علما وظیفه دارند مرز معنوی جامعه را حفظ کنند / ساده‌زیستی شرط‌ عملی و رفتاری در مبارزه با ظلم است

  • آیت الله مصباح یزدی در ‌همایش سالانه روحانیت، راهبردها و تعاملات فرهنگی گفت: اگر مصالح معنوی مورد تجاوز قرار گیرد مشمولش علما هستند و مسائل مادی نیز این‌گونه است
  • ۱۳۹۰/۰۳/۰۸


  • به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، امروز در سومین دوره همایش سالانه روحانیت، راهبردها و تعاملات فرهنگی که در مشهد برگزار شد، گفت: صرف نظر از تعریف اصطلاحات و سیاست های کلی راهبردها و راهکارهای تعاملات فرهنگی، هر مجموعه ای که بخواهد کار خود را به شکل صحیح انجام دهد که به هدف مطلوب برسد، ابتدا باید هدف خود را بشناسد و بعد پایه های آن هدف را به عنوان عمودها بنا کند. تحقق این اهداف به عنوان استراتژی یا راهبرد مشخص می کند که بر اساس سیاست های کلی راهکارهایی را متناسب با شرایط مکان و زمان در نظر بگیرند و بعد برنامه اجرایی را طراحی و اجرا کنند.
  • آیت الله مصباح یزدی با بیان این که طلاب به عنوان کسانی که به مطالعه مشغول هستند وظیفه ای فراتر از وظایف روحانیت را بر عهده دارند، ادامه داد: این وظیفه کسی است که اگر این مقدار علم نیاموزد به اشتباه می افتد؛ اما غیر از این وظیفه، یک وظیفه دیگری به عنوان گروهی از گروه های تشکیل دهنده جامعه بر عهده دارد که باید نیازهای جامعه را تأمین کند. باید نیازها را بررسی کرد و دید چه گروه هایی با چه شرایطی نیاز به تربیت هستند.
  • رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان این‌که علما ناظر به وظیفه عمومی هستند و پیرامون وظایف اجتماعی در روایات اشاراتی وجود دارد، اظهار داشت:  می توان به طور کلی گفت که نیازهایی که جامعه دارد یا مربوط به امور مادی است که این زندگی مشترک است بین انسان و حیوان و یا نیازهای معنوی که در جامعه اسلامی مطرح است و هدف خلقت را در نیازهای معنوی جستجو می کند که در یک کلمه همان قرب به خدا است.
  • وی خاطر‌نشان کرد: در روایات داریم که علما وظیفه دارند که مرز معنوی جامعه را حفظ کنند و نگذارند شیاطین حمله کنند در حدیثی علما را تشبیه کرده است به مرزبانانی که مرز آنها دل‌های مردم است و آن مرزی است که مربوط به ابلیس و اطرافیانش است.
  • استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که طلاب باید مرزبانانی باشند که از حمله ابلیس‌ها جلوگیری کنند، ابراز داشت: وظیفه دیگری که در نهج البلاغه آمده است این است که منافع و مصالح اقتصادی مردم به خطر نیفتد و مراجع و علما موظفند در چارچوب دین مواظبت کنند که مصالح جامعه اسلامی تهدید نشود و زمانی که افرادی می خواهند به جامعه ظلم و ستم کنند عالم نباید در چنین مواقعی سکوت کند.
  • آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: از دیدگاه اسلام علما هم از جهات معنوی و هم از جهات مادی موظفند که به کسی ظلم نشود، دایره مسئولیت علما با عنوانی که در فرهنگ اهل بیت از زمان حضرت علی‌(ع) وجود داشته است به دست می آید که دایره ای خیلی وسیع از لحاظ مسئولیتی است.
  • وی افزود: به طور کلی می توان گفت اگر مصالح معنوی مورد تجاوز قرار گیرد مشمولش علما هستند و مسائل مادی نیز این‌گونه است.
  • وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قبل از پیروزی از انقلاب علما در جامعه اسلامی امکان ادای هیچ کدام از این وظایف را نداشتند و روحانیت راهی برای انجام نقش خود در جامعه نداشت.
  • رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بیان داشت: بعد از انقلاب زمینه ای فراهم شد که هر چه طلاب تلاش کند برای تحقق بخشیدن به پاسخگویی نیازهای جامعه موفق نخواهند شد و هر چه تلاش کنیم کمیت و کیفیت ما پاسخگوی ما نیست.
  • وی ادامه داد: پس از جنگ ما  ‌با کمبود نیروی روحانی به صورت کمی و کیفی روبه‌رو شدیم؛ اما‌ آمادگی کافی نداشتیم و هنوز هم پس از گذشت سی ودو سال روحانیت آمادگی ایفای نقش را ندارد.
  • آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: آنهایی که دلسوز هستند سعی می کنند که زمینه ای را فراهم کنند از جمله این همایش که ائتلافی مبارک برای آمادگی بیشتر و ایفای نقش صحیح در جامعه است.
  • وی گفت: طبیعی است که طلاب افزون بر وظایفی که دارند دین شناس و دین آگاه باشند، باید ببینند که به چه اندازه می توانند از دین دفاع کنند.
  • استاد عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: با توجه به این‌که شبهات گوناگون هر لحظه افزایش پیدا می کنند؛ آیا روحانیت می تواند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد.
  • کسانی که می خواهند در جامعه با ظالمان مبارزه کنند باید شروط رفتاری را رعایت کنند و آن ساده زیستی است 
  • وی تصریح کرد: افرادی وجود دارند که در همه مسائل بشود به آنها رجوع کرد اما این افراد بسیار معدود هستند، وظیفه دوم روحانیت دفاع از افرادی است که به آنها ظلم می شود و این امر نیاز به کسب آشنایی هایی دارد که دست یابی به آنها خیلی دشوار نیست اما همه مساله این نیست؛ کسانی که می خواهند در جامعه با ظالمان مبارزه کنند باید شروط عملی و رفتاری را رعایت کنند و آن ساده زیستی است چون هنگامی مظلوم احساس می کند حامی دارد که مدافع آن را درک کند و این امر در سیره امام خمینی‌(ره) کاملا مشهود است.
  • رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی اظهار داشت: اگر مظلوم احساس کند که حامیانش با ظالمان همراه هستند چه می شود اگر چنین شود دیگر اعتمادی به آنها نخواهد داشت و این افراد نمی توانند نقش خود را به راحتی در جامعه ایفا کنند؛ برای تبلیغ دین غیر از نیاز معلومات باید رفتار انسان هم درست باشد اگر مردم طلاب را وابسته به قشر خاصی از جامعه بدانند به سخنان او عمل نمی کنند.
  • وی ادامه داد: سفارشات تاریخی امام یک سفارش اخلاقی نیست اگر طلاب بخواهند وظیفه اجتماعی خود را انجام دهند شرط موفقیتشان این است که ساده زیست باشند، در غیر این صورت مردم طلاب را نمی‌پذیرند.
  • آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: بخشی از خدمت به مردم باید با افزایش معلومات طلاب همراه باشد تا طلاب بتواند مسائل مورد نیاز جامعه را پاسخ دهند، ممکن است کسی به این مباحث آگاهی نداشته باشد بخش دیگر خودسازی در ابعاد ساده زیستی است؛ چگونه می توان این مسائل را تحقق بخشید حقیقت این است که اگر ما بخواهیم نیازهای علمی جامعه را و پاسخ شبهاتی که در ذهن جوانان رسوخ کرده که باعث تضعیف ایمان است، پاسخ دهیم با کمبود نیرو از نظر کیفیت و کمیت روبه‌رو می‌شویم.
  • وی گفت: متاسفانه برخی از کسانی که روحانی بودند حضورشان در دانشگاه ها نه تنها رفع اشکال نکرده بلکه اشکال‌زا بوده است و اگر بخواهیم این را جبران کنیم به عبارتی روحانیتی که نیازهای جامعه را پاسخ دهد خیلی از نظر زمانی به طول می‌انجامد و نتیجه آن با سهولت حاصل نمی‌شود.
  • آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر نمی توانیم به صورت ایده آل نیروهای کافی داشته باشیم باید مدلی اضطراری طراحی کنیم که با امکانات محدود و با برنامه ریزی و مدیریت صحیح آن را اجرا کنیم، ابراز داشت: برپایی دوره های کوتاه مدتی که برای طلاب در رشته های تخصصی گذاشته‌ شود تا در آن دوره‌ها طلاب آمادگی لازم را پیدا کنند و به سؤالات ریشه ای پاسخ دهند و با استفاده از امکانات علمی که وجود دارد بتوانند به اندازه ضرورت نیازهای جامعه را بر‌طرف کنند.
  • وی طرح ولایت را بسیار مؤثر و مفید برای تربیت نیروی مبلغ دانست و گفت: شبیه این طرح را باید متناسب با معلومات و شأن روحانیت طراحی کرد تا بتوانند اشکالات دینی جوانان را پاسخ دهند.
  • استاد عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: ائتلاف این دو نیرو فرصت خوبی است که فضلای این دو نهاد با یکدیگر مشارکت کنند و طرحی را برای برگزاری دوره کوتاه مدت آماده‌سازی روحانیان در نظر بگیرند.
  • گفتنی است، در پایان کارت بسیج فعال با درجه عمار یک از فرماندهی کل قوا به آیت الله مصباح یزدی اهدا شد و تفاهم نامه همکاری میان مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم و سازمان بسیج طلاب و روحانیان تبادل شد.
  • قابل ذکر است، سومین دوره همایش سالانه روحانیت، راهبردها و تعاملات فرهنگی، به همت سازمان بسیج طلاب کشور، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، و سازمان بسیج مستضعفین کل کشور هفتم و هشتم خرداد در سالن اجتماعات هتل نخل مشهد برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *