دیدار رهبر شیعیان سریلانکا با حجه الاسلام والمسلمین کعبی

جناب آقای مدنی رهبر شیعیان سریلانکا روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۵ در مدرسه علمیه امام حسین (ع) حاضر و با حضرت حجه الاسلام والمسلمین کعبی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار حجه الاسلام والمسلمین کعبی فرمودند: دو نوع مسأله در سریلانکا مطرح است که یکی از آنان به بخش بین‌الملل جهان اسلام و یکسری از آن به مسائل داخلی مربوط می‌شود.

 این عضو جامعه مدرسین در ادامه افزودند: امروز معضل بزرگ جهان اسلام که معضل بشریت نیز است، مسأله وهابیت است.وهابیت یک فرقه‌ای است که همه مسلمانان را تکفیر می‌کند. شیعیان را از لحاظ اعتقادی، شفاعت و توسل به اهل بیت تکفیر می‌کند، اما مسلمانان سنی که اکثریتش اشعری هستند در مقابل مذهب اکثریت هستند و منافقانه خودشان را میان اهل سنت قرار دادند. این افراد ابتدا با نفاق خود را خدمتگزار معرفی می‌کنند و هم علیه وحدت دولت‌ها و ملت تفرقه می‌کنند این اقدامات تخریبی انسجام میان کشورها را آسیب می‌زند  باید هم دولت و هم عموم اهل سنت نسبت به خطرات وهابیت آشنا شوند  و گفته شود که تروریسم، خشونت و گروههای تکفیری مولود اندیشه وهابیت است. اگر وهابیت نبود شیعه و اهل سنت مشکلی نداشتند، وهابیت در ظاهر مسلمان ولی در باطن چیز دیگری هستند. همه اهل سنت محب اهل بیت(ع) به عنوان یکی از ضرورتهای دین هستند تا جایی که همه مسلمانان حتی وهابیت در شهادتین نماز صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستند. محبت اهل بیت مرکز ثقل وحدت مسلمانان است.

 این عضو مجلس خبرگان بیان داشتند: در فقه شیعه چندین گروه کافر نامیده می‌شوند که شامل:

۱- ناصبین: سردمداران آنان بنی امیه هستند  که سب ائمه می‌گویند.
۲- غلات (علی خداست) آنان به علی می‌گویند خدا، آنان نجس هستند. تنها در یک زمان خاص بودند و تمام شدند.
۳- خوارج (نهروان) علیه ولایت، امام و اهل بیت شمشیر کشیدند.

 ایشان افزودند: تشیع مکتب عقلانیت، عدالت، محبت، اخوت و برادری میان مسلمانان و آموزه‌های اهل بیت است، روش علی(ع) در همکاری با خلفا برای پیشرفت اسلام است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: دین اسلام دین نرم خویی، مبتنی بر متانت، اما حکومت بنی امیه مبتنی بر خشونت است. فرزندان وهابیت و بنی امیه مبشر تروریسم هستند. اما شیعه هر جا باشد برپایه وحدت، برادری، انسجام و نظم عمل می‌کنند. همواره ائمه به ما آموختند که با جهل و فقر مبارزه بکنیم. کمک کنیم به مسلمان، بنابراین مشکل جهان اسلام مشکل بشریت است کشورهایی که با وهابیت می‌سازند، همین وهابیت علیه آنان می‌شوند. عربستان و منطقه توسط وهابیت زیر سؤال می‌رود و دارند تفرقه ایجاد می‌کنند.

اما مشکل داخلی که در سریلانکا است مشکل محرومیت و عدم توسعه یافتگی است. باید مشارکت سازنده در توسعه و فرصت‌هایی برای کمک به پیشرفت و ترقی و راه حل کمک به رفع مشکلات مردم فراهم شود، فکر می‌کنم باید تقویت بخش خصوصی، تشویق مسلمانان در کارآفرینی و موسسات کارآفرینی ایجاد شود. موسسات خیریه، کارهای اجتماعی خانوادگی انجام دهند. فعالیت در زمینه کمک به پیشرفت و  مشارکت با حکومت و خود دولت در حل مشکلات مردم در چارچوب قانون و برپایه حقوق شهروندی انجام شود، نهضت محرومیت راه بیندازید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزودند: مبلغین با ارتباط با علما مسلمان (سنی و شیعه) نهضت ترجمه که روش بسیار خوبی است، را راه بیندازند. همکاری در زمینه ایجاد رسانه و ماهواره داشته باشید. به هر جهت حرکت بر پایه ایمان و تقوا باشد.

ایشان در ادامه گفتند: با ایجاد نظم، امنیت، قانون، پیشرفت،تقویت وحدت و همبستگی می‌توانید پیشرفت کنید، ارتباطش را بیشتر کنید، راهبرد مکتب اهل بیت کمک به حل مشکلات و نه ایجاد درگیری و تنش است در چنین شرایط استفاده مکتب اهل بیت، انتشار جهانی آن اخلاق است. ما باید احادیث، اخلاق و معارف، فقه اهل بیت را معرفی کنیم. محبت اهل بیت باید گسترش یابد، فقه اهل بیت فقه دفع محرومیت است و به صراحت می‌توان گفت فقه همان حقوق بشر است.

حجه الاسلام والمسلمین کعبی در پایان افزودند: از خداوند می‌خواهم ما را قدردان نعمت ولایت، مکتب و وحدت امت قرار بدهد. امت باید از خطر وهابیت آگاهی یابند. گفتگوی ادیان جزء اصول اسلام است، ما با ادیان از طریق گفتگو، عدل و احسان عمل می‌کنیم. خداوند از کافرانی که سر جنگ با شما ندارند نهیتان نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *