آیت‌الله نمازی:کتب درسی حوزه باید با حفظ محتوا تغییر کند

آیت‌الله عبدالنبی نمازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه بر همگان واضح است که رسالت حوزه‌های علمیه سراسر کشور تبیین معارف الهی، بیان احکام و تبیین مسائل روزمره‌ مردم از دید اسلام است، اظهار داشت: آشنا کردن مردم به ویژه قشر تحصیلکرده‌ مانند دانشجویان با مبانی اسلام از وظایف و رسالت‌های خطیر حوزویان به حساب می‌آید.  

وی با اشاره به حدیث شریف حضرت رسول اکرم(ص) که ایشان می‌فرمایند: « العلماء ورثه الانبیاء» اظهار داشت: طلاب در غیاب انبیا جانشینان ایشان محسوب می‌شوند و حلقه وصل بین خلق و خالق به حساب می‌آیند.
عضو خبرگان رهبری افزود: اسلام به برکت انقلاب اسلامی در دنیا درخشید و بیداری گسترده‌ای در سطح جهان پدید آورد و موج عظیمی از اسلام خواهی در جهان پدید آمد.
امام جمعه کاشان اظهار داشت: امروزه نه تنها در دنیا بلکه در تمام کشورهای اسلامی و غیر مسلمان این نیاز دیده می‌شود که مردم تشنه معارف ناب اسلام هستند و این وظیفه و رسالت حوزه‌های علمیه است که مردم دنیا را معارف ناب محمدی‌ و اهل بیت(ع) آشنا کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های قبل از انقلاب حیطه فعالیت طلاب مختص به شهرها و روستاهای کشور می‌شد، هم اکنون طلاب باید در نظر داشته باشند که سطح این نیازهای گسترش پیدا کرده و از حد مرزهای جغرافیایی گذشته و در حال حاضر دنیا نیازمند تبلیغ دینی طلاب است.
این استاد حوزه با بیان اینکه پاسخگویی به نیازهای روز جامعه امری است که باید مورد اهتمام ویژه حوزه علمیه قرار گیرد، اظهار داشت: لازمه این امر تحول اساسی در حوزه‌های علمیه است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با اشراف کاملی که نسبت به مسائل منطقه و جهان دارند بحث تحول حوزه را مطرح کردند، گفت: وقتی هدف، پاسخگویی به نیازهای جامعه باشد نیازمند این است که تحول اساسی و بنیادین در حوزه به وجود آید، بنابراین مقام معظم رهبری به شورایعالی مدیریت حوزه فرمودند که حوزه‌های علمیه کشور باید متحول شود.
آیت‌الله نمازی اظهار داشت: یکی از ابزارات تحول، تغییر کتاب‌ها و متون آموزشی و درسی حوزه است که باید مناسب با شرایط زمانی تغییر داده و متون دینی به شکل امروزی تقویت شود، به‌طوری که زود فهم بوده و در یادگیری روان شده باشد.
وی افزود: نباید اینگونه باشد که طلاب در یادگیری مطلبی غیر مهم وقت زیادی صرف کند و در آخر ببینیم که هیچ نیازی به فراگیری آن مطلب نبوده‌ است، این متون باید ضمن رعایت اصل و محتوای غنی به صورت روز و روان تغییر پیدا کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره و نقل خاطره از حضور مقام معظم رهبری در استان قم افزود: مقام معظم رهبری خواستند کسانی بیایند و مدیریت حوزه را برعهده گیرند که فراغت کافی داشته باشند تا بتوانند به این مشغله مهم بپردازند.
آیت‌الله نمازی در پایان بر جدیت همگان در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تحول در حوزه تاکید کرد./خ ف ۸۹۰۷۱۹۰۱۷۴/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *