برابر تاکتیک‌های رزمی و آتش مرزبانان را نداشته و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه به سمت خاک کشور مقابل متواری شدند که تلاش ماموران برای شناسایی و دستگیری قاچاقچیان همچنان ادامه دارد.

 سفر یک مقام طالبان به ایران
وزارت مهاجرین دولت اسلامی طالبان اعلام کرده که قرار است یک هیات به ریاست خلیل‌الرحمان حقانی؛ سرپرست این وزارت به ایران سفر کند. این سفر قرار است پیش از عید سعید فطر برای بررسی مشکلات مهاجرین افغانستان در ایران و همچنین به منظور گفتگو درباره تنش‌های مرزی میان نیروهای طالبان و ایران صورت بگیرد.

 قدس 
 سفر وزیر دفاع چین و وزیر خارجه عراق به تهران
وزیر دفاع جمهوری خلق چین در رأس یک هیئت بلند پایه دفاعی-نظامی امروز به تهران سفر می‌کند. قرار است ژنرال «وی فنگ هه» با مقامات عالی کشورمان دیدار و درباره آخرین تحولات و راه‌های ارتقای سطح تعاملات نیرو‌های مسلح، روابط دو جانبه و موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو کنند. همچنین میدل ایست نیوز به نقل از یک منبع مطلع از سفر رئیس پارلمان عراق به تهران خبر داد.

 اعتماد 
 ساخت دیوار مرزی با ایران یک سال دیگر خاتمه می‌یابد
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه پس از بازرسی از خط مرزی با بالگرد گفت: ساخت دیوار مرزی ۲۹۵ کیلومتری بین ترکیه و ایران تا سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد. این پروژه در سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از جریان فزاینده مهاجرت‌های دسته‌جمعی در امتداد ۲۹۴۹ کیلومتر مرز زمینی ترکیه آغاز شد. ساخت دیوار در امتداد ۷۳ کیلومتر از مرزهای زمینی شرقی و جنوبی ترکیه در همسایگی ایران به طول ۲۴۷۷ کیلومتر امسال نیز ادامه یافت. کار برای تقویت امتداد ۲۳۸ کیلومتری مرز ایران در شرق و ۳۳ کیلومتر در مرز مشترک با عراق در جنوب ادامه دارد.

 اطلاعات 
 بدون اشتغالزایی، اصلاح و تربیت زندانی ‏ممکن نیست
رئیس قوه قضائیه در نشست با جمعی از خیّرین و فعالان اجتماعی «زندگی عزتمندانه انسان‌ها»، «همزیستی مسالمت‌آمیز آنها»، «توانمندسازی محرومان و نیازمندان» و «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» را چهار هدف عمده مدنظر اسلام در مقوله مسئولیت‌های اجتماعی دانست و نقش خیّرین و فعالان اجتماعی را در تحقق این چهار هدف بسیار پررنگ و برجسته ارزیابی کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر «ضرورت قطع ریشه‌ای آسیب‌هایی که زمینه‌ساز وقوع جرائم، تخلفات و زندانی شدن افراد جامعه است»؛ تاکید کرد و با تبیین نقش خیّرین در «حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان» و «بهبود فضای فیزیکی زندان‌ها برای تفکیک و طبقه‌بندی کامل زندانیان» گفت: بدون اشتغالزایی برای زندانی، تکمیل فرآیند اصلاح و تربیت او ناممکن است.

 به گریه می‌افتید
انصارالله یمن خطاب به آل‌سعود هشدار داد: اگر نبرد کنونی به مرحله وجودی برسد، صنعاء با استفاده از کارت هایی که در دست دارد، آن‌ها را به گریه خواهد انداخت.
یوسف الفیشی از رهبران انصارالله یمن گفت: سعودی‌ها نمی‌خواهند تا زمانی که مذاکرات مستقیم بین آن‌ها و یمن بر سر آزادسازی «نجران»، «جیزان»، «عسیر» و شاید «خمیس مشیط» و مناطقی در عمق عربستان سعودی انجام شود، دست از تجاوزها و جنایات خود بردارند اما باید هشدار بدهم که اگر نبرد به مرحله‌ نبرد وجودی و به مرحله‌‌ای فراتر از شکستن استخوان برسد، ممکن است شاهد عملیات در ریاض باشید.

 شهروند 
 دولت را تبدیل به یک آیکون در گوشی‌ها می‌کنیم
وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد: «در حوزه خدمات زیرساخت‌های خوبی برداشته شده و دولت قصد دارد دولت را تبدیل به یک آیکون در گوشی‌ها کند و در تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند.
ما در وزارت ارتباطات نیز مکلف شدیم پنجره واحد ملی خدمات را راه‌اندازی کنیم.» زارع‌پور بیان کرد: «سال گذشته پنجره واحد مجوزها انجام شد. همه دستگاه‌ها مکلف شدند به جای اینکه ده‌ها سامانه داشته باشند برای هر کاری یک آدرس داشته باشند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبری:

راه حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری دردیدار با دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور ،خود تحریمی را عاملی مهم و تأثیر گذار در روند تولید و اقتصاد کشور دانست و گفت: تحریم‌های خارجی، در بسیاری از موارد، تولید و اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داده است؛ اما برخی از مشکلات و گره‌های اقتصادی، مربوط به داخل است و باید در داخل حل شود و ارتباطی با خارج از کشور ندارد.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به ظرفیت مناطق آزاد در افزایش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور افزود: در دنیا رقبای زیادی داریم که همه در تلاش‌اند سرمایه و سرمایه گذاران را به سمت خود جلب کنند. از جمله این رقبا همسایگان ما هستند. باید با در نظر گرفتن مشوق‌های پایدار اقتصادی، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در کشور تشویق کنیم.وی ادامه داد: اگر بناست در کشور مناطق آزاد داشته باشیم، باید لوازم آن را نیز بپذیریم و به آن ملتزم شویم. اگر تنها به ظاهر بسنده کنیم، پیشرفتی حاصل نخواهد شد و تأثیر و نتیجه لازم را در پی نخواهد داشت.

کسی که می‌گوید نیروی نظامی را کنار بگذاریم قرآن را نخوانده است
رسا/ آیت الله فیاضی در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت:اسلام تنها دینی است که می‌تواند جهانی شود زیرا برنامه‌های گوناگون برای همه عرصه‌های زندگی دارد؛ و فقط شیعه است که می‌گوید جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کسی است که خداوند او را تعیین می‌کند و حاکم را نیز فقط خداوند تعیین می‌کند.عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: قرآن از مسائل عادی تا روابط بین الملل را در خود دارد و کسی که معتقد است نباید برای مسائل نظامی بودجه داشته باشیم بلکه مثل ژاپن باشیم معلوم می‌شود اصلا قرآن نخوانده است؛ «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ» نشان می‌دهد که لازم است همه جوره آماده جنگ بود هم اسباب جنگ و دفاع را ایجاد کرد تا بازدارنده از حمله دشمن شود.

نادیده گرفتن نقش همسران فداکار، جفا است
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی در مراسم بزرگداشت متعلقه آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به شخصیت فداکار این بانوی فقید گفت: یکی از نشانه‌های سعادتمندی انسان براساس روایات توفیق داشتن همسری فداکار، باتقوا و شایسته است و این جمله یک واقعیت درست است که مردان بزرگ اگر به جایی رسیده اند به دلیل حمایت و صبوری همسران خدوم و بزرگوارشان بوده است.عضو جامعه مدرسین همسران جانبازان شیمیایی و اعصاب روان را مجاهد برشمرد و اظهار کرد: جانبازان شیمیایی، قطع نخاع و اعصاب روان سند حقانیت انقلاب و نظام و افتخار مملکت ما هستند اما نادیده گرفتن نقش یاران وفادار آن‌ها یعنی همسران صبور آن‌ها جفا است. وی با بیان اینکه اگر بزرگانی همچون آیت‌الله بروجردی، طباطبایی، گلپایگانی در علم درخشیده‌اند، تصریح کرد: نقش همسران این بزرگواران را نباید نادیده انگاشت، اگر تفسیر المیزان یک تفسیر ارزشمند در اسلام است، در ثواب این تفسیر تنها علامه نقش ندارد بلکه باید نقش همسر او را نیز برجسته کرد.

قدس نقطه محوری مسئله فلسطین است
فارس/ دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی تحولات اخیر فلسطین را نشانه پویایی و زنده بودن مسئله فلسطین توصیف کرد.سید حسن نصرالله گفت: مسئله فلسطین دوباره احیا شد و حیات تازه ای یافت؛ امروز حامیان و مجاهدان بسیار زیادی آماده به فداکاری برای آن هستند.
دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: استراتژی دشمن، مبتنی بر گذر زمان و فراموشی مسئله فلسطین نزد ملت‌ها بود که این استراتژی شکست خورده است و آنچه امروز جریان دارد، به برکت ایمان، جهاد و بصیرت کشورها، گروه‌ها و ملت‌های محور مقاومت، کاملا عکس آن رخ داده است.وی تأکید کرد: محور بزرگ مقاومت همچنین باید به حق، محور قدس نیز نامیده شود، زیرا قدس نقطه مرکزی و اصلی است که همه را گردهم جمع می‌کند. وی گفت: ما در حزب الله خود را در خط مقدم و در کنار برادرانمان در گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌دانیم و همه کسانی که به این خط و به این محور تعلق دارند، در معرض محاصره و تحریم قرار دارند تا تحت فشار از آرمان خود یعنی قدس، فلسطین و منطق مقاومت دست بردارند.

حصول توافق برجام همچنان بهترین گزینه برای آمریکا است
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه آمریکا، در سخنرانی خود در کمیته روابط خارجی سنا با ادعای آنکه زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال به چند هفته رسیده است، از تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ انتقاد کرد.بلینکن با بیان آنکه ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق بهترین راه برای مقابله با چالش هسته‌ای ایران است، متعهد شد که یک جلسه استماع آزاد درباره توافق ایران برگزار کند. او گفت: «ما مطمئن هستیم که این مسئله را حل خواهیم کرد.»
وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد ایران همچنان با اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌تر در سراسر منطقه عمل می‌کند. وقتی صحبت از این فعالیت‌ها به میان می‌آید، اگر آن‌ها سلاح هسته‌ای داشته باشند، وضعیت بدتر خواهد بود. یک تهدید مداوم از سوی ایران علیه مقامات فعلی و سابق آمریکا وجود دارد.»

خبر العربیه درباره مذاکرات هسته‌ای دروغ است
تسنیم/ یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: “رفتن وزرا در صورت توافق به وین، از چند ماه پیش مطرح بوده ولی تاکنون زمان آن نامشخص است و تا زمانی که آمریکا خطوط قرمز ایران را نپذیرد، چنین اتفاقی‌ نمی‌افتد.”
شبکه خبری العربیه در خبری مدعی شد که نشست وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عضو توافق هسته‌ای در وین برگزار خواهد شد و نتیجه نهایی توافق احیای برجام اعلام‌ می‌شود؛ خبری که کاملا غیرواقعی است. به نظر می‌رسد افزایش فشار کشورهای اروپایی به آمریکا برای پذیرش شروط ایران و انجام‌ تعهدات برجامی‌اش، باعث شده تا رسانه‌ی سعودی برای کاهش این فشار وارد عملیات روانی شود.

شکسته شدن تحریم داخلی در حوزه ارز
فارس/ ‌سازمان امور مالیاتی هفته گذشته با صدور بخشنامه‌ای، معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور را از طریق گمرکات ورودی جهت اجرا به ادارات امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه‌های ذیربط مکلف هستند ترتیبی اتخاذ کنند تا ورود ارز تسهیل شود و فعالان در این حوزه نگران موضوع مالیات و واکاوی منشا سرمایه نشوند.پیش از این معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور منوط به ارائه اسناد مبنی بر منشا خارجی و پرداخت مالیات در مبدا بود که با وجود تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را برای فعالان به وجود آورده بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهدید به مرگ شد
باشگاه خبرنگاران/ پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد نامه‌ای خطاب به نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشته شده و در آن وی به همراه خانواده‌اش به مرگ تهدید شده است. گفته شده یک گلوله نیز درون پاکت نامه بوده است.به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، نامه به ساختمانی در مجاورت خانه بنت ارسال شده و به دفتری که گیلات، همسر بنت در آن کار می‌کند تحویل داده شده است.
دفتر نخست وزیری رژیم اعلام کرده واحد مسئول حفاظت از بنت تقویت و تحقیقات در مورد این نامه آغاز شده است.
در گزارش تلویزیونی که از رسانه‌های صهیونیستی پخش شده آمده است که نامه حاوی «تهدید‌های جزئی به قتل» است. به نقل از منابع نزدیک به تحقیقات، هرکسی که آن را ارسال کرده، اطلاعاتی در مورد خانواده بنت جمع‌آوری کرده و همین امر سبب افزایش تدابیر امنیتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *