خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۰۵

** معاون عملیات سپاه: بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی غرب آسیا هستیم** آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: نتیجه سکوت امروز آینده تلخ‌تر برای مردم افغانستان و جهان اسلام است** آیت الله فیاضی: تبلیغ برای وصایت حضرت علی (علیه السلام) بخشی از رسالت پیامبراسلام (صلی الله علیه و آله) بود** رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس و دولت باید در کنار هم مشکلات را حل کنند** روزنامه عبری زبان «معاریو»: اسرائیل رو به زوال است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
 ضرورت تغییر بانیان وضع موجود
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: حامیان دولت و افراد دلسوز بارها بحث کندی انتصابات در دولت را مطرح کرده‌اند و رئیس‌جمهور هم تأکید دارد نیروهای توانمند، مردمی، فسادستیز و ساده‌زیست جایگزین بانیان وضع موجود شوند. حسینی با اشاره به برخی گلایه‌ها از کندی انتصابات افزود: در دولت مردمی و انقلابی تعلل در انجام وظایف و ترک فعل‌هایی که بر دوش مدیران است، به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.

 کیهان 
 بایدن باید توافق هسته‌ای ایران را احیا کند
روزنامه آمریکایی «شیکاگو تریبون» در مقدمه تحلیلی به نوشته «استیو چپمن» با عنوان «بایدن باید توافق هسته‌ای ایران را احیا کند» در اشاره به اقدام رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خروج از برجام نوشت: «ترامپ فقط سیاستی را اتخاذ نکرد که شکست می‌خورد، او همچنین مانع هرگونه اصلاح توسط جانشین خود شد. در وهله اول، تصمیم ترامپ باعث دلسردی ایران از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن شد و آنها از خود پرسیدند «چرا با شرایط یک رئیس‌جمهور موافقت کنیم، اگر این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور بعدی آن را پاره کند؟» ترامپ همچنین راه دیگری برای جلوگیری از احیای توافق ابداع کرد. یک سال پس از خروج او، دولت وی انتخاب کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد- که تحریم‌های خاصی را ایجاد می‌کند که قبلاً مختص گروه‌های غیردولتی بود.
طبق این گزارش، «این در حال حاضر مانع اصلی توافق جدید است زیرا تهران اصرار دارد که این نامگذاری لغو شود.» در انتهای این گزارش ذکر شده که «بایدن نباید اجازه دهد این اختلاف جلوی احیای توافقی را بگیرد که مانع از تبدیل شدن یک دشمن دیرینه به یک قدرت هسته‌ای شود.»

 بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی غرب آسیا هستیم
معاون عملیات سپاه پاسداران گفت: امروز ما دارای بزرگ‌ترین قدرت برتر موشکی و پهپادی در منطقه غرب آسیا هستیم و از این جهت که تولید تمام مایحتاج ما در این حوزه با استفاده از دانش بومی و ظرفیت‌های داخلی است، این قدرت موشکی پایان‌ناپذیر است.
سردار نیلفروشان افزود: قدرت‌‌سازی دفاعی سپاه محدود به داخل کشور نشده و سپاه با هوشمندی، کمک به ایجاد قدرت‌های مورد نیاز برای دفاع از اسلام و کشور را فراتر از مرزهای جغرافیایی دنبال کرده است و امروز شاهد دست برتر جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در معادلات سیاسی، نظامی و ژئوپلیتیک منطقه و جهان هستیم.

 پاسخ صنعاء پاسخی شدیداً دردناک خواهد بود
یک منبع نظامی یمنی خبر داد که ائتلاف متجاوز و مزدوران آن، طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ بار، آتش‌بس را نقض کرده‌اند. به گفته این منبع نقض آتش‌بس، شامل پرواز پهپادهای جاسوسی در حریم‌های هوایی مأرب و صعده و رصد عملیات هجومی در جبهه البلق در مأرب است. با ادامه این وضع سخنگوی جنبش انصارالله یمن از تشدید حملات نیروهای ائتلاف سعودی در جبهه‌های درگیری مارب خبر داد: «پاسخ صنعاء به از دست‌رفتن فرصت آتش‌بس سازمان ملل در یمن، از ریاض تا ابوظبی پاسخی شدیداً دردناک خواهد بود.» محمد عبدالسلام گفت: «نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن آماده ایستادگی و مقابله با هر دشمنی [از سوی ائتلاف سعودی] است.»

 ایران 
 سند تحول، نقشه راه دولت است
رئیس جمهور سند تحول دولت را نقشه راه قوه مجریه دانست و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم اقدامات‌مان در چهارچوب یک نقشه راه انجام شود و کاملاً قابل ارزیابی باشد. آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت، با تأکید بر اراده دولت سیزدهم بر تحول‌آفرینی در همه عرصه‌ها، خاطرنشان کرد: بنای ما از آغاز فعالیت این دولت بر این بوده که اقدامات‌مان در چهارچوب یک برنامه جامع و نقشه راه انجام شود و روزمرگی‌ها بر اهداف کلان دولت، سایه نیندازد. رئیس جمهور سند تحول دولت را کاربردی توصیف کرد و گفت: این سند با نگاهی کاملاً کاربردی تنظیم شده و به هیچ عنوان یک سند کتابخانه‌ای نیست. در عین حال این سند به دلیل تطابق حداکثری با قوانین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، این قابلیت را دارد که مبنای تهیه و تنظیم برنامه پنج ساله توسعه هفتم قرار بگیرد.

 همسر آیت‌الله العظمی جوادی آملی دار فانی را وداع گفت
حاجیه خانم بانو سکینه روحی، همسر حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دارفانی را وداع گفت. بر اساس اعلان پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه اسراء پیکر آن فقیده سعیده، دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۲۳ ماه مبارک رمضان) ساعت ۴ بعدازظهر بعد از طواف مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) و نماز بر پیکر آن مرحومه توسط آیت‌الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر، در گلزار شهدا تشییع و در آنجا به خاک سپرده خواهد شد.

 جمهوری‌اسلامی 
 اخبار مربوط به ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه جعلی است
سفارت روسیه در ایران اعلام کرد: اطلاعاتی که در برخی رسانه‌ها مبنی بر ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه منتشر شده جعلی است و با واقعیت مطابقت ندارد. چندی پیش روزنامه “گاردین” در گزارشی مدعی ارسال موشک ضدتانک از عراق و سامانه پدافندی “باور-۳۷۳” از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شد. در پی انتشار این گزارش ازسوی گاردین، سفارت ایران در لندن هم این ادعا را تکذیب کرده و آن گزارش را غیرحرفه‌ای و بی‌اساس خوانده بود.

 ساعت رسمی کشور در سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند
عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: در جریان بررسی و اصلاح مصوبه مجلس درباره عدم تغییر ساعت رسمی کشور که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود با توافقی که با دولت صورت گرفت ساعت رسمی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تغییر نخواهد کرد. ابوترابی اظهار داشت: دولت از ابتدای سال آینده تنها می‌تواند ساعت کاری ادارات دولتی را تغییر دهند و نمی‌تواند ساعت رسمی کشور را به عقب یا جلو بکشد.

 شورای نگهبان طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» را تایید کرد
طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار با توجه به اصلاحات صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 وطن امروز 
 سه‌شنبه دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب
دیدار رمضانی دانشجویان و تشکل‌هایدانشجویی با رهبر حکیم انقلاب، به رسم هر ساله امسال نیز در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و دانشجویان سه‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه همزمان با ۲۴ رمضان، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند. این دیدار، پس از ۲ سال وقفه که به دلیل شیوع کرونا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد، امسال به صورت حضوری انجام می‌شود و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی محضر معظم‌له سخنرانی خواهند کرد.

 کشف علل و عوامل حوادث تروریستی اخیر افغانستان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی حوادث تروریستی اخیر در افغانستان را محکوم و عوامل آن را تروریسم تکفیری و مزدوران اجیر شده رژیم تروریست آمریکا و سرویس‌های امنیتی وابسته به نظام سلطه و صهیونیسم جهانی معرفی کرد. سرلشکر باقری تأکید کرد: تکرار این‌گونه حوادث تروریستی خونین نیازمند اتخاذ تدابیر عاجل و تمهیدات مناسب، جدی و عملی حاکمیت برای بررسی و کشف علل و عوامل وقوع اینگونه فجایع و نیز شناسایی و مجازات قاطع جریان‌ها و عناصری است که امنیت این سرزمین اسلامی از جمله مدارس، مساجد و اماکن مذهبی را همسو با راهبرد شیطانی کاخ سفید و دشمنان پیامبر اعظم هدف قرار داده‌اند.

 انتشار جزئیات جدید از نشست ایران و عربستان در بغداد
یک منبع عراقی اعلام کرد در نشست ۲ هیات امنیتی ایران و عربستان در بغداد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و معاون مشاور امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعات عربستان حضور داشتند. وی گفت: ۲ طرف در این نشست توافق کردند به نشست‌های امنیتی پایان دهند و به مذاکرات دیپلماتیک منتقل شوند. این منبع تاکید کرد: انتظار می‌رود دور ششم مذاکرات نیز در خاک عراق برگزار شود. این منبع عراقی همچنین خاطرنشان کرد فضای نشست مثبت بود و ۲ طرف درباره برخی نقاط برای ایجاد فضای آرام میان تهران و ریاض به توافق رسیدند. با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفت‌وگوهای سازنده میان نمایندگان ۲ کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

 تقدیم رونوشت استوارنامه سفیران جدید ۵ کشور به امیرعبداللهیان
«آنللی کوک» سفیر جدید جمهوری استونی، «پریشا کاستراتوویچ» سفیر جدید مونته‌نگرو، «ژرار نتائوروارویه بیکه‌باکو» سفیر جدید جمهوری بوروندی، «تاپاس آدیکاری» سفیر جدید جمهوری فدرال دموکراتیک نپال و «پتریس وایوارس» سفیر جدید جمهوری لتونی در جمهوری اسلامی ایران در آغاز ماموریت خود در کشورمان در دیدار با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کردند.

 جوان
 مجلس و دولت باید در کنار هم مشکلات را حل کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ ‌زمانی ضرورت هماهنگی میان مجلس و دولت به اندازه امروز نبوده است، بیان کرد: امروز جبهه انقلاب در شرایطی قرار دارد که محکوم به موفقیت است؛ موفقیتی که انقلاب، کشور و مردم به آن نیاز دارند. قالیباف در نشست خود با معاونت‌های پارلمانی دولت با بیان اینکه هماهنگی بسیار قابل اهمیت است اما آن هماهنگی ارزشمند است که منجر به هم‌‌افزایی شود، افزود: به تمام معنا به جهت کارکردی، رویکردی و باورها در یک قایق نشسته‌ایم و باید همه به یک سمت پارو بزنیم و در صورت هدف‌گذاری درست، انرژی به بیراهه نخواهد رفت. وی تأکید کرد: مجلس و دولت در کنار هم باید مسائل را پیش ببرند و با این نگاه باید مشکلات مردم را حل کرد.

 در بهترین وضعیت آمادگی هستیم
فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره میزان آمادگی نیروی دریایی سپاه برای مقابله با تهدیدات گفت: «ما امروز چه از لحاظ منابع انسانی مؤمن، انقلابی، جهادی و بانشاط و چه از نظر اشراف اطلاعاتی و میدانی بر وضعیت منطقه و تحرکات بدخواهان و همچنین از نظر تجهیزات و تسلیحات دفاعی عملیاتی و ارتقای سطح آموزش و کسب مهارت‌های تخصصی و عمومی در بهترین وضعیت آمادگی رزم قرار داریم. سردار تنگسیری درباره ورود سپاه به حوزه ساخت شناور‌های اقیانوس‌پیما، اظهار داشت: «اگر ما نتوانیم از منافعمان در سراسر دنیا دفاع کنیم قطعاً سرمایه‌های ما طعمه دزدان و راهزنان سازمان یافته خواهند شد. ما هم در این مسیر اقدام به تجهیز و به کارگیری ناو شهید رودکی کردیم تا در مواقع لزوم بتواند در آب‌های دور دست به دفاع و اجرای مأموریت بپردازد و تلاش می‌کنیم این حضور در آب‌های بین‌المللی در سراسر دنیا استمرار یابد».

 آفتاب‌یزد 
 اسرائیل رو به زوال است
روزنامه عبری زبان «معاریو» با اشاره به اتفاقات اخیر در قدس اشغالی و مسجدالأقصی، نسبت به نابودی و زوال رژیم صهیونیستی به خاطر اقدامات حامیان و اعضای جنبش “کاهانیست‌ها” (یهودی‌های افراطی) هشدار داد. معاریو نوشت: «ایتمار بن غفیر» عضو تندرو و نژادپرست کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و «بزالل اسموتریچ» رئیس حزب صهیونیست دینی، در تلاش هستند با سرنگونی دولت فعلی اسرائیل و فراهم کردن شرایط برای تشکیل یک دولت جایگزین به ریاست بنیامین نتانیاهو، به خواسته‌ها و آرزوهایشان دست یابند. معاریو تاکید کرد که تصدی پست‌های حساس و مهم توسط بن غفیر و اسموتریچ در دولت آینده نشان دهنده یک نقطه عطف تاریخی است که پس از آن اسرائیل امنیت، دموکراسی و همزیستی با همسایگان خود را از دست خواهد داد و راه برای نابودی و زوال آن هموار می‌شود.

 خراسان 
 آمار رئیس‌جمهور درباره کاهش ۱۳درصدی تورم کاملا مستند است
معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر این که آمار مربوط به تورم همچنان در بانک مرکزی تولید می‌شود و به صورت ماهانه در اختیار مقامات و مسئولان اقتصادی کشور قرار می‌گیرد گفت: خوشبختانه از شهریور۱۴۰۰ به بعد نرخ تورم ۱۲ ماهه در مسیری نزولی قرار داشته و با ۱۳.۱ واحد درصد کاهش به ۴۶.۲ درصد در اسفند۱۴۰۰ رسیده است. قربانی تاکید کرد: بر این اساس، آماری که رئیس‌جمهور درباره کاهش ۱۳ درصدی نرخ تورم بیان کردند کاملا صحیح و مستند به آمار بانک مرکزی بوده است.

 ماکرون پیروز انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه شد
امانوئل ماکرون برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و برای یک دوره پنج ساله بار دیگر کرسی الیزه را از آن خود کرد. ماکرون با کسب ۵۸ درصد آرا در برابر ۴۲ درصد آرایی که مارین لو پن رقیب وی از حزب راست افراطی «مجمع ملی» کسب کرد، پرچمدار دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه شد و پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۷ را تکرار کرد.

 مردم سالاری 
 سفر هیات ایرانی به اقلیم کردستان عراق
منابع عراقی اعلام کردند که یک هیات ایرانی به منظور دیدار و رایزنی با رهبران حزب دموکرات کردستان عراق به زودی راهی اربیل خواهد شد. این منابع اعلام کردند که هیات ایرانی طی هفته جاری به اربیل می‌رود و با رهبر و مقامات ارشد حزب دموکرات کردستان دیدار می‌کند. سفر هیات ایرانی به کردستان عراق در راستای حل اختلافات میان احزاب سیاسی و تسریع روند تشکیل دولت جدید در این کشور است.

 مرگ‌ومیر روزانه کرونا در ایران به کمتر از ۱۵ نفر رسید
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در یک شبانه‌روز ۵۲۸ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و در همین بازه زمانی ۱۳ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. دیروز پس از گذشت حدود ۲۶ ماه، مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ به کمتر از ۱۵ نفر رسید. در حال حاضر ۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 آرمان ملی 
 گزارش تخلفات دولت قبل به دادسرا ارجاع شد
دادستان دیوان محاسبات کل کشور از هزار و ۸۱۶ فقره گزارش تخلف در بخش‌های فنی و حسابرسی دیوان، گزارش مردمی و مراجع رسمی با توجه به تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: این تخلفات برای رسیدگی به شعب دادسرا ارجاع شده است. کامیار با اشاره به عملکرد دادسرای دیوان، مهم‌ترین عامل رشد رسیدگی‌ها را در اولویت‌بندی پرونده‌های مهم و نظارت مستمر بر کار شعب دادسراها دانست و گفت: اولویت‌بندی‌ها و نظارت‌های مستمر موجب کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و پرهیز از اطاله رسیدگی‌ها در دیوان شد.

 نقش تعیین کننده بانک‌ها در توسعه اقتصادی
دادستان کل کشور گفت: بانک‌ها نقشی تعیین کننده در رشد و توسعه اقتصاد کشور دارند. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اظهار کرد: معتقد هستیم باید مسائل و مشکلات بانک‌ها شنیده شود تا آن‌ها هم بتوانند به درستی به وظایف بانکداری خود عمل کنند. بانک‌ها باید یکی از بازیگران اصلی در حمایت از تولید باشند و در احیای کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل سهیم باشند. البته این بدان معنا نیست که بانک‌ها متضرر شوند و بر آن‌ها تکالیف غیرقابل انجام بار شود. دادستان کل کشور افزود: اگرچه ما از فعالان اقتصادی که در مواجهه با بانک‌ها دچار گرفتاری شده‌اند حمایت می‌کنیم، اما این حمایت به هیچ وجه شامل افرادی که تسهیلاتی گرفته و در جای غیر هزینه کرده‌اند نخواهد شد و با قاطعیت با این قبیل افراد برخورد خواهیم کرد.

 ابتکار 
 بایدن سزاوار سرزنش برای نابودی برجام است
پایگاه آمریکایی اینترسپت در مقاله‌ای با عنوان بایدن سزاوار سرزنش برای نابودی برجام است، نوشت: جو بایدن پس از سخنرانی خود در کارولینای شمالی، از تریبون دور شد و به نظر می‌رسید که برای دست دادن به هوا دست دراز می‌کند. تصویر بایدن که به نظر می‌رسد با هیچ‌کس دست نمی‌دهد، استعاره مناسبی از شکست‌های دیپلماتیک دولت او است. در راس این لیست، ناتوانی بایدن در دستیابی به هدف اساسی خود برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران قرار دارد. این طور دست دادن اینگونه به نظر می‌آید: گویی که بایدن خودش را آماده امضای توافق می‌داند، اما بدون هیچ‌کس در طرف دیگر. این گزارش افزود: با گذشت بیش از یک سال از ریاست جمهوری خود، بایدن به طور کامل در یافتن راه بازگشت به توافق شکست خورده است. توافق هسته‌ای اکنون در آستانه فروپاشی کامل است و تقصیر آن دقیقاً متوجه بایدن است.

 قدس 
 خروج معاونان رئیس جمهور از کمیسیون اقتصادی دولت
مخبر معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت را ابلاغ کرد. هیئت وزیران در جلسه مورخ ۷ فروردین ۱۴۰۱، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی مصوب کرد معاونان اجرایی و اقتصادی از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت موضوع بند (۱) ماده (۶) اصلاحی آیین نامه داخلی هیئت دولت، حذف شوند.

 توقیف شناور خارجی حامل سوخت قاچاق
سرهنگ حسینی مدیر روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه گفت: یک فروند شناور خارجی حامل ۲۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس توقیف شد. هشت خدمه خارجی این شناور دستگیر و به اسکله بوشهر هدایت شدند.

 اعتماد
 کاهش سرعت و افزایش تعرفه اینترنت از راهکارهای محدودسازی و مسدودسازی بود
نماینده مجلس و عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در توییتی نوشت: کاهش سرعت اینترنت و افزایش تعرفه آن از جمله راهکارهای طرح صیانت برای محدودسازی و مسدودسازی بود. نوری قزلجه افزود: وزیر محترم ارتباطات مراقب باشید سود اقتصادی و منافع سیاسی متحجرانه یک اقلیت انحصارطلب، پوست خربزه زیر پای شما نشود.

 اطلاعات
 رایزنی با عراق و سوریه برای مدیریت ریزگردها ضروری است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تشکیل کارگروه مدیریت جامع آب و خاک استان خوزستان در ستاد ملی مدیریت گرد و غبار شد. سلاجقه در سومین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار، رایزنی با کشورهای همسایه به‌ویژه عراق و سوریه برای مدیریت ریزگردها را ضروری توصیف کرد و گفت: کشور ما جدای از شرایط اقلیمی، همیشه در تراز آستانه‌ها قرار دارد بنابراین گاهی اوقات ‌باید تصمیماتی را در شرایط اضطراری اتخاذ و اجرا کرد که الزاما با طرح‌های جامع سازگاری ندارند.

 آغاز عملیات «اراده سخت» نیروهای عراقی علیه بقایای داعش
تیم رسانه‌ امنیتی عراق از آغاز عملیات «اراده سخت» برای تعقیب باقیمانده‌های اعضای گروه تروریستی داعش در برخی استان های این کشور خبر داد. تیم رسانه‌ای امنیتی عراق اعلام کرد: این عملیات با مشارکت نیروهای ارتش، مرزبانی، نیروهای واکنش سریع و الحشد الشعبی و با مشارکت جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش برای تعقیب باقیمانده‌های اعضای گروه تروریستی داعش در استان‌های«الانبار»، «نینوا» و «صلاح الدین» آغاز شده است. بر اساس این گزارش، بالگردهای ارتش عملیات ویژه‌ای را انجام دادند و نیروهای مشترک زمینی نیز به صورت گسترده در بیابان‌های غرب عراق در استان «الانبار» مستقر شدند.

 شهروند
 تبعات جنگ در اوکراین، آمریکا را به توافق با ایران وادار می‌کند
یک کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد عدم‌دستیابی توافق وین گفت: «اختلافات داخلی در واشنگتن، مانع دستیابی به توافق است و در نهایت تبعات جنگ در اوکراین، آمریکا را به توافق با ایران وادار می‌کند.»
سید محمد مرندی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از آخرین روز مذاکرات به‌تدریج نسبت به توافق نهایی سست شدند، بیان داشت: «در روزهای آخر مذاکرات، کارها داشت به‌سرعت پیش می‌رفت ولی بر سر موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی، لغو تحریم‌ها، تضامین و همچنین بحث سپاه، آمریکایی‌ها کار را به یکباره متوقف کردند.»
وی با تأکید بر اینکه مشکل از داخل آمریکا است، اضافه کرد: «نرسیدن به توافق به دلیل مشکلات داخلی آمریکاست و مشکلات روزافزون جنگ اوکراین برای آمریکا، فشاری برای پذیرش ضرورت توافق توسط بایدن است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر برای مردم افغانستان و جهان اسلام است
فارس/ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، در سخنانی با اشاره به حادثه اخیر برای شیعیان افغانستان گفت: مصیبت دردناک شهادت جمعی از مردم شریف و کودکان مظلوم افغانستان را در حملات تروریستی جنایتکاران، به خانواده‌های عزادار و مردم رنج‌دیده افغانستان تسلیت می‌گوییم. این مرجع تقلید افزود: مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده افغانستان سال‌هاست که قربانی باندبازی جنگ‌طلبانه و اختلافات فرقه‌ای و قبیله‌ای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیده‌اند. گروه‌های مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایت‌ها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و می‌زنند و خصوصا زنان و کودکان مصائب بسیاری متحمل شده‌اند. ایشان در پایان اظهار کرد: نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر و سیاه‌تر برای مردم مظلوم افغانستان و کل منطقه و جهان اسلام است.

تبلیغ برای وصایت حضرت علی، بخشی از رسالت پیامبر اسلام بود
رسا/ آیت‌الله فیاضی عضو جامعه مدرسین در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: همانطور که شناخت خداوند فقط از جانب نبی و امام ممکن است، معرفت امام برای پیامبر و خود امام ممکن است اما ما به اندازه ای که فرق بگذاریم بین امام و غیر امام وظیفه داریم شناخت امام را دنبال کنیم. وی در ادامه گفت: امتیاز اول امام، خلیفه خدا بودن است و خلیفه خدا باید از طرف خدا منصوب شود از همین رو امام علی علیه السلام از طرف خداوند منصوب است که حضرت رسول مأمور بود امامت حضرت علی را ابلاغ کند؛ آیه ابلاغ خطاب به پیامبر می فرماید اگر ابلاغ صورت نگیرد رسالت الهی را انجام نداده است زیرا مسأله وصایت بسیار مهم است؛ رسول اکرم با رفتارهای گوناگون در طول دوران پیامبری خود وصی بودن حضرت علی علیه السلام را به همگان نشان داد.

تکذیب اظهارات علی مطهری از سوی سازمان انرژی اتمی
تسنیم/ یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی ضمن تکذیب اظهارات یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه جهت‌گیری نظامی نداشته و اظهارات افراد غیر مسئول در این زمینه ناشی از بی‌اطلاعی و یا رویکرد سیاسی خاص آنها است. او افزود: وارد کردن اتهام پنهان‌کاری در فعالیت‌های هسته‌ای به کشورمان اقدامی است که از سال‌ها قبل دشمن برای محدودسازی برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان دنبال کرده و هرگز موفق به اثبات آن نشده است. علی مطهری نماینده سابق مجلس در مصاحبه با ایسکانیوز گفته بود: «از همان ابتدا که وارد فعالیت هسته‌ای شدیم هدفمان ساخت بمب و تقویت قوای بازدارنده بود، اما نتوانستیم محرمانه بودن این مساله را حفظ کنیم و گزارش‌های محرمانه از سوی گروهک منافقین آن را افشا کرد.»

کاروان نظامی آمریکا برای سرقت نفت بیشتر وارد سوریه شد
فارس/ نظامیان آمریکایی کاروانی مرکب از ۳۵ خودروی حامل مهمات، تجهیزات و مواد لجستیک را وارد سوریه کردند. به گزارش یورونیوز، چندین تانکر نفتکش هم در این کاروان بود که از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید در مرز با عراق وارد سوریه شد و به سمت پایگاه‌های آمریکا در منطقه الجزیره در شرق سوریه رفت.
تانکرهایی که آمریکا وارد سوریه کرده خالی از نفت است و قرار است با نفتی پر شود که نظامیان اشغالگر آمریکایی با همکاری شبه نظامیان عضو گروه نیروهای دموکراتیک سوریه از چند منطقه در استان الحسکه سرقت می‌کنند. نظامیان آمریکایی مستقر در شرق سوریه تقریبا هر روز کاروان‌هایی را به داخل خاک سوریه وارد یا از آنجا خارج می‌کنند. امریکایی ها سلاح به سوریه وارد می کنند و میلیاردها دلار سلاح وارد اروپا کرده اند که وانمود کنند قصد درگیری با روس ها را دارند و هدف اصلی شان زدن بزرگترین پایگاه نظامی در منطقه است.

شاهزادگان سعودی مجبور به فروش دارایی‌هایشان در آمریکا و اروپا شدند
فارس/ روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که در پی اقدام «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در کاهش درآمد شاهزادگان سعودی، اعضای خاندان سلطنتی عربستان مجبور شدند بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از املاک، قایق‌ها و آثار هنری که در آمریکا و اروپا داشتند، به فروش برسانند. در ادامه این گزارش آمده است که این معاملات نشان دهنده تغییرات اساسی در سرنوشت شاهزادگان مهم سعودی است که پیش از این ثروت‌های بادآورده‌ای را از رشد نفت در دهه‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ در برخی انحصاری‌ترین بازارهای جهان به دست می‌آوردند و چنین ثروت‌هایی را صرف خرید دارایی‌هایی غیرضروری می‌کردند و برخی از این خاندان سلطنتی ماهیانه ۳۰ میلیون دلار صرف زندگی تجمل‌گرایانه می‌کردند.

اسرائیل زخم‌هایش را لیس می‌زند
مهر/ در اوج تحولات مسجدالأقصی و ناتوانی اشغالگران در برابر آن، محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی ناخرسندی خود را از دستاوردهای حماس در برابر خود، پنهان نمی‌کنند به گونه‌ای که این رژیم اعلام کرده از اینکه حماس خود را «مدافع قدس و مسجدالأقصی» و اردوگاه جنین می‌داند، نگران است.یونی بن مناحیم، از افسران سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: اسرائیل زخمهایش را لیس می‌زند اما حماس به خاطر پیروزی‌هایش جشن می‌گیرد و این پیروزی در نتیجه راهبردی است که بر پایه معادل جدید «غزه-قدس» در رویارویی با اسرائیل از زمان درگیریهای سیف‌القدس تدارک دیده شده است. وی ادامه داد که حوادث هفته اخیر هم در راستای تقویت این معادله و برخواسته از این فرضیه است که اسرائیل تنها زبان زور و کشتار را می‌فهمند.

واشنگتن بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به کی یف ارسال می کند
مهر/ وزرای خارجه و دفاع آمریکا در جریان سفر خود به اوکراین از تعهد واشنگتن برای ارائه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک های نظامی دیگر به کی یف خبر دادند. رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه به کی یف پایتخت اوکراین سفری محرمانه کردند تا با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار کنند.روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد این سفر اولین سفر نمایندگان بلندپایه ایالات متحده به اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در پایان فوریه بوده است.

نا آرامی ها در فرانسه
مهر/ معترضان به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در پاریس پایتخت و دیگر شهرهای این کشور تجمع کرده و به خیابان‌ها ریختند.بر اساس این گزارش، پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده و به سمت آنها حمله ور شد.در همین راستا، منابع خبری از کشته شدن دو نفر در پی شلیک نیروهای پلیس فرانسه به سمت یک خودرو در پاریس خبر دادند. همچنین یک سرنشین دیگر این خودرو هم در تیراندازی پلیس زخمی شد.یادآور می‌شود که براساس نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «امانوئل ماکرون» با کسب بیش از ۵۸ درصد آرا پیروز این انتخابات شد.

اتمام تدوین پیش‌نویس سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار توسط حوزه علمیه
حوزه/ مسئول مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت خبر از تدوین پیش‌نویس سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار توسط حوزه علمیه قم داد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین میرمعزی، در دیدار با مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: پس‌ازاینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه تدوین سند را به عهده حوزه علمیه گذاشت و مدیریت حوزه این مأموریت را به مرکز مطالعات راهبردی احاله نمود، مرکز مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین اسناد زیرمجموعه سند مهندسی فرهنگی کشور کار را آغاز نمود. از همین رو در اولین اقدام فعالان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه مهدویت فراخوانده شدند و یک شورا با حضور نمایندگانی از مجموعه‌ها و مراکز حوزوی تشکیل شد تا این سند تحت اشراف آن شورا تدوین گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *